Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 11/09/2023 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer in de Sint-Servaasstraat - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kirsten HOEFS, vierde schepen

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van beperkt eenrichtingsverkeer in de Sint-Servaasstraat goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
 
  • Het gemeenteraadsbesluit van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college. 
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Mobiliteitsplan: De Sint-Servaasstraat wordt enkelrichting (richting zuid). Met deze ingreep is een leesbare K+R (Kiss-and-Ride) mogelijk voor de leerlingen van het Prinsenhof. Conflicten met schoolgaande jeugd te voet of met de fiets zullen eveneens overzichtelijker verlopen.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

De inwoners van Grimbergen gaven in de bewonersenquête naar aanleiding van het mobiliteitsplan duidelijk aan dat in de huidige situatie de verkeersdruk in het centrum hoog is en de fietsruimte beperkt. De ambitie is om een leefbaar centrum te creëren op maat van de voetgangers en fietsers. Door verschillende circulatiemaatregelen en flankerende maatregelen zoals de invoering van een fietszone wordt er bijkomende ruimte gegeven aan de fietsers en de bewoners.

Tijdens de start- en einduren van de scholen is het vaak chaos troef in de schoolomgevingen. Om deze situaties veiliger te maken wordt er aan de verschillende scholen reeds gewerkt met schoolstraten. Ook voor de overige scholen wordt onderzocht of schoolstraten er een meerwaarde zijn en hoe die best ingevoerd worden. Daarnaast wordt in het centrum van Grimbergen gewerkt met verschillende éénrichtingsstraten. Dit ook in de Sint-Servaasstraat.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Beperkt éénrichtingsverkeer in te stellen in de Sint-Servaasstraat waarbij de richting is komend van de Vilvoordsesteenweg en rijdend naar de Spaanse Lindebaan.


Art. 2.

Het beperkt eenrichtingsverkeer wordt gesignaleerd met de nodige borden F19 met onderbord M18 en C1 met onderbord m12.


Art. 3.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 4.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).