Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van beperkt eenrichtingsverkeer in de Sint-Servaasstraat goed.
Mobiliteitsplan: De Sint-Servaasstraat wordt enkelrichting (richting zuid). Met deze ingreep is een leesbare K+R (Kiss-and-Ride) mogelijk voor de leerlingen van het Prinsenhof. Conflicten met schoolgaande jeugd te voet of met de fiets zullen eveneens overzichtelijker verlopen.
De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.
De inwoners van Grimbergen gaven in de bewonersenquête naar aanleiding van het mobiliteitsplan duidelijk aan dat in de huidige situatie de verkeersdruk in het centrum hoog is en de fietsruimte beperkt. De ambitie is om een leefbaar centrum te creëren op maat van de voetgangers en fietsers. Door verschillende circulatiemaatregelen en flankerende maatregelen zoals de invoering van een fietszone wordt er bijkomende ruimte gegeven aan de fietsers en de bewoners.
Tijdens de start- en einduren van de scholen is het vaak chaos troef in de schoolomgevingen. Om deze situaties veiliger te maken wordt er aan de verschillende scholen reeds gewerkt met schoolstraten. Ook voor de overige scholen wordt onderzocht of schoolstraten er een meerwaarde zijn en hoe die best ingevoerd worden. Daarnaast wordt in het centrum van Grimbergen gewerkt met verschillende éénrichtingsstraten. Dit ook in de Sint-Servaasstraat.
/
Artikel 1.
Beperkt éénrichtingsverkeer in te stellen in de Sint-Servaasstraat waarbij de richting is komend van de Vilvoordsesteenweg en rijdend naar de Spaanse Lindebaan.
Art. 2.
Het beperkt eenrichtingsverkeer wordt gesignaleerd met de nodige borden F19 met onderbord M18 en C1 met onderbord m12.
Art. 3.
Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).