De gemeenteraad keurt het gewijzigd retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen voor de periode 1 december 2024 tem. 31 december 2025 goed.
Artikels 40, §3 en 41, 14°van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Artikel 173 van de Grondwet.
DLB.
Besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 inzake het retributiereglement betreffende het verzamelen en ophalen van afvalstoffen 2020-2025 (dossierstuk 1).
Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2021 inzake de contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, aanslagjaren 2022-2025 (dossierstuk 2).
Besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2023 inzake de opheffing van de contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, aanslagjaren 2022-2025 (dossierstuk 3).
Besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2023 inzake de retributie op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, periode 1 april 2023 tem. 31 december 2025 (dossierstuk 4).
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2023 inzake de retributie op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, periode 1 januari 2024 tem. 31 december 2025 (dossierstuk 5).
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 oktober 2024 "Intradura recyclageparken: aanpassing aanvaardingsmodaliteiten steenpuin - Goedkeuring".
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2024 inzake de goedkeuring van het gewijzigd retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, periode 1 december 2024 tem. 31 december 2025.
/
De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen om bij de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen.
Intradura baat op het grondgebied Grimbergen 2 recyclageparken uit gelegen te Humbeeksesteenweg 243, 1850 Grimbergen en Nijverheidslaan 4 en 6 te 1853 Grimbergen.
De inzameling van zuiver steenpuin en gemengd steenpuin verloopt op deze 2 recyclageparken op een verschillende wijze.
Op het recyclagepark gelegen te 1850 Grimbergen, Humbeeksesteenweg 243 wordt er zowel zuiver steenpuin als gemengd steenpuin aanvaard. Deze verschillende afvalstromen worden ook verschillend getarifeerd.
0m³ - 0,25m³ = € 2,50; 0,25m³ - 0,5m³ = € 5,00; 0,5m³ - 1m³ = € 10,00; 1m³ - 1,5m³ = € 15,00; 1,5m³ - 2m³ = € 20,00; 2m³ - 3m³ = € 30,00.
0m³ - 0,25m³ = € 6,25; 0,25m³ - 0,5m³ = € 12,50; 0,5m³ - 1m³ = € 25,00; 1m³ - 1,5m³ = € 37,50; 1,5m³ - 2m³ = € 50,00; 2m³ - 3m³ = € 75,00.
Op het recyclagepark gelegen te 1853 Grimbergen, Nijverheidslaan 4 en 6 wordt zowel zuiver steenpuin als gemengd steenpuin aanvaard onder de categorie gemengd steenpuin, zonder onderscheid in tarief.
0m³ - 0,25m³ = € 6,25; 0,25m³ - 0,5m³ = € 12,50; 0,5m³ - 1m³ = € 25,00; 1m³ - 1,5m³ = € 37,50; 1,5m³ - 2m³ = € 50,00; 2m³ - 3m³ = € 75,00.
Het tarief voor steenpuin dient aangepast te worden. Intradura geeft aan dat dit niet hoger moet liggen dan de grofvuil-fractie gelet op de verwerkingskost bij Intradura voor steenpuin.
Er wordt geopteerd om op beide recyclageparken dezelfde werkwijze te hanteren. De fractie zuiver steenpuin en gemengd steenpuin valt weg en wordt op beide parken verzameld onder de noemer van steenpuin.
De kostprijs van steenpuin wordt dezelfde als de kostprijs van grof vuil:
Cat 1 |
€ 5,00 |
Cat 2 |
€ 10,00 |
Cat 3 |
€ 20,00 |
Cat 4 |
€ 30,00 |
Cat 5 |
€ 40,00 |
Cat 6 |
€ 60,00 |
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
/
Artikel 1.
Onderstaand gewijzigd retributiereglement goed te keuren:
Retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen - periode 1 december 2024 tem. 31 december 2025
Artikel 1.
Met ingang van 1 december 2024, voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie gevestigd voor het aanbieden van groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest op de recyclageparken op het Grimbergs grondgebied.
Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Intradura. De wijze van betaling geschiedt op de door Intradura voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Intradura of door elektronische betaling via betaalautomaat.
Art. 2. - berekening en tarieven
De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de geldende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.
Volgende categorieën worden onderscheiden:
- Categorie 1: Volume tot 0,25 m3
- Categorie 2: Volume tussen 0,25 en 0,5 m3
- Categorie 3: Volume tussen 0,5 en 1 m3
- Categorie 4: Volume tussen 1 en 1,5 m3
- Categorie 5: Volume tussen 1,5 en 2 m3
- Categorie 6: Volume tussen 2 en 3 m3
Volgende tarieven worden gehanteerd in euro.
Groot restafval en asbest
Recycleerbaar (groen, harde plastics, hout)
Steenpuin
Cat 1
5,00
2,50
5,00
Cat 2
10,00
5,00
10,00
Cat 3
20,00
10,00
20,00
Cat 4
30,00
15,00
30,00
Cat 5
40,00
20,00
40,00
Cat 6
60,00
30,00
60,00
In afwijking van bovenstaande tarieven wordt voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5,00 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van 10,00 euro.
Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25,00 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25,00 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Bij een jaarlijkse aanvoer per gezin voor meer dan 100,00 euro (inclusief de jaarlijkse vrijstelling van 25,00 euro), worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.
Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO’s en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt een éénmalige administratieve kost van 20,00 euro aangerekend.
Er wordt aan de KMO's enkel toegang (en een toegangsbadge) tot het recyclagepark verleend voor het aanbieden van vergelijkbaar bedrijfsafval en niet voor het aanbieden van gelijkaardig bedrijfsafval.
Vergelijkbaar bedrijfsafval is afval afkomstig van bedrijven dat in de aard en hoeveelheid vergelijkbaar is aan wat een huishouden produceert. Gelijkaardig bedrijfsafval is in hoeveelheid niet vergelijkbaar met huishoudelijk afval en wordt niet aanvaard op het recyclagepark.
Art. 3. - wijze van invordering
De retributie wordt contant betaald door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Intradura of door elektronische betaling via betaalautomaat.
Bij gebrek aan betaling zal de retributie ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Art. 4.
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving toegezonden aan Intradura en OVAM.
Art. 2.
Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.