De gemeenteraad keurt het aangepast huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen, toegevoegd als Bijlage 12 bij het algemeen politiereglement, als Bijlage 1 toegevoegd, goed. Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025.
Dit reglement wordt overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB, bekendgemaakt.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
ALGEMEEN
SPECIFIEK
Bijlage 12 "Het huishoudelijk reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen" van het algemeen politiereglement van 1 februari 2021, zoals laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 27 juni 2024.
Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 - Retributiereglement op kermissen - Aanslagjaren 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 23 september 2021 - Reglement betreffende de organisatie en de financiële en materiële ondersteuning van kermissen - Goedkeuring.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 februari 2025 - Aanpassing van het "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen" toegevoegd als Bijlage 12 bij het algemeen politiereglement - Principiële goedkeuring.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 - Vraag tot een aanpassing van het huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen, toegevoegd als Bijlage 12 bij het algemeen politiereglement - Standpuntbepaling.
Van: Jeugdraad
Verzonden: maandag 10 maart 2025 20:15
Aan: evenementen
Onderwerp: Re: Advies: Nieuw aangepast HHR Kermisreglement
"Grimbergen, 03 maart 2025
Aan het college van Burgemeester en Schepenen van en te Grimbergen
Betreft: onderwerp
Conclusie advies: positief
Geachte burgemeester en schepenen.
Wij verlenen een positief advies aan het aangepaste HHR kermis. Het hele HHR lijkt ons redelijk en we zien dus geen enkele reden om geen positief advies af te vaardigen.
Vriendelijke groeten,
Lorens Huijsegoms,
Jeugdraad Grimbergen"
De wet van 25 juni 1993 en het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitvoering en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, werden respectievelijk middels de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 en het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 2023 gedeeltelijk gewijzigd.
De VVSG heeft het modelreglement aangepast. Concreet gaat het over de volgende belangrijke wijzigingen:
Voorafgaande machtiging niet langer nodig: de kermis- en leurkaart zijn afgeschaft.
Toewijzen standplaatsen op de openbare kermis of het openbaar domein: houder zijn van een ondernemingsnummer.
Voorwaarden gekoppeld aan de toelating: verzekering, volksgezondheid, veiligheidsattesten en bewijs DIV.
Nieuwe regel overdracht standplaats met abonnement: geen verplichting om attractie of vestiging mee over te dragen.
Wijziging minimumopzegtermijn bij definitief opheffen van een standplaats: 12 maanden bij definitieve opheffing kermis, 6 maanden bij definitieve verhuis kermis, geen minimale termijn voor opzeg bij absolute noodzakelijkheid.
Aangeboden prijzen: het is volkomen illegaal om (namaak)wapens als prijs aan te bieden.
In bijlage voorstel van modelreglement kermissen (zie bijlage : 20240320_Voorstel Modelreglement_kermissen_met_wijzigingen) waarin in kleur wijzigingen worden voorgesteld aan de tekst:
Het nieuwe huishoudelijk reglement heeft geen fundamentele impact op de huidige werkwijze binnen de gemeentelijke diensten en de manier waarop de administratie van de gemeentelijke kermissen beheerd wordt. Voor een foorkramer zal het echter eenvoudiger worden om het beroep van foorreiziger te kunnen opstarten en uitvoeren.
Bijlage 12 van het algemeen politiereglement "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen" moet aldus aangepast worden aan de nieuwe wettelijke bepalingen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de aanpassing van het "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen", toegevoegd als Bijlage 12 bij het algemeen politiereglement, in zitting van 10 februari 2025 principieel goed.
De jeugdraad gaf positief advies (zie supra).
Na de bespreking van de agenda van de gemeenteraad op de meerderheidsgroep van 17 februari 2025 werd gevraagd om de goedkeuring van het aangepast reglement van de agenda te halen.
Per e-mail van 11 maart 2025 heeft raadslid Bart VAN HUMBEECK een aanpassing van het reglement kermis gevraagd. Het uitgangspunt is dat de activiteiten georganiseerd door erkende verenigingen reeds voorwaarden opgelegd hebben gekregen ofwel als “vaste kermisactiviteit” beschouwd moeten worden.
Hij stelde voor om artikel 1 Toepassingsgebied aan te passen als volgt:
Artikel 1 Toepassingsgebied (wet art. 1 5°, art. 2 §2)
Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen, noch op jaarlijkse activiteiten toegelaten door het gemeentebestuur (initiatieven door erkende verenigingen).
Aan het college van burgemeester en schepenen werd gevraagd om hier al dan niet akkoord mee te gaan en dit rekening houdend met het ongunstig advies van de dienst Evenementen, nl. dat deze toevoeging geen enkele waarde heeft gezien het reglement louter van toepassing is op kermisexploitanten/foorkramers en niet op verenigingen die een stand op de kermis uitbaten. Afspraken met verenigingen die een stand op de kermis uitbaten worden steeds vastgelegd in een aparte afsprakennota.
Bovendien volgt dit artikel letterlijk uit de Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, laatst gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023, waarin het toepassingsgebied wordt uiteengezet.
Tot slot wordt in geen enkele andere gemeente, waar zulk huishoudelijk reglement van toepassing is, deze bepaling aangepast, overal wordt louter opgenomen wat in de wet werd voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 17 maart 2025 om niet in te gaan op deze vraag tot aanpassing en legt het Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen, toegevoegd als Bijlage 1 (20250210) bij dit besluit, ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aangepaste Bijlage 12 van het algemeen politiereglement "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen", toegevoegd als Bijlage 1 (20250210).
De kermissen in de gemeente worden als volgt gecategoriseerd:
1° openbare kermissen die volledig door het gemeentebestuur worden georganiseerd en die onder de toepassing vallen van het huishoudelijk reglement:
2° openbare kermissen waarbij de gemeente de organisatie van randactiviteiten overlaat aan een plaatselijk organisatiecomité en die onder toepassing vallen van het huishoudelijk reglement:
3. plaatselijke kermissen die volledig worden georganiseerd door een plaatselijk organisatiecomité en die niet onder toepassing van het huishoudelijk reglement vallen:
Het aangepast "Huishoudelijk reglement m.b.t. kermisactiviteiten op de openbare kermissen en op het openbaar domein buiten de openbare kermissen", toegevoegd als Bijlage 12 bij het algemeen politiereglement, als Bijlage 1 bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
Art. 2.
Vast te stellen dat het reglement, goedgekeurd in artikel 1, in werking treedt op 1 april 2025.
Art. 3.
Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit over te maken aan: