Terug
Gepubliceerd op 28/03/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/03/2025 - 19:00

Opheffing huishoudelijke reglementen m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein buiten de markten, toegevoegd als Bijlagen 9 en 10 bij het algemeen politiereglement - Nieuw reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein, toe te voegen als Bijlage 9 bij het algemeen politiereglement - Goedkeuring

Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadslid

De gemeenteraad heft de huishoudelijke reglementen m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein buiten de markten, toegevoegd als Bijlagen 9 en 10 bij het algemeen politiereglement (APR), vanaf 1 april 2025 op. De gemeenteraad keurt de aangepaste artikels 354 en 356 APR en het nieuw reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein, toegevoegd als Bijlage 1 bij dit besluit, goed. Dit reglement wordt toegevoegd als Bijlage 9 bij het APR en treedt in werking op 1 april 2025.

Dit reglement wordt overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB bekendgemaakt.

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:

  • de korpschef van de lokale politiezone Grimbergen;
  • HAVILAND;
  • INTRADURA;
  • de bemiddelingsdienst GAS, stad Vilvoorde;
  • de procureur des Konings van het Parket Halle-Vilvoorde;
  • de griffier van de politierechtbank Vilvoorde;
  • de griffier van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel en
  • de provinciegouverneur.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikels 40, §3 en 41, 14° Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:

Algemeen

  • Artikels 40, §3 en 41, 14° DLB.

  • De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.

  • Het decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993. 

Concreet gaat het om volgende wijzigingen:

    • De termijn van definitieve opheffing van een standplaats per abonnement is verkort van minstens 12 naar minstens 6 maanden.

    • Gemeenten moeten geen ontwerpreglementen of goedgekeurde reglementen meer aan de Vlaamse overheid bezorgen.

  • Het decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten. 

Concreet gaat het om volgende wijzigingen:

    • De belangrijkste wijziging is dat de machtiging, de zogenaamde ‘leurkaart’, voor ambulante activiteiten en kermisactiviteiten verdwijnt.

    • Als een standplaats wijzigt en je het abonnement behoudt, geldt een opheffingstermijn van minstens 6 maanden. Bij definitief verlies van zowel standplaats als abonnement geldt een termijn van minstens 12 maanden.

De wijzigingen zijn van toepassing sinds 1 april 2024. 

  • Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse regering van 21 april 2017 en 22 september 2023. 

De wijzigingen zijn van toepassing sinds 1 april 2024. 

 

Specifiek

  • Huishoudelijk Reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 27 september 2007 en laatst gewijzigd in zitting van 24 juni 2010, toegevoegd als bijlage 9 10 bij het Algemeen Politiereglement van 1 februari 2021, zoals laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 27 juni 2024 (APR).

  • Huishoudelijk Reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de markten, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 27 september 2007 en laatst gewijzigd in zitting van 24 juni 2010, toegevoegd als bijlage 10 APR.

  • Hoofdstuk 10 afdeling 2 Ambulante Handel en afdeling 3 Markten APR.

 
  • Gemeentelijk belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2013.

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2025.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Brandpreventieverslag "Advies bij brandveiligheid zondagsmarkt Grimbergen centrum" (dossier 2022/00560-001) van Brandweerzone Vlaams-Brabant West in bijlage.
 
  • Positief advies Jeugdraad (m.b.t. wijziging APR): 

Wij verlenen een positief advies aan de wijziging van het Algemeen Politiereglement. Belangrijk voor ons was dat de verkoop op markten of deur-aan-deurverkoop gratis blijft voor Jeugdverenigingen (zie bijlage).

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De wetgeving over ambulante activiteiten regelt zowel de uitoefening als de organisatie ervan. Sinds de zesde staatshervorming is dat vanaf 1 juli 2014 een bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. In 2017 voerde de Vlaamse overheid enkele wijzigingen door in de federale wet en het bijhorende koninklijk besluit. In 2023 bracht de Vlaamse overheid opnieuw enkele wijzigingen aan.  

 

Het huishoudelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten (Bijlage 9 APR) en op het openbaar domein buiten de markten (Bijlage 10 APR) dateert van 27 november 2014. Dit reglement werd nog niet aangepast aan de huidige wetgeving.

 

De dienst Vrije Tijd, Lokale Economie, heeft een voorstel voor een nieuw reglement uitgewerkt en vraagt daarom om de bestaande huishoudelijke reglementen, opgenomen onder bijlagen 9 en 10 APR, op te heffen.

 

Als gevolg hiervan moet ook het APR aangepast worden, zijnde "Afdeling 2 Ambulante handel" en "Afdeling 3 Markten" van "Hoofdstuk 10. Diverse bepalingen", specifiek:

OUD

Art. 354.

Het huishoudelijk reglement inzake de ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de markten wordt als bijlage 10 bij dit reglement gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

 

NIEUW

Art. 354.

Het reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein wordt als bijlage 9 bij dit reglement gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

 

OUD

Art. 356.

Het huishoudelijk reglement inzake de ambulante activiteiten op de openbare markten wordt als bijlage 9 bij dit reglement gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

Overtredingen op de bepalingen voorzien in dit reglement kunnen bestraft worden met een administratieve sanctie zoals bepaald in artikel 381.

 

NIEUW

Art. 356.

Het reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein wordt als bijlage 9 bij dit reglement gevoegd en maakt er integraal deel van uit.

Overtredingen op de bepalingen voorzien in dit reglement kunnen bestraft worden met een administratieve sanctie zoals bepaald in artikel 381.

 

Bij de opmaak van het voorstel werd rekening gehouden met:

  • de nieuwe wetswijzigingen;

  • de nieuwe bevoegdheid voor gemeenten om een reglement naar eigen noden op te maken (meer bevoegdheid gemeente dan voordien). In het voorstel nieuw reglement staat:

    • de wettelijk vastgelegde inhoud in het zwart en
    • de gemeentelijke keuze in het blauw - de keuze voor een bepaald standpunt wordt in het document zelf toegelicht in opmerkingenvelden en
  • de verschillende situaties of problemen die zich in het verleden gesteld hebben.

 

Het voorstel werd ter nazicht voorgelegd aan VLAIO. Er waren geen opmerkingen welke in strijd met de wetgeving zouden kunnen zijn. Ook werden verschillende keuzes afgetoetst met VVSG.

 

Marktplannen:

  • Strombeek: 

Voorstel voor het nieuwe marktplan is identiek aan het huidige.  Uitbreiding van de markt kan op een later moment onderzocht en besproken worden.

 

  • Grimbergen: 

Voorstel voor het nieuwe marktplan werd opgemaakt rekening houdende met belangrijke factoren, waaronder brandveiligheid, technische haalbaarheid en input van de marktkramers. 

Hierbij werd de mogelijkheid onderzocht om o.a.

  • het Kerkplein te gebruiken: marktkramers willen dit niet omwille van windgat, markt wordt gehinderd omwille van evenementen en VRT wagens, Kerkplein is geen openbaar domein waardoor retributie niet klopt, draagkracht van het Kerkplein zou een bezorgdheid kunnen zijn;
  • markt te verplaatsen naar Parking Prinsenbos: marktkramers willen dit niet, parkeerdruk, aanpassingen elektriciteit en parkeerverbod;
  • markt uit te breiden richting parking Speelbroek: uitbreiden is geen evidente optie, vermits het niet makkelijk is marktkramers te vinden die op zondag willen werken in combinatie met een markt die relatief klein blijft; 
  • voorstel voor het nieuwe marktplan voldoet grotendeels aan de aanbevelingen van brandweer. De huidige toestand voldoet niet aan brandveiligheid. Zie opmerkingen op marktplannen huidige toestand in bijlage. Plaats voor kraam 6 werd wel doorgevoerd in het voorstel, vermits dit een parkeerstrook is en de doorgang voor hulpdiensten ook mogelijk blijft bij geparkeerde wagens. Het kraam dient binnen de parkeerstrook te blijven met enkel een overstekend luifel die meteen kan neergehaald worden.  Hetzelfde geldt voor de overige kramen;
  • voorstel voor het nieuwe marktplan voldoet aan de informele beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 mei 2024 om geen marktkramen te plaatsen voor handelaars geopend op zondag (e-mail in bijlage);
  • voorstel voor het nieuwe marktplan blijft een technische uitdaging voor het plaatsen van nieuwe kramen. Omwille van het historische karakter van het centrum zijn de stoepranden zeer hoog, wat het innemen van de plaats zeer moeilijk of onmogelijk maakt voor nieuw uitgeruste kraamwagens. Zij rijden hun wagens hier stuk. Enkel oudere wagens of standen met tenten zijn mogelijk. Tenten komen vaak ook te breed uit, waardoor brandveiligheid (doorgang hulpdiensten) in het gedrang komt;
  • voorstel voor het nieuwe marktplan werd niet voorgelegd aan de marktkramers. Rekening houdend met brandveiligheid, technische haalbaarheid en de locatie van panden van handelaars, zijn er weinig tot geen alternatieve opstellingen mogelijk.  

 

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met:

  • het opheffen van de huishoudelijke reglementen m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein buiten de markten, toegevoegd als Bijlagen 9 en 10 bij het algemeen politiereglement;
  • de aanpassingen aan het APR, specifiek artikels 354 en 356 APR;
  • het nieuw reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein en dit toe te voegen als Bijlage 9 bij het APR.
Bijkomende info:

De belasting voor Ambulante handel is opgenomen in het algemeen Belastingreglement voor inname openbaar domein. Een aanpassing van dit reglement werd als agendapunt op het schepencollege en de gemeenteraad geplaatst.

 

Dienst Vrije Tijd, Lokale Economie, doet hierin 3 voorstellen tot belasting Ambulante handel voor een standplaats op de openbare markt en een standplaats op vooraf bepaalde plaatsen op openbaar domein, alsook 2 voorstellen voor belasting Ambulante handel op rondtrekkende wijze.

 

Benchmark en berekeningen: zie bijlage (2 tabbladen)

Voorstellen  Ambulante handel op de markt en op openbaar domein

Inkomsten gemeente

per marktdag 

Jaarlijkse inkomsten

gemeente

VOORSTEL 1: 

1,60€ / lopende meter / marktdag / standplaats met max diepte kraam 4m zonder min bedrag + elektriciteit 3€ = huidige belasting

€ 270,20

€ 14.050,40

VOORSTEL 2:

1,60€ / lopende meter / marktdag / standplaats met max diepte kraam 4m zonder min bedrag + elektriciteit 5€

€ 290,20

€ 15.090,40

VOORSTEL 3:

1,60€ / lopende meter / marktdag / standplaats met max diepte kraam 4m zonder min bedrag + elektriciteit indien enkel verlichting 3€, anders 6€

€ 288,20

€ 14.986,40

 

Voorstellen ambulante handel op rondtrekkende wijze

Jaarlijkse inkomsten

gemeente

VOORSTEL 1:

gratis = huidige belasting

 €                                                     -  

VOORSTEL 2:

jaarabonnement

 €                                            255,00

  • De prijzen en bijlagen vermeld op de gemeentelijke website (Ambulante handel - Gemeente Grimbergen) zullen door de dienst Vrije Tijd, Lokale Economie, aangepast worden aan de nieuwe goedgekeurde reglementen.

 

  • Een infomoment zal door de dienst Vrije Tijd, Lokale Economie, georganiseerd worden voor de marktkramers om de wijzigingen toe te lichten.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Manon BAS, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Ann DAAMEN, William DE BOECK, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Dirk MOENS, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Patricia SEGERS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Akkoord te gaan om de huishoudelijke reglementen m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein buiten de markten, toegevoegd als Bijlagen 9 en 10 bij het algemeen politiereglement, vanaf 1 april 2025 op te heffen.

 

Art. 2.

Het nieuw reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein, toegevoegd als Bijlage 1 bij dit besluit, goed te keuren en dit toe te voegen als Bijlage 9 bij het APR.

 

Art. 3.

Vast te stellen dat het reglement m.b.t. ambulante handel op openbaar domein, zoals goedgekeurd in artikel 2 van dit besluit, vanaf 1 april 2025 in werking treedt.


Art. 4.

De aangepaste artikels 354 en 356 APR goed te keuren en het gewijzigde gemeentelijk politiereglement, in voege vanaf 1 april 2024, toegevoegd als Bijlage 2 bij dit besluit, goed te keuren. 

 

Art. 5.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.

 

Art. 6.

Een afschrift van dit besluit over te maken aan:

  • de korpschef van de lokale politiezone Grimbergen;
  • HAVILAND;
  • INTRADURA;
  • de bemiddelingsdienst GAS, stad Vilvoorde;
  • de procureur des Konings van het Parket Halle-Vilvoorde;
  • de griffier van de politierechtbank Vilvoorde;
  • de griffier van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel;
  • de provinciegouverneur.