De gemeenteraad formuleert opmerkingen over het ontwerp van Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant.
Artikels 40 en 41 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
"Geachte,
Met de opmaak van een Beleidsplan Ruimte wil de provincie Vlaams-Brabant de hoofdlijnen voor het ruimtelijk beleid binnen de provincie opnieuw uitzetten. Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant moet het bestaande en nog geldende Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant vervangen.
Het ontwerp is de laatste formele stap om te komen tot een goedgekeurd Beleidsplan Ruimte. De provincieraad keurde het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant goed op 11 oktober 2022. We brachten ook de milieueffecten in kaart door de opmaak van een milieueffectenrapport. Het ontwerp ervan vormt een bijlage bij het ontwerp van Beleidsplan.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp voor het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant loopt van 1 december 2022 tot en met 1 maart 2022.
Overeenkomstig art. Artikel 4.2.11. van het Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid vraagt de deputatie hiermee ook advies aan de bij de kennisgeving geraadpleegde instanties. Deze instanties kunnen advies uitbrengen naar aanleiding van het openbaar onderzoek.
Alle documenten inzake het ontwerp ‘Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant’ en het bijhorende ontwerp van milieueffectenrapportage zijn integraal gepubliceerd via: www.ruimtevoorvlaamsbrabant.be
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek biedt de deputatie de mogelijkheid om schriftelijk, analoog of digitaal, te reageren op het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant en/of op de bijhorende milieueffectenrapportage.
Adviezen moeten schriftelijk bezorgd worden uiterlijk 1 maart 2023:
namens de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant
Koen Van Bouchout
Provincie Vlaams-Brabant
Directie ruimte, dienst ruimtelijke planning
Alle berichten naar dit professioneel e-mailadres kunnen door de werkgever gelezen worden. In het kader van de vervulling van onze taak van openbaar belang nemen wij uw relevante persoonlijke gegevens op in onze bestanden. Conform de bepalingen van Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming kan u uw persoonsgegevens opvragen, inkijken en zo nodig laten corrigeren. In bepaalde gevallen, en indien daarvoor goede redenen zijn, kan u vragen om deze persoonsgegevens te wissen. Alle informatie hierover vindt u op www.vlaamsbrabant.be/privacy
Het ondernemingsnummer van het provinciebestuur is 0253.973.219"
Ontwerpadvies dienst Omgevingsbeleid en aftoetsing laatste advies schepencollege (DOSSIERSTUK).
Op 19 maart 2019 besliste de provincieraad van Vlaams-Brabant tot de opmaak van een Provinciaal Beleidsplan Ruimte. Dit beleidsplan zal het bestaande geldende ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant vervangen. De provincie zal trachten haar definitief beleidsplan voor te stellen in 2023 na het doorlopen van de wettelijke procedure (zie bijlage).
Een ruimtelijk beleidsplan bestaat uit een strategische visie en een of meer beleidskaders die de gewenste ruimtelijke ontwikkeling uitstippelen. De strategische visie omvat de langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling. De beleidskaders worden opgesteld voor de middellange termijn en leiden tot actieprogramma's voor een thema of voor een gebiedsdeel. Een belangrijk verschil met de ruimtelijke structuurplannen is dat een beleidsplan steeds geëvalueerd zal worden en de beleidskaders opgeheven, gewijzigd,... kunnen worden.
De provincie wil het ruimtebeslag op haar grondgebied stelselmatig verminderen. Dit ruimtebeslag omvat de ruimte die is ingenomen door onze nederzettingen voor bijvoorbeeld huisvesting, transportinfrastructuur en industriële, commerciële en recreatieve doeleinden. Tegelijkertijd wil de provincie het woonaanbod vergroten omdat berekend werd dat in 2030 t.o.v. 2015 10%-15% extra woningen nodig zijn op haar grondgebied, voornamelijk voor huishoudens met 1 of 2 personen.
Deze visie werkte de provincie uit in een "conceptnota".
Over deze conceptnota bracht het schepencollege op 10 februari 2020 advies uit.
De provincie verwerkte alle adviezen en reacties en maakte een voorontwerp van het beleidsplan op.
Over dit voorontwerp bracht het schepencollege op 26 april 2021 advies uit. De provincie verwerkte alle adviezen en maakte een aangepast voorontwerp van beleidsplan op. De verwerking van het advies van Grimbergen kan nagelezen worden op p. 92 van het addendum van het aangepast voorontwerp.
Over dit aangepast voorontwerp organiseerde de provincie een adviesronde van 15 januari 2022 tem. 16 maart 2022. Ze riep de gemeenten op om minstens over de kernenselectie advies te formuleren.
In dit kader werd op 19 januari 2022 een "overlegtafel Noordrand" georganiseerd waarin de provincie de doelstellingen, procedure en wijzigingen t.o.v. het eerste voorontwerp toelichtte aan de aanwezige ambtenaren en mandatarissen.
Over dit aangepaste voorontwerp bracht het schepencollege op 31 januari 2022 advies uit.
De provincie verwerkte alle adviezen en maakte een ontwerp van beleidsplan op, inclusief ontwerp van strategisch milieueffectenrapport.
De provincie organiseert een openbaar onderzoek over haar ontwerp van Beleidsplan Ruimte van 1 december 2022 tem. 1 maart 2023.
De gemeenteraad wordt in dezelfde periode om advies gevraagd over het ontwerp van beleidsplan.
De gemeenteraad formuleert opmerkingen en vragen zoals weergegeven in bijlage.
Raadslid Eddie BOELENS benadrukt dat het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams Brabant een belangrijke nota is. De fractie Groen betreurt het dat deze niet in de commissie Omgeving werd besproken. Het was goed geweest als de gemeenteraadsleden beter geïnformeerd waren over het beleidsplan. De fractie Groen zal zich van stemming onthouden, omdat zij enkele bedenkingen heeft. In punt 2.1.2. wordt gesteld dat grondeigenaren correct vergoed moeten worden, zonder kans op speculatie. Het ontwerp van de aangepaste planschaderegeling zou echter grote financiële implicaties kunnen hebben voor de lokale besturen en daarom worden hogere overheden gevraagd om tussen te komen. De fractie Groen beaamt dit en waarschuwt ervoor. Als het ontwerpdecreet met daarin de nieuwe planschaderegeling goedgekeurd wordt, wordt het voor gemeentelijke overheden bijna onmogelijk om woon(reserve)gebieden en waterzieke gebieden om te zetten in open ruimte, omdat het onbetaalbaar wordt en er geen garantie is dat hogere overheden tussenkomen.
Bij punt 2.4. staat dat bij de wetgeving omtrent lasten en overeenkomsten bij ruimtelijke ontwikkeling het schepencollege vragende partij is dat de hogere overheid deze versoepelt. De realisatie van gemeenschapsvoorzieningen, sociale woningen en publiek groen moet, in samenwerking met private actoren, vergemakkelijkt worden. De fractie Groen is daar bezorgd over en weet niet of dat altijd de beste oplossing is.
Bij punt 2.5.5. over open ruimte staat dat de provincie en Vlaanderen in hun visie de zuidelijke kouters in Grimbergen zien als robuust natuurgebied. Intensieve landbouw zal zich vermoedelijk moeten aanpassen en misschien zelf vervangen worden door extensieve landbouw. Het gemeentebestuur verzet zich hiertegen. De fractie Groen is het ermee eens dat het niet overal kan gebeuren in het gebied van de zuidelijke kouters. In sommige gebieden valt het echter wel te overwegen. De fractie zou dit graag genuanceerd zien. Zich ertegen verzetten, vindt de fractie echt een brug te ver. De fractie Groen is het er wel mee eens dat er goed overlegd moet worden met de betrokken landbouwers. Voor hen is het belangrijk te weten wat er gaat gebeuren als diverse landbouwgronden omgezet worden in extensieve landbouw of een andere bestemming.
Bij punt 2.5.6. neemt de fractie Groen kennis van de synthesekaart energie, waarop in het westen van Grimbergen een potentiële locatie voor windturbines is aangeduid. De fractie heeft in het verleden contacten gehad met Belgocontrol omdat er plannen waren voor twee windmolens bij Parking C en de Potaarde. Dat leek te conflicteren met de luchthaven. Raadslid BOELENS vraagt of er versoepelingen zijn vanuit de overheid. In dat geval zou de fractie Groen graag zien dat er snel werk gemaakt wordt van de windmolens.
Bij punt 2.6. staat dat de provincie een selectieve verdichting in en nabij de centra van landelijke dorpskernen niet uitsluit, op voorwaarde dat het samengaat met initiatieven voor het behoud van het landelijk karakter van het woonweefsel en een beperking van het bijkomende woonaanbod buiten de verdichtingszones. De fractie Groen is verrast om dit te lezen, want het gemeentebestuur wenst zich niet te engageren tot een beperking van het woonaanbod. Het behoud van het landelijk karakter is weliswaar een belangrijke doelstelling, maar men zegt niet dat er alles aan gedaan wordt om de open ruimte te beschermen.
Tot slot wordt aan het einde het informele advies van Regionaal Landschap Brabantse Kouters volledig overgenomen. De fractie Groen kan zich volledig vinden in dat advies. De fractie zal zich onthouden van stemming over dit agendapunt.
Burgemeester Bart LAEREMANS antwoordt dat de planschaderegeling een zorg is van alle gemeenten. Er moet zoveel mogelijk benadrukt worden dat de gemeente te weinig middelen heeft om bepaalde stukken te vrijwaren. De gemeente heeft er echter geen vat op. Het is een signaal van de provinciale overheid. Op Vlaams niveau moeten anderen het woord voeren. Hij denkt dat het verstandig is om het nogmaals te vermelden. Over sociale woningbouw denkt hij dat het verstandig is om na te gaan of er een paar sociale woningen voorzien kunnen worden bij grote verkavelingen, om een goede mix van woningen te verkrijgen en omdat het op dit moment voor private verkavelaars heel moeilijk is om sociale woningbouw te realiseren. Telkens wordt gesteld dat er grond beschikbaar wordt gesteld, maar haken ontwikkelaars af vanwege de complexe procedures. Als bij grote verkavelingen, in overleg met de Vlaamse overheid, een aantal sociale woningen gebouwd kunnen worden door een private partij, maakt dat het BSO voor de gemeente gemakkelijker haalbaar.
De gemeente wil vooral nadenken over levensvatbare landbouwbedrijven. Veel landbouwers hebben geen opvolger meer, dus als er ergens getransformeerd kan worden tot extensieve landbouw, is dat zeker bespreekbaar. Onlangs heeft de gemeente het voorstel ontvangen om een flink stuk van de kouter in te richten als werfzone voor de Ring, waarna het omgevormd zou worden tot natuurgebied. Daartegen heeft Grimbergen zich verzet, omdat het een wandelroute doorkruist en het een aaneengesloten landbouwgebied is, wat de gemeente graag openhoudt. Het verhaal over de windturbines was voor de burgemeester niet helemaal duidelijk, maar hij denkt dat er in Grimbergen geen windturbines zullen komen.
Tot slot werd gezegd dat het bestuur niet alles doet om open ruimte te beschermen. Waar mogelijk vindt het schepencollege open ruimte zeer waardevol en een aandachtspunt. In de RUP’s wordt er aandacht aan besteed. Als het echter om bouwgrond gaat, is het lastig om mensen te onteigenen. Waar het mogelijk is en meerwaarde heeft, zal er zeker geprobeerd worden om een deel om te vormen tot open ruimte.
Raadslid Eddie BOELENS weet dat de beslissingen over het instrumentendecreet en de planschaderegeling niet in handen van de gemeenten ligt, maar er zitten wel twee partijen in de meerderheid die ook aan de Vlaamse regering deelnemen en daar hun invloed kunnen uitoefenen. Verder zegt hij dat de gemeente vragende partij is om bij een verkaveling het BSO op te leggen en ervoor te zorgen dat het er komt.
Het verzoek om een gebied in te richten als werfzone heeft hij ook vernomen. Hij vindt het een vreemd verzoek, omdat het bos pas is aangelegd. Los daarvan is het wel een gebied dat zich leent als natuurgebied. Landbouwers moeten zeker een kans krijgen, maar hij denkt dat het in sommige gevallen mogelijk moet zijn om bepaalde gronden om te zetten in extensieve landbouw, bijvoorbeeld in waterzieke gebieden of nabij de Ring.
Het pleidooi om niet overal in te zetten op het beperken van het woonaanbod verrast raadslid BOELENS. De vorige coalitie streefde naar een maximum van 40.000 inwoners in Grimbergen, omdat er geen goede ontsluiting is en er geen treinstation is. Hij heeft de indruk dat het niet ingrijpen op een beperking van het woonaanbod een beetje wordt losgelaten. Als woningbouw mogelijk wordt in de buitenkernen van de dorpen, zoals Humbeek en Beigem, dan vreest hij voor het verder verstedelijken van deze deelgemeenten.
Tot slot vraagt hij over de windturbines om na te gaan of het verzet door Belgocontrol om windmolens te plaatsen nog steeds geldt. Parking C of aan de andere kant van de Ring zijn er prachtige locaties om een aantal windturbines plaatsen.
Burgemeester Bart LAEREMANS benadrukt dat het de intentie van het schepencollege is om de landelijke omgeving zoveel mogelijk te vrijwaren. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden in Beigem en Humbeek zeer beperkt. Hooguit zijn er kleine restpercelen beschikbaar, dus daar valt weinig resultaat te behalen.
Voorzitter Peter PLESSERS sluit het debat en legt het punt ter stemming voor.
/
Enig artikel.
Opmerkingen te formuleren over het ontwerp van Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant zoals weergegeven in bijlage.