De voorzitter opent de zitting op 23/11/2023 om 18:36.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 26 oktober 2023 goed.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.
Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
/
/
/
Enig artikel.
De notulen van de vergadering van 26 oktober 2023 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn:
Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Algemeen:
DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.
Toetreding:
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Statuten:
De statuten van Haviland, voor het laatst gewijzigd door de algemene vergadering op 12 december 2018.
Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur:
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Brigitte JANSSENS als effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland en de heer Pierre VAN DEN WYNGAERT als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 waarbij de heer Pierre VAN DEN WYNGAERT als plaatsvervangende vertegenwoordiger werd vervangen door de heer Peter PLESSERS.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 september 2022 waarbij mevrouw Brigitte JANSSENS als effectieve vertegenwoordiger werd vervangen door de heer Bart VAN HUMBEECK.
Specifiek:
/
Per e-mail van 16 oktober 2023 werd het OCMW door Haviland opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering (BAV) van woensdag 13 december 2023 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik (M2310 2311).
De agenda van de BAV van 13 december 2023:
Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 27 juni 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2024 (art. 34)
Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring;
Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout, Jasmine De Wachter en Hermien Verleysen om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring;
Varia.
De toelichtingsnota's werden in bijlage toegevoegd.
Mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger
Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De vertegenwoordiger van de raad voor maatschappelijk welzijn, aangeduid in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 en 1 september 2022, is de heer Bart VAN HUMBEECK. De plaatsvervanger is de heer Peter PLESSERS.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt in dit kader voorgesteld om:
kennis te nemen van de e-mail van 16 oktober 2023 waarmee Haviland meldt dat op 13 december 2023 een BAV zal plaatsvinden;
kennis te nemen van de agendapunten en deze goed te keuren;
kennis te nemen van het feit dat het mandaat van de vertegenwoordigers van de raad voor maatschappelijk welzijn reeds werd goedgekeurd op de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2023:
kennis te nemen van het feit dat het voorstel tot statutenwijziging op 28 september 2023 reeds werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn;
het mandaat te bekrachtigen van de vertegenwoordigers van de raad voor maatschappelijk welzijn om de statutenwijzigingen goed te keuren op de buitengewone algemene vergadering van Haviland van 13 december 2023.
Gaat over tot een eerste stemming inzake de goedkeuring van de agendapunten van de BAV van 13 december 2023 van Haviland:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Gaat over tot een tweede stemming inzake de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers van de raad voor maatschappelijk welzijn om de statutenwijzigingen goed te keuren op de BAV van 13 december 2023 van Haviland:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
/
Artikel 1.
Kennis te nemen van de uitnodiging van Haviland van 22 augustus 2023 waarbij wordt gemeld dat een buitengewone algemene vergadering (BAV) zal plaatsvinden op 13 december 2023, met de volgende agenda en deze goed te keuren:
Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 27 juni 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2024 (art. 34)
Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring;
Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout, Jasmine De Wachter en Hermien Verleysen om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring;
Varia.
Art. 2.
Kennis te nemen van het feit dat het voorstel tot statutenwijziging reeds werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2023.
Art. 3.
Kennis te nemen van het feit dat het mandaat van de vertegenwoordigers van de raad voor maatschappelijk welzijn reeds werd vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 september 2023.
Art. 4.
Het mandaat te bekrachtigen van de vertegenwoordigers van de raad voor maatschappelijk welzijn om in de BAV van Haviland van 13 december 2023 de statutenwijzigingen goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepaste reglement rond het gebruik van de GSM goed en voegt dit toe aan het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, met ingang van 1 december 2023. Dit besluit wordt bekend gemaakt conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en conform de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Artikels 77-78 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Wettelijk:
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van arbeidsreglementen.
DLB.
Arbeidsreglement gemeente en OCMW, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad op 26 augustus 2021 en latere wijzigingen.
Met betrekking tot de procedure:
De contractuele documenten van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (bijlage 1- 10).
Beslissing van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 waarbij Perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) werd gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810 (bijlage 11).
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2023 waarin kennis werd genomen van de nota betreffende de noodzaak tot wijziging van het reglement rond het gebruik van de GSM en waarbij het aangepaste intern reglement rond het gebruik van de GSM werd goedgekeurd. Er werd beslist het aangepaste intern reglement rond het gebruik van de GSM ter onderhandeling voor te leggen aan het bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité voor het gemeente- en OCMW-personeel en dit na goedkeuring van dit orgaan ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad ter toevoeging aan het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel (bijlage 12).
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2023 waarin beslist werd toe te treden tot perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things”) van de raamovereenkomst voor Telecommunicatiediensten van de Vlaamse Overheid, gegund aan de firma Orange Belgium NV, Bourgetlaan 3 te 1140 Evere. De dienst Aankoop en Facility werd aangesteld voor de verdere afhandeling en omschakeling van de GSM-nummers van zodra het intern reglement rond het gebruik van de GSM werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Het bestuur brengt de vzw Heemschut en de vzw Cultuurcentrum op de hoogte van de mogelijkheid tot toetreding bij deze raamovereenkomst (bijlage 13).
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 november 2023 waarin kennis werd genomen van het advies van de vakbondsorganisaties betreffende de wijziging van het intern regelement rond het gebruik van de GSM (bijlage 16).
Het besluit van het vast bureau van 9 oktober 2023 waarin kennis werd genomen van de nota betreffende de noodzaak tot wijziging van het reglement rond het gebruik van de GSM en waarbij het aangepaste intern reglement rond het gebruik van de GSM werd goedgekeurd. Er werd beslist het aangepaste intern reglement rond het gebruik van de GSM ter onderhandeling voor te leggen aan het bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité voor het gemeente- en OCMW-personeel en dit na goedkeuring van dit orgaan ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter toevoeging aan het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel (bijlage 14).
Het besluit van het vast bureau van 9 oktober 2023 waarin beslist werd toe te treden tot perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things”) van de raamovereenkomst voor Telecommunicatiediensten van de Vlaamse Overheid, gegund aan de firma Orange Belgium NV, Bourgetlaan 3 te 1140 Evere. De dienst Aankoop en Facility werd aangesteld voor de verdere afhandeling en omschakeling van de GSM-nummers van zodra het intern reglement rond het gebruik van de GSM werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn (bijlage 15).
Het besluit van het vast bureau van 13 november 2023 waarin kennis werd genomen van het advies van de vakbondsorganisaties betreffende de wijziging van het intern regelement rond het gebruik van de GSM (bijlage 17).
Het ontwerp van het intern reglement rond het gebruik van de GSM, zoals principieel goedgekeurd op 9 oktober 2023 door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Protocol vakorganisaties: zie bijlage 18.
Er wordt voorgesteld om het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling aan te passen met als doel het aanpassen van het intern reglement rond het gebruik van de GSM.
Op 9 oktober 2023 keurde het schepencollege en het vast bureau de ontwerptekst van het intern reglement rond het gebruik van de GSM goed.
Artikel 1: Rechthebbenden
Een lijst van de personeelsleden die recht hebben op een GSM-toestel met telefoonabonnement en data-abonnement (op basis van de functie die ze uitvoeren) werd door de Algemeen Directeur vastgesteld. Deze lijst kan naar aanleiding van een wijziging van de personeelsformatie en/of een wijziging van functie(s) worden aangepast.
Artikel 2: Toekenning GSM-toestel en abonnement(en)
Bij de toekenning van het recht op een GSM-toestel en/of abonnement zijn er meerdere mogelijkheden:
1 GSM-toestel en abonnement ZONDER privégebruik
Bij dit type toestel wordt het door het bestuur ter beschikking gestelde toestel en/of abonnement enkel voor zakelijke doeleinden gebruikt. We onderscheiden 2 types:
1.1 Werk GSM ZONDER privégebruik
Dit toestel is verbonden aan één werknemer en kan enkel voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Er wordt geen privégebruik toegestaan.
Het toestel wordt aangekocht door het bestuur en ook de abonnementskost wordt integraal door het bestuur gedragen. Hiervoor wordt een standaardmodel (smartphone) voorzien.
Het data abonnement mag enkel gebruikt worden voor zakelijke doeleinden. De werknemer tekent hiertoe een verklaring op eer.
De werknemer is op de hoogte dat er controle kan uitgeoefend worden op het zakelijk gebruik van het toestel.
1.2 Dienstgebonden GSM ZONDER privégebruik
Dit type toestel wordt toegekend aan een dienst voor specifieke doeleinden (bv. permanentie, evenementen,…). Dit GSM-toestel mag enkel worden gebruikt voor zakelijke doeleinden. Er wordt geen privégebruik toegestaan.
Het toestel wordt aangekocht door het bestuur en ook de abonnementskost wordt integraal door het bestuur gedragen. Hiervoor wordt een standaardmodel (smartphone) voorzien.
Het (eventueel) afgesloten data abonnement kan enkel gebruikt worden voor zakelijke doeleinden.
2 GSM-toestel en abonnement MET privégebruik
Bij dit type toestel wordt de door het bestuur ter beschikking gestelde GSM en/of abonnement ook voor privé doeleinden gebruikt.
Aangezien het ter beschikking stellen van een gsm toestel en/of abonnement(en) een voordeel in hoofde van de werknemer doet ontstaan, wordt een voordeel van alle aard aangerekend om dit privégebruik te dekken. Het voordeel alle aard is van toepassing voor zowel de terbeschikkingstelling van het toestel als voor het abonnement voor telefonie en/of data.
2.1 Bepalingen in verband met de terbeschikkingstelling van het toestel
De werknemer heeft elke 3 jaar recht op een toestel ter waarde van € 400 incl. btw en kan aan het bestuur vragen om een standaardtoestel aan te kopen binnen het vooropgestelde budget of kan zelf een toestel aankopen en de terugbetaling van het bestuur vragen. De werknemer dient hiertoe de officiële factuur voor te leggen.
Voor de decretale graden wordt een bedrag van € 800 incl. btw gehanteerd, voor de MAT-leden een bedrag van € 600 incl. btw.
Aangezien dit privégebruik een voordeel in hoofde van de werknemer doet ontstaan, wordt een voordeel van alle aard conform de regeling van de FOD financiën en de RSZ aan de werknemer aangerekend via de loonbrief (sinds 2023 bedraagt het voordeel van alle aard € 3 voor het toestel).
De inschatting van dit voordeel van alle aard is in lijn met de op heden geldende richtlijnen van de RSZ. Indien deze zouden wijzigen, behoudt de werkgever zich het recht voor om het bedrag verbonden aan het privégebruik te wijzigen en aan te passen.
De werkgever blijft te allen tijde eigenaar van het toestel. De terbeschikkingstelling houdt geen eigendomsoverdracht in.
Indien de werknemer een duurder toestel wenst aan te kopen en hiervoor zelf minimum € 100 incl. btw (zonder accessoires) bijdraagt, dient deze geen voordeel van alle aard te betalen voor het toestel.
Voor de leden van het MAT bedraagt het minimum aandeel € 150 incl. btw (zonder accessoires) om geen voordeel van alle aard te moeten betalen voor het toestel.
Voor de decretale graden bedraagt het minimum aandeel € 200 incl. btw (zonder accessoires) om geen voordeel van alle aard te moeten betalen voor het toestel.
Indien de werknemer zelf een toestel aankoopt zal hiervoor geen voordeel van alle aard worden aangerekend.
2.2 Bepalingen in verband met de terbeschikkingstelling van het telefoonabonnement en het data-abonnement
Het bestuur stelt een telefonieabonnement en een data-abonnement voor zakelijke- en voor privédoeleinden ter beschikking. De kosten hieraan verbonden worden gedragen door het bestuur.
De werknemer betaalt hiervoor een voordeel alle aard conform de regeling van de FOD financiën en de RSZ aan de werknemer aangerekend via de loonbrief (sinds 2023 bedraagt het voordeel van alle aard € 4 voor het telefoonabonnement en € 5 voor het data-abonnement).
Artikel 3: Gebruik van de GSM en het abonnement
Verantwoordelijk gebruik
De werknemer is verantwoordelijk voor de ter beschikking gestelde GSM en zal er zorg voor dragen en het gebruiken als een goede huisvader. Hij zal hiertoe ook de nodige bescherming voorzien voor het toestel, waaronder een cover en een glasprotector.
De werknemer gebruikt het GSM-toestel overeenkomstig de instructies van de fabrikant en de werkgever. Hij bewaart hiertoe alle handleidingen en gebruiksaanwijzingen en raadpleegt ze voor het eerste gebruik.
De werknemer behoudt het GSM-toestel zoals deze hem door de werkgever ter beschikking werd gesteld. Het is hem niet toegestaan om de hardware van het GSM-toestel of de operatorkaart te wijzigen behoudens toestemming van de werkgever.
De werknemer verbindt zich ertoe het GSM-toestel en simkaart steeds in veiligheid te bewaren en nooit onbewaakt achter te laten in een voertuig of op een onbewaakte plaats.
Het is niet toegestaan het GSM-toestel en simkaart uit te lenen aan een derde, noch hem tegen betaling ter beschikking te stellen van een derde.
Het GSM-toestel en/of het abonnement zal niet worden gebruikt voor enig doeleinde dat – in zover deze informatie publiek beschikbaar zou zijn – schade zou kunnen aanbrengen aan de belangen van de werkgever of aan haar imago.
De GSM en/of het abonnement mag in geen geval gebruikt worden voor:
Aangifte voor het gebruik van diensten door derden
De diensten door derden zijn gesprekken of berichten naar betaalnummers (zoals 0900-nummers) voor spelletjes, beltonen, chat, parkeerkosten en andere diensten of producten die via het internet worden aangekocht.
De werkgever staat niet in voor de betaling van deze diensten. Indien de werknemer hier toch gebruik van maakt, dient deze dit op eigen initiatief te melden aan de dienst Financiën zodat er een factuur kan worden opgemaakt voor de terugbetaling hiervan.
Gebruik in de wagen
De werknemer besteedt grote aandacht aan de normen inzake verkeersveiligheid bij het gebruik van de GSM in de wagen.
Het GSM-toestel wordt niet in de wagen gebruikt behoudens de werknemer in de mogelijkheid is om handenvrij te bellen.
Bij het niet naleven van de verkeersreglementering blijft de werknemer verantwoordelijk/aansprakelijk.
Het toestel mag nooit onbewaakt achtergelaten worden in een voertuig.
Herstellingen
De werknemer die een tekortkoming in de werking van het GSM-toestel en/of het abonnement vaststelt, meldt dit onmiddellijk aan de werkgever.
Wanneer een defect aan het toestel wordt vastgesteld zal de werkgever instaan voor de betaling van de herstelling van het toestel.
Als de schade volledig of gedeeltelijk te wijten is aan bedrog, een zware of herhaaldelijke lichte fout van de werknemer, zal de werknemer de herstellingskosten volledig moeten betalen.
Ingeval een toestel langer dan 24 uur onbeschikbaar is wegens herstelling, dan zal de werkgever voor zover mogelijk en binnen een redelijke termijn, de werknemer een vervangingstoestel (via een beschikbaar toestel) te bezorgen voor de duur van de herstelling.
Verlies / diefstal
De werknemer meldt verlies of diefstal onmiddellijk aan de werkgever en is ertoe gehouden onmiddellijk het oproepnummer te blokkeren.
De werknemer geeft daarnaast het verlies of de diefstal ook onmiddellijk aan bij de politie.
De werknemer die bovenstaande gebruiksvoorwaarden miskent, begaat een fout en zal aansprakelijk worden gesteld voor de vergoeding van alle schade die hieruit voortvloeit.
De werknemer is eveneens aansprakelijk voor schade die niet het gevolg is van de miskenning van de gebruiksvoorwaarden maar wel het gevolg is van bedrog, zware schuld of lichte schuld die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Verlies, diefstal en/of onherstelbare schade aan het toestel zal altijd ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen of desgevallend aan het vast bureau worden voorgelegd. Voor de aankoop van een nieuw toestel waarop privégebruik wordt toegestaan zal het door het bestuur ter beschikking gestelde bedrag als volgt worden berekend:
Artikel 4: bereikbaarheid
De werknemer verklaart zich akkoord met de verspreiding van het professionele GSM-nummer voor professionele communicatie eigen aan de functie.
De werknemer dient telefonisch bereikbaar te zijn tijdens de werkuren.
Artikel 5: Einde van de arbeidsrelatie
Voor de GSM-toestellen zonder privégebruik dient de werknemer het toestel onmiddellijk in te leveren. Het telefoonabonnement en het indien van toepassing zijnde data abonnement wordt onmiddellijk stopgezet.
Indien het toestel ook voor privédoeleinden kon worden gebruikt bestaat er een mogelijkheid voor de werknemer om het toestel over te nemen vóór de afloop van de afschrijvingstermijn van 36 maanden. De werknemer kan het toestel overnemen mits betaling van de restwaarde (pro rata het aantal resterende maanden voor afschrijving). Deze terugbetaling gebeurt volgens onderstaande restmarktwaardetabel:
na 1 maand |
€ 388,89 |
na 2 maanden |
€ 377,78 |
na 3 maanden |
€ 366,67 |
na 4 maanden |
€ 355,56 |
na 5 maanden |
€ 344,44 |
na 6 maanden |
€ 333,33 |
na 7 maanden |
€ 322,22 |
na 8 maanden |
€ 311,11 |
na 9 maanden |
€ 300,00 |
na 10 maanden |
€ 288,89 |
na 11 maand |
€ 277,78 |
na 12 maanden |
€ 266,67 |
na 13 maanden |
€ 255,56 |
na 14 maanden |
€ 244,44 |
na 15 maanden |
€ 233,33 |
na 16 maanden |
€ 222,22 |
na 17 maanden |
€ 211,11 |
na 18 maanden |
€ 200,00 |
na 19 maanden |
€ 188,89 |
na 20 maanden |
€ 177,78 |
na 21 maand |
€ 166,67 |
na 22 maanden |
€ 155,56 |
na 23 maanden |
€ 144,44 |
na 24 maanden |
€ 133,33 |
na 25 maanden |
€ 122,22 |
na 26 maanden |
€ 111,11 |
na 27 maanden |
€ 100,00 |
na 28 maanden |
€ 88,89 |
na 29 maanden |
€ 77,78 |
na 30 maanden |
€ 66,67 |
na 31 maand |
€ 55,56 |
na 32 maanden |
€ 44,44 |
na 33 maanden |
€ 33,33 |
na 34 maanden |
€ 22,22 |
na 35 maanden |
€ 11,11 |
na 36 maanden |
€ - |
Deze restwaardetabel werd opgesteld op basis van een GSM-toestel van waarde € 400 incl. btw. Indien de werknemer kiest voor een GSM-toestel met een lagere waarde dan € 400 incl. btw (of € 600 of € 800 in geval van MAT-leden en decretale graden), zal de restwaarde pro rata berekend worden.
Indien de werknemer het toestel niet wenst over nemen, zal deze onmiddellijk het GSM-toestel en de bijhorende simkaart en toebehoren (indien van toepassing) in perfecte staat overhandigen aan de werkgever of de persoon die hij hiertoe aanwijst.
In voorkomend geval is geen enkele compensatie verschuldigd aan de werknemer.
Artikel 6: Overmatig gebruik
De werknemer kan met het abonnement onbeperkt in en naar de EU bellen en SMS’en.
De werkgever heeft het recht controle uit te oefenen op het privégebruik. In het bijzonder zal hij de werknemer kunnen vragen om overmatig gebruik van het GSM-toestel en/of het abonnement te rechtvaardigen. Als overmatig wordt aanzien: elk gebruik waarbij het beroepsmatig gebruik en privégebruik samen een totale waarde vertegenwoordigt van meer dan € 9 incl. btw per maand. Dit bedrag stemt overeen met het onbeperkt bellen en SMS’en in en naar de EU en het verbruik van 10GB aan data.
Voor elke maand dat de totale waarde van het gebruik dit bedrag overschrijdt, is de werkgever ertoe gerechtigd om de werknemer de meerkosten aan te rekenen.
Artikel 7: beëindiging of schorsing
GSM-toestel en abonnement ZONDER privégebruik
Het recht op een GSM-toestel en/of abonnement kan worden beëindigd of geschorst:
In bovenstaande gevallen waar de terbeschikkingstelling een einde neemt, zal de werknemer het GSM-toestel en/of de simkaart met haar toebehoren onmiddellijk en in perfecte staat overhandigen aan de werkgever of de persoon die hij hiertoe aanwijst.
Bij langdurige afwezigheid levert het personeelslid na 1 maand afwezigheid zijn GSM-toestel en/of de simkaart in bij de werkgever of de persoon die hij hiertoe aanwijst.
GSM-toestel en abonnement MET privégebruik
Het recht op een GSM-toestel en/of abonnement kan worden beëindigd of geschorst:
In bovenstaande gevallen waar de terbeschikkingstelling een einde neemt, zal de werknemer het GSM-toestel en/of de simkaart met haar toebehoren onmiddellijk en in perfecte staat overhandigen aan de werkgever of de persoon die hij hiertoe aanwijst.
In voorkomend geval is geen enkele compensatie verschuldigd aan de werknemer.
In gevallen dat de medewerker geen loon meer ontvangt (bv. door loopbaanonderbreking, langdurige ziekte,…) zal het VAA blijven verrekend worden via de loonbrief. Hierdoor zal er uitgekomen worden op een negatief bedrag. De werkgever brengt dit bedrag in mindering van het vakantiegeld. Indien de inhouding op het vakantiegeld niet mogelijk is, zal de medewerker het bedrag persoonlijk gefactureerd krijgen.
Artikel 8: sancties
Bij vaststelling van misbruik of het niet naleven van de hierboven omschreven richtlijnen, kan de werkgever de sancties opgenomen in het arbeidsreglement toepassen. Daarnaast kan misbruik of het niet naleven van de richtlijnen leiden tot een tijdelijke of definitieve inhouding van het GSM-toestel en/of het stopzetting van het data- en telefonieabonnement.
Alle kosten verbonden aan het misbruik zullen verhaald worden op de werknemer.
Met het oog op het vermijden van misbruik behoudt de werkgever zich het recht voor om de door de provider gefactureerde bedragen te controleren.
Artikel 9: privacy
Het lokaal bestuur Grimbergen verwerkt de persoonsgegevens in het kader van deze overeenkomst.
De wetgeving bescherming van de persoonlijke levenssfeer van 30 juli 2018 bepaalt het:
- recht tot inzage van je persoonlijke gegevens;
- recht tot verbetering van je persoonlijke gegevens;
- recht tot verwijdering van je persoonlijke gegevens, tenzij er hiervoor gerechtvaardigde gronden zijn;
- recht tot elektronische overdraging van je persoonlijke gegevens;
- recht tot bezwaar van verwerking van je persoonlijke gegevens.
De werkgever zal de inhoud zelf van de communicatie met het toestel nooit bekijken of beluisteren. De werkgever is gemachtigd om de gegevens rond de communicatie (dus niet de inhoud van de communicatie) zoals bijvoorbeeld het aantal gesprekken, de bestemming van de gesprekken en duurtijd te bekijken en bij kennelijk misbruik de gepaste maatregelen te nemen.
Op voorstel van het vast bureau.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.
/
Artikel 1.
Het aangepaste reglement rond het gebruik van de GSM, zoals toegevoegd in bijlage 16, goed te keuren en toe te voegen aan het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel, met ingang van 1 december 2023.
Art. 2.
Dit besluit bekend te maken conform de bepalingen van artikel 286 van het decreet lokaal bestuur en conform de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt het besluit van het vast bureau van 23 oktober 2023 waarbij goedkeuring werd gegeven aan het partnerschap om het projectvoorstel Capacity Building bij Europa WSE in te dienen voor 31 oktober 2023.
Artikel 77 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Algemeen:
I. DLB, inzonderheid:
Met behoud van de toepassing van titel 3. Van dit deel kunnen de gemeenten onderling overeenkomsten sluiten.
Met het oog op de gemeenschappelijke behartiging van doelstellingen van gemeentelijk belang kunnen twee of meer gemeenten, onder de voorwaarden, vermeld in deze titel, samenwerkingsverbanden tot stand brengen met of zonder rechtspersoonlijkheid, met of zonder beheersoverdracht.
Twee of meer gemeenten kunnen een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken.
Met behoud van de toepassing van andersluidende decretale bepalingen kunnen andere rechtspersonen van publiek recht en privaat recht deelnemen aan de samenwerkingsverbanden, vermeld in het eerste lid.
De samenwerkingsverbanden, vermeld in het eerste lid, heten interlokale verenigingen en ze voegen die term altijd toe aan hun naam.
Als in een samenwerkingsverband, als vermeld in het eerste lid, andere overheden dan gemeenten deelnemen dan mag het zich, in afwijking van het derde lid, ook interbestuurlijk samenwerkingsverband noemen.
Het samenwerkingsverband is gegrond op een overeenkomst met statutaire draagkracht die bepalingen bevat over de duur en de eventuele verlenging, de opzegmogelijkheid, de eventuele inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle en vereffening.
De overeenkomst, vermeld in artikel 393, kan bepalen dat een van de deelnemende gemeenten aangesteld wordt als beherende gemeente waar de zetel gevestigd wordt en die de interlokale vereniging vertegenwoordigt. De beherende gemeente kan eigen personeel inzetten ten behoeve van het samenwerkingsverband overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in die overeenkomst en onder voorbehoud dat de rechten van het personeel geëerbiedigd worden.
§ 1. Een beheerscomité dat samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer, overlegt over de wijze waarop de overeenkomst, vermeld in artikel 393, wordt uitgevoerd.
Alleen natuurlijke personen kunnen afgevaardigde zijn van een deelnemer.
De afgevaardigden voor de deelnemende gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.
§ 2. Het beheerscomité formuleert waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, stelt de rekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent.
§ 3. Het beheerscomité legt de organisatie van zijn werkzaamheden vast in een huishoudelijk reglement dat bij de overeenkomst gevoegd wordt zonder dat het er deel van uitmaakt.
§ 4. Uitgezonderd de personen die het ambt van burgemeester of schepen waarnemen, kunnen de leden van het beheerscomité per bijgewoonde vergadering presentiegeld ontvangen dat gelijk is aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten.
De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente de oprichtingsakte van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid.
Specifiek
II. Besluit van de gemeenteraad van 12 december 2013 (8e zaak) houdende Goedkeuring overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen de stad Vilvoorde en de gemeenten Machelen en Grimbergen (zie bijlage).
III. Besluit van de gemeenteraad van 23 januari 2020 tot goedkeuring van de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen de stad Vilvoorde en de gemeenten Machelen en Grimbergen (genaamd Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen", afgekort ISSE VMG).
VI. Besluit van de gemeenteraad van 24 september 2020 m.b.t. de Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) waarbij akkoord werd gegeven om:
IV. Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 juni 2020 inzake Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - Kennisname beslissing Vilvoorde waarbij zij de regierol sociale economie 2020-2025 toch in eigen beheer opnemen - Vraag aan Grimbergen tot bekrachtiging van deze beslissing:
V. Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 september 2020 m.b.t de Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) waarbij:
VII. Besluit van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 26 oktober 2020 inzake ISSE VMG: Akkoord samenwerkingsovereenkomst met VDAB.
VIV. Besluit van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 5 juli 2021 inzake ISSE VMG: brief van 24 juni 2021 van het Departement Werk en Sociale Economie inzake de mandatering van de lokale regisseurs sociale economie en werk voor het overleg met VDAB over de lokale samenwerkingsakkoorden.
X. Besluit van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 2 augustus 2021 inzake ISSE VMG: Akkoord met aangepaste samenwerkingsovereenkomst met VDAB.
XI. Besluit van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 13 december 2021 inzake ISSE VMG: Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - Geïntegreerd opvolgdocument samenwerkingsovereenkomst met VDAB - Voorstel deelname aan Duo for a job met de middelen van wijkwerken - Kennisname en standpuntbepaling.
XII. Besluit van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 7 maart 2022 inzake ISSE VMG: Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - voorstel deelname aan de 2° editie van Jobroad - Kennisname en standpuntbepaling.
XIII. Besluit van het vast bureau van 23 mei 2022 inzake ISSE VMG: Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - Job- en opleidingsbeurs 2 juni 2022 - Kennisname.
XIV. Besluit van het vast bureau van 28 november 2022 inzake ISSE VMG: Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) -Jobroad - ondertekening engagementsverklaring.
XV. Besluit van het vast bureau van 27 februari 2023: Interlokale vereniging "Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen" (ISSE VMG) - verslagen van het beheerscomité 2022 - kennisname.
XVI. Besluit van het vast bureau van 13 maart 2023 - deelname aan het project Capacity Building - principieel akkoord om in te stappen in het voorstel van de netwerkmanager Lokale besturen en partnerschappen van de VDAB uit om het project Capacity Building op te starten.
XVII. Besluit van het vast bureau van 3 april 2023- deelname aan het project Capacity Building- intentieverklaring - goedkeuring.
XVIII. Besluit van het vast bureau van 24 april 2023 - engagementsverklaring stand van zaken.
XVIV. Besluit van het vast bureau van 4 juli 2023: Project Capacity Building/Lokale partnerschappen: resultaat selectieprocedure partners - Brief VDAB over de cofinanciering - Kennisname.
XX. Besluit van het vast bureau van 21 augustus 2023: Toelichting van het project capacity building.
XXI. Besluit van het vast bureau van 18 september 2023: Mandaat aan directieteam sociaal huis om deel te nemen aan de vormgevingssessies in kader van Capacity Building.
XXII. Besluit van het vast bureau van 25 september 2023: Project Capacity Building/Lokale partnerschappen: Financieel kader - Kennisneming en standpuntbepaling.
XXIII. Besluit van het vast bureau van 23 oktober 2023: Goedkeuring van de indiening bij Europa WSE van het definitief projectvoorstel in kader van het project Capacity Building.
/
Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant gestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building.
Capacity Building is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE.
Met dit project wil de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van een duurzaam lokaal partnerschap. Dit lokaal partnerschap, waarin de VDAB en de OCMW ’s kernpartners zullen zijn, moet het verder mogelijk maken om expertises van verschillende (relevante) partnerorganisaties te bundelen.
Deze verzameling van expertises en kennis zal vervolgens aangewend worden om werkzoekenden met allerlei profielen en met multiproblematieken beter te begeleiden en ondersteunen in hun activatietraject. Vanuit Vlaanderen en Europa WSE worden middelen vrijgemaakt. Van de lokale besturen en de VDAB wordt een cofinanciering gevraagd.
Het vormgeven van het ‘Lokaal Partnerschap Capacity Building’ was een proces opgedeeld in verschillende fases welke in de periode tussen januari 2023 en oktober 2023 plaatsvonden.
In fase 1 werd het werkingsgebied van het lokaal partnerschap bepaald. Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken.
Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem wel welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten.
Nvdr: In oktober 2023 stelde Zaventem de vraag om aan te sluiten. Zij werden mee in het resterend proces opgenomen.
De aansluiting van Zaventem zorgde naast de uitbreiding van het werkingsgebied ook voor een substantiële verhoging van de middelen welke beschikbaar zijn voor het partnerschap.
Tabel: overzicht van de middelen Capacity Building voor de volledige periode van 6 jaar
Gemeente |
ESF (40%) |
VCF (30%) |
cofinanciering (30%) bestaande uit 15% lokale financiering en 15% VDAB financiering |
Totaal gereserveerd |
Grimbergen |
470.696,08 |
353.022,06 |
353.022,06 |
1.176.740,19 |
Machelen |
281.059,10 |
210.794,33 |
210.794,33 |
702.647,75 |
Vilvoorde |
823.095,66 |
617.321,75 |
617.321,75 |
2.057.739,15 |
Zaventem |
502.372,55 |
376.779,41 |
376.779,41 |
1.255.931,38 |
Totaal |
2.077.223,39 |
1.557.917,54 |
1.557.917,54 |
5.193.058,48 |
Fase 2: Lokaal addendum
In deze fase werden de lokale besturen bevraagd rond de uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering. Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse.
Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden.
Op basis van dit document konden partners zich vervolgens kandidaat stellen om deel uit te maken van het partnerschap en dit te argumenteren op basis van de link tussen hun expertise en de inhoud van het addendum.
Fase 3: Het matchingsproces
Hier werden de kandidaturen van partners die zich kandidaat stelden voorgelegd aan de selectiejury. Deze jury (bestaande uit 2 medewerkers van de lokale besturen, 1 VDAB medewerker en een medewerker van de provincie Vlaams-Brabant (extern jurylid)) evalueerde elke kandidatuur.
Partners van wie het dossier sterk en relevant genoeg was werden door deze jury weerhouden om door te stromen naar de tweede ronde. Hier konden ze verdere toelichting geven tijdens een pitch en vragen van de jury beantwoorden.Op het einde van de tweede ronde maakte de jury (na zorgvuldige overwegingen) een selectie van 5 partnerorganisaties welke deel uit zouden maken van het kernpartnerschap.
Fase 4: Projectvoorstel voor Europa WSE
Alle partners zaten samen aan tafel om vanuit een gelijkwaardige positie het partnerschap vorm te geven.
Tijdens 5 vormgevingssessies (waarvan de laatste plaatsvond op 17 oktober 2023) en 2 begrotingswerkgroepen (waarvan de laatste plaatsvond op 16 oktober 2023) werd collectief ingezet om een projectvoorstel uit te werken.
Vanuit Europa WSE werd hiervoor een lijst van 19 vragen uitgewerkt welke moesten bijdragen aan het vormgeven van een goed, volledig en realistisch projectvoorstel. Tijdens de vormgevingssessies werd hiervoor de expertise en visie van elk van de partners samengelegd en op elk van deze 19 vragen via discussie, dialoog en consensus een antwoord geformuleerd.
Dit met als resultaat het definitieve projectvoorstel dat een basis biedt voor het partnerschap rond zaken als:
Tijdens deze fase werden ook financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs.
Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap.
Het inwonersaantal van de lokale besturen wordt gebruikt als verdeelsleutel.
1. Jaarlijkse cofinanciering door de lokale besturen:
Vilvoorde |
€43.896,83 |
Machelen |
€15.263,40 |
Grimbergen |
€36.461,47 |
Zaventem |
€34.204,75 |
Totaal |
€129.826,46 |
Voor Grimbergen gebeurt deze cofinanciering door inzet van personeel ( reeds in dienst).
2. Noodzakelijk extra jaarlijkse financiering door het uitbesteden van de penhouderrol aan een partner:
Vilvoorde |
€10.143,58 |
Machelen |
€3527,03 |
Grimbergen |
€8425,43 |
Zaventem |
€7903,95 |
Totaal |
€30.000 |
3. Voorfinanciering van het bedrag dat niet meteen door Europa WSE en het Vlaams Cofinancieringsfonds uitbetaald wordt aan de partners:
Vilvoorde |
33,81% |
€61.452,06 |
Grimbergen |
28,08% |
€51.037,38 |
Machelen |
11,76% |
€21.374,63 |
Zaventem |
26,35% |
€47.892,98 |
Totaal |
100% |
181.757,05 |
Voorstel aan de raad
Met het oog op de opstart van het lokaal partnerschap op 1 januari 2024 werd de indiendatum van het projectvoorstel van 31 oktober 2023 nagestreefd.
Hierdoor was het niet mogelijk het projectvoorstel voor het indienen nog tijdig ter goedkeuring voor te leggen aan de raad.
Daarom werd het projectvoorstel bij Europa WSE ingediend na een goedkeuring door het vast bureau in zitting van 23 oktober 2023, en positief advies van het beheerscomité van de intergemeentelijke samenwerking in kader van sociale economie en werk Vilvoorde, Machelen, Grimbergen.
Het besluit van het vast bureau van 23 oktober 2023 te bekrachtigen.
Lokale partnerschappen
Doel:
Zorgen ervoor dat kwetsbare niet-beroepsactieven en werkzoekenden met complexe problematiek de ondersteuning krijgen die nodig is om zelf hun weg te vinden in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend naar werk.
Voor wie?
Niet-beroepsactieven en werkzoekenden in een complexe/kwetsbare situatie die hun weg niet vinden naar de reguliere trajectbegeleiding of geen aanbod vinden op maat, inclusief maar niet uitsluitend naar werk.
Waarom?
Lokaal Partnerschap: principes
Het klantperspectief bepaalt wat en wie er nodig is;
We bouwen verder op de expertise die er al is;
We erkennen dat de partners elkaars expertise nodig hebben;
Alle partners hebben een gelijkwaardige stem en zijn samen verantwoordelijk;
Wie rechtstreeks geïmpacteerd is door de beslissing, is betrokken in het nemen van de beslissing;
We gaan maximaal voor kwaliteit;
We blijven leren en experimenteren;
We bepalen op lokaal niveau welke noden er zijn en welke expertise er nodig is;
De lokale partnerschappen zijn duurzaam en dynamisch;
We blijven waakzaam dat we geen nieuwe systeemproblemen creëren.
Enig artikel.
Het besluit van het vast bureau van 23 oktober 2023, waarbij goedkeuring werd gegeven aan het partnerschap om het projectvoorstel Capacity Building bij Europa WSE in te dienen voor 31 oktober 2023, te bekrachtigen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het ontwerp van minnelijke erfpachtovereenkomst voor een periode van 99 jaar ten bedrage van één symbolische euro, ten voordele van Sibelgas, betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat.
Artikels 78 en 84 van het decreet lokaal bestuur 22 december 2017 (DLB).
/
Het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730a is eigendom van het OCMW Grimbergen.
Op 19 juni 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen, na machtiging door het vast bureau op 6 maart 2023, zich akkoord verklaard met het herinrichtingsvoorstel op het perceelnr. 730a.
Het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b wordt ingesloten door het perceelnr. 730a, waardoor het opportuun om dit perceel (met elektriciteitscabine) met op te nemen bij de heraanleg.
Conform de kadastrale legger (op datum van 1/1/2023) is het OCMW Grimbergen eigenaar van het perceeltje grond kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b, maar is de intercommunale Asverlec eigenaar van het gebouw erop (en van de leidingen van de Slikkestraat tot aan de cabine)
Op 20 juli 2023 heeft de dienst Exploitatie van Fluvius/Sibelgas akkoord verleend met betrekking tot het voorstel tot herinrichting (DOSSIERSTUK 1), zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 19 juni 2023.
Fluvius wenst de eigendomssituatie met betrekking tot het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b te regulariseren, waarbij een zakelijk recht (in dit geval een erfpachtrecht) voor 99 jaar wordt toegestaan ten voordele van Sibelgas. Op deze manier wordt niet enkel de eigendomssituatie van de cabine zelf geregulariseerd, maar ook de leidingen die naar de cabine lopen en waarvoor er geen erfdienstbaarheid van doorgang/overgang/onderhoud was geregeld in het verleden.
Het vast bureau heeft zich op 23 oktober 2023 akkoord verklaard met het ontwerp van minnelijke erfpachtovereenkomst voor een termijn van 99 jaar met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b (grond + cabine) langs de Slikkestraat.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld akkoord te gaan met het ontwerp van minnelijke erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b (grond + cabine) langs de Slikkestraat.
/
/
Artikel 1.
Akkoord te gaan met het ontwerp van minnelijke erfpachtovereenkomst voor een periode van 99 jaar ten bedrage van één symbolische euro, ten voordele van Sibelgas, betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat.
Art. 2.
De algemeen directeur en de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn (of hun gemachtigde vervangers) aan te duiden voor de ondertekening van de minnelijke overeenkomst.
De voorzitter sluit de zitting op 23/11/2023 om 23:08.
Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,
Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur
Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn