Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 11/09/2023 - 13:00

Wijziging van het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het invoeren van een verbod parkeren in bepaalde gedeelten van de Rodepoortstraat van 27 juni 1996 - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kirsten HOEFS, vierde schepen

Het schepencollege keurt de wijziging van het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het invoeren van een verbod parkeren in bepaalde gedeelten van de Rodepoortstraat van 27 juni 1996 goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 1996 betreffende het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het afschaffen van het beurtelings parkeren in de Rodepoortstraat en het invoeren van een verbod parkeren in bepaalde gedeelten van deze straat.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Advies van de technische commissie verkeer (27/4/2023): 

Beurtelings parkeren is een uitdovende maatregel. In het mobiliteitsplan is voorzien om hier enkelrichting van te maken. Akkoord om beurtelings parkeren af te schaffen. Te bekijken bij instellen van nieuwe parkeerregeling aan welke kant of dat het wisselend van kant zou worden.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

In 1996 werd een aanvullend reglement opgesteld om het beurtelings parkeren in de Rodepoortstraat op te heffen en verbod parkeren in te stellen in sommige delen van de straat. Dit werd nooit uitgevoerd in het straatbeeld. Voorstel toen was om het parkeerverbod in te stellen langs de onpare huisnummers (gedeelte tussen de Grotewinkellaan en de St. Amandsstraat) en langs de zijde van de pare huisnummers (deel tussen de Ringlaan en de Grotewinkellaan).

Gezien ondertussen het gedeelte tussen de Grotewinkellaan en de Ringlaan ondertussen werd aangelegd met parkeervakken is hier geen parkeerverbod meer nodig.

In het gedeelte tussen de Sint-Amandsstraat en de Grotewinkellaan wordt een parkeerverbod ingesteld via blokparkeren. Het parkeerverbod geldt aan de kant van de even huisnummers van de kruising met het Lt. Emmerechtsplein tot aan huisnummer 42 en aan de kant van de oneven huisnummers van nummer 59 tot de aansluiting met de Grotewinkellaan.

Ook bij de geplande circulatiewijziging in het mobiliteitsplan kan deze situatie behouden blijven.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer inzake het invoeren van een verbod parkeren in bepaalde gedeelten van de Rodepoortstraat wordt als volgt gewijzigd:

  • Artikel 1: Het verbod van parkeren wordt ingevoerd aan de kant van de even huisnummers van de kruising met het Lt. Emmerechtsplein tot aan huisnummer 42 en aan de kant van de oneven huisnummers van nummer 59 tot de aansluiting met de Grotewinkellaan.


Art. 2.

De bovenvermelde wijziging zal gesignaleerd worden door de nodige verkeersborden E1 met onderborden om begin en einde van de reglementering aan te geven.


Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).