Terug
Gepubliceerd op 28/05/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

do 22/04/2021 - 19:00

Ter stemming gelegd toegevoegd punt "Langdurige sluiting Pierebad"

Aanwezig: Chris SELLESLAGH, waarnemend voorzitter gemeenteraad
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Jean DEWIT, gemeenteraadsleden
Chantal LAUWERS, voorzitter gemeenteraad
Katleen ORINX, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad nam kennis van het toegevoegd punt "Langdurige sluiting Pierebad", ingediend door raadslid Vincent VAN ACHTER, als bijlage bij het besluit gevoegd, en verwijst voor de bespreking en beraadslaging ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.

De gemeenteraad verwerpt het voorstel van raadslid VAN ACHTER.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

§ 1. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.

§ 2. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Een afschrift van elk reglement waarin een strafbepaling of een administratieve sanctie wordt opgenomen, wordt dadelijk verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.

 

  • Artikel 41 DLB:

Behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, aan de gemeenteraad kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.

De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
1° de aan de gemeenteraad toegewezen bevoegdheden, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 21 DLB:

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid.

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

 

  • Artikel 278, §1 DLB:

De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.

De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.

Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.

(...)

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Gemeenteraadsleden kunnen punten toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad en daarbij moties of voorstellen indienen die men ter stemming wil voor leggen. 

De bespreking en beraadslaging van de ingediende motie of voorstel wordt opgenomen in het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.

De uitslag van de stemming wordt opgenomen in de notulen van deze zitting.

 

Raadslid Vincent VAN ACHTER krijgt het woord en stelt dat hij 15 jaar geleden toen hij is verhuisd naar het grootouderlijk huis te Strombeek-Bever op zoek was naar een netwerk om beter te kunnen integreren in de gemeente, ik was op zoek naar een hobby. Zo ben ik toevallig op de waterpoloclub in Strombeek-Bever beland. Zelfs nu na al die jaren ben ik daar nog steeds dankbaar voor, ben ik dankbaar voor die faciliteiten. Vandaag de dag hoor ik echter een paar alarmkreten... Dit was mijn voorwoord nu ga ik ingaan op de inhoud van mijn vragen en voorstel.

Op de vorige gemeenteraden werd via mondelinge vragen reeds gepolst naar de stand van zaken van de werken in het Pierebad. Het zwembad is intussen al bijna 6 maanden gesloten. Burgers, scholen en sportclubs staan al die tijd in de kou. De sportclubs waarvan sprake hebben een groot ledenaantal en genieten van een gewaardeerde uitstraling tot op nationaal niveau. In deze zware tijden verdienen zij de nodige ondersteuning van het gemeentebestuur.

Op 12 maart konden we nog lezen dat de herstellingswerken aan het zwembad goed opschoten. De verlichtingsarmaturen werden vervangen en de lekken aan het kleine instructiebad werden gedicht. De werken aan de wandtegels werden opgestart. De verwachte heropening eind mei werd niet openlijk in vraag gesteld.

Op 2 april kwam dan het bericht dat het zwembad zeker niet voor september zou kunnen openen. Als redenen hiervoor werden de verstrengde normen voor brandveiligheid en technische keuringen aangehaald. De komende maanden zullen gebruikt worden om deze problemen aan te pakken en het zwembad klaar te stomen voor een overname. De heropening zal afhankelijk zijn van de toekomstige overnemer.

Graag hadden wij antwoord gekregen op onderstaande vragen:

  1. Zijn de werken aan de wandtegels intussen volledig afgerond?

  2. Wat houdt de verstrenging van de brandveiligheid precies in en welke aanpassingen moeten hiervoor precies uitgevoerd worden? Wat is de geraamde kostprijs voor deze aanpassingen?

  3. Verhinderen deze aanpassingen het heropenen van het sportbad en het instructiebad?

  4. Wat is de raming van de totale reeds gemaakte en toekomstige kosten om het zwembad naar de eisen van de eventuele overnemer aan te passen?

  5. Werd er op regelmatige basis overlegd met scholen en sportclubs om hen op de hoogte te houden van de vorderingen van de herstellingswerken en de toekomstige overname?

  6. Worden er financiële tussenkomsten of steunmaatregelen overwogen aan de getroffen sportclubs die hun werking en toekomst door de langdurige sluiting enorm gehypothekeerd zien?

  7. Krijgt de opdrachtnemer het recht om zelf zwemlessen te organiseren in de toekomst?

  8. Indien “ja”, is men zich dan bewust dat men hierdoor de werkingsmiddelen wegneemt bij de clubs die zo broodnodig zijn voor de financiële ondersteuning van de kerngroepen/kernsporters van de betrokken clubs?

  9. Zullen de clubs überhaupt nog kunnen beschikken over het zwembad tijdens “normale” uren? En zullen de clubs ook kunnen beschikken over het volledig groot sportbad zoals tot op heden het geval was?

Ook vraagt de Groen-fractie onderstaande punten ter stemming voor de leggen aan de gemeenteraad:

De gemeenteraad vraagt het College van Burgemeester en Schepenen om:

  1. De problemen, die een heropening van het sportbad en instructiebad verhinderen, aan te pakken zodat een heropening op korte termijn mogelijk is.

  2. Bij de onderhandelingen met de eventuele overnemers de uren voor de sportclubs als duidelijke voorwaarde te stellen zodat de werking van de zwaar getroffen clubs gegarandeerd wordt.

  3. De sportclubs actief en op regelmatige basis te informeren over de stand van zaken van de overname en bijhorende voorwaarden.

  4. Met de getroffen sportclubs in overleg te gaan over de financiële gevolgen en een plan uit te werken de clubs financieel te ondersteunen.

 

Schepen Tom GAUDAEN beantwoordt de vragen:

  • Voor de werken aan de wandtegels was aanvullend onderzoek nodig. Op sommige plaatsen moesten de tegels volledig verwijderd worden. Momenteel is men bezig met de aanbesteding ervan.
  • Het KB Brandpreventie dateert van 23 april 2014. De brandweer beschikt niet eens over een brandweerregister van het zwembad. Daarom is de vragenlijst van de brandweer lang en moet er veel informatie opgeleverd worden. De teruggevonden keuringsverslagen leiden tot noodzakelijke nieuwe keuringen. Hiervoor moeten steeds drie offertes aangevraagd worden, wat veel tijd vergt.
  • De deskundige gebouwen van de gemeente overlegt met de brandweer over het heropenen van het sportbad. Diverse opmerkingen van de brandweer verhinderen de heropening nog, omwille van de veiligheid.
  • De vraag over de geraamde kosten vindt de schepen vreemd, want de gemeente heeft nog geen kosten gemaakt om te voldoen aan de eventuele overnemer. De kosten die nu gemaakt worden, zijn er om het zwembad brandveilig te krijgen. Voor de verlichting is een bedrag van circa € 94.000 betaald. Het repareren van loszittende tegels kost maximaal € 5.000. De werken in de kuip, zoals het dichten van lekken in het instructiebad en het herstellen van de mozaïektegels, komen op € 82.000.
  • Er is overleg gepleegd met scholen en sportclubs. Scholen zijn regelmatig geïnformeerd. Met sportclubs is in januari en maart vergaderd. Afgesproken is om in mei een nieuwe tussenstand te melden.
  • Met de clubs is afgesproken dat de financiële afspraken worden bekeken als er zicht is op de heropening.
  • Het klopt dat de ondernemer in de toekomst het recht krijgt om zelf zwemlessen te organiseren. Dat is in de gemeenteraad besproken, maar toen was de heer VAN ACHTER nog geen lid. In de gemeente is een lange wachtlijst voor zwemlessen. Het college ziet het als een verrijking voor de inwoners dat de eventuele nieuwe uitbater zwemlessen gaat organiseren.
  • In het bestek staat dat de clubs over hetzelfde aantal uren moeten kunnen beschikken. Dit moet in goed overleg gebeuren met de nieuwe uitbater.

 

Raadslid Vincent VAN ACHTER krijgt wederom het woord en merkt op dat het belangrijk is om de eisen en wensen van de betrokken clubs te betrekken in de gesprekken met de nieuwe uitbater. Dat er meer zwemlessen worden aangeboden, is een pluspunt, maar voorkomen moet worden dat deze de beste uren van de week kiest en de clubs alleen in de overgebleven uren iets mogen plannen. Daar zou hij graag de nodige aandacht voor willen hebben in de gesprekken met de beoogde ondernemer.

 

Schepen Tom GAUDAEN zegt toe dit onderwerp mee te nemen in de onderhandelingen met de nieuwe uitbater. Deze heeft echter al aangegeven te willen samenwerken met de huidige clubs, zodat een gezond evenwicht ontstaat tussen de clubs en individuele bezoekers. Uiteindelijk zal het zwembad veel ruimere openingstijden hebben, zowel voor de clubs als voor de inwoners van Grimbergen.

 

Raadslid Vincent VAN ACHTER wenst zijn aangehaalde punten alsnog in stemming te brengen.

 

Schepen Tom GAUDAEN betreurt dat omdat hij alle vragen beantwoord heeft. De meerderheid kan niet anders dan tegenstemmen, omdat het bestek reeds is uitgeschreven en is goedgekeurd.

 

Schepen William DE BOECK krijgt het woord en benadrukt dat er niet over onwettige zaken gestemd kan worden. De gemeente is al in onderhandeling met partijen en kan de procedure niet meer wijzigen.

 

Raadslid Vincent VAN ACHTER stelt voor om alleen te stemmen over de punten die niet het bestek betreffen.

 

De waarnemend voorzitter legt desondanks het gehele voorstel ter stemming voor.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER
Tegenstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Manon BAS, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Onthouders: Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Bart VAN HUMBEECK, Patrick VERTONGEN
Resultaat: Met 7 stemmen voor, 16 stemmen tegen, 5 onthoudingen
BESLUIT:

Artikel 1.

Kennis te nemen van het toegevoegd punt "Langdurige sluiting Pierebad", ingediend door raadslid Vincent VAN ACHTER, als bijlage bij dit besluit gevoegd.

 

Art. 2.

Het voorstel van raadslid VAN ACHTER te verwerpen.