Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 05/02/2024 - 13:00

Politieverordening inzake het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer en een fietszone in deelgemeente Strombeek-Bever – Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt de politieverordening inzake het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer en een fietszone in deelgemeente Strombeek-Bever goed.

Inwoners van Strombeek-Bever gaven in de bewonersenquête aan dat de verkeersdruk in het centrum hoog is, de wandel- en fietsruimte er beperkt is en dat het verkeer gemengd verloopt.

De verkeersdruk wordt onder meer veroorzaakt door het aandeel doorgaande bewegingen gelinkt aan de R0 door Strombeek-Bever die geen bestemming hebben binnen het centrum. In het mobiliteitsplan, dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, komt de gemeente dan ook tegemoet aan deze bezorgdheden door onder meer circulatiemaatregelen in de vorm van eenrichtingsstraten in te voeren.

Daarnaast wordt de zone 30, die werd ingesteld door de collegebeslissing van 7 augustus 2023 (het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in deelgemeente Strombeek - aanpassing van het reglement van 21 maart 2022), eveneens ingericht als fietszone.

In volgende wegen wordt beperkt éénrichtingsverkeer (fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A blijven in beide richtingen toegelaten) ingesteld:

  • in het weggedeelte van de Rijkendalstraat tussen de Lakensestraat en de Sint-Amandsstraat waarbij er steeds richting Strombeeklinde wordt gereden;
  • in het weggedeelte van de Meisestraat tussen de Van der Nootstraat en de Grimbergsesteenweg waarbij de richting is komend van de Van der Nootstraat en rijdend naar de Grimbergsesteenweg;
  • in de Victor Soensstraat waarbij de richting is komend van het Sint-Amandsplein en rijdend naar het Gemeenteplein;
  • in de Hendrik Drapsstraat waarbij de richting is komend van het Gemeenteplein en rijdend naar de De Villegas de Clercampstraat;
  • in het weggedeelte van de Rodepoortstraat tussen het Lt. Louis Emmerechtsplein en de Ringlaan waarbij de richting is komend van het Lt. Louis Emmerechtsplein en rijdend naar de Ringlaan en
  • in het weggedeelte van de Koningslosesteenweg tussen het Lt. Louis Emmerechtsplein en de Ringlaan waarbij de richting is komend van de Ringlaan en rijdend naar het Lt. Louis Emmerechtsplein.

Daarnaast wordt de rijrichting in volgende reeds bestaande eenrichtingsstraten omgedraaid:

  • in de de Villegas de Clercampstraat waarbij de richting is komend van het Sint-Amandsplein en rijdend naar de Oude Mechelsestraat;
  • in de Jan Mulsstraat waarbij de richting is komend van de Oude Mechelsestraat en rijdend naar het Gemeenteplein; 
  • in de Schoolstraat waarbij de richting is komend van de de Villegas de Clercampstraat en rijdend naar de Jan Mulsstraat;
  • in de Pastorijstraat waarbij de richting is komende van de de Villegas de Clercampstraat en rijdend naar de Wemmelsestraat en
  • in het weggedeelte van de Wemmelsestraat tussen de Verbeytstraat en de Victor Soensstraat waarbij de richting is komende van de Verbeytstraat en rijdend naar de Victor Soensstraat.

In de deelgemeente Strombeek-Bever wordt een fietszone ingesteld die als volgt wordt afgebakend:

  • Meisestraat - aansluiting met de Oude Mechelsestraat (aansluiting niet inbegrepen);
  • de Burtinstraat - aansluiting de Meisestraat;
  • de Villegas de Clercampstraat - net na aansluiting met doorsteek naar Oude Mechelsestraat komende van de N276 Antwerpselaan;
  • J. Mulsstraat - net na aansluiting de Villegas de Clercampstraat;
  • Nieuwelaan - 25-tal meter voor aansluiting met Verbertveld (komende van N276 Antwerpselaan);
  • Jetsestraat - aansluiting met Verbertveld (inbegrepen);
  • J. Van Elewijckstraat - voor aansluiting op kruispunt Lakensestraat/Rijkendalstraat;
  • Rijkendalstraat - aansluiting Lakensestraat (inbegrepen);
  • Lakensestraat - aansluiting Rijkendalstraat ( inbegrepen);
  • Strombeeklinde - aansluiting Rijkendalstraat inbegrepen);
  • Kasteelstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Sint-Amandsstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Grotewinkellaan - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Koningslosesteenweg - aansluiting N202 Sint-Annalaan (niet inbegrepen);
  • Ringlaan - aansluiting Nijverheidslaan (niet inbegrepen);
  • Grimbergsesteenweg - 22-tal meter voor aansluiting Potaarde (komende van N202 Hellebeekstraat);
  • Hoveniersstraat- aansluiting Tramstraat  (inbegrepen) en
  • Kleuverbos: voor aansluiting met Singel.

Deze maatregelen zijn van kracht vanaf 12 februari 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 286, §1 DLB:

De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.

  • Artikel 287 DLB:

De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.

Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.

  • Artikel 288 DLB:

De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.

De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

 

Aanleiding:

Inwoners van Strombeek-Bever gaven in de bewonersenquête aan dat de verkeersdruk in het centrum hoog is, de wandel- en fietsruimte er beperkt is en dat het verkeer gemengd verloopt.

De verkeersdruk wordt onder meer veroorzaakt door het aandeel doorgaande bewegingen gelinkt aan de R0 door Strombeek-Bever die geen bestemming hebben binnen het centrum. In het mobiliteitsplan, dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, komt de gemeente dan ook tegemoet aan deze bezorgdheden door onder meer circulatiemaatregelen in de vorm van eenrichtingsstraten in te voeren.

Daarnaast wordt de zone 30, die werd ingesteld door de collegebeslissing van 7 augustus 2023 (het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een zone 30 in deelgemeente Strombeek - aanpassing van het reglement van 21 maart 2022), eveneens ingericht als fietszone.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

 

Aan het schepencollege wordt gevraagd akkoord te gaan met het voorstel om in volgende wegen beperkt eenrichtingsverkeer (fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A blijven in beide richtingen toegelaten) in te stellen:

  • In het weggedeelte van de Rijkendalstraat tussen de Lakensestraat en de Sint-Amandsstraat waarbij er steeds richting Strombeeklinde wordt gereden;
  • In het weggedeelte van de Meisestraat tussen de Van der Nootstraat en de Grimbergsesteenweg waarbij de richting is komend van de Van der Nootstraat en rijdend naar de Grimbergsesteenweg;
  • In de Victor Soensstraat waarbij de richting is komend van het Sint-Amandsplein en rijdend naar het Gemeenteplein;
  • In de Hendrik Drapsstraat waarbij de richting is komend van het Gemeenteplein en rijdend naar de De Villegas de Clercampstraat;
  • In het weggedeelte van de Rodepoortstraat tussen het Lt. Louis Emmerechtsplein en de Ringlaan waarbij de richting is komend van het Lt. Louis Emmerechtsplein en rijdend naar de Ringlaan;
  • In het weggedeelte van de Koningslosesteenweg tussen het Lt. Louis Emmerechtsplein en de Ringlaan waarbij de richting is komend van de Ringlaan en rijdend naar het Lt. Louis Emmerechtsplein.

 

Daarnaast wordt de rijrichting in volgende reeds bestaande eenrichtingsstraten omgedraaid:

  • In de de Villegas de Clercampstraat waarbij de richting is komend van het Sint-Amandsplein en rijdend naar de Oude Mechelsestraat;
  • In de Jan Mulsstraat waarbij de richting is komend van de Oude Mechelsestraat en rijdend naar het Gemeenteplein; 
  • In de Schoolstraat waarbij de richting is komend van de de Villegas de Clercampstraat en rijdend naar de Jan Mulsstraat;
  • In de Pastorijstraat waarbij de richting is komende van de de Villegas de Clercampstraat en rijdend naar de Wemmelsestraat;
  • In het weggedeelte van de Wemmelsestraat tussen de Verbeytstraat en de Victor Soensstraat waarbij de richting is komende van de Verbeytstraat en rijdend naar de Victor Soensstraat.

 

In de deelgemeente Strombeek-Bever wordt een fietszone ingesteld die als volgt wordt afgebakend:

  • Meisestraat - aansluiting met de Oude Mechelsestraat (aansluiting niet inbegrepen);
  • de Burtinstraat - aansluiting de Meisestraat;
  • de Villegas de Clercampstraat - net na aansluiting met doorsteek naar Oude Mechelsestraat komende van de N276 Antwerpselaan;
  • J. Mulsstraat - net na aansluiting de Villegas de Clercampstraat;
  • Nieuwelaan - 25-tal meter voor aansluiting met Verbertveld (komende van N276 Antwerpselaan);
  • Jetsestraat - aansluiting met Verbertveld (inbegrepen);
  • J. Van Elewijckstraat - voor aansluiting op kruispunt Lakensestraat/Rijkendalstraat;
  • Rijkendalstraat - aansluiting Lakensestraat (inbegrepen);
  • Lakensestraat - aansluiting Rijkendalstraat ( inbegrepen);
  • Strombeeklinde - aansluiting Rijkendalstraat inbegrepen);
  • Kasteelstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Sint-Amandsstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Grotewinkellaan - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Koningslosesteenweg - aansluiting N202 Sint-Annalaan (niet inbegrepen);
  • Ringlaan - aansluiting Nijverheidslaan (niet inbegrepen);
  • Grimbergsesteenweg - 22-tal meter voor aansluiting Potaarde (komende van N202 Hellebeekstraat);
  • Hoveniersstraat- aansluiting Tramstraat  (inbegrepen);
  • Kleuverbos: voor aansluiting met Singel.
Bijkomende info:

/

Artikel 1.

§1. Op onderstaande wegen beperkt eenrichtingsverkeer (fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A blijven in beide richtingen toegelaten) in te stellen:

  • in het weggedeelte van de Rijkendalstraat tussen de Lakensestraat en de Sint-Amandsstraat waarbij er steeds richting Strombeeklinde wordt gereden;
  • in het weggedeelte van de Meisestraat tussen de Van der Nootstraat en de Grimbergsesteenweg waarbij de richting is komend van de Van der Nootstraat en rijdend naar de Grimbergsesteenweg;
  • in de Victor Soensstraat waarbij de richting is komend van het Sint-Amandsplein en rijdend naar het Gemeenteplein;
  • in de Hendrik Drapsstraat waarbij de richting is komend van het Gemeenteplein en rijdend naar de De Villegas de Clercampstraat;
  • in het weggedeelte van de Rodepoortstraat tussen het Lt. Louis Emmerechtsplein en de Ringlaan waarbij de richting is komend van het Lt. Louis Emmerechtsplein en rijdend naar de Ringlaan en
  • in het weggedeelte van de Koningslosesteenweg tussen het Lt. Louis Emmerechtsplein en de Ringlaan waarbij de richting is komend van de Ringlaan en rijdend naar het Lt. Louis Emmerechtsplein.

§2. De rijrichting in volgende reeds bestaande eenrichtingsstraten om te draaien:

  • in de de Villegas de Clercampstraat waarbij de richting is komend van het Sint-Amandsplein en rijdend naar de Oude Mechelsestraat;
  • in de Jan Mulsstraat waarbij de richting is komend van de Oude Mechelsestraat en rijdend naar het Gemeenteplein; 
  • in de Schoolstraat waarbij de richting is komend van de de Villegas de Clercampstraat en rijdend naar de Jan Mulsstraat;
  • in de Pastorijstraat waarbij de richting is komende van de de Villegas de Clercampstraat en rijdend naar de Wemmelsestraat en
  • in het weggedeelte van de Wemmelsestraat tussen de Verbeytstraat en de Victor Soensstraat waarbij de richting is komende van de Verbeytstraat en rijdend naar de Victor Soensstraat;

§3. In de deelgemeente Strombeek-Bever een fietszone in te stellen die als volgt wordt afgebakend:

  • Meisestraat - aansluiting met de Oude Mechelsestraat (aansluiting niet inbegrepen);
  • de Burtinstraat - aansluiting de Meisestraat;
  • de Villegas de Clercampstraat - net na aansluiting met doorsteek naar Oude Mechelsestraat komende van de N276 Antwerpselaan;
  • J. Mulsstraat - net na aansluiting de Villegas de Clercampstraat;
  • Nieuwelaan - 25-tal meter voor aansluiting met Verbertveld (komende van N276 Antwerpselaan);
  • Jetsestraat - aansluiting met Verbertveld (inbegrepen);
  • J. Van Elewijckstraat - voor aansluiting op kruispunt Lakensestraat/Rijkendalstraat;
  • Rijkendalstraat - aansluiting Lakensestraat (inbegrepen);
  • Lakensestraat - aansluiting Rijkendalstraat ( inbegrepen);
  • Strombeeklinde - aansluiting Rijkendalstraat inbegrepen);
  • Kasteelstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Sint-Amandsstraat - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Grotewinkellaan - aansluiting Rijkendalstraat (inbegrepen);
  • Koningslosesteenweg - aansluiting N202 Sint-Annalaan (niet inbegrepen);
  • Ringlaan - aansluiting Nijverheidslaan (niet inbegrepen);
  • Grimbergsesteenweg - 22-tal meter voor aansluiting Potaarde (komende van N202 Hellebeekstraat);
  • Hoveniersstraat- aansluiting Tramstraat  (inbegrepen) en
  • Kleuverbos: voor aansluiting met Singel.

 

Art. 2.

De in artikel 1 vermelde maatregelen zijn van kracht vanaf 12 februari 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).

 

Art. 3.

Het beperkt éénrichtingsverkeer zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige borden F19 met onderbord M18 en C1 met onderbord M12.  

De fietszone zal gesignaleerd worden door de plaatsing van de nodige borden F111 (begin) en F113 (einde) op de hierboven vermelde locaties.