Terug
Gepubliceerd op 29/08/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 26/06/2025 - 19:00

Zaak der wegen - Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2025020856 (OMV/63/25) - Rooilijnplan voor de Beigemsesteenweg (deel) - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Chantal LAUWERS, vijfde schepen
Dirk MOENS, gemeenteraadslid

De gemeenteraad verdaagt de bespreking van dit agendapunt naar een volgende zitting van de gemeenteraad.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

 

  • Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, gewijzigd op 1 september 2019:

§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.


  • Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019:

 Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.


  • Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019:

 In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 mei 2025 inzake "Aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen van Muriel VAN SCHEL namens Grimbergen voor het aanleggen van een dubbelrichtingfietspad in de Beigemsesteenweg, tussen de Meerstraat en de Wolvertemsesteenweg, alsook het rooien van 83 bomen die gecompenseerd worden op een andere locatie binnen de gemeente" (BIJLAGE 1).

 

  • Ontwerp van rooilijnplan voor de Beigemsesteenweg (deel), opgemaakt door MESO studiebureau (ROOILIJNPLAN-v2 - BIJLAGE 2).

  • Vermelding van de berekening van meer-/minwaarde op het ontwerp van rooilijnplan (BIJLAGE 2).

  • Verantwoordingsnota (BIJLAGE 3).

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Er zijn diverse externe adviezen ontvangen met betrekking tot de rioleringswerken en de omgeving. Er werden geen adviezen ingediend die betrekking hebben tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegenis, of over de eventuele opname in het openbaar domein.

Hieronder worden die adviezen aangegeven en beoordeeld indien en/of voor zover deze betrekking heb­ben tot de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegenis, of over de eventuele opname in het openbaar domein.

 

ADVIESINSTANTIE

DATUM VAN ONTVANGST

REFERENTIE

EINDCONCLUSIE

FLUVIUS

11/04/2024

5000085194

Voorwaardelijk gunstig

Inhoud:
De aan te pakken omgeving omvat nutsleidingen die mogelijks conflicteren met de aangegeven werken.

 

Indien er aanpassingen aan de huidige nutsleidingen moeten gebeuren moeten deze tijdig kenbaar gemaakt worden aan de betrokken partijen.

 

Het is aan de opdrachtgever en hun studiebureel om aan te duiden waar mogelijke knelpunten zijn.

 

Voor het project is er reeds een CV0 "Haalbaarheidsstudie" geweest echter zijn hier toen nog geen knelpunten aangekaart.

 

Wegens de omvang van het project heeft Fluvius hier werkzaamheden gepland naar vernieuwing/versterking van netten.

 

Fluvius geeft mee dat ze wegens de vele projecten in de gemeente Grimbergen dit dossier niet meer kunnen verwezenlijken in 2025 noch voorjaar 2026.

Beoordeling:
De opmerkingen van Fluvius worden als aandachtspunt opgenomen. De coördinatie met de nutsmaatschappijen en de eventuele gevolgen voor de planning van het project zijn de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Eventuele kosten die voortvloeien uit de noodzakelijke aanpassingen of aansluitingen zijn ten laste van de vergunninghouder. 

PROXIMUS

10/04/2024

/

Voorwaardelijk gunstig

Inhoud:

Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:

  • De leidingen van Proximus blijven gevrijwaard bij  de grondwerken van de aanleg van het fietspad.
  • Proximus op de hoogte stellen van zodra er een concrete planning van de werken beschikbaar is. Hiervoor kunt contact opnemen via werfcoördinatie@proximus.com.

Beoordeling:
De nutsmaatschappij stelt in haar advies dat de leidingen moete gevrijwaard blijven bij de grondwerken en dat de aanvrager hun op de hoogte moet stellen van de concrete planning. Er wordt ingestemd met het advies. De naleving van het advies en de daaraan gestelde voorwaarden wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning. De kosten die hiermee gepaard gaan, alsook eventuele kosten ten behoeve van de aansluiting van het gevraagde project, zullen ten laste worden gelegd van de vergunninghouder.

WYRE

31/03/2025

/

Voorwaardelijk gunstig

Inhoud:

“Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om deze adviesvraag correct te beantwoorden.

Er is impact op onze kabelinfrastructuur.  

U kan uw aanvraag indienen op volgend mailadres => netaanleg.mechelen@wyre.be.”

Beoordeling:
Wyre stelt in haar advies dat de geplande werken een impact zullen hebben op de kabelstructuur.  Er wordt ingestemd met het advies. De naleving van het advies en de daaraan gestelde voorwaarden wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning. De kosten die hiermee gepaard gaan, zullen ten laste worden gelegd van de vergunninghouder. 

Deputatie, Dienst Waterlopen

15/05/2025

 

Voorwaardelijk gunstig

Inhoud:

Beoordeling verenigbaarheid met het watersysteem
Voor zover de dienst waterlopen kan opmaken uit de documenten die bij de aanvraag gevoegd zijn,
kan de geplande ingreep een schadelijk effect hebben op het watersysteem.
Omschrijving schadelijk effect
Door de aanleg van verhardingen wordt er oppervlakte ingenomen voor water, waardoor het
hemelwater minder plaats heeft om natuurlijk te infiltreren en af te stromen. Om te voldoen aan
de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid moet de aanvrager
maatregelen nemen om het schadelijk effect te voorkomen, beperken, compenseren of
herstellen. Hierbij vormen de code van goede praktijk voor rioleringssystemen de basis.
Opgenomen maatregelen in de aanvraag door de aanvrager
De maatregelen omvatten de aanleg van waterdoorlatende onderfundering binnen het project en
aanleg van wadi langsheen het traject. De oppervlakte van de wadi bedraagt in totaal 557m² dit is
groter dan de vereiste 401m². Het volume van de wadi bedraagt 54,72m³, het open volume van de
waterdoorlatende onderfundering bedraagt 136,820m³. Het totale buffervolume bedraagt 165,49m³.
Specifieke voorwaarden en/of maatregelen opgelegd door de waterbeheerder
In de aanvraag ontbreekt of moet aangepast worden:
De infiltratie en buffering dient uitgebouwd zoals in de aangeleverde plannen/ riolerings-en
hemelwaternota is voorzien.

Beoordeling:

Er wordt ingestemd met het advies. De naleving van het advies en de daaraan gestelde voorwaarden wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning. De kosten die hiermee gepaard gaan, zullen ten laste worden gelegd van de vergunninghouder.

 

MOBILITEITSDIENST VAN DE GEMEENTE GRIMBERGEN

13/05/2025

OMV/63/25

Voorwaardelijk gunstig

Inhoud:

Hierbij mijn bemerkingen inzake voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag:

  • Er worden op de plannen 5 parkeerplaatsen op de rijbaan ingetekend tussen de huisnrs. 102 en 160 (met name 3 ter hoogte van huisnrs. 120/122 en 2 ter hoogte van huisnrs. 152/154). Momenteel is op deze locatie een parkeerverbod van toepassing aangegeven door een aslijn om de zichtbaarheid in de bocht te optimaliseren.
  • Er wordt geen fietsoversteek voorzien op de Beigemsesteenweg voor fietsers komende vanuit de Pieter Pauwel Rubensstraat (zoals wel het geval is ter hoogte van het Boterwegje). Het is niet evident voor fietsers om van hieruit het dubbelrichtingsfietspad aan de overzijde te bereiken, zeker gelet op de wadi die op die plaats naast het fietspad wordt aangelegd. 
  • De fietsoversteek ter hoogte van de aansluiting met de Beigemsesteenweg (kasseigedeelte) richting Meerstraat aanduiden als een doorlopend fietspad. Hierbij dienen nog twee evenwijdige onderbroken witte lijnen te worden aangebracht (zoals weergegeven op onderstaande afbeelding).

  • Indien men als fietser komende vanuit Beigem de Stationsstraat wenst te bereiken, zal deze opteren om één oversteekbeweging te maken i.p.v. 4. Het faciliteren van deze mogelijkheid kan dan ook best in samenspraak met AWV bekeken worden. Het zal ook duidelijk gesignaleerd moeten worden (a.d.h.v. bebording/markering) dat het dubbelrichtingsfietspad eindigt aan de Stationsstraat en fietsers, komende vanuit de Stationsstraat, aan het kruispunt met de Wolvertemsesteenweg dienen over te steken indien zij richting Beigem wensen te fietsen.
  • Op de plannen verdwijnt de huidige bestaande aslijn in de bocht op de Beigemsesteenweg ter hoogte van de aansluiting met de Meerstraat. Deze werd destijds aangebracht, niet enkel om parkeren daar te verbieden, maar ook om te vermijden dat voertuigen de bocht ruim zouden nemen (huidige aslijn zoals weergegeven op bijgevoegde foto)

  • De zichtbaarheid van overstekende fietsers komt mogelijks in het gedrang wanneer er een bus, komende vanuit richting Humbeek, halteert aan de halte op Beigemsesteemweg ter hoogte van de aansluiting met Grote Heirbaan.

  • Er dient over gewaakt te worden dat op de locaties waar de fietsuitstulpingen voor de oversteken (vb. ter hoogte van huisnr. 225) en de verhoogde busperrons (vb. ter hoogte van huisnr. 231) gelegen zijn, het in- en uitrijden van de achtergelegen opritten niet wordt gehypothekeerd en voldoende zichtbaarheid gewaarborgd blijft. 

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Voorafgaande uiteenzetting:

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van een dubbelrichtingfietspad in de Beigemsesteenweg, tussen de Meerstraat en de Wolvertemsesteenweg, alsook het rooien van 83 bomen die gecompenseerd worden op een andere locatie binnen de gemeente.

Overeenkomstig artikel 12, §2 van het het decreet gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.

Er wordt gebruik gemaakt van de geïntegreerde vergunningsprocedure om naast de stedenbouwkundige handelingen ook de wijziging van de rooilijnen voor de gemeenteweg Beigemsesteenweg (deel) aan te vragen.

Het aanvraagdossier bevat hiertoe de rooilijnplannen voor de Beigemsesteenweg (deel), die voldoet aan artikel 16, §2 van het decreet gemeentewegen.

Vervolgens bepaalt artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de wijziging van een gemeenteweg, waardoor de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de nieuwe rooilijnen van de Beigemsesteenweg (deel).

Hierbij dient rekening te worden gehouden met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen:

Art. 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Art. 4. Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes: 1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang; 2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd; 3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen; 4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief; 5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen."

In het licht van deze principes en doelstellingen worden de beoogde wijzigingen onderzocht en opgenomen in de verantwoordingsnota tot o.a. wijziging van de rooilijnen.

Conform artikel 16 van het decreet houdende gemeentewegen dient, ten gevolge van de vaststelling van de rooilijn voor de Beigemsesteenweg (deel), een waardevermindering berekend te worden door een landmeter-expert. De gemotiveerde berekening van de minwaarde werd opgenomen op het ontwerp van rooilijnplan:

  • Voor loten 1 & 3 (respectievelijke delen van de percelen kadastraal gekend als 3de afdeling - sectie F - nrs. 68e9 en 68d9) wordt de minwaarde berekend op nul euro. Deze percelen werden kosteloos overgedragen aan de Gemeente Grimbergen middels akte van notaris Paul GROOTJANS d.d. 19/09/1991 voor  openbaar nut. De functie van deze percelen verandert dus niet ingevolge onderhavig rooilijnplan. Er is dan ook geen sprake van meer‐ of minwaarde.
  • Voor lot 2 (deel van het perceel kadastraal gekend als 3de afdeling - sectie F - nr. 68f9) wordt verwezen naar artikel 28 §4 van het decreet houdende de gemeentewegen: "Dit artikel doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor vergunningverlenende overheden tot het opleggen van de last tot gratis overdracht van in een vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen en aanhorigheden en van de gronden waarop die worden of zullen worden  aangelegd, vermeld in artikel 75, derde lid, van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning." De minwaarde wordt hierdoor berekend op nul euro.

 

Artikel 32, §2 van het omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat een vergunning voor aanvragen met de wijziging van een gemeenteweg slechts verleend kan worden na goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad. De bevoegdheid van de gemeenteraad beperkt zich enkel tot de zaak der wegen. De bezwaarschiften en adviezen die betrekking hebben op de wijziging van de gemeentewegen worden gemotiveerd behandeld.


Adviezen:

Zie onder advies.


Openbaar onderzoek:

De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd gehouden van 4 april 2025 tem. 3 mei 2025.

Gedurende het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend (die betrekking hebben op de 'zaak der wegen').

 

Toetsing aan het decreet gemeentewegen (zie B26 Verantwoordingsnota):

In de verantwoordingsnota, m.b.t. de vaststelling van de rooilijn voor de Beigemsesteenweg (deel), wordt aangetoond dat rekening werd gehouden met de principes zoals vermeld in artikel 4 van het decreet gemeentewegen.

 

Realisatie van rooilijnplan:

In uitvoering van artikel 27 van het decreet gemeentewegen kan elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van gemeentewegen en de realisatie van rooilijnplannen, door onteigening tot stand worden gebracht. Deze onteigeningen worden uitgevoerd conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.


Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:

  • het rooilijnplan voor de Beigemsesteenweg (deel), opgemaakt door MESO studiebureau bvba, goed te keuren;
  • kennis te nemen dat de minwaarde voor loten 1, 2 en 3 berekend werd op nul euro, zoals gemotiveerd opgenomen op het ontwerp van rooilijnplan;
  • het besluit toe te voegen aan de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2025020856 (OMV/63/25).

 

Voorzitter Daan VERTONGEN vraagt om de bespreking en beraadslaging van dit agendapunt te verdagen en geeft het woord aan de burgemeester:

 

Burgemeester Bart LAEREMANS: We hebben vrij laat vastgesteld dat niet iedereen die had moeten schriftelijk aangetekend, verwittigd worden, die vernietiging ook zou krijgen of die aangetekende brief zou krijgen. Enkele mensen die langs de Beigemsesteenweg wonen of het adres Beigemsesteenweg hebben, zijn over het hoofd gezien. Onze diensten hebben dat zelf opgemerkt, zijn ons daarin komen vinden. En dan was de enige slotsom om het regelmatig te laten verlopen, een nieuw openbaar onderzoek waarbij wel alle bezwaren die zijn ingediend gehandhaafd worden, en waarbij iedereen, ook die mensen die niet zijn aangeschreven, de kans krijgen om nog te reageren. Dat moet zo. We moeten correct spelen naar iedereen. Dat betekent dat het openbaar onderzoek al vanaf morgen zou gaan lopen tot eind juli. En dan zal dat misschien al terug eind augustus op de gemeenteraad staan.

Bijkomende info:

/

Amendement

/

BESLUIT:

Enig artikel.

De bespreking van dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting van de gemeenteraad.