De gemeenteraad gaat akkoord om een convenant voor bepaalde duur af te sluiten tussen de gemeente Grimbergen en de NV DERBY, met zetel te 1160 Brussel, Waverstesteenweg 1100 bus 3 (KBO 0407.042.484) tot uitbating van een kansspelinrichting klasse IV- wedkantoor Ladbrokes Strombeek- gelegen te Sint-Amandsstraat 8 te 1853 Strombeek-Bever, mits toevoeging van 2 voorwaarden:
a) een jaarlijkse financiële tegemoetkoming van 10.000,00 euro in preventie-en veiligheidsmaatregelen door gemeente en politie.
b) De publiciteit in het straatbeeld dient Nederlandstalig te zijn.
ALGEMEEN
Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, zoals gewijzigd op 7 mei 2019
Art. 43/4.
§ 1. Kansspelinrichtingen klasse IV zijn plaatsen uitsluitend bestemd voor het aannemen van weddenschappen die overeenkomstig deze wet zijn toegestaan voor rekening van de vergunninghouders F1. Het aannemen van weddenschappen vereist een vergunning klasse F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in § 5, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV.
De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden, de openings- en sluitingsuren, alsook de openings- en sluitingsdagen van de kansspelinrichtingen klasse IV en wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.
Art. 43/5.
Om een vergunning klasse F1 of F2 te kunnen verkrijgen, moet de aanvrager:
1. indien het gaat om een natuurlijke persoon, aantonen dat hij onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie en, indien het gaat om een rechtspersoon, aantonen dat hij deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezit;
2. indien het gaat om een natuurlijke persoon, aantonen dat hij het volle genot heeft van zijn burgerlijke en politieke rechten, en indien het gaat om een rechtspersoon, aantonen dat de bestuurders en zaakvoerders deze rechten genieten. In alle gevallen dienen de aanvrager, de bestuurders en de zaakvoerders zich te gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
3. het reglement van de weddenschappen evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie mededelen en zich ertoe verbinden dat een exemplaar ervan zal worden uitgehangen in iedere kansspelinrichting of plaats waar de weddenschappen worden aangenomen;
4. een advies overleggen uitgaande van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat hij al zijn vaststaande en onbetwiste belastingschulden heeft voldaan;
5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan;
6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.
De aanvrager van de vergunning klasse F1 moet daarenboven :
1. de lijst opgeven van de aard of de soort van de weddenschappen die worden ingericht;
2. het bewijs leveren van zijn kredietwaardigheid en financiële draagkracht;
3. het reglement van de weddenschappen evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie mededelen en zich ertoe verbinden dat een exemplaar ervan zal worden uitgehangen in iedere kansspelinrichting waar de weddenschappen worden aangenomen;
4. de lijst opgeven van de kansspelinrichtingen of plaatsen waar de weddenschappen zullen worden aangenomen.
Definieert een kansspel als volgt:
"Elk spel, waarbij een ingebrachte inzet van om het even welke aard, hetzij het verlies van deze inzet door minstens één der spelers, hetzij een winst van om het even welke aard voor minstens één der spelers, of inrichters van het spel tot gevolg heeft en waarbij het toeval een zelfs bijkomstig element is in het spelverloop, de aanduiding van de winnaar of de bepaling van de winstgrootte".
Koninklijk Besluit van 22 december 2010 tot vaststelling van de voorwaarden tot aanneming van weddenschappen buiten kansspelinrichtingen klasse IV.
SPECIFIEK
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022 waarbij werd kennisgenomen van het brandpreventieverslag "advies tot het bekomen van een brandveiligheidsattest voor een publiek toegankelijke inrichting" van 3 februari en 4 mei 2022 waarbij de brandweerzone Vlaams-Brabant West stelt dat zowel de uitbater, als de wijze waarop het gebouw uitgebaat wordt, niet meer dezelfde zijn en dat het om een gokkantoor en niet om een nachtwinkel gaat.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 januari 2023 houdende principieel akkoord.
Besluit van de burgemeester van 14 december 2022.
AANVRAAG
Op 3 november 2022 dient Derby N.V., ondernemingsnummer 0407.042.484 , Waversesteenweg 1100 bus 3 - 1160 Brussel voor wedkantoor Ladbrokes Strombeek, Sint-Amandsstraat 8 - 1853 Strombeek een aanvraag in voor advies en convenant met het oog op hernieuwing van een vergunning Klasse F2. Deze aanvraag werd aangetekend verstuurd t.a.v. burgemeester Bart LAEREMANS met kenmerk MP/nm/20221103/11 (zie bijlage).
ADVIES POLITIE - Email (zie bijlage) van vrijdag 9 december 2022 van een hoofdinspecteur:
Ik heb mij eens verdiept in onze interne geautomatiseerde bestanden. Deze zijn negatief met betrekking tot enige melding van overlast/verdachte gedragingen/handel in verdovende middelen/…
Politioneel gezien kunnen wij dus geen informatie aanleveren, wat ons niet weerhoudt om deze zaak in de toekomst op te volgen en/of mee te nemen tijdens een controle.
ADVIES DIENST VERGUNNINGEN van het afdelingshoofd Ruimte-beleid:
Ik vind 2 vergunningen terug, beide uit 1985. De eerste gaat over publiciteit, aangevraagd door Tiercé Ladbroke nv (BAL/99/85) waarbij een lichtgevend reclamepaneel wordt aangebracht op de voorgevel tussen de gelijkvloerse en de eerste verdieping.
De tweede vergunning (BAL/70/85) gaat over binnenverbouwingen van de gelijkvloerse verdieping maar daar valt weinig uit op te maken, als bestemming wordt in de documenten bij de vergunningen opgegeven: paardrenagentschap.
Als ik nu naar google kijk, dan zie ik op de foto van 2014 geen publiciteit. Sowieso moet de publiciteit aangevraagd worden. De functie lijkt vergund te zijn, gelet op het paarderenagentschap uit 1985.
I. Algemeen - vergunning kansspelcommissie
Voor de organisatie van kansspelen of weddenschappen is in België een vergunning nodig van de Kansspelcommissie (KSC). De KSC kan zeven types van vergunningen toekennen of weigeren.
Wanneer een vergunninghouder de Kansspelwet overtreedt kan de KSC een administratieve sanctie opleggen. De Kansspelwet is een strafwet. Dit betekent dat overtreders voor sommige overtredingen ook strafrechtelijk kunnen worden vervolgd.
Om een vergunning F2 aan te vragen moet de aanvrager een document invullen en ondertekend opsturen naar de Kansspelcommissie via een aangetekende verzending, samen met:
II. Aanvraag advies en afsluiten convenant van 3 november 2022, ontvangen op 4 november 2022
Op 3 november 2022 dient Derby N.V., ondernemingsnummer 0407.042.484 , Waversesteenweg 1100 bus 3 - 1160 Brussel voor wedkantoor Ladbrokes Strombeek, Sint-Amandsstraat 8 - 1853 Strombeek een aanvraag in voor advies en convenant met het oog op hernieuwing van een vergunning Klasse F2.
Deze aanvraag werd aangetekend verstuurd t.a.v. burgemeester Bart LAEREMANS met kenmerk MP/nm/20221103/11 (zie bijlage).
Momenteel beschikken zij reeds over een vergunning van de kansspelcommissie: deze werd afgeleverd op 13 mei 2020 (FB276406) voor 3 jaar. De vergunning loopt af op 13 mei 2023. Daarom wordt nu een verlenging aangevraagd bij de kansspelcommissie, waarbij o.a. een advies van de burgemeester bijgevoegd moet worden, alsook een convenant.
Op 7 mei 2019 werd de wet op de kansspelen gewijzigd: voor de uitbating van een wedkantoor is voortaan een convenant tussen gemeente en uitbater noodzakelijk. Dat betekent dat de uitbater afspraken moet maken met de gemeente. Pas na het afsluiten van het convenant kan de Kansspelcommissie al dan niet een vergunning geven voor de uitbating van een wedkantoor. Ook mogen wedkantoren voortaan wettelijk niet langer gevestigd worden in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht (artikel 43/5 5° van de Wet op de kansspelen).
De convenant is een noodzakelijke voorwaarde om een nieuwe of verlenging van vergunning F2 van de kansspelcommissie te bekomen, m.a.w.: zonder convenant is geen uitbating van wedkantoor mogelijk.
III. Besluit van de burgemeester van 13 december 2022: gunstig advies.
IV. Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 januari 2023: principieel akkoord.
Raadslid Vincent VAN ACHTER benadrukt dat de fractie Groen alle handelszaken in Strombeek-Bever verwelkomt, die een sociale en/of commerciële meerwaarde bieden, maar wel voor zover dit ethisch verantwoord is. Bij deze handelszaak twijfelt hij of die iets bijbrengt aan de Strombekenaar. In een deelgemeente waarin men het laagste gemiddelde inkomen heeft en waar veel armoede heerst, gedijen dit soort zaken het beste. De gemeente en politie zijn voornemens € 10.000 te berekenen als tegemoetkoming in preventie- en veiligheidsmaatregelen, maar hij vraagt zich af of dit in verhouding staat tot de potentiële maatschappelijke schade die dergelijke zaken met zich meebrengen. Ook hoort hij graag of een dergelijke zaak getolereerd zou worden in het centrum van Grimbergen. Wat is het gemeentelijk beleid met betrekking tot dergelijke handelszaken en wordt dit beleid in alle deelgemeenten op dezelfde manier uitgevoerd?
Burgemeester Bart LAEREMANS antwoordt dat het schepencollege niet erg enthousiast is als een situatie zoals deze zich aandient. Het is echter een bestaande situatie met een vergunning, waar de gemeente niet veel aan kan veranderen. Een mogelijk argument om de vergunning in te trekken is de aanwezigheid van een middelbare school, omdat dit wordt gezien als een risico. In dit geval is er echter geen middelbare school in de buurt. Juist omdat de gemeente niet gelukkig is met de vestiging van dergelijke zaken, maar het niet kan verbieden, werd onderzocht hoe men op andere locaties handelt. Daaruit bleek dat men in Menen een financiële tegemoetkoming vraagt, wat Grimbergen heeft overgenomen.
Raadslid Vincent VAN ACHTER denkt dat de voorgestelde maandelijkse bijdrage de mate waarin er slachtoffers worden gemaakt, illustreert. Hij adviseert het schepencollege om de criteria kritisch te herijken, met name de afstand tussen een dergelijke zaak en middelbare scholen.
Raadslid Luk RAEKELBOOM stelt dat er volgens de wetgeving geen twee wedkantoren binnen een straal van 1.000m van elkaar gelegen mogen zijn, tenzij ze voor 1 januari 2011 al weddenschappen afsloten. Aangezien er op de Grimbergsesteenweg ook eentje is, kan er volgens hem wel iets aan gedaan worden door de gemeente.
Algemeen directeur Muriel VAN SCHEL antwoordt dat er verschillende soorten wedkantoren zijn. Het is niet aan de gemeente om te beslissen of het wedkantoor daar gevestigd mag blijven of niet, dat beslist de Toezichtscommissie. Wel is het tegenwoordig een verplichting dat de gemeente een convenant afsluit met de ondernemer. Met deze beslissing die op de gemeenteraad werd geagendeerd, wordt nog niet besloten of het wedkantoor zijn vergunning krijgt, want dat bepaalt de Toezichtscommissie. Die commissie beoordeelt dit op basis van allerlei voorwaarden, waarvan de onderlinge afstand er één is.
Schepen Philip ROOSEN benadrukt dat het geen wedkantoor is. Er zijn verschillende categorieën. Dit gaat om een dagbladhandel die een F2-vergunning heeft om bepaalde weddenschappen af te sluiten en een later openingsuur te hebben. Wedkantoren hebben daarnaast nog een andere vergunning.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER begrijpt dat er een verschil is in soorten wedkantoren, maar desondanks wordt er op beide locaties gewed en zijn deze kantoren beide dichtbij scholen gelegen. Een van de voorwaarden is dat er een convenant is afgesloten met de gemeente. Dat is toch een van de sleutels om de wetgeving strikt te laten naleven. Daarom zou hij graag laten controleren of beide wedkantoren al vóór 1 januari 2011 weddenschappen afsloten. Als dat niet het geval is, dan kan de gemeente een hogere instantie informeren dat er een conflict bestaat.
Algemeen directeur Muriel VAN SCHEL antwoordt dat deze voorwaarde onderzocht zal worden. Het wedkantoor moet nog allerlei documenten invullen. Het is echter niet aan de gemeente om dit op te vragen. Wel kan de gemeenteraad aan de Toezichtscommissie vragen om er extra goed op te letten.
Raadslid Vincent VAN ACHTER stelt voor om van de opportuniteit gebruik te maken om het dossier goed te onderzoeken en niet achteloos het convenant te tekenen en potentieel schade te veroorzaken bij burgers in Grimbergen.
Burgemeester Bart LAEREMANS sluit zich aan bij de bemerking van de algemeen directeur. Hij vindt de suggestie interessant om aan de Toezichtscommissie door te geven dat er wellicht twee kantoren met elkaar conflicteren. De gemeente kan hier echter niet over oordelen. Bovendien moet onderzocht worden welke van de twee kantoren zijn activiteiten moet staken en welke kan blijven.
Algemeen directeur Muriel VAN SCHEL voegt eraan toe dat er nog een andere ondernemer in Strombeek-Bever is die al dan niet onder de wedkantoren valt. In het schepencollege zijn hierover veel vragen gesteld. Het diensthoofd Handhaving en de politie hebben geprobeerd om hierover informatie in te winnen, maar ook toen kreeg men te horen dat het niet aan de gemeente is om dit te controleren. Vervolgens werd aan FOD Economie verzocht om de vergunningen te controleren, omdat er mogelijk onregelmatigheden zijn. De FOD Economie heeft een onderzoek uitgevoerd, maar mag de resultaten niet overmaken.
Raadslid Gerlant VAN BERLAER denkt dat het niet verboden is om aan de Kansspelcommissie te melden dat naar aanleiding van de behandeling van het raadsvoorstel is gebleken dat zich mogelijk een conflict voordoet.
Raadslid Katrien LEROY vraagt of het verstandig is om het convenant vanavond goed te keuren.
Algemeen directeur Muriel VAN SCHEL antwoordt dat het onderzoek pas gestart wordt, nadat de commissie de aanvraag heeft ontvangen. Voor het indienen van de aanvraag is het convenant nodig. Aan het voorstel kan wel een amendement toegevoegd worden, namelijk dat het schepencollege het verzoek tot onderzoek moet indienen bij de Kansspelcommissie.
Burgemeester Bart LAEREMANS concludeert dat er een nadrukkelijk engagement is van de gemeenteraad dat er in de uitvoering van het besluit niet alleen een convenant wordt verstuurd, maar dat de situatie ook gemeld zal worden aan de Kansspelcommissie.
Raadslid Katrien LEROY vraagt of er een artikel aan het besluit wordt toegevoegd. Ze merkt op dat de Karel BULS gevestigd wordt aan de Mutsaard.
Raadslid Luk RAEKELBOOM voegt eraan toe dat er alleen weddenschappen mogen worden aangenomen van 6.00 uur tot 20.00 uur.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat de openingsuren door de gemeente vastgesteld kunnen worden, maar dat ze er verder niets mee kan doen. Hij stelt voor om aan het besluit toe te voegen:
Artikel 4. De kansspelcommissie te vragen om de situatie in Strombeek-Bever te onderzoeken.
Raadslid Eddie BOELENS vraagt een korte schorsing om tot een gemeenschappelijk fractie-standpunt te komen.
Voorzitter Peter PLESSERS schorst even de vergadering.
Voorzitter Peter PLESSERS heropent de vergadering om 21.03 uur en legt het punt ter stemming voor.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van het gunstig advies van de burgemeester van 14 december 2022, toegevoegd als BIJLAGE 1.
Art. 2.
Het ontwerp-convenant voor bepaalde duur tussen de gemeente Grimbergen en de NV DERBY, met zetel te 1160 Brussel, Waverstesteenweg 1100 bus 3 (KBO 0407.042.484) tot uitbating van een kansspelinrichting klasse IV- wedkantoor Ladbrokes Strombeek - gelegen te Sint-Amandsstraat 8 te 1853 Strombeek-Bever, gevoegd als BIJLAGE 2, goed te keuren, mits toevoeging van volgende voorwaarden:
a) een jaarlijkse financiële tegemoetkoming van 10.000,00 euro in preventie-en veiligheidsmaatregelen door gemeente en politie:
"NV Derby zal jaarlijks en voor de duur van de feitelijke uitbating onder het convenant een bijdrage leveren in de gemeentelijke kosten van begeleiding en preventie- en veiligheidsmaatregelen. De vergoeding bedraagt jaarlijks 10.000,00 €, waarbij de eerste betaling voor het jaar 2023 dient betaald te zijn uiterlijk voor 1 juni, en navolgende jaarlijkse betalingen telkens in juni dienen te worden betaald, na betalingsverzoek van de gemeente. Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd (consumptieindex).”
b) De publiciteit in het straatbeeld dient Nederlandstalig te zijn.
Art. 3.
De burgemeester en de algemeen directeur te gelasten met de ondertekening ervan.
Art. 4.
De kansspelcommissie te verzoeken grondig te onderzoeken of dit dossier wel voldoet aan de wettelijke voorwaarden inzake minimale afstand van andere wedkantoren in Strombeek-Bever en omgeving. Er zijn immers nog andere kantoren in de omgeving.