De gemeenteraad neemt kennis van het ANIP met bijlagen, toegevoegd als bijlagen bij dit besluit en keurt het goed.
ALGEMEEN:
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
KB Noodplanning.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
SPECIFIEK:
Besluit van de burgemeester van 29 september 2022 inzake kennisname en goedkeuring ANIP 2022 (Dossierstuk 1).
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 januari 2023 (Dossierstuk 2).
Veiligheidscel van 20 september 2022.
Algemeen nood- en interventieplan, hierna "ANIP" genoemd, is een nood- en interventieplan dat de algemene richtlijnen en de informatie bevat die nodig zijn om het beheer van noodsituaties te garanderen, conform artikel 9, §§3 en 4 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Art. 3, §§1 en 2 KB Noodplanning stelt:
De bevoegde overheden zijn verantwoordelijk voor de noodplanning op hun respectievelijk grondgebied.
De noodplanning zoals bedoeld in §1 van dit artikel omvat de volgende taken:
1° De risico's op het betrokken grondgebied identificeren en analyseren;
2° Op basis hiervan, de nodige maatregelen op het vlak van de noodplanning uitvoeren en actualiseren, waaronder:
- een ANIP uitwerken;
- (...)
De noodplancoördinator heeft een ANIP opgesteld conform het KB Noodplanning. Dit ANIP beschrijft de multidisciplinaire samenwerking en coördinatie in noodsituaties of dreigende noodsituaties die een beheer op gemeentelijk niveau vereisen.
Een ANIP bevat de algemene richtlijnen en de informatie die nodig zijn om het beheer van noodsituaties te garanderen, conform artikel 9, §§3 en 4 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Het ANIP werd opgemaakt via de tool "Noodplaneditor" in ICMS en werd opgeslagen onder 'Noodplannen'.
Deel 1 omvat de structuur van de noodplanning en beschrijft de algemene procedures die het crisisbeheer kenmerken. Deel 2 bevat de actiekaarten die noodzakelijk zijn voor het operationeel crisisbeheer.
Het ANIP vervangt het oude ANIP. Op basis ervan zal in geval van nood een nog betere beheersing van de situatie met een gecoördineerd optreden van alle betrokken diensten mogelijk zijn.
De veiligheidscel heeft op 20 september 2022 gunstig advies gegeven mits een aantal aanpassingen. De burgemeester heeft het ANIP 2022 goedgekeurd bij besluit van 29 september 2022.
Per e-mail van 20 december 2022 maakt de dienst Noodplanning van de provinciegouverneur onderstaand bericht over:
Beste burgemeester,
Beste noodplanningscoördinator,
Op 03 oktober 2022 ontvingen we de geactualiseerde versie van het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan van Grimbergen.Onze bemerkingen werden doorgestuurd naar, en besproken met de lokale noodplanningscoördinator, en deze werden ondertussen verwerkt in jullie ANIP.
Vervolgens heb ik op 20 december 2022 het ANIP van Grimbergen goedgekeurd. Mijn welgemeende felicitaties!Mijn goedkeuringsdatum mag worden ingebracht in de noodplaneditor binnen het nationaal veiligheidsportaal (ICMS).
De goedkeuring van het ANIP kan nu op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad worden geplaatst.
Nadien dient deze datum in de noodplaneditor binnen het nationaal veiligheidsportaal (ICMS) te worden ingebracht en dient u mij nog een uittreksel van de notulen van de gemeenteraad te bezorgen.
Hiermee wordt een uitermate belangrijk proces afgerond, en heeft Grimbergen opnieuw een geactualiseerd ANIP. Dit traject wordt momenteel trouwens in alle Vlaams-Brabantse steden en gemeenten uitgevoerd en afgerond.Naar de toekomst toe, wil ik nog eens benadrukken dat latere substantiële wijzigingen in het lokale ANIP, telkens besproken moeten worden in de gemeentelijke veiligheidscel en bezorgd aan de benoemde bestemmelingen. Deze procedurele vereiste is trouwens expliciet opgenomen in jullie ANIP.
Ook van onze kant zullen wij bij zulke substantiële wijzigingen in het provinciaal ANIP, de gemeentelijke noodplanningscoördinator hiervan inlichten. Indien nodig, kunnen die wijzigingen dan op hun beurt worden doorgevoerd in het gemeentelijk ANIP.
Tenslotte spreekt het voor zich, dat het lokale ANIP op regelmatige basis in zijn totaliteit moet worden geëvalueerd en geactualiseerd, zoals nu is gebeurd.
Tot slot wil ik deze gelegenheid aangrijpen om jullie nog eens uitdrukkelijk te bedanken voor de inspanningen die werden geleverd om deze actualisering van het ANIP door te voeren, en meer in het algemeen voor de enorme inzet voor noodplanning die jullie administratieve diensten deze laatste jaren hebben getoond. Wij appreciëren dit ten zeerste, en engageren ons vanuit de dienst noodplanning om jullie ook de komende jaren te ondersteunen in deze belangrijke opdracht.Met vriendelijke groeten,
Jan Spooren
Provinciegouverneur
Petra Van Es
Dienst Noodplanning
Administratief assistent
Federale afdeling van de provinciegouverneur Jan Spooren
Het college van burgemeester en schepenen nam hiervan kennis in zitting van 4 januari 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen en het ANIP 2022, toegevoegd als bijlage (incl. alle bijlagen) bij dit besluit, goed te keuren.
/
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van het ANIP met bijlagen, toegevoegd als bijlagen bij dit besluit en dit goed te keuren.