Terug
Gepubliceerd op 24/01/2025

Besluit  GEMEENTERAAD

do 28/11/2024 - 19:00

Aankopen en installeren van een radiolocker en lockerkast in het commissariaat: wijze van gunnen en bestek - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabel GAISBAUER, Chris SELLESLAGH, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad neemt kennis van:

  • de aankoop en installatie van een radiolocker en lockerkast in het commissariaat volgens de behoeften van de politiezone, voor een geraamd bedrag van € 75.050,00 excl. btw of € 95.000,00 incl. btw en
  • het opgestelde bestek en keurt deze goed.

De gemeenteraad keurt de gunningswijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en gunningscriteria goed.

De gemeenteraad keurt de aan te schrijven leveranciers goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.

 
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2016 houdende bepaling van het begrip dagelijks bestuur en bevoegdheidsdelegatie inzake de vastlegging van de wijze van gunnen en de vastlegging van de voorwaarden voor deze opdrachten.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

  • Artikels 326 tem. 341 DLB van 22 december 2017 betreffende het bestuurlijk toezicht.

  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

  • Artikel 42, §1, 1°, a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (limiet van € 143.000,00 excl. btw niet bereikt).

  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

  • Het Koninklijk besluit 20 juni 2019 tot wijziging van de geldelijke rechtspositie van het personeel van de politiediensten, BS 26 juni 2019

  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2024 "Aankopen en installeren van een radiolocker en lockerkast in het commissariaat - Goedkeuren bestek - Voorleggen aan de gemeenteraad - Kennisname en goedkeuring".

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In het commissariaat zijn er verschillende elektronische lockers aanwezig. Deze zijn op leeftijd gekomen dat vervanging noodzakelijk wordt. De huidige kast heeft ruimte voor 54 radio's waarvan enkele deurtjes buiten dienst zijn en deze kunnen intussen niet meer gereviseerd worden.

Ook zal er in 2025 een uitbreiding plaatsvinden van het aantal radio's. Omwille van deze redenen wordt er geopteerd om deze kast nog aan te kopen dit jaar.

Om de duurzaamheid eveneens te verhogen wordt er geopteerd om het team interventie uit te rusten met individuele radio's. Zij zijn momenteel in het bezit van individuele lockerkasten op hun dienst waarin zij hun dienstmateriaal in kunnen opbergen. 

Deze kasten zouden vervangen worden door elektronische kasten waardoor het bewaren en opladen van hun eigen radio mogelijk wordt gemaakt, alsook het opslaan van hun dienstmateriaal.

De afmetingen van deze lockers dienen dus voldoende groot te zijn. Als richtlijn wordt er gesteld dat een A4 map rechtop moet kunnen worden gezet in deze locker.

Momenteel zijn er 48 lockers en dit aantal dient te worden behouden.

 

Er zal eveneens een vervanging zijn van de huidige radiokast die zich in het onthaal bevindt. Deze zal gereduceerd worden qua aantallen van 54 naar 30.

Deze reductie zorgt voor plaatsbesparing in de onthaalruimte wat een bijkomend voordeel oplevert.

De huidige kasten zijn allemaal van het merk Key Technik. Zij bieden veilige en traceerbare systemen aan op politieformaat. 

Zo beschikken zij over een RFID-systeem beschikken dat geïntegreerd is in de lockers zelf. Op deze manier kan er veilig en snel getraceerd worden of het juiste toestel zich op de juiste locatie bevindt in de kast.

Ook bieden ze de mogelijkheid om meldingen te versturen indien toestellen langer dan de ingestelde tijd uit de kast zijn genomen.

 

Voorstel gunningscriteria:

Rekening houdende met bovenstaande omschrijving wensen we over te gaan tot een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

 

Algemene gunningscriteria:

De opdracht bestaat uit het leveren en installeren van twee verschillende smartlocker-kasten.
Omdat uniformiteit een grote impact heeft op verschillende aspecten (financieel, administratief, gebruiksgemak,…) worden beiden kasten samen gegund.

De aangeboden producten dienen te voldoen aan onderstaande vereisten.

 

Vereiste kenmerken van toepassing op beide kasten

  • De lockers kunnen enkel geopend worden met een badgesysteem. Dit systeem moet compatibel zijn met het huidige badgesysteem (type RBH50). Testbadges zijn op aanvraag beschikbaar.
  • De software moet de toegangen tot de lockers kunnen bepalen per badge. Elke gebruiker moet een uniek profiel krijgen. De software van de kast moet de datum en het uur van het gebruik van de lockers registreren en kunnen linken aan de gebruiker.
  • De software moet uitgebreide rapportage mogelijk maken op een geautomatiseerde wijze welke beschikbaar worden gesteld via excel-documenten. Deze rapporten moeten verzonden worden per e-mail naar de beheerder. Bij het terugplaatsen van het toestel moet er de mogelijkheid zijn om aan te geven of er een defect is aan het terug geplaatste toestel. Deze melding moet eveneens via e-mail verzonden worden naar de beheerder en/of dienst welke het beheer van de toestellen opvolgt
  • De beheerders van de lockers moeten via een eenvoudige controle in staat zijn om op elk moment te kunnen bepalen welke persoon welke locker in zijn/haar bezit heeft. De gegevens worden op een overzichtelijke manier weergegeven in een rapport.
  • Beide locker-kasten moeten hetzelfde beheerssysteem hebben. Er is dus sprake van 1 database met alle gebruikers voor beide kasten.
  • De mogelijkheid moet bestaan om de kast later uit te breiden. De inschrijver geeft aan op welke manier deze uitbreiding gerealiseerd kan worden.
  • Het systeem moet voorzien zijn van een noodbatterij. Wanneer er geen voeding van het systeem aanwezig is, moet de kast autonoom werken en dit op dezelfde manier als wanneer er wel netspanning/internet is. Ook moet er een systeem voor noodopening voorzien zijn indien de noodbatterij faalt.
  • Laadstations van radio’s (Sepura) moeten bevestigd/geïnstalleerd worden in de kasten zodat deze rechtopstaand kunnen opladen.

 

Vereiste kenmerken van toepassing op de lockerkast

  • Minimaal 48 lockers
  • Minimale binnenafmetingen van de lockers: (B x H x D) mm 250 x 320 x 480.
  • Maximale beschikbare lengte om de kasten te plaatsen: 2 x 2,42 m ( = 2 kasten die evenwijdig naar elkaar toe staan met elk 24 lockers)
  • Maximale hoogte van de bovenste locker: 195 cm.
  • Gebruikt materiaal: metalen omkasting, deuren uit plexi, hout of metaal.
  • Per locker is het noodzakelijk een aansluiting van 230V te voorzien om het laadstation op aan te sluiten.

 

Vereiste kenmerken van toepassing op de radiokast

  • Minimaal 30 lockers
  • Minimale afmetingen van de lockers (B x H x D) mm 140 x 300 x 220
  • Maximale beschikbare lengte om de kasten te plaatsen: 3m
  • Maximale hoogte van de bovenste radio: onderzijde locker 1,7m
  • Gebruikt materiaal: metalen omkasting, deuren uit plexi (deuren moeten doorzichtig zijn)
  • Kast moet foolproof zijn. Hiermee bedoelen we dat er een automatische detectie dient aanwezig te zijn voor het vaststellen van de aan- of afwezigheid van de correcte radio op de juiste positie. (bv. dmv RFID tag)

 

Vereiste kenmerken van toepassing op de Licentie

De softwarelicentie moet een levenslange (levensduur van het materiaal) support bevatten. De leverancier moet in geval van bugs of een panne een dienstverlening aanbieden om zo snel mogelijk de problemen te komen verhelpen. De installatie van beschikbare updates dienen automatisch worden uitgevoerd.

 

Voorstel aan te schrijven leveranciers:

  • Key Technik, Dikberd 34/2C, te 2200 Herentals;
  • Ricoh, Medialaan 28A, te 1800 Vilvoorde;
  • Cube, Generaal De Wittelaan 7, te 2800 Mechelen en
  • Mobile Locker, Nijverheidsstraat 94, te 2160 Wommelgem.

 

Prijs is het enige gunningscriterium. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte die voldoet aan de minimale vereisten, vastgesteld op basis van de prijs.

Bijkomende info:

De raming van deze aankoop bedraagt € 75.050,00 excl. btw of € 95.000,00 incl. btw.

Het nodige krediet voor deze aankoop is voorzien op artikel 330/744-51 van de (buiten)gewone dienst van de politiebegroting 2024.

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

Kennis te nemen van de lastvoorwaarden en de beoordelingscriteria voor de aankoop en levering van radiolocker en lockerkast in het commissariaat volgens de behoeften van de politiezone.

De raming van deze opdracht bedroeg € 75.050,00 excl. btw of € 95.000,00 incl. btw.

 

Art. 2.

Het bestek van deze opdracht goed te keuren voor publicatie.


Art. 3.

Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

 

Art. 4.

Volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de opdracht bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

  • Key Technik, Dikberd 34/2C, te 2200 Herentals;
  • Ricoh, Medialaan 28A, te 1800 Vilvoorde;
  • Cube, Generaal De Wittelaan 7, te 2800 Mechelen en
  • Mobile Locker, Nijverheidsstraat 94, te 2160 Wommelgem.