Terug
Gepubliceerd op 18/04/2024

Besluit  BESLUIT BURGEMEESTER

wo 17/04/2024 - 12:00

Aanvraag voor doortocht van een wielerwedstrijd "WIELERCRITERIUM SERVAASPRIJS 2024" met categorie "Amateurs en Masters WAOD wielerfederatie" op het grondgebied Grimbergen aan De Maalbeekspurters op maandag 13 mei 2024 tussen 18.30 en 21.30 uur - Politieverordening inzake verkeersmaatregelen - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester
Verontschuldigd: Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De burgemeester geeft een toelating aan De Maalbeekspurters, vertegenwoordigd door Chris SELLESLAGH, wonende Populierendallaan 134, 1850 GRIMBERGEN, tot doortocht van de wielerwedstrijd "WIELERCRITERIUM SERVAASPRIJS 2024" met categorie "Amateurs en Masters WAOD wielerfederatie" op het grondgebied Grimbergen op 13 mei 2024 tussen 18.30 u. en 21.15 u. op op het grondgebied van GRIMBERGEN op de volgende reisweg:

Het parcours is als volgt:

  • Plaats van vertrek en aankomst: Prinsenstraat ter hoogte van het Gemeentehuis 

  • Prinsenstraat - Guldendal - de Merodestraat - Speelbroek - Lagesteenweg - Kerkplein - Prinsenstraat.

Verkeersmaatregelen en signalisatie

Onderstaande straten zullen afgesloten worden voor alle verkeer:

  • kruispunt Prinsenstraat - Nassaulaan;

  • kruispunt Prinsenstraat - Guldendal;

  • kruispunt Guldendal - Guldendal;

  • kruispunt Guldendal - de Merodestraat;

  • kruispunt H. Consciencestraat - de Merodestraat;

  • kruispunt Brusselsesteenweg - de Merodestraat;

  • kruispunt Brusselsesteenweg - Speelbroek;

  • kruispunt A. Rodenbachlaan - Speelbroek;

  • kruispunt Vruntestraat - Speelbroek;

  • kruispunt P. Woutersstraat - Speelbroek;

  • kruispunt Lagesteenweg - Speelbroek.

Onderstaande straten zullen afgesloten worden voor alle verkeer, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer:

  • kruispunt O.-L.-Vrouwstraat – Vilvoordsesteenweg;
  • kruispunt Vlierboomlaan – St.-Servaasstraat;
  • kruispunt Prinsenstraat – Spaanse Lindebaan;
  • kruispunt de Merodestraat – Diamantstraat / Guldendal;
  • kruispunt Smaragdstraat – P. Delestréstraat;
  • kruispunt Lagesteenweg – Brusselsesteenweg;
  • kruispunt Lagesteenweg - Beiaardlaan.

Verbod om aan het volgend kruispunt links af te slaan:

  • Krpt. Brusselsesteenweg – Speelbroek;
  • Krpt. . O.-L.-Vrouwstraat – Vilvoordsesteenweg.

Verbod om aan het volgend kruispunt rechts af te slaan:

  • Krpt. Brusselsesteenweg – de Merodestraat;
  • Krpt. . O.-L.-Vrouwstraat – Vilvoordsesteenweg.

Parkeer- en stilstaanverbod wordt ingesteld in onderstaande straten:

  • Prinsenstraat;

  • Guldendal;

  • de Merodestraat tussen het Guldendal en Speelbroek;

  • Speelbroek;

  • Lagesteenweg tussen Speelbroek en Kerkplein;

  • Kerkplein.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

  • Artikel 63:

Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.

De burgemeester informeert de gemeenteraad over de wijze waarop hij die bevoegdheid uitoefent als die daarom verzoekt.

  • Artikel 64:

Overeenkomstig artikel 134bis van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester vanaf de aanmaning van de eigenaar elk gebouw, dat sedert meer dan zes maanden verlaten is, opeisen om het ter beschikking te stellen van dakloze personen. Het opeisingsrecht kan alleen uitgeoefend worden binnen zes maanden vanaf de dag waarop de burgemeester de eigenaar op de hoogte heeft gebracht en op voorwaarde dat de eigenaar een billijke vergoeding krijgt.

  • Artikel 65:

§ 1. Als de voorwaarden van de uitbating van de instelling of van de vergunning niet worden nageleefd en nadat aan de overtreder de mogelijkheid is geboden zijn verweermiddelen naar voren te brengen, kan de burgemeester maatregelen nemen als vermeld in artikel 134ter van de Nieuwe Gemeentewet, als verdere vertraging een ernstig nadeel zou kunnen berokkenen. De burgemeester kan in dit geval echter geen maatregelen nemen als de bevoegdheid om in geval van hoogdringendheid een voorlopige sluiting van een instelling of de tijdelijke schorsing van een vergunning uit te spreken door een bijzondere regelgeving is toevertrouwd aan een andere overheid.

§ 2. De maatregelen, vermeld in paragraaf 1, vervallen dadelijk als ze door het college van burgemeester en schepenen in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.

Zowel de sluiting als de schorsing kunnen een termijn van drie maanden niet overschrijden. Bij het verstrijken van de termijn wordt de beslissing van de burgemeester van rechtswege opgeheven.

  • Artikel 66:

Overeenkomstig artikel 134quater van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester beslissen een voor het publiek toegankelijke inrichting te sluiten voor de duur die hij bepaalt, als de openbare orde in de buurt ervan wordt verstoord naar aanleiding van gedragingen in die inrichting.

Die maatregelen zullen onmiddellijk ophouden uitwerking te hebben als ze niet tijdens de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en schepenen worden bevestigd.

De sluiting mag een termijn van drie maanden niet overschrijden. De beslissing van de burgemeester wordt van rechtswege opgeheven bij het verstrijken van die termijn.

  • Artikel 67:

Op verzoek van de burgemeester roept de voorzitter van de gemeenteraad de gemeenteraad bijeen overeenkomstig artikel 20, met de door de burgemeester voorgestelde agenda, als de door de burgemeester voorgestelde agenda uitsluitend betrekking heeft op de bevoegdheden van de burgemeester.

De beslissing wordt genomen op grond van:

ALGEMEEN:

  • De wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.

  • De wet van 16 maart 1968, betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet).

  • De wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.

  • Het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

  • De Nieuwe Gemeentewet.

  • Artikelen 2 derde lid, 10 tot 13quater en 21 van het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en de veldritten.

  • Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

  • Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019, houdende de reglementering van de wielerwedstrijden en van alle-terreinwedstrijden.

  • Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens.

  • Het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

  • Het decreet van 20 november 2008, betreffende de organisatie van het medisch-sanitair vervoer.

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming van wielerwedstrijden en wielerproeven.

  • De Omzendbrief OOP45 van 4 november 2019 ter begeleiding van het Koninklijk besluit 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden.

 

SPECIFIEK:

  • Aanvraag van De Maalbeekspurters van 13 februari 2024 via het aanvraagformulier van Cycling Vlaanderen, zie bijlage.

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 augustus 2022 inzake "Organisatie Wielercriterium Mem. Jef Mensalt op 5 september 2022 Grimbergen centrum: vraag inzake permanente ziekenwagen - Kennisname en standpuntbepaling.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:
  • Advies van de wegbeheerder, inzake het gebruik van de gewestwegen (in bijlage):

Niet van toepassing.

 

  • Advies en vergunning van de lokale politie Grimbergen (in bijlage).

 

  • Advies dienst Wegen en water - Johan Theetaert: 

Op vandaag, behoudens weerverlet, zijn de werken beëindigd op 7 mei 2024. Er is dus geen garantie voor 13 mei. Het circuit via het Speelbroekplein zal wel bruikbaar zijn. Voor september kan het vroegere circuit via de A. Rodenbachlaan /Lagesteenweg opnieuw gebruikt worden.

Op 13 mei is geen wielerwedstrijd toegestaan via de Rodenbachlaan (afgesloten thv de Lagesteenweg) en in de Lagesteenweg tussen de Rodenbachlaan en Speelbroek, de wegenis zelf is zodanig bouwvallig dat er geen veilige passage voor wielerwedstrijden mogelijk is.

De speelbroek zelf (vanuit de Speelbroek naar de Hogesteenweg) zal beschikbaar zijn over de volledige breedte. 


  • Advies Directoraat-generaal Gezondheidszorg - Dienst Dringende Geneeskundige en Psychosociale Hulpverlening - Gezondheidsinspectie Cluster Antwerpen – Vlaams Brabant - Limburg:

Generiek Advies voor 2024 voor Wielerwedstrijden met een omloop van minder dan 8 km (in bijlage) - specifiek:

Tijdens alle wielerwedstrijden dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners met minimale EHBO certificaat en – vaardigheden (Art. 17. § 4.). Uitbreiding van deze hulppost dient te gebeuren afhankelijk van het aantal te verwachtte toeschouwers en de toegankelijkheid.

Tijdens wielerwedstrijden verreden op omlopen van minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te zijn. Deze ziekenwagen moet voldoen aan de geldende normen voor een ziekenwagen ingezet in het kader van Dringende Geneeskundige Hulpverlening (Art. 17. § 4.). Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd niet volgt en met uitzondering van alle terrein wedstrijden, dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen. Hij zal rechtstreeks in contact staan met de ziekenwagen die langs het parcours staat en met de noodcentrale 112. Ten alle tijden dient bij een interventie van dit middel de koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van officier van bestuurlijke politie bezit op de hoogte te worden gebracht. Het stilleggen of neutraliseren van de wedstrijd, is een beslissing die wordt genomen door bovengenoemde personen.

E-mail van 12 april 2024:

"Dag Steffie,

 

Bedankt voor de melding.

Ik geef deze info door aan de NC112.

 

Voor wielerwedstrijden hebben we een algemeen advies (zie bijlage).

Enkel met de info over de medische dienst die de wedstrijd begeleid kan ik ev een goedkeuring geven om al dan niet ingezet te worden in de DGH (enkel voor zeer dringende gevallen, omdat vaak bij wielerwedstrijden bepaalde delen van een gemeente iets ‘trager’ bereikbaar zijn voor de reguliere middelen).

 Mvg

René

René Wolfs

Exp ICM cluster Antwerpen – Limburg – Vlaams Brabant

Dienst Dringende Geneeskundige Hulpverlening – Cel Terreinwerking"

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Op 13 februari 2024 ontvangt het gemeentebestuur een aanvraag van De Maalbeekspurters voor het organiseren van de wielerwedstrijd "WIELERCRITERIUM SERVAASPRIJS 2024" met categorie "Amateurs en Masters WAOD wielerfederatie" op het grondgebied Grimbergen op 13 mei 2024 tussen 18.30 en 21.30 uur.

Bijkomende info:

/

BESLUIT

Artikel 1.

Onderstaand besluit vast te stellen:

Art. 1 :       Toestemming   

Onder voorbehoud van de strikte naleving van de hieronder vermelde voorschriften wordt toestemming verleend aan De Maalbeekspurters, vertegenwoordigd door Chris SELLESLAGH, wonende Populierendallaan 134, 1850 GRIMBERGEN, tot doortocht van de wielerwedstrijd "WIELERCRITERIUM SERVAASPRIJS 2024" met categorie "Amateurs en Masters WAOD wielerfederatie" op het grondgebied Grimbergen op 13 mei 2024 tussen 18.30 u. en 21.15 u. op op het grondgebied van GRIMBERGEN op de volgende reisweg:

PARCOURS:

  • Langs volgend parcours: Prinsenstraat - Guldendal - de Merodestraat - Speelbroek - Lagesteenweg - Kerkplein - Prinsenstraat;
  • Plaats van vertrek en aankomst: Prinsenstraat ter hoogte van het Gemeentehuis
Er wordt gereden in twee wedstrijden/reeksen en dit tussen 18.30 u. en 21.15 u. 
 
Gesloten omloop 2 km.

 

Art. 2 :       Verkeersmaatregelen en signalisatie

Onderstaande straten zullen afgesloten worden voor alle verkeer van 16 u. tot 21.30 u.:

  • kruispunt Prinsenstraat - Nassaulaan;

  • kruispunt Prinsenstraat - Guldendal;

  • kruispunt Guldendal - Guldendal;

  • kruispunt Guldendal - de Merodestraat;

  • kruispunt H. Consciencestraat - de Merodestraat;

  • kruispunt Brusselsesteenweg - de Merodestraat;

  • kruispunt Brusselsesteenweg - Speelbroek;

  • kruispunt A. Rodenbachlaan - Speelbroek;

  • kruispunt Vruntestraat - Speelbroek;

  • kruispunt P. Woutersstraat - Speelbroek;

  • kruispunt Lagesteenweg - Speelbroek.

 

Onderstaande straten zullen afgesloten worden voor alle verkeer, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer van 16 u. tot 21.30 u.:

  • kruispunt O.-L.-Vrouwstraat – Vilvoordsesteenweg;

  • kruispunt Vlierboomlaan – St.-Servaasstraat;
  • kruispunt Prinsenstraat – Spaanse Lindebaan;
  • kruispunt de Merodestraat – Diamantstraat / Guldendal;
  • kruispunt Smaragdstraat – P. Delestréstraat;
  • kruispunt Lagesteenweg – Brusselsesteenweg;
  • kruispunt Lagesteenweg - Beiaardlaan.

Verbod om aan het volgend kruispunt links af te slaan:

  • Krpt. Brusselsesteenweg – Speelbroek;
  • Krpt. . O.-L.-Vrouwstraat – Vilvoordsesteenweg.

Verbod om aan het volgend kruispunt rechts af te slaan:

  • Krpt. Brusselsesteenweg – de Merodestraat;
  • Krpt. . O.-L.-Vrouwstraat – Vilvoordsesteenweg.

 

Parkeer- en stilstaanverbod wordt ingesteld in onderstaande straten van 16 u. tot 21.30 u.:

  • Prinsenstraat;

  • Guldendal;

  • de Merodestraat tussen het Guldendal en Speelbroek;

  • Speelbroek;

  • Lagesteenweg tussen Speelbroek en Kerkplein;

  • Kerkplein.

 

 Art. 3 :       Veiligheid op de kruispunten

Naar aanleiding van deze wielerwedstrijd zullen er signaalgevers en politiemensen geplaatst worden op de volgende (kruis)punten:

  • Aankomst Prinsenstraat - verantwoordelijke van de ordedienst wielerwedstrijd - 1 politiemedewerker (HINP)

  • Kruispunt Prinsenstraat - Nassaulaan - 1 signaalgever

  • Kruispunt Prinsenstraat - Guldendal - 1 signaalgever

  • Kruispunt Guldendal - Guldendal - 1 seingever

  • Kruispunt Guldendal - de Merodestraat - 1 politiemedewerker (INP) + 1 signaalgever

  • Kruispunt de Merodestraat - H. Consciencestraat - 1 signaalgever

  • Kruispunt de Merodestraat - Brusselsesteenweg (N202) BYPASS - 1 politiemedewerker (INP) 

  • Kruispunt Speelbroek - Brusselsesteenweg (N202) - 1 signaalgever

  • Kruispunt Speelbroek - A. Rodenbachlaan - 1 signaalgever

  • Kruispunt Speelbroek - Vruntestraat - 1 signaalgever

  • Kruispunt Speeroek - Pastoor Woutersstraat - 1 signaalgever

  • Kruispunt Speelbroek - Lagesteenweg - 1 politiemedewerker (INP)

  • Kruispunt Lagesteenweg - Abdijstraat - 1 signaalgever

  • Kruispunt Kerkplein - Hogesteenweg - Prinsenstraat - 1 signaalgever

  • Kruispunt Prinsenstraat - Pastoor Woutersstraat - O.L Vrouwstraat - 1 signaalgever

Inzet van 5 politiemedewerkers (waaronder 1 motorbegeleider voor de wedstrijd) en 13 seingevers (reserve: min. 1 seingever).

 

Art. 4 :       Voorwaarden betreffende de algemene organisatie

       1°  koersdirecteur

De inrichters zullen een koersdirecteur aanduiden. De koersdirecteur moet meerderjarig zijn en zal handelen in naam van de organisator.  Hij zorgt voor het goede verloop van de wielerwedstrijd. 

Hij ziet erop toe dat de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.

 

       2° Veiligheidscoördinator

De inzet van de veiligheidscoördinator naast een koersdirecteur is verplicht voor wedstrijden in lijn. In andere wedstrijden kan de functie van koersdirecteur en veiligheidscoördinator door éénzelfde persoon uitgeoefend worden.

De veiligheidscoördinator moet meerderjarig zijn.

Hij staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de mogelijke interactie tussen publiek en de karavaan, en de daaraan gekoppelde maatregelen teneinde de risico’s te beperken. Hij is verantwoordelijk voor de briefing van de signaalgevers (alsook de mobiele signaalgevers).  Hij zorgt ervoor dat de interactie tussen de voertuigen, deelnemers en toeschouwers op een veilige manier verloopt

De veiligheidscoördinator zal tijdens de wedstrijd in het bezit zijn van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.

 

       3° Deelnemende renners

De deelnemende renners aan de wielerwedstrijd, dienen de rijbaan of het gemarkeerd fietspad, zoals bedoeld in artikel 74 van de wegcode te volgen. De motorvoertuigen van de wedstrijdkaravaan (en publiciteitsvoertuigen) mogen alleen de rijbaan volgen voorzien voor motorvoertuigen.

 

       4° Signaalgevers

De organisatoren moeten zich laten bijstaan door de signaalgevers die elke burgemeester onmisbaar acht voor het verzekeren van de veiligheid op de kruispunten of andere belangrijke of gevaarlijke punten welke hij aanwijst op het parcours van de wedstrijd in zijn gemeente.

De burgemeester, in samenspraak met de korpschef, bepaalt hoeveel signaalgevers er nodig zijn.

 

       5° Verzekering

De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.

De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het KB van 22 februari 1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.

De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het KB van 12.01.1984.

 

       6° Parcours

Wanneer de wedstrijd dezelfde weg volgt als een andere wedstrijd of opnieuw op een reeds eerder gevolgde weg uitkomt, moet door de veiligheidscoördinator bijzondere voorzorgsmaatregelen genomen worden om mogelijke ongevallen te vermijden.

 

       7° Openingsvoertuig / Sluitingsvoertuig.

Openingsvoertuig

Bij een wielerwedstrijd op een open omloop dient een openingsvoertuig op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uitrijden. 

Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 01/12/75) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.  De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70cm bedragen, en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20cm hoogte en ten minste 2cm breedte, de vermelding “WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.

Het openingsvoertuig is tevens voorzien van een rode vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht. De rode vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richting zichtbaar is.

 

Sluitingsvoertuig

Bij een wielerwedstrijd op open omloop wordt de wedstrijdkaravaan gesloten door een sluitingsvoertuig.  Dit voertuig is als volgt uitgerust.

Op het dak van dit voertuig moet, op een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbare wijze, het in de wegcode (KB 01/12/75) voorziene gevaarsbord, met figuur A51 (houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer)aangebracht zijn.  De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70cm bedragen, en het verkeersteken moet worden aangebracht boven een rechthoekig bord waarop, op een blauwe achtergrond, in witte letters van ten minste 20cm hoogte en ten minste 2cm breedte, de vermelding “EINDE WEDSTRIJD” in de geldende bestuurstaal aangebracht is.

Het sluitingsvoertuig is tevens voorzien van een groene vlag, alsook een oranjegeel knipperlicht.  De groene vlag (afmeting 50 cm breedte / 60 cm lang) wordt vooraan op de linkerzijde van het voertuig aangebracht. Het oranjegeel knipperlicht wordt zodanig geplaatst dat het vanuit alle richtingen zichtbaar is.


Opmerkingen:

  • Indien het omwille van de plaatsgesteldheid, de aard van het terrein, niet mogelijk is aan de verplichting van een rode en/of groene vlag te voldoen, kan het voertuig tijdelijk vervangen worden door een aan het terrein aangepast motorvoertuig dat enkel voorzien is met een rode vlag (voor het openingsvoertuig) of een groene vlag (voor het sluitingsvoertuig).

  • Bij een wielerwedstrijd op een gesloten omloop volstaat het openingsvoertuig.

  • In geval er een publiciteitskaravaan aanwezig is in de wedstrijd, zal deze eveneens voorafgegaan worden van een openingsvoertuig en achteraan afgesloten worden door middel van een sluitingsvoertuig.  Beide voertuigen voldoen aan de hiervoor vermelde beschrijving (bord A51 op het dak, groene/rode vlag, oranjegeel knipperlicht), met uitzondering van de vermelding op het bord.  Het openingsvoertuig vermeldt “PUBLICITEIT”. en het sluitingsvoertuig  “EINDE PUBLICITEIT”

 

       8° Volgbewijs / Doorgangsbewijs

Elk motorvoertuig waarvan de bestuurder zich op het parcours van de wielerwedstrijd dient te begeven, op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient hetzij over een volgbewijs, hetzij over een doorgangsbewijs te beschikken. Beide bewijzen worden ondertekend door de organisator

Het volgbewijs laat de bestuurder toe te bewegen tussen het openings- en het sluitingsvoertuig.  Het volgbewijs is van witte kleur en wordt duidelijk zichtbaar aan de voorzijde van het voertuig aangebracht. Het volgbewijs draagt de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester.

Het doorgangsbewijs laat de bestuurder toe te bewegen in vooraf bepaalde afgesloten zones.  Deze voertuigen mogen zich NIET bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het doorgangsbewijs is van gele kleur en wordt duidelijk zichtbaar aangebracht aan de voorzijde van het voertuig.  Dit is NIET van toepassing op de voertuigen van politie – en hulpdiensten.

De grootte is een A4-formaat, behalve voor motorfietsen waar het een A5-formaat mag zijn.

 

       9° Hulppost /Ziekenwagen

Tijdens alle wielerwedstrijden dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners die minstens beschikken over een EHBO-certificaat.

 

Tijdens wielerwedstrijden verreden op omlopen met minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te worden. Deze ziekenwagen moet voldoen aan de geldende normen voor een ziekenwagen ingezet in het kader van Dringende Geneeskundige Hulpverlening (Art. 17. § 4.).

Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd NIET volgt dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen.  Hij zal in rechtstreeks contact staan met de ziekenwagen langs het parcours en met de noodcentrale 112.

 

       10° Neutralisatie wedstrijd

De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.

De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen , de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren.

De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden

 

       11°  Wegwerpzones

Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijke voor het inzamelen van het afval.

 

       12°  Naleving wegcode

Bij een wielerwedstrijd dienen alle leden van de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan zich te houden aan de bepalingen van de wegcode met uitzondering van de verkeersregels die onverenigbaar zijn met gedragingen die eigen zijn aan wielerwedstrijden.

 

Alle leden van de wedstrijdkaravaan moeten ten allen tijde de regels naleven met betrekking tot het verkeer op de spoorwegen alsook met betrekking tot bewaakte en onbewaakte overwegen zoals bepaald in de wegcode.

 

In de wedstrijdkaravaan mogen de motorvoertuigen niets slepen.

 

Art. 5 :       Inbreuken

De inbreuken op de beschikkingen van deze tijdelijke verordening zullen gestraft worden met politiestraffen.

 

Art. 6 :       Kennisgevingen

Dit besluit aan zal bekendgemaakt worden en aangeplakt worden op de daarvoor voorziene plaatsen alsook in het lokaal waar de inschrijving der deelnemers gehouden wordt.

Een exemplaar van dit besluit zal onmiddellijk per post aan de inrichters worden overgemaakt die het bij iedere aanvraag zal vertonen aan de bevoegde Overheid.


Art. 2.

Dit besluit treedt met onmiddellijke ingang in werking.


Art. 3.

Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.