Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/06/2024 - 19:00

Bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen - GAS 5 reglement - Goedkeuring

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Manon BAS, Linda DE PREE, Brigitte JANSSENS, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS5) goed.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Artikel 40,§3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • DLB.
  • Artikel 3 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (wegcode).
  • Artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer ("de wegverkeerswet").
  • Artikelen 119, 119bis en 135 §2 van de Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. 
 
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 waarbij het mobiliteitsplan werd goedgekeurd (Dossierstuk 1).
  • Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2023 tot aanstelling van de sanctionerend ambtenaar (Dossierstuk 2).
  • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2024 inzake kennisname van de trajectcontroles (Dossierstuk 3).
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 inzake de implementatie van ANPR traject/snelheidscontroles (GAS 5 handhaving): trajecten - Gebruik LiDAR flitspaal en overzicht van stand van zaken (Dossierstuk 4).
  • Besluit van de gemeenteraad van 25 april 2024 inzake de goedkeuring van de  bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen - GAS 5 reglement (Dossierstuk 5).
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2024 tot principiële goedkeuring van de wijzigingen aan de bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (dossierstuk 6).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Feiten en context

Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en een van de hoofdzakelijke redenen van verkeersongevallen. Om een duurzame, leefbare en veilige verkeersmobiliteit te bekomen, is de bescherming van de kwetsbare weggebruikers een prioriteit voor de gemeente Grimbergen.

Overeenkomstig artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er gemeentelijke administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen.

De gemeente Grimbergen opteert ervoor om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen met het oog op het verhogen van de verkeersveiligheid en -leefbaarheid, dit na overleg met de politiezone Grimbergen.

In het mobiliteitsplan van Grimbergen werden meerdere ANPR Trajectcontroles opgenomen. Het kan hier gaan over zowel snelheidscontroles, als controle op zwaar vervoer als detectie van sluipverkeer. 

Het doel is om het aantal snelheidsovertredingen aanzienlijk te zien dalen zodat ook het aantal verkeersongelukken daalt en de verkeersveiligheid verhoogt. Door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen, op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50km per uur, te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, kan de gemeente het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer nemen.

Handhaving is noodzakelijk om te werken aan gedragsverandering van de bestuurders die de geldende snelheidsbeperkingen niet respecteren. Om de administratieve en inhoudelijke verwerking van de toekomstige processen-verbaal van de beperkte snelheidsovertredingen mogelijk te maken, zal een beroep gedaan worden op de dienstverlening van Haviland.

 

Op 25 april 2024 heeft de gemeenteraad de bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goedgekeurd. Deze verordening maakt als bijlage 17 deel uit van het Algemeen Politiereglement. Met het decreet over de weginfrastructuur en het wegenbeleid en de waterinfrastructuur en het waterbeleid van 22 maart 2024 (B.S. 26 april 2024) werd artikel 29 quater van de Wegverkeerswet gewijzigd. Hierdoor moet ook de bijzondere politieverordening aangepast worden. 

 

Wijzigingen

1. Identificatie

Artikel 29 quater Wegverkeerswet, dat de basis vormt voor het opleggen van administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen, werd recent gewijzigd.

 

De wijzigingen hebben betrekking op rechtspersonen:

Oorspronkelijke bepaling: ‘de snelheidsovertredingen worden begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen’

 

Nieuw artikel: ‘de snelheidsovertreding wordt begaan door meerderjarige natuurlijke personen, vermoed of aangeduid overeenkomstig artikel 67bis en 67ter

Artikel 29 quater Wegverkeerswet schrijft voortaan voor dat gemeentelijke administratieve geldboetes opgelegd kunnen worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:

  1. Het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
  2. Het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
  3. Het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
  4. Het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon, vermoed of aangeduid overeenkomstig artikel 67bis en 67ter wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  5. Het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

 

De artikelen 67bis en 67 ter van de Wegverkeerswet verwijzen naar de identificatie van de overtreder en luiden:

Artikel 67bis.

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.

De kennisgeving van de identiteit van de bestuurder dient te gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de dag waarop de houder van de kentekenplaat kan bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten.

De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij het weerleggen van het vermoeden en de overmaking van de identiteit.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding, bedoeld in het eerste lid, is gepleegd, is bevoegd.

Artikel 67ter.

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt, ertoe gehouden de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig, behalve wanneer zij diefstal, fraude of overmacht kunnen bewijzen.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen werd verstuurd. De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij de overmaking van de identiteit.

Indien de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de onmiskenbare bestuurder meedelen.

De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt als houder van de kentekenplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.

De politierechtbank van de plaats waar de overtreding werd gepleegd die aanleiding heeft gegeven tot de toepassing van dit artikel, is bevoegd.

Wanneer de overtreding evenwel werd begaan met een motorvoertuig ingeschreven op naam van een rechtspersoon die de gebruikelijke bestuurder in de Kruispuntbank Voertuigen heeft laten registreren, wordt de gebruikelijke bestuurder gelijkgesteld met de houder van de kentekenplaat en is artikel 67bis van toepassing.


2. Buitenlandse overtreders

Een tweede aanpassing van het politiereglement betreft de overtredingen begaan door personen zonder vaste woon-of verblijfplaats in België.

Op dit ogenblik luidt artikel 4 van de bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen als volgt:

"Het lokaal bestuur kiest ervoor om de administratieve procedure toe te passen wanneer de overtreding wordt begaan door een meerderjarige, natuurlijke persoon of rechtspersoon met vast woon- of verblijfplaats in België."


De procureur des konings van het parket Halle-Vilvoorde deelt op 30 mei 2024 aan de Korpschef van Grimbergen mee dat (zie bijlage): 

"De Procureur deelt mee dat het overmaken van de gedepenaliseerde overtredingen voor snelheid naar Cross Border juridisch niet mogelijk is en dat het parket dit ook niet wil omdat dit het nationale systeem en het lokale parket extra belast bv door de beroepen in deze dossiers. Alle snelheidsovertredingen via GAS dienen dus door de gemeentes zelf afgehandeld te worden.

Dit houdt in: ofwel depenaliseert men als gemeente een bepaalde verkeersinbreuk door het in GAS5 te stoppen, ofwel depenaliseert men het niet! Men kan het niet gedeeltelijk depenaliseren door voor bepaalde categorieën van overtreders GAS5 te kiezen, en voor andere overtreders alsnog de strafrechtelijke weg te kiezen."

Haviland heeft via e-mail op 29 mei 2024 laten weten dat hun dienstverlening inzake GAS 5 wordt uitgebreid naar overtredingen begaan door buitenlanders (zie bijlage). 

 

Gelet op de mededeling van de procureur des konings van het parket Halle-Vilvoorde en de e-mail van Haviland wordt het huidige artikel 4 van de bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen dan ook geschrapt.

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijzigingen aan de bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen - GAS 5 (Bijlage 1) goed te keuren.

Bijkomende info:

/

Publieke stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Tegenstanders: Jean DEWIT
Onthouders: Gerlant VAN BERLAER
Resultaat: Met 28 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 onthouding
BESLUIT:

Artikel 1.

De wijzigingen aan de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), in voege vanaf 28 juni 2024, toegevoegd als bijlage 1 bij dit besluit, goed te keuren.

 

Art. 2.

Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.

 

Art. 3.

Een afschrift van dit besluit over te maken aan:

  • de korpschef van de lokale politiezone Grimbergen;
  • HAVILAND;
  • de procureur des Konings van het Parket Halle-Vilvoorde;
  • de griffier van de politierechtbank Vilvoorde;
  • de provinciegouverneur.