De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van de korpschef.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
/
Korpschef Jurgen BRAECKMANS geeft een overzicht van het veiligheidsbeeld. In België is het politiemodel gebaseerd op de gemeenschapsgerichte politiezorg, opgebouwd uit vijf pijlers. Een daarvan is verantwoording afleggen, wat vandaag gebeurt middels een Powerpointpresentatie.
Eind 2017 heeft de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van de politiezone goedgekeurd, zowel voor het blauwe als het niet-blauwe personeel. In totaal zou de capaciteit 102,8 fte moeten zijn, maar er is een structureel tekort van circa 25% van de capaciteit. Inclusief zieken en verloven loopt het tekort soms op tot 40%-50%.
Het zonale veiligheidsplan 2020-2025 is goedgekeurd door de Zonale Veiligheidsraad, die bestaat uit de Procureur des Konings, de burgemeester, korpschef en de bestuurlijk coördinator van de Federale politie. Op basis van het ZVP is eind 2019 besloten om te werken aan vijf prioriteiten: woninginbraken, verkeersveiligheid, overlast, cybercriminaliteit en domiciliefraude. Voor de interne bedrijfsvoering zijn er drie prioriteiten vastgesteld: programma-, project- en proceswerking, welzijn en cultuur, en technologie.
Criminaliteitsbeeld
Diefstal in woningen
Cybercrime
Cybercrime is het hacken van ICT-infrastructuren van bedrijven of organisaties, soms in combinatie met afpersing, of oplichting via telefoon of websites. Sinds 2019 stijgt het aantal oplichtingen per internet hard. Er wordt vooral ingezet op preventie en voorlichting. Twee rechercheurs zijn gespecialiseerd in het uitlezen van gsm’s en computers.
Overlast
Een belangrijk instrument in de aanpak van overlast is het politiereglement, met GAS 1 t/m 4. Via het LIK, het lokaal informatiekruispunt, worden GAS-vaststellingen geregistreerd, zodat duidelijk wordt waar de meeste overlast wordt ervaren. Op basis van deze gegevens wordt het interventieteam ingezet.
Domiciliefraude
Sinds 2019 wordt gewerkt aan het opsporen van domiciliefraude, maar dat blijkt meer werk dan verwacht. Inmiddels is besloten om de huidige dossiers af te ronden, maar voorlopig geen nieuwe te openen. Als er een melding binnenkomt, wordt deze wel opgepakt, maar een structurele aanpak is voorlopig niet haalbaar.
Verkeersveiligheidsbeeld
In 2022 is met name gecontroleerd op snelheidsovertredingen en alcohol in het verkeer. Op gordels, kinderzitjes en gsm-gebruik achter het stuur wordt gecontroleerd tijdens specifieke acties.
Naast deze federale prioriteiten kent de politiezone ook enkele lokale prioriteiten: te hoge verkeerssnelheid in de eigen straat, oneigenlijk parkeren, verkeerssituaties bij scholen en zwaar vervoer.
Hoewel de politie, met name na schoolvakanties, regelmatig patrouilleert bij scholen, wordt deze taak met name neergelegd bij gemachtigde verkeersopzichters. De politie biedt ondersteuning en verzorgt de opleiding.
Het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel was in 2022 nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren. De laatste jaren zijn er geen dodelijke verkeersongevallen geweest, maar wel in 2022 wel zes met zwaar letsel. Geregistreerd wordt in welke straten de meeste ongevallen gebeuren en waar de meeste slachtoffers vallen, maar er is geen capaciteit om een kwalitatieve analyse uit te voeren. Er lijkt geen sprake te zijn van specifieke weekendongevallen. Zo’n 9% van de ongevallen wordt veroorzaakt door bestuurders die onder invloed van alcohol zijn. Het streven is om ook altijd op drugs te controleren, maar dat gebeurt nu nog niet. Naast auto-ongevallen zijn er ook veel ongevallen met (elektrische) fietsen en speedbikes.
Zwaar vervoer
Als de politie een vrachtwagen staande houdt en het tonnage klopt niet, kan het rijbewijs direct worden ingetrokken. Dit beleid heeft niet alleen invloed op het rijgedrag van de vrachtwagenchauffeurs, maar ook op de bedrijven waarvoor zij rijden.
Stilstaan en parkeren
In 2022 zijn ruim 2.000 GAS4-boetes voor foutief stilstaan en parkeren uitgedeeld door politie en gemeenschapswachten.
Bedrijfsvoering
Het welzijn van de medewerkers is belangrijk. Door een goede bedrijfsvoering en voldoende waardering probeert het politiekorps zijn mensen te behouden en nieuwe mensen aan te trekken. Er worden bijvoorbeeld risicoanalyses uitgevoerd naar beeldschermwerk, maar ook naar psychosociale aspecten van medewerkers. Het korps spant zich blijvend in om nieuwe mensen aan te trekken. Momenteel zijn er circa 20 vacatures.
Gemeente, parket en politie hebben een protocol ondertekend, op basis waarvan de politie en gemeente informatie uitwisselen, bijvoorbeeld voor een antecedentenonderzoek als iemand een avond- of nachtwinkel wil openen.
De politiezone neemt deel aan de samenwerkingsverband Politieassociatie Noordoostrand en onderzoekt de mogelijkheden om de samenwerking op het gebied van geweldsbeheersing, slachtofferbejegening en intern toezicht meer operationeel te maken.
Sinds september 2022 wordt iemand die buiten kantooruren wordt gearresteerd, afgeleverd in het commissariaat van Zaventem.
Ook wordt gebruikgemaakt van een samenwerking om extra officieren te kunnen inzetten bij personeelstekort.
Burgemeester Bart LAEREMANS dankt de korpschef namens het schepencollege voor de presentatie en benadrukt dat het politiekorps een zeer belangrijke en professionele organisatie is, ondanks het tekort aan personeel.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en dankt de korpschef voor het overzicht. Hij vraagt wanneer samenscholing van jongeren wordt beschouwd als overlast, hoeveel van dergelijke gevallen er zijn geweest en op welke plaatsen die meestal plaatsvonden. Ten tweede vraagt de Groen-fractie of huisjesmelkerij valt onder domiciliefraude, hoeveel gevallen daarvan zijn vastgesteld en waar dat meestal plaatsvond. Ook hoort de fractie Groen of er een speciale rol is weggelegd voor de wijkagent, omdat deze de locaties goed kent. Over verkeersveiligheid vraagt raadslid BOELENS of het hoge aantal verkeersongevallen met fietsers leidt tot een grotere inspanning om te komen tot een betere fietsinfrastructuur. Langs diverse wegen in Grimbergen is de kwaliteit van het fietspad namelijk onvoldoende. Hij vraagt of de verhouding tussen ongevallen met auto’s en fietsers de afgelopen jaren is verslechterd.
Korpschef Jurgen BRAECKMANS antwoordt dat bij het samenscholen van jongeren het subjectieve veiligheidsgevoel een rol speelt. Dat kan echter niet gemeten worden. Er wordt pas overlast geregistreerd als de jongeren zich schuldig maken aan een delict, zoals geluidsoverlast of lachgasgebruik. Er zijn geen cijfers bekend van jongerenoverlast, maar de plaatsen waar jongeren samenscholen, zijn algemeen bekend.
Domiciliefraude of sociale fraude, zoals huisjesmelkerij, hebben een lage prioriteit. Als een wijkinspecteur wordt aangesproken op mogelijke huisjesmelkerij kan dit bij de gemeente gecheckt worden of kan er een dossier worden geopend. De politie opent momenteel zelf geen dossiers, omdat dit te veel werk oplevert.
Over verkeersveiligheid heeft de politie veel cijfers, op basis waarvan tendensen zichtbaar zijn. De staat van het wegdek wordt bij een ongeval genoteerd in het dossier.
Raadslid Eddie BOELENS krijgt opnieuw het woord en ziet een trend in het toenemende aantal fietsongevallen en is benieuwd of er een relatie is met de slechte staat van de fietspaden. Het lijkt hem ook interessant te weten wanneer de fout bij de fietser ligt en wanneer bij de automobilist.
Raadslid Bart VAN HUMBEECK krijgt het woord en vraagt of het klopt dat er jaarlijks ruim 3 miljoen auto’s op snelheid worden gecontroleerd. In 2022 was er een technisch mankement tussen februari en mei, terwijl er evenveel overtredingen zijn geregistreerd als in 2021. Hij vraagt of er van juni tot december vaker te hard wordt gereden, of dat er extra gerichte controles zijn uitgevoerd. Over de actie tegen zwaar verkeer vraagt hij of chauffeurs worden teruggestuurd of dat zij na het betalen van de boete hun weg mogen vervolgen.
Korpschef Jurgen BRAECKMANS heeft er geen verklaring voor dat het aantal overtredingen in 2022 even hoog was als in 2021, terwijl er veel minder auto’s gecontroleerd zijn. Hij zal dit laten uitzoeken. Als een vrachtwagen wordt tegengehouden vanwege de tonnagebeperking moet de chauffeur zijn rijbewijs voor veertien dagen afgeven. Hij kan dus niet verder rijden. Het is vervolgens aan de firma om de vrachtauto op te halen en terug te rijden. Buiten deze actie om worden vrachtwagenchauffeurs alleen beboet. Ook die chauffeurs mogen niet verder rijden. Zij krijgen alleen de mogelijkheid om de vrachtwagen op een veilige plek te parkeren.
Voorzitter Peter PLESSERS dankt de korpschef voor zijn toelichting.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de toelichting van de korpschef.