De voorzitter opent de zitting op 23/05/2024 om 23:03.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 25 april 2024 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 25 april 2024 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten van de algemene vergadering van CREAT Services bv van 18 juni 2024 goed en stelt het mandaat van de vertegenwoordiger vast.
Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Algemeen:
Deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking DLB.
Besluit van het vast bureau van 12 mei 2024.
Toetreding en statuten:
Gecoördineerde tekst van de statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, voor het laatst gewijzigd door de bijzondere algemene vergadering op 10 december 2019.
Besluit van de raad van bestuur van het AGBG van 22 juni 2023 "Dienstverlenende intergemeentelijke vereniging TMVS: toetreding - Aanstellen effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV TMVS - Goedkeuring".
Vertegenwoordiger van het gemeentebestuur, de politiezone en het AGBG:
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2023 "DV TMVS - Opdrachtencentrale CREAT: toetreding als OCMW - Aanstellen effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV TMVS - Goedkeuring" waarbij Peter PLESSERS werd aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS.
Besluit van de gemeenteraad van 27 april 2023 "DV TMVS - Opdrachtencentrale CREAT: toetreding als gemeente en politiezone - Aanstellen effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV TMVS - Goedkeuring" waarbij Peter PLESSERS werd aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS.
Besluit van de raad van bestuur van het AGBG van 22 juni 2023 "Dienstverlenende intergemeentelijke vereniging TMVS: toetreding - Aanstellen effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van DV TMVS - Goedkeuring" waarbij Peter PLESSERS werd aangeduid als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS.
/
Per aangetekende brief van 17 april 2024 werd het OCMW door CREAT Services bv opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering (AV) van dinsdag 18 juni 2024 om 14.30 uur, in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (M2405 0742). De vergadering gaat fysiek door met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda AV
De stukken werden toegevoegd als bijlagen.
Mandatering vertegenwoordiger gemeentebestuur en politiezone
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordiger, aangeduid in het besluit van 27 april 2023, is de heer Peter PLESSERS.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt in dit kader voorgesteld om:
kennis te nemen van de uitnodiging van 17 april 2024 waarin gemeld wordt dat op 18 juni 2024 een AV zal plaatsvinden van CREAT Services bv, van de te behandelen agendapunten en de toelichtingsnota's en deze goed te keuren en
het mandaat van de vertegenwoordiger in deze AV van CREAT Services bv van 18 juni 2024 vast te stellen.
Stemmingen
Gaat over tot een eerste stemming inzake de goedkeuring van de agendapunten en de toelichtingsnota's van de AV van CREAT Services bv van 18 juni 2024:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake het vaststellen van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger in de AV van 18 juni 2024:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging van CREAT Services bv van 17 en 18 april 2024 waarbij wordt gemeld dat een Algemene Vergadering (AV) zal plaatsvinden op dinsdag 18 juni 2024 om 14.30 uur, in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met volgende agenda en de toelichtingsnota’s m.b.t. deze agendapunten, en deze goed te keuren:
Art. 2.
Het mandaat van de heer Peter PLESSERS als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS voor het OCMW, voor de AV van CREAT Services bv van 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), en hen op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad van heden m.b.t. artikel 1 van dit besluit.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Haviland van 19 juni 2024 goed en stelt het mandaat van de vertegenwoordigers vast.
Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Algemeen:
DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Besluit van het vast bureau van 22 april 2024.
Toetreding:
Het bestuur is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652
Statuten:
De statuten van Haviland, voor het laatst gewijzigd door de algemene vergadering op 12 december 2018.
Vertegenwoordigers van het bestuur:
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Brigitte JANSSENS als effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland en de heer Pierre VAN DEN WYNGAERT als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 waarbij de heer Pierre VAN DEN WYNGAERT als plaatsvervangende vertegenwoordiger werd vervangen door de heer Peter PLESSERS.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 september 2022 waarbij mevrouw Brigitte JANSSENS als effectieve vertegenwoordiger werd vervangen door de heer Bart VAN HUMBEECK.
/
Per e-mail van 16 april 2024 werd het OCMW door Haviland opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering (AV) van woensdag 19 juni 2024 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK (M2404 1685).
Agenda:
De toelichtingsnota's werden in bijlage toegevoegd.
Mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordiger van de raad voor maatschappelijk welzijn, aangeduid in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 en 1 september 2022, is de heer Bart VAN HUMBEECK. De plaatsvervanger is de heer Peter PLESSERS.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt in dit kader voorgesteld om:
kennis te nemen van de e-mail van 16 april 2024 waarmee Haviland meldt dat op 19 juni 2024 een AV zal plaatsvinden, van de te behandelen agendapunten en de toelichtingsnota's;
de te behandelen agendapunten en de toelichtingsnota's goed te keuren;
het mandaat van de vertegenwoordigers in de AV van Haviland van 19 juni 2024 vast te stellen.
Stemming
Gaat over tot een eerste stemming inzake de kennisname van de e-mail van 16 april 2024 waarmee Haviland meldt dat op 19 juni 2024 een AV zal plaatsvinden, van de te behandelen agendapunten en de toelichtingsnota's en deze goed te keuren:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake het vaststellen van het mandaat van de vertegenwoordigers in de AV van Haviland van 19 juni 2024:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging van Haviland van 16 april 2024 waarbij wordt gemeld dat een algemene vergadering (AV) in hybride vorm zal plaatsvinden op 19 juni 2024 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK 2022 met de volgende agenda en toelichtingsnota's, en deze goed te keuren:
Art. 2.
Het mandaat van Bart VAN HUMBEECK als effectieve vertegenwoordiger van de raad voor maatschappelijk welzijn en Peter PLESSERS als plaatsvervangende vertegenwoordiger vast te stellen voor de AV van 21 juni 2023.
Art. 3.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023, voor wat het eigen deel betreft, vast en legt dit vervolgens ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Artikels 78,4°, 249 en 260 tot 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Besluit van het managementteam van 21 mei 2024 houdende positief advies bij de jaarrekening.
Nadat de rekeningen in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Vanaf boekjaar 2021 heeft de jaarrekening betrekking op gemeente en OCMW samen; het document is met andere woorden te beschouwen als een gecoördineerde jaarrekening van beide entiteiten.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van de jaarrekening. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 sluit af met een beschikbaar budgettair resultaat van -7.381.331 euro.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 sluit af met een autofinancieringsmarge van 8.793.059 euro.
/
Artikel 1.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023, voor wat het eigen deel betreft, vast te stellen en vervolgens ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Art. 2.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 kan als volgt vastgesteld worden (bedragen in euro):
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de ondertekening van de protocolovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen in het kader van begeleiding van sociale huurders, mits de nodige aanpassingen zoals geadviseerd door de DPO van Grimbergen worden verwerkt.
Artikel 78 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV).
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Besluit van het vast bureau van 6 mei 2024 "Protocolovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen - Principiële goedkeuring".
De DPO van het lokaal bestuur Grimbergen gaf op 5 mei 2024 een gunstig advies voor deze protocolovereenkomst (bijlage), mits een aantal aanpassingen.
GMV zorgt, gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen (art. 6.35), voor het uitvoeren van de basisbegeleidingstaken. Ook de basisbegeleidingstaken in se bijkomend voorgeschreven aan de woonmaatschappijen worden door GMV in de mate van het mogelijke verzorgd. In het verzorgen van deze basisbegeleidingstaken is het samenwerken met en doorverwijzen naar het OCMW in bepaalde omstandigheden en zoals omschreven in de basisbegeleidingstaken noodzakelijk.
De persoonsgegevens die in het kader van deze basisbegeleidingstaken worden uitgewisseld, vormen het voorwerp van dit protocol.
De wetgeving voorziet ook in de mogelijkheid tot het opstellen van een begeleidingsovereenkomst voor kandidaat-huurders die nood hebben aan begeleidende maatregelen bij de toewijzing van een sociale woning, bij de versnelde toewijzing van een sociale woning of aan bepaalde welzijnsdoelgroepen (daklozen, personen met een geestelijk gezondheidsprobleem en jongeren die zelfstandig gaan wonen) of huurders die begeleiding nodig hebben die de basisbegeleiding overstijgt.
Als huurders hun verplichtingen niet nakomen kan de sociale verhuurder de huurders doorverwijzen naar een welzijns- of gezondheidsvoorziening ter voorkoming van uithuiszetting. Verder dient er een terugkoppeling van het dossier plaats te vinden tussen de welzijns- of gezondheidsvoorziening en de verhuurder. Het gaat hier over kandidaat-huurders en huurders zoals bepaald in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De persoonsgegevens die in het kader van deze begeleiding worden uitgewisseld, vormen eveneens het voorwerp van dit protocol.
Bovendien, wanneer GMV de huurovereenkomst wil opzeggen wegens een ernstige of blijvende tekortkoming zoals vermeld in artikel 6.33, §1, 2° Vlaamse Codex Wonen van 2021 in hoofde van de huurder, moet de woonmaatschappij voorafgaand het OCMW verwittigen. Het gaat hier over huurders zoals bepaald in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. De persoonsgegevens die bij deze voorafgaande verwittiging worden uitgewisseld, vormen eveneens het voorwerp van dit protocol.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om het protocol waarin de afspraken met betrekking tot uitvoering en werkwijze van de doorgifte van persoonsgegevens tussen beide partijen worden geformaliseerd (in bijlage), goed te keuren.
/
Elk protocol voor gegevensuitwisseling dient, na ondertekening, gepubliceerd te worden op websites van zowel gemeente als politie.
Artikel 1.
Kennis te nemen van het positief advies van de DPO Grimbergen van 5 mei 2024. De opmerkingen die werden gegeven door de DPO worden opgenomen met de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting
Art. 2.
De ondertekening van de protocolovereenkomst voor gegevensuitwisseling tussen de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting en het OCMW van Grimbergen in het kader van de begeleiding van sociale huurders, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren mits de nodige aanpassingen zoals geadviseerd door de DPO worden verwerkt.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat de vzw Havinet een kredietakte ondertekent waarbij een hypotheek wordt genomen op de erfpachtrechten en de gebouwen i.k.v. een investeringskrediet t.b.v. 7.400.000,00 euro. Het OCMW komt niet tussen in de akte van borgstelling.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de driepartijenovereenkomst met ING en vzw Havinet, toegevoegd als bijlage bij het besluit, goed.
Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
De erfpachtakte van 30 november 1977 afgesloten tussen vzw Eigen thuis en het OCMW van Gimbergen verleden door notaris Grootjans voor een periode van 99 jaar dus tot 2076 (DOSSIERSTUK 1).
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 juni 2018 inzake vraag tot borgstelling voor nieuwbouw (DOSSIERSTUK 2 ).
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 juli 2018 inzake toelichting door Katty Stas en Kurt Waeben van vzw Eigen Thuis m.b.t. de vraag tot borgstelling voor nieuwbouw (DOSSIERSTUK 3).
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2018 inzake akkoord met het verlenen van een waarborg op het op te richten gebouw, mits vooreerst het oogmerk van de bestaande erfpachtakte uitgebreid wordt , met name uitbreiding van de activiteit, tehuis voor gehandicapten, naar een andere activiteit met sociaal oogmerk (DOSSIERSTUK 4).
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 inzake goedkeuring addendum aan de erfpachtovereenkomst (DOSSIERSTUK 5).
Het besluit van het vast bureau van 15 juni 2020 inzake kennisname ondertekening driepartijenovereenkomst tussen Eigen Thuis - OCMW en ING: bezwaring van het erfpachtrecht ikv investeringskrediet tbv 5.650.000 (25.000 EUR hypotheek en hypothecair mandaat tbv 5.625.000 EUR) (DOSSIERSTUK 6).
Het besluit van het vast bureau van 4 juli 2023 inzake vzw Havinet - Algemene vergaderingen van De Valier, Eigen Thuis, Zonnestraal en Havinet VZW van woensdag 28 juni 2023: formele beslissing om over te gaan tot een fusie - Kennisname.
Het besluit van het vast bureau van 29 januari 2024 inzake Havinet vzw - vraag van Eigen Thuis i.v.m. mogelijke pistes inzake aanpassing erfpachtovereenkomst - Standpuntbepaling.
Het besluit van het vast bureau van 15 april 2024 inzake Erfpachtovereenkomst met vzw Eigen Thuis (vzw Havinet) van 30 november 1977: ondertekenen kredietakte door vzw Havinet waarbij een hypotheek wordt genomen op de erfpachtrechten en de gebouwen i.k.v. een investeringskrediet t.b.v. 7.400.000,00 euro - Principieel akkoord.
Het besluit van het vast bureau van 13 mei 2024 inzake Erfpachtovereenkomst met vzw Eigen Thuis (vzw Havinet) van 30 november 1977: driepartijenovereenkomst met de bankinstelling ING en vzw Havinet - Kennisname.
Ontwerp driepartijenovereenkomst, overgemaakt per e-mail van 6 mei 2024 (in bijlage).
/
I. AANLEIDING
De vraag van HAVINET VZW van 10 april 2024 inzake site Eigen Thuis - vraag tripartiete overeenkomst i.f.v. lening waarbij een hypotheek wordt genomen op het onroerend eigendom en dat het OCMW van Grimbergen, als erfpachtverstrekker mee dient op te treden bij de borgstelling. Bedrag lening = 7.400.000,00 euro.
II. HISTORIEK
I. VOORAFGAANDE UITEENZETTING.
1. Oorspronkelijke overeenkomst van erfpacht.
Ingevolge akte verleden voor notaris Paul Grootjans te Grimbergen op 30 november 1977, overgeschreven op het zesde hypotheekkantoor te Brussel op **, heeft de eigenaar een erfpacht gevestigd ten voordele van de erfpachter op het volgend onroerend goed :
GEMEENTE GRIMBERGEN, tweede afdeling
Een perceel grond, gelegen Schildpadstraat 30, gekadastreerd volgens titel sectie E nummer 67 en 69 en volgens recent kadastraal uittreksel sectie E nummer 0067BP0000, met een oppervlakte volgens titel van één hectare dertien are zes centiare negenentwintig decimilliare en volgens kadaster van één hectare zeven are veertig centiare.
Niet-geïndexeerd kadastraal inkomen: zeventienduizend tweehonderd éénenzeventig euro (€ 17.271,00).
OORSPRONG VAN EIGENDOM
Voorschreven goed is eigendom van OPENBAAR CENTRUM VAN MAATSCHAPPELIJK WELZIJN GRIMBERGEN, te 1853 Grimbergen (Strombeek-Bever), om het verkregen te hebben in de overdracht van het patrimonium van de Commissie van Openbare Onderstand te Grimbergen, overeenkomstig artikel 2 van de organieke wet van acht juli 1976, betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. Deze Commissie was er eigenares van om er het ondubbelzinnig, ongestoord en onbetwist bezit van te hebben gehad sedert meer dan dertig jaar.
2. Modaliteiten van de oorspronkelijke erfpachtovereenkomst.
Dit erfpachtrecht werd gesloten voor een duur van 99 jaar te rekenen vanaf 30 november 1977 om te eindigen op 30 november 2076.
Als tegenprestatie verbond de erfpachter er zich onder andere toe om:
1/ jaarlijks een vergoeding van honderd veertig duizend (140.000,00) Belgische Frank per hectare of honderd achtenvijftig duizend tweehonderd vierentachtig (158.284,00) Belgische Frank ofwel drieduizend negenhonderd drieëntwintig euro vijfenzeventig cent (€ 3.923,75) voor de totaliteit van de grond te betalen aan de eigenaar;
2/ de onroerende voorheffing en haar toebehoren evenals alle belastingen en taksen te betalen;
3/ binnen de 5 jaar een “tehuis voor gehandikapten” op te trekken, dit gebouw af te werken en goed te laten functioneren.
Artikel 7 van de erfpachtovereenkomst bepaalde tevens het volgende:
“Onverminderd wettelijke en reglementaire bepalingen zal de “V.Z.W. EIGEN THUIS” slechts gemachtigd zijn tot aanpassing en herinrichting van het opgetrokken gebouw binnenin, mits voorafgaandelijke toelating van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Grimbergen. Ingeval van vergroting of wijziging buitenuit, moet de “V.Z.W. EIGEN THUIS” vooraf toelating vragen in overeenstemming met de wét, alvorens tot de uitvoering over te gaan.”
3. Realisatie van een nieuw gebouw.
De erfpachter verklaart de intentie te hebben om de bestaande gebouwen op voormelde grond af te breken om er daarna een nieuw gebouw op te richten. De erfpachter verklaart een lening te zullen aangaan bij ING om deze nieuwbouw te kunnen financieren.
II. Goedkeuring afbraak bestaand gebouw en oprichting nieuw gebouw met nieuwe bestemming.
De erfpachter verklaart van de gemeente Grimbergen op 9 juli 2019 een omgevingsvergunning te hebben ontvangen voor “het bouwen van de eerste fase van een nieuwbouw woonvoorziening met 35 studio’s voor volwassenen met een zware motorische handicap, zorghotel met 5 logeerstudio’s voor volwassenen met een zware motorische handicap en 20 logeerkamers + sloop van het bestaande gebouw en buitenaanleg met parking”. De eigenaar bevestigt een kopie van deze vergunning met bijhorende plannen te hebben ontvangen.
Overeenkomstig hetgeen voorzien werd in de oorspronkelijke erfpachtakte, geeft de eigenaar hierbij haar akkoord om de bestaande gebouwen af te breken en een nieuw gebouw op te richten. Dit nieuwe gebouw dient opgericht te worden conform de vergunde plannen.
De eigenaar geeft hierbij tevens haar toestemming om de bestemming van het op te richten gebouw te verruimen van “tehuis voor gehandicapten” naar een organisatie met een zorgaanbod voor personen met een beperking en personen met fysische en sociale zorgnoden “
Teneinde de erfpachtakte in overeenstemming te brengen met hetgeen voorafgaat, beslissen de partijen om de artikelen 6 en 9 van de erfpachtakte te vervangen. Deze artikelen luiden voortaan als volgt:
“ARTIKEL ZES.-
Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Grimbergen machtigt de “V.Z.W. EIGEN THUIS”, tot het optrekken van een organisatie met een zorgaanbod voor personen met een beperking en personen met fysische en sociale zorgnoden, op het terrein dat het voorwerp uitmaakt van deze erfpacht, op kosten, risico en gevaar van genoemde “V.Z.W. EIGEN THUIS”, te bouwen in overeenstemming met de omgevingsvergunning die werd afgeleverd door de gemeente Grimbergen op 9 juli 2019.”
“ARTIKEL NEGEN.- De V.Z.W. “EIGEN THUIS” zal gehouden zijn het zorgaanbod voor personen met een beperking en personen met fysische en sociale zorgnoden, te laten functioneren in overeenstemming met de voorschriften voorzien in de toepasselijke regelgeving.
De partijen verklaren dat de overige bepalingen van de erfpachtakte verleden voor notaris Grootjans op 30 november 1977 integraal van toepassing blijven.
III. E-mail van 6 mei 2024 van Eigen thuis:
"Beste,
In bijlage vindt u het voorstel vanuit de bank ING betreffende de driepartijenovereenkomst tot de bezwaring van een erfpachtrecht in het kader van een investeringskrediet ten belopen van € 7.400.000 voor de nieuwbouw van Eigen Thuis.
Hierbij vragen we naar de mogelijkheid om deze op de eerstvolgende OCMW-raad bespreken.
Indien nodig kan ik steeds het aangepaste dossier komen toelichten.
Bij vragen kan u mij steeds contacteren.
Met dank voor de opvolging van ons dossier.
Vriendelijke groeten
Stas Katty
Algemeen directeur"
Het vast bureau besliste op 13 mei 2024 om kennis te nemen van de driepartijenovereenkomst met de bankinstelling ING en vzw Havinet en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de driepartijenovereenkomst goed te keuren.
/
Artikel 1.
Akkoord te gaan dat de vzw Havinet een kredietakte ondertekent waarbij een hypotheek wordt genomen op de erfpachtrechten en de gebouwen i.k.v. een investeringskrediet t.b.v. 7.400.000,00 euro.
Het OCMW komt niet tussen in de akte van borgstelling.
Art. 2.
De driepartijenovereenkomst met de bankinstelling ING en vzw Havinet, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.
(...)
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
Raadslid Katrien LE ROY krijgt het woord en heeft vorige keer gevraagd naar de LOI in de Van Elewijckstraat. Medio mei zou deze terug opgesteld worden. Ze vraagt naar de stand van zaken.
/
Enig artikel.
Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.
De voorzitter sluit de zitting op 23/05/2024 om 23:07.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn