Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 28/03/2024 - 19:30 raadszaal
Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid
Afwezig: Tom GAUDAEN, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 28/03/2024 om 18:46.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Notulen van de vorige raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid
        Afwezig: Eddie BOELENS, Tom GAUDAEN, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 22 februari 2024 goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74, 2° DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

        • Artikel 19 DLB:

        De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
        De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
        Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

         

        • Artikel 277, §1 DLB:

        De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
        De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         
        • Artikel 278, §1 DLB:

        De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        /

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        De notulen van de vergadering van 22 februari 2024 goed te keuren.

    • Politieke Organisatie

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • Beslissing van 21 februari 2024 van de Raad van bestuur van vzw PWO Vilvoorde S.W.P., inclusief de organisatiestudie uitgevoerd door Probis en bijhorend behoefteonderzoek overeenkomstig artikel 60, §6 van de OCMW-wet – Voorstel van PWO Vilvoorde S.W.P. om een marktraadpleging te organiseren voor de overdracht van de dienstencheque-activiteiten ‘Poetsdienst’ en ‘Strijkatelier’ - Kennisname en goedkeuring

          Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
          Manon BAS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid
          Afwezig: Eddie BOELENS, Tom GAUDAEN, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de raad van bestuur van de vzw PWO van 21 februari 2024 waarbij aan de deelgenoten gevraagd wordt om een marktraadpleging te organiseren voor de overdracht van de dienstencheque-activiteiten 'poetsdienst' en 'strijkwinkel' en gaat hiermee akkoord.

          De raad voor maatschappelijk welzijn behoudt het recht om de lokalen in de Charleroyhoeve al dan niet ter beschikking te stellen aan desgevallend nog te bepalen huur- en bezettingskosten.

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • DLB.

          • Artikel 60, §6 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

          • De algemene beginselen van behoorlijk bestuur.


          • Statuten vzw PWO van 15 juli 2011, waarbij de gemeente//OCMW Grimbergen toegetreden partner is.

           

          • Besluit van de gemeenteraad van 28 oktober 2004 houdende goedkeuring Samenwerkingsovereenkomst in verband met de oprichting van een strijkwinkel in Grimbergen.

          • Besluit van de gemeenteraad van 29 augustus 2019 houdende PWO Vilvoorde vzw - Aanduiding bestuurder (Jean-Paul WINDELEN vanaf 1/1/2022 tot einde legislatuur).

           

          • Besluit van de Raad van Bestuur van RWO vzw van 21 februari 2024 inzake toekomst van de VZW.

           
          • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2024 en van het vast bureau van 4 maart 2024.

           

          • Organisatiestudie van PROBIS in opdracht van Stad Vilvoorde vzw PWO Vilvoorde - eindrapport oktober 2023.

          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          I. PWO Vilvoorde S.W.P. vzw, actuele zetel te Vlaanderenstraat 2, 1800 Vilvoorde

           

          PWO Vilvoorde S.W.P. vzw is een vereniging voor sociale dienstverlening, opgericht door het OCMW Vilvoorde overeenkomstig Deel 3, Titel 4, Hoofdstuk 5 DLB.

          De activiteiten van PWO Vilvoorde S.W.P. kaderen in de doelstelling waarvoor de vereniging is opgericht, met name het tewerkstellen van zeer moeilijk bemiddelbare werklozen in een beschermde omgeving, en dit onder de vorm van een sociale werkplaats.

          De dienstverlening die door PWO Vilvoorde S.P.W. wordt aangeboden is:

          • poetsdienst (dienstencheques), 
          • strijkdienst (dienstencheques), 
          • naald en draad, 
          • mindermobielencentrale (zilvermobiel), 
          • noodoproepsysteem en 
          • klusjesdienst.

          Deze dienstverlening is niet beperkt tot de grenzen van de stad Vilvoorde. Er is een samenwerking met het OCMW Grimbergen en het OCMW Machelen, waar telkens ook een strijkatelier wordt uitgebaat. 

           

          PWO Vilvoorde S.W.P. liet een organisatiestudie (inclusief financiële analyse) uitvoeren door Probis. Uit deze studie blijkt dat de vzw geconfronteerd wordt met een precaire liquiditeitssituatie gekoppeld aan een jaarlijks negatief bedrijfsresultaat. Indien het negatief resultaat zich verder zet, zal er sprake zijn van een negatief eigen vermogen (code 10/15), waardoor het risico op een gerechtelijke ontbinding of faillissement niet onbestaande is.

          Er wordt dienaangaande ook verwezen naar de zgn. alarmbelprocedure opgenomen in het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

           

          Wat de tewerkstelling van kansengroepen betreft, wordt opgemerkt dat er weinig financiële marge aanwezig is voor omkadering en begeleiding van het personeel, het realiseren van uitstroom/doorstroom heeft tevens een negatieve impact op de stabiliteit en continuïteit van het aanbod naar klanten en er is geen structurele samenwerking met partners als VDAB, CAW, aanbieders taallessen, kinderopvang, enz., hetgeen in deze context toch wel vereist zou zijn.

           

          Wat de dienstverlening betreft wordt vastgesteld dat er geen eenduidige doelgroep is gedefinieerd en dat de diensten niet exclusief aan kwetsbare/zorgbehoevende inwoners wordt verstrekt. In de poetshulp is er ook een sterke daling van de geleverde prestaties t.o.v. de periode voor de COVID-19 pandemie. Een hoog ziekteverzuim en hoog afwezigheidspercentage spelen tevens in de kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening

          De dienstverlening ‘poetshulp’ en ‘strijkdienst’ worden tevens aangeboden middels dienstencheques, terwijl er heel wat private of andere dienstenchequebedrijven actief zijn in de regio.

           

          II. Organisatiestudie (inclusief financiële analyse) uitgevoerd door Probis en het behoefteonderzoek - Besluit van de Raad van Bestuur van PWO vzw van 21 februari 2024 inzake toekomst van de VZW.

           

          O.b.v. de organisatiestudie (inclusief financiële analyse) uitgevoerd door Probis en het behoefteonderzoek uitgevoerd overeenkomstig artikel 60, §6 van de OCMW-wet, stelt de raad van bestuur van PWO Vilvoorde S.W.P. dan ook voor om te onderzoeken of haar Poetsdienst (dienstencheques) en Strijkatelier (dienstencheques), inclusief haar cliënteel en personeel, kunnen worden overgedragen naar een externe partner.

          Deze overdracht zal door PWO Vilvoorde S.W.P. gebeuren overeenkomstig de beginselen van behoorlijk bestuur. PWO Vilvoorde S.W.P. zal m.a.w. een transparante marktraadpleging organiseren waarbij het voorstel van geïnteresseerde kandidaten aan de hand van een aantal objectieve criteria zal worden beoordeeld.

          Deze overdracht van de activiteiten Poetsdienst en Strijkatelier zal gebeuren met toepassing van CAO 32bis. In kader van CAO 32bis werden de personeelsleden (bij gebreke aan een ondernemingsraad of syndicale vertegenwoordiging) hierover voorafgaandelijk geïnformeerd.

           

          III. Besluit van de gemeenteraad van 28 oktober 2004 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met PWO vzw in verband met de oprichting van een strijkwinkel in Grimbergen.

           

          Deze samenwerkingsovereenkomst, waarbij gratis een werkatelier, keuken en sanitair in de Charleroyhoeve (Lierbaan) ter beschikking wordt gesteld door de gemeente, is afgesloten met PWO vzw.

          De overeenkomst is dus niet automatisch overdraagbaar aan een eventuele overnemer. De raad dient te beslissen om de ruimte waar de strijkdienst in Grimbergen door PWO Vilvoorde S.W.P. wordt georganiseerd, al dan niet deel te laten uitmaken van de marktraadpleging.

          Jurgen GRAUWELS, Coördinator Vzw PWO Vilvoorde - Zilverpunt-Proper Werk-De Strijkwinkel liet weten dat zowel Machelen als Vilvoorde zich het recht voorbehouden om de lokalen al dan niet ter beschikking te stellen aan desgevallend nog te bepalen huur- en bezettingskosten.

           

          Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en stelt dat de fractie Groen zich, zoals bij de stemming in de gemeenteraad, zal onthouden.

          Bijkomende info:

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
          Onthouders: Eddie BOELENS, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Katrien LE ROY, Vincent VAN ACHTER
          Resultaat: Met 22 stemmen voor, 6 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1.

          Kennis te nemen van de beslissing van 21 februari 2024 van de Raad van bestuur van vzw PWO Vilvoorde S.W.P., gevoegd als bijlage 1, inclusief de organisatiestudie uitgevoerd door Probis en bijhorend behoefteonderzoek overeenkomstig artikel 60, §6 van de OCMW-wet. 


          Art. 2.

          Vzw PWO Vilvoorde S.W.P. de opdracht te geven, o.b.v. de organisatiestudie en het behoefteonderzoek opgenomen in artikel 1, om een marktraadpleging te organiseren voor de overdracht van de dienstencheque-activiteiten ‘Poetsdienst’ en ‘Strijkatelier’. 


          Art. 3.

          Zicht het recht toe behouden om de lokalen in de Charleroyhoeve al dan niet ter beschikking te stellen aan desgevallend nog te bepalen huur- en bezettingskosten.

    • Interne organisatie

      • Personeel

        • Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing

          Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
          Manon BAS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid
          Afwezig: Eddie BOELENS, Tom GAUDAEN, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt de personeelsformatie als volgt:

          Sociaal Huis

          • Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:

            • 1,00 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3)

          De toekomstige formatie van het Sociaal Huis is dan als volgt:

          Voorzien
          Functietitel Schaal #vte
          gemeente
          #vte
          OCMW
          Totaal
          Directeur welzijn A4a-A4b   1,00 1,00
          Adjunct-directeur welzijn A1a-A3a   1,00 1,00
          Projectmedewerker welzijn en gezondheid B1-B3   0,80 0,80
          Projectmedewerker loket kinderopvang B1-B3   1,00 1,00
          Hoofdmaatschappelijk werker B4-B5   3,00 3,00
          Maatschappelijk werker / sociaal deskundige B1-B3   18,00 18,00
          Verantwoordelijke administratie C4-C5   1,00 1,00
          Administratief medewerker C1-C3   5,75 5,75
          Medewerker schoonmaak E1-E3   1,00 1,00
          TOTAAL       32,55
          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):

          "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.

          Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."

          De beslissing wordt genomen op grond van:

          Algemeen

          • Decreet lokaal bestuur.

          • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

           

          • Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd.

           

          Meerjarenplan 2020-2025

          • Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.

            • AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024

              • ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften

           

          Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).

          • Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).

          • Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)

          • Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).

          • Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).

          • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).

          • Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).


          In verband met de syndicale overlegcomités

          Het syndicaal statuut:

          • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

          • Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

           

          In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie

          • Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 19 februari 2024 - Wijziging personeelsformatie - Sociaal Huis - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).

          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          Advies vakorganisaties (Bijlage 03):

          • ACOD-LRB Vlaams-Brabant: 

          Protocol voor akkoord.

           

          • ACV Openbare Diensten: 

          Protocol voor akkoord.

           

          • VSOA Lokale en Regionale Besturen: 

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.

          Beleidsdoelstelling 1:

          Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:

          AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024: 

          ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.


          Sociaal Huis

          Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van het Sociaal Huis als volgt aan te passen:

          • uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:

            • 1,00 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3)

           

          Verantwoordingsnota directeur welzijn: zie bijlage 02.

           

          Huidige personeelsformatie Sociaal Huis:

          Voorzien

          Invulling

          Effectieve prestaties

          Functietitel

          Schaal

          #vte

          gemeente

          #vte

          OCMW

          Totaal

          Gemeente

          (vte)

          OCMW

          (vte)

          Totaal

          Gemeente

          (vte)

          OCMW

          (vte)

          Totaal

          Directeur welzijn

          A4a-A4b

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

          Adjunct-directeur welzijn

          A1a-A3a

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

          Projectmedewerker welzijn en gezondheid

          B1-B3

           

          0,80

          0,80

           

          1,00

          1,00

           

          0,80

          0,80

          Projectmedewerker loket kinderopvang

          B1-B3

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

          Hoofdmaatschappelijk werker

          B4-B5

           

          3,00

          3,00

           

          3,00

          3,00

           

          3,00

          3,00

          Sociaal deskundige

          B1-B3

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

          Maatschappelijk werker / sociaal deskundige

          B1-B3

           

          16,00

          16,00

           

          16,00

          16,00

           

          14,40

          14,40

          Verantwoordelijke administratie

          C4-C5

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

          Administratief medewerker

          C1-C3

           

          5,75

          5,75

           

          5,75

          5,75

           

          5,25

          5,25

          Medewerker schoonmaak

          E1-E3

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

           

          1,00

          1,00

          TOTAAL

           

           

           

          31,55

           

           

          31,75

           

           

          29,45

           

          Er zijn in totaal 17 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3) voorzien. Deze functies zijn ingevuld (contractueel), maar er is een tekort in effectieve prestaties van 1,60 vte (1 vte is langdurig ziek, 0,60 vte = afwezigheden o.v. loopbaanonderbreking ed).

           

          Bijkomende werklast

          Zie nota als bijlage 02.

          • Sinds maart 2022 is er een bijkomende opdracht toegewezen aan het OCMW/sociaal huis, nl. de opvang, begeleiding en financiële ondersteuning van de Oekraïense vluchtelingen die zich in Grimbergen vestigen.

            Voor deze bijkomende opdracht zijn extra Federale en Vlaamse personeelssubsidies voorzien.

            Op basis van het aantal dossiers Oekraïense vluchtelingen en het structureel karakter van hun verblijf in Grimbergen, wordt met deze nota de noodzakelijke aanpassing van de personeelsformatie van het sociaal huis met 1 extra VTE maatschappelijk werker/sociaal deskundige onderbouwd.

          • Meer over de dossiers Oekraïne

            Aantal

            2022: 96 opgevolgde dossiers van Oekraïense vluchtelingen

            2023: 86 opgevolgde dossiers Oekraïense vluchtelingen. (91 obv consultatie rekeningen)

            Aard van de begeleiding

            • In 2022: prioriteit op huisvesting en de toekenning van het (eq) leefloon.
            • Sinds begin 2023: is de begeleiding gelijklopend aan een dossier leefloon. Dwz financiële ondersteuning/inschrijving bij de VDAB /activering/Nederlands/inburgering/psychosociale begeleiding van de klant en zijn gezin.
            • Er wordt gewerkt op alle levensdomeinen.
            • Er zijn persoonlijke contacten op kantoor en huisbezoeken.
            • Het ontbreken van een contacttaal maakt het begeleidingstraject extra zwaar.

            Impact van deze extra dossiers op de werkdruk

            • Streefdoel voor leefloondossiers of langlopende steundossiers is 50 dossiers/ma. Dat was het uitgangspunt bij de bepaling van de personeelsformatie in 2020. Meer dossiers per maatschappelijk werker maakt een kwaliteitsvolle hulpverlening inclusief proactieve aanpak, inzetten op taal en integratie, rechtenuitputting en activering, quasi onmogelijk.
            • Tot 1/11/2023 werd (onder andere) voor de opvolging van de extra dossiers van de Oekraïense vluchtelingen, beroep gedaan op consultancy (2 VTE).
            • Sinds 1 november 2023 is er geen consultancy meer ingeschakeld.
            • De extra dossiers van de OEK vluchtelingen zijn sinds 1 november 2023 verdeeld onder het team ‘leefloon en langlopende steun’. Dit team bestaat uit 7 VTE, waarvan er 1 langdurig afwezig is wegens ziekte. Daardoor loopt de dossierlast ondertussen op tot > 65 dossiers/ma. Binnen dat team zijn bovendien 2 nieuwkomers gestart die zich nog inwerken.


            De andere ma’s/soc deskundigen zijn ingezet op:

            • Intake
            • Activering
            • Dossiers energie
            • Schuldhulpverlening en budgetbeheer
            • Ouderen en thuiszorg
            • Gezinnen met kinderen in crisissituaties
            • Gezinnen met een woonproblematiek, huurachterstallen, opvolging van de LOI’s, noodkoopwoningen, …

            Ook daar is geen ruimte om extra dossiers bij te nemen.

          Bijkomende info:

          Budgettair betekent deze formatiewijziging (brutojaarkost werkgever - 12 jaar anciënniteit):

          Schaal

          Brutojaarkost werkgever

          (12 jaar anciënniteit)

          B1-B3

          € 66.394,14

           

          Tegenover deze loonkost zijn er ook subsidies:

          • Raming Federale personeelssubsidie voor begeleiding van Oekraïense vluchtelingen 024= 78.600 euro/jaar.  

            In het budget 2024 is 80.000,00 euro ingeschreven.

          • Vlaamse subsidies voor begeleiding van ‘ontheemden’ = OEK vluchtelingen: 12 schijven o.b.v. registraties in het Rijksregister: aantal tijdelijk ontheemden in de gemeente (200) *0,30*400

            In 2024 worden nog 4 schijven voorzien van elk 24.000 euro.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
          Onthouders: Jean DEWIT
          Resultaat: Met 27 stemmen voor, 1 onthouding
          BESLUIT

          Enig artikel.

          De personeelsformatie als volgt te wijzigen:

          Sociaal Huis

          • Uitbreiding van de contractuele personeelsformatie van het OCMW met:

            • 1,00 vte maatschappelijk werker / sociaal deskundige (B1-B3)

          De toekomstige formatie van het Sociaal Huis is dan als volgt:

          Voorzien
          Functietitel Schaal #vte
          gemeente
          #vte
          OCMW
          Totaal
          Directeur welzijn A4a-A4b   1,00 1,00
          Adjunct-directeur welzijn A1a-A3a   1,00 1,00
          Projectmedewerker welzijn en gezondheid B1-B3   0,80 0,80
          Projectmedewerker loket kinderopvang B1-B3   1,00 1,00
          Hoofdmaatschappelijk werker B4-B5   3,00 3,00
          Maatschappelijk werker / sociaal deskundige B1-B3   18,00 18,00
          Verantwoordelijke administratie C4-C5   1,00 1,00
          Administratief medewerker C1-C3   5,75 5,75
          Medewerker schoonmaak E1-E3   1,00 1,00
          TOTAAL       32,55
    • Welzijn

      • Beleid sociale dienst

        • Wedstrijdreglement Grimbergse stappenclash 2024 - Goedkeuring

          Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
          Manon BAS, Eddie BOELENS, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid
          Afwezig: William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het wedstrijdreglement Grimbergse stappenclash 2024 goed.

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikels 2, §1 en 84, §3 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2019: Meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring.

          • Besluit van het vast bureau van 17 juli 2020: Charter "Gezonde Gemeente 2019-2024" - Kennisname projecten 2020.
          • Besluit van het vast bureau van 4 december 2023: Voorstel inzake project "10.000 stappen: Elke stap telt!" kalenderjaar 2024 - Kennisname en goedkeuring.
          • Besluit van het vast bureau van 26 februari 2024: Voorstel inzake het project "10.000 stappen: Elke stap telt!" kalenderjaar 2024: Plan van aanpak - Principiële goedkeuring.
          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          DPO heeft het wedstrijdreglement i.k.v. informatieveiligheid op 16 februari 2024 nagelezen.

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          Context:

          Campagne ‘10.000 stappen: Elke stap telt!’

          Het 10.000-stappenproject is een wetenschappelijk onderbouwd project dat het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw al jaren succesvol coördineert met steun van de Vlaamse Overheid. Onderzoek wijst uit dat 10.000 stappen per dag de gezondheid verbetert bij volwassenen (8.000 bij 65+’ers).
          Maar, geraak je niet onmiddellijk aan deze aanbevelingen, probeer dan zoveel mogelijk te bewegen naarmate je eigen gezondheid het toelaat. Elke stap vooruit is een overwinning: ‘Elke stap telt!’. Dan bouw je beetje bij beetje aan een gezonder lichaam.

          Het lokaal bestuur Grimbergen neemt voor het project 10.000 stappen, van 1 mei tot en met 31 mei 2024, deel aan de Vlaamse stappenclash tussen steden en gemeenten. Hierbij nemen de inwoners van verschillende Vlaamse steden en gemeenten het al stappend tegen elkaar op.

           

          Om de Grimbergenaar te motiveren nog meer stappen te zetten en zich hiervoor te registreren, organiseert het lokaal bestuur bijkomend een wedstrijd: "Grimbergse stappenclash 2024".

           

          Het wedstrijdreglement "Grimbergse stappenclash" wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 286 en 287 DLB, alsook op de gemeentelijke website, en treedt in werking overeenkomstig de bepalingen van artikel 288 DLB op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is. 

           

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om het wedstrijdreglement Grimbergse stappenclash 2024, toegevoegd als BIJLAGE 1, goed te keuren.

          Bijkomende info:

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
          Onthouders: Jean DEWIT
          Resultaat: Met 27 stemmen voor, 1 onthouding
          BESLUIT

          Artikel 1.

          Het wedstrijdreglement Grimbergse stappenclash 2024, toegevoegd als BIJLAGE 1, en zoals hieronder uiteengezet goed te keuren:

          Artikel 1. Algemeen 

          Een stappenclash is een virtuele stappenuitdaging tussen verschillende groepen. Hiervoor wordt de online stappenregistratietool www.10000stappen.be of de app van 10.000 stappen gebruikt.  

          Vlaams Instituut Gezond Leven vzw en Sport Vlaanderen organiseren in mei 2024 de Vlaamse stappenclash tussen Vlaamse steden en gemeenten. 

          Aanvullend aan de Vlaamse stappenclash organiseert het lokaal bestuur Grimbergen ook een Grimbergse stappenclash 2024. 

          De Grimbergse stappenclash 2024 is een wedstrijd georganiseerd door het lokaal bestuur Grimbergen, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in de Prinsenstraat 3, 1850 Grimbergen. 

          De deelname aan deze wedstrijd is gratis.  


          Artikel 2. Duur 

          De wedstrijd start op 1 mei en eindigt op 31 mei 2024. De organisator behoudt zich het recht voor om de wedstrijd te verlengen.  


          Artikel 3. Deelnamevoorwaarden  

          Alle erkende Grimbergse verenigingen en organisaties kunnen deelnemen, maar ook Grimbergse buurten en inwoners kunnen tegen elkaar strijden. 

          GRIMBERGSE VERENIGING/ ORGANISATIE/ BUURT 

          • Erkende verenigingen/ erkende organisaties en buurten gelegen op het grondgebied Grimbergen (hierna Grimbergse organisatie(s) genoemd) kunnen zich inschrijven voor de Grimbergse stappenclash 2024.  
          • Enkel de Grimbergse organisaties die zich inschreven voor de Grimbergse stappenclash 2024 kunnen deelnemen.  
          • De Grimbergse organisatie maakt een onlinegroep aan op de website 10.000 stappen en maakt “lokaal bestuur Grimbergen” medebeheerder. Indien “lokaal bestuur Grimbergen” geen medebeheerder is, kan de Grimbergse organisatie niet deelnemen aan de wedstrijd. 
          • De groepsnaam is een unieke groepsnaam + de categorie (zie onderstaand) waartoe deze behoort. Vb. Naam sportclub + jeugd.   
          • Indien er geen werkingscategorie wordt vermeld, behoort de organisatie automatisch tot de volwassenwerking.  
          • Leden van de Grimbergse organisatie: 
            • maken een persoonlijk account aan en maken zich lid van de “Grimbergse organisatie” en de groep “Grimbergen”. 
            • Heb je zelf geen mailadres of ken je mensen die geen e-mailadres hebben? Laat hun stappen dan beheren door iemand anders: 
              Ga naar 'Personen die ik beheer' en druk op 'Persoon toevoegen'. Vul de gevraagde gegevens in en druk op toevoegen. Zodra je een persoon toegevoegd hebt, kan je voor die persoon via de knop ‘beheren’ stappen toevoegen/bewerken (via tab 'overzicht') en het profiel aanpassen (via tab 'Persoon beheren'). Wil deze persoon deelnemen aan stappenwedstrijden, dan moet hij/zij lid zijn van de groep waarvoor hij/zij wil meestappen. Dat doe je via de knop 'Groepen beheren'. Vergeet deze persoon niet toe te voegen aan de groep “Grimbergen”. 
          • De stappen van de periode van de wedstrijd kunnen ingegeven worden tot en met zondag 2 juni 2024.  
          • Alle Grimbergse organisaties worden ingedeeld in een categorie (op te nemen achter de groepsnaam): 
            • Jeugdwerking (sportclub jeugd, jeugdbeweging,...) 
            • Volwassenwerking (sportclub volwassenen,...)  
            • Seniorenwerking (LDC, WZC, ...) 
          • Deelname is gratis. Dit houdt in dat de ingeschreven Grimbergse organisatie geen enkele vergoeding of bijdrage verschuldigd is aan het lokaal bestuur Grimbergen voor deelname aan de Grimbergse stappenclash 2024. 
          • In geval niet aan alle voorwaarden van het reglement is voldaan of in geval van misbruik, misleiding, bedrog of kwade trouw behoudt het lokaal bestuur zich het recht voor de betrokken Grimbergse organisatie uit te sluiten van de wedstrijd. 

          INWONERS:  
          • Alle inwoners van Grimbergen kunnen deelnemen. Leden van andere gemeenten mogen de groep eveneens vervoegen, maar dingen niet mee naar de prijs voor de inwoners. De stappen van alle leden van de groep Grimbergen tellen mee voor de Vlaamse stappenclash. 
          • Als inwoner neem je deel aan de Grimbergse stappenclash 2024 door een persoonlijk account aan te maken op www.10000stappen.be of via de app ’10.000 stappen’ (of door aan te melden als je al een account hebt), en lid te worden van de groep "Grimbergen”. Vul daarna elke dag stappen in op je profiel. Dit kan handmatig via de website of automatisch (en handmatig) via de ‘10.000 stappen’ app. Het aantal stappen dat je ingeeft telt automatisch mee voor de groep van "Grimbergen” en voor de Grimbergse stappenwedstrijden.  
          • Heb je zelf geen mailadres of ken je mensen die geen e-mailadres hebben? Laat hun stappen dan beheren door iemand anders: 
          • Ga naar 'Personen die ik beheer' en druk op 'Persoon toevoegen'. Vul de gevraagde gegevens in en druk op toevoegen. Zodra je een persoon toegevoegd hebt, kan je voor die persoon via de knop ‘beheren’ stappen toevoegen/bewerken (via tab 'overzicht') en het profiel aanpassen (via tab 'Persoon beheren'). Wil deze persoon deelnemen aan stappenwedstrijden, dan moet hij/zij lid zijn van de groep waarvoor hij/zij wil meestappen. Dat doe je via de knop 'Groepen beheren'. Vergeet deze persoon niet toe te voegen aan de groep “Grimbergen”. 
          • Als deelnemer kan je een prijs winnen afhankelijk van jouw leeftijdscategorie: 
            • - 16-jarigen 
            • 16 - 70-jarigen 
            • 70+-ers 
          • Hiervoor dien je jouw geboortedatum in te vullen. Indien je deze niet vermeldt, behoor je automatisch tot de leeftijdscategorie 16 – 70-jarigen.  
          • Als deelnemer kan je stappen ingeven die je afleest van je stappenteller, maar ook andere bewegingsvormen waarvoor je geen stappenteller gebruikt (zwemmen, fietsen, fitness,…) kan je registeren. In het pop-up scherm voor het ingeven van stappen vink je dan 'Andere beweging’ aan, en vul je in hoe lang (in minuten) je die beweging gedaan hebt. Dit aantal minuten wordt dan door de website automatisch omgezet naar aantal stappen (10 min beweging aan minstens matige intensiteit = 1500 stappen). Let op: draag geen stappenteller tijdens de andere bewegingsvormen, zodat niets dubbel telt.  
          • Elke deelnemer is vrij om zelf te kiezen met welk instrument hij/zij stappen telt (klassieke stappenteller, activity tracker, app,…).  
          • Deelname is gratis. Dit houdt in dat de deelnemer geen enkele vergoeding of bijdrage verschuldigd is aan het lokaal bestuur Grimbergen voor deelname aan de Grimbergse stappenclash 2024.  
          • In geval niet aan alle voorwaarden van het reglement is voldaan of in geval van misbruiken, misleiding, bedrog of kwade trouw behoudt het lokaal bestuur zich het recht voor de betrokken deelnemer uit te sluiten van de wedstrijd.  


          Artikel 4. Winnaar wedstrijd en Prijzen 

          GRIMBERGSE VERENIGING/ ORGANISATIE/ BUURT 

          Op het einde van de Grimbergse stappenclash 2024 wacht dan de hoofdprijs. Elke Grimbergse organisatie die tijdens de hele Grimbergse stappenclash 2024 zijn of haar stappen hebben doorgegeven komt hiervoor in aanmerking.   

          Het klassement wordt berekend op basis van de gegevens van de maand mei 2024.  

          Per categorie is er een afzonderlijk klassement. De Grimbergse organisatie die na 1 maand binnen zijn categorie pro rata het aantal deelnemers het meeste stappen heeft gezet met alle leden van de groep samen, is de winnaar (x = aantal stappen van de Grimbergse organisatie/aantal deelnemers). Vb.: organisatie X zette met 10 deelnemers 100.000 stappen (= gemiddeld 10.000 stappen/deelnemer); organisatie Y zette met 20 deelnemers 100.000 stappen (= gemiddeld 5.000 stappen/deelnemer). Organisatie X staat op plaats 1. 

          Er is 1 winnaar per categorie, dus 3 winnaars in totaal.  

          De datum van de prijsuitreiking van de Grimbergse organisatie wordt later bepaald. 


          INWONERS 

          Het lokaal bestuur Grimbergen voorziet 4 weekprijzen voor de inwoners. De rangschikking voor de volgende prijzen wordt gemaakt op basis van de gegevens die geregistreerd werden op 8 mei 2024 (periode 1-7 mei 2024), 15 mei 2024 (periode 8-14 mei 2024), 22 mei 2024 (periode 15-21 mei 2024), en 29 mei 2024 (periode 22-28 mei 2024) telkens om 12.00 u.: 

          • Prijs 1, 2 en 3:  
            • - 16-jarigen 
            • 16 - 70-jarigen 
            • 70+-ers 
          • Prijs 4: Deze wordt verloot tussen alle deelnemers van de groep 'Grimbergen' die tijdens die week actief hun stappen hebben doorgegeven. Deze wordt getrokken door een onschuldige hand. 

          Wekelijkse winnaars worden bekendgemaakt op 8, 15, 22 en 29 mei 2024. 

          De datum van de prijsuitreiking van de Grimbergse organisatie wordt later bepaald. 

          Je kan slechts 1 maal in de maand mei 2024 in de prijzen vallen. Indien een inwoner reeds een prijs won, ontvangt automatisch de volgende in rangschikking de prijs. 

          De rangschikking van de Grimbergse stappenclash 2024 is bindend en onherroepelijk. Hij kan niet worden aangevochten. Beslissingen tot aanduiding van winnaars zijn definitief.  

          De prijs kan niet worden geruild of in geld worden omgezet.  

          Het lokaal bestuur Grimbergen behoudt zich te allen tijde het recht voor om te controleren of de deelnemers in aanmerking komen om deel te nemen en om hun identiteit te controleren.  

          Een deelnemer kan slechts één keer deelnemen aan de wedstrijd.  


          Artikel 5. Uitsluiting 

          Het lokaal bestuur Grimbergen houdt toezicht op het correcte verloop van de wedstrijd. Indien niet aan alle voorwaarden van het reglement is voldaan of in geval van misbruiken, bedrog of kwade trouw, behoudt het lokaal bestuur Grimbergen zich het recht voor om een deelnemer uit te sluiten van de wedstrijd. Zo kunnen de deelnemers worden uitgesloten wegens: 

          1. Het niet respecteren van de vooropgestelde data

          2. Niet bekendmaking van de identiteit  

          3. Niet beantwoorden aan de deelnemingsvoorwaarden zoals uiteengezet in dit reglement. 


          Artikel 6. Persoonsgegevens 

          • Je naam, voornaam, profielfoto en het aantal ingegeven stappen kan door alle gebruikers bekeken worden. Enkel met een privé profiel kunnen andere gebruikers deze gegevens niet zien.). Je kan dit aanpassen via ‘Mijn profiel’ – ‘Profiel bewerken’. Indien je een privé profiel hebt, tellen je stappen wel mee voor de groep waarbij je aangesloten bent. Je neemt echter niet deel aan de wedstrijd. 
          • Het Vlaams instituut Gezond Leven heeft toegang tot alle gegevens die door de gebruikers worden ingegeven. Deze persoonlijke gegevens worden enkel gebruikt voor het organiseren van de wedstrijd, ze worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden. De wachtwoorden worden weggeschreven met encryptie en zijn dusdanig niet leesbaar voor medewerkers.  
          • Andere personen kunnen beheerder worden van de groep van jouw stad of gemeente, na aanvaarding door Gezond Leven (bv. projectleider van het lokaal bestuur). Een beheerder heeft toegang tot je naam, voornaam, profiel, aantal ingegeven stappen en activiteiten en je e-mailadres. Het Vlaams Instituut Gezond Leven is niet verantwoordelijk voor de acties van die groepsbeheerders.  
          • Na registratie op de 10.000 stappen website ontvang je meldingen via e-mail in verband met de registratietool (bv. als iemand je uitnodigt om lid te worden van zijn/haar groep). Je kan deze meldingen afzetten ‘Mijn profiel’ – ‘Profiel bewerken’.  
          • Je e-mailadres kan ook gebruikt worden in functie van de Vlaamse stappenclash. Er kan informatie over de wedstrijd verstuurd worden via mail, en nadien wist het Vlaams Instituut Gezond Leven het adres uit het mailsysteem. Heb je binnen je profiel aangegeven dat je geen meldingen wenst te ontvangen, dan word je e-mailadres niet gebruikt in functie van de Vlaamse stappenclash. Het volledige privacybeleid van het Vlaams Instituut Gezond Leven kan je terugvinden op www.gezondleven.be/privacyverklaring 
          • De persoonsgegevens van de deelnemers worden door de preventiemedewerker welzijn van het lokaal bestuur Grimbergen in een bestand opgenomen. Deze gegevens worden verwerkt in overeenstemming met toepassing van de wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018. Ze worden bewaard (tot de eerste werkdag na de prijsuitreiking) en verwerkt in het kader van deze wedstrijd, zoals bijvoorbeeld met het oog op het bekendmaken van de winnaars van deze wedstrijd en indien nodig om de deelnemer te contacteren om de informatie in het deelnameformulier te bevestigen of om een eventuele andere noodzakelijke reden ter uitvoering van deze wedstrijd.  
          • Elke deelnemer heeft recht op inzage en correctie van de over hem/haar bewaarde informatie. Elke deelnemer heeft tevens het recht op eenvoudig verzoek en kosteloos uit de bestanden geschrapt te worden. Hiertoe stuurt de deelnemer een mail naar sociaalhuis@grimbergen.be. Dit kan wel voor gevolg hebben dat je niet meer aan de wedstrijd kan deelnemen.   
          • De deelnemers gaan er door hun deelname mee akkoord dat indien zij de prijs winnen, zij eventueel met foto en naam kunnen verschijnen op de website en andere online kanalen van het lokaal bestuur Grimbergen en worden vermeld in een persbericht.   


          Artikel 7. Aansprakelijkheid 

          De organisator is niet verantwoordelijk voor mogelijke schade, lichamelijke letsels of ongevallen die zich zouden kunnen voordoen als gevolg van het winnen van een prijs en/of deelname aan de wedstrijd. De organisator is niet verantwoordelijk voor eventuele gebreken van de post en/of koeriersbedrijven bij het bezorgen van een prijs (zoals vertraging, beschadiging, staking of verlies). Indien de organisator genoodzaakt is de wedstrijd uit te stellen, in te korten of in te trekken, het wedstrijdreglement te wijzigen of de wedstrijdformule aan te passen, kan de organisator hiervoor op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld.  


          Artikel 8. Het reglement 

          Door deelname aan de Grimbergse stappenclash aanvaardt de deelnemer het volledige wedstrijdreglement en alle beslissingen die het Vlaams Instituut Gezond Leven en Sport Vlaanderen in verband met de wedstrijd zal treffen. Alle bijkomende mededelingen in verband met de wedstrijd gelden als punt van reglement. Indien zulks vereist is, kan het Vlaams Instituut Gezond Leven en Sport Vlaanderen dit algemeen wedstrijdreglement aanpassen. Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.grimbergen.be/10-000-stappen en kan daar desgewenst worden afgedrukt.

           

          Art. 2.

          Dit reglement bekend te maken conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

    • Patrimonium

      • Ontwerp van erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b (grond + cabine) langs de Slikkestraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Bart VAN HUMBEECK, gemeenteraadslid
        Afwezig: William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Patricia SEGERS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het ontwerp van erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikels 78 en 84 van het decreet lokaal bestuur 22 december 2017 (DLB).

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2023 - Minnelijke erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat - Goedkeuring (BIJLAGE 6).
         
        • Besluit van het vast bureau van 26 februari 2024 - Ontwerp van erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat - Goedkeuring (BIJLAGE 8).
        • Besluit van het vast bureau van 23 oktober 2023 - Minnelijke erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 5).
        • Besluit van het vast bureau van 6 maart 2023 - Verlenen van een machtiging aan het schepencollege voor de herinrichting van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730a gelegen hoek Benedestraat/Slikkestraat (BIJLAGE 2).
         
        • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 juni 2023 - Herinrichting van een OCMW-perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730a, gelegen hoek Benedestraat/Slikkestraat (BIJLAGE 1).
         
        • Minnelijke erfpachtovereenkomst d.d. 24 november 2024 (BIJLAGE 3).
        • Opmetingsplan van 17 mei 2023 opgemaakt door Landmeetbureel Drawing Assistance bv (BIJLAGE 4).
        • Ontwerpakte overgemaakt door notariskantoor BIESEMAN-VAN RIET (BIJLAGE 7).
        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730a is eigendom van het OCMW Grimbergen.

        Op 19 juni 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen, na machtiging door het vast bureau op 6 maart 2023, zich akkoord verklaard met het herinrichtingsvoorstel op het perceelnr. 730a.

         

        Het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b wordt ingesloten door het perceelnr. 730a, waardoor het opportuun om dit perceel (met elektriciteitscabine) met op te nemen bij de heraanleg.

         

        Conform de kadastrale legger (op datum van 1/1/2023) is het OCMW Grimbergen eigenaar van het perceeltje grond kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b, maar is de intercommunale Asverlec eigenaar van het gebouw erop (en van de leidingen van de Slikkestraat tot aan de cabine)

         

        Op 20 juli 2023 heeft de dienst Exploitatie van Fluvius/Sibelgas akkoord verleend met betrekking tot het voorstel tot herinrichting (DOSSIERSTUK 1) van het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie A - nr. 730b), zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 19 juni 2023.

         

        Fluvius wenst de eigendomssituatie met betrekking tot het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b te regulariseren, waarbij een zakelijk recht (in dit geval een erfpachtrecht) voor 99 jaar wordt toegestaan ten voordele van Sibelgas. Op deze manier wordt niet enkel de eigendomssituatie van de cabine zelf geregulariseerd, maar ook de leidingen die naar de cabine lopen en waarvoor er geen erfdienstbaarheid van doorgang/overgang/onderhoud was geregeld in het verleden.

         

        Het vast bureau heeft zich op 23 oktober 2023 akkoord verklaard met het ontwerp van minnelijke erfpachtovereenkomst voor een termijn van 99 jaar met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b (grond + cabine) langs de Slikkestraat.

         

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft zich op 23 november 2023 akkoord te gaan met het ontwerp van minnelijke erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b (grond + cabine) langs de Slikkestraat. Deze minnelijke erfpachtovereenkomst werd getekend op 24 november 2023.

         

        Op 9 februari 2024 heeft het notariskantoor BIESEMAN-VAN RIET het ontwerp van erfpachtovereenkomst overgemaakt.

         

        Het vast bureau heeft op 26 februari 2024 het ontwerp van erfpachtovereenkomst met Sibelgas, betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat, goedgekeurd.

         

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om dit ontwerp van erfpachtovereenkomst met Sibelgas, betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b langs de Slikkestraat, goed te keuren.

        Bijkomende info:

        /

        Amendement

        /

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
        Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
        Onthouders: Jean DEWIT
        Resultaat: Met 27 stemmen voor, 1 onthouding
        BESLUIT

        Artikel 1.

        Het ontwerp van erfpachtovereenkomst met Sibelgas betreffende het perceel kadastraal gekend als 6de afdeling - sectie B - nr. 730b (grond + cabine) langs de Slikkestraat, zoals voorgelegd in zitting van heden, goed te keuren.

         

        Art. 2.

        De algemeen directeur en de gemeenteraadsvoorzitter (of hun gemachtigde vervangers) aan te duiden voor de ondertekening van de notariële akte.

De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2024 om 23:55.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur

Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn