De gemeenteraad wijzigt de personeelsformatie van WZC Ter Biest.
Art. 161 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur):
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden."
Algemeen
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
Rechtspositieregeling lokaal bestuur Grimbergen, vastgesteld bij besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 en later gewijzigd.
Meerjarenplan 2020-2025
Beleidsdoelstelling 1: Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers.
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften
Besluiten i.v.m. organogram en personeelsformatie lokaal bestuur Grimbergen
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2019 - project GoGo! (geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen) - Vaststelling overzichtsstructuur geïntegreerd organogram - Vaststelling structuur afdeling Ruimte (diensten "Wegen en water", "Gebouwen" en "Groen") - Aanduiding van de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden (DOSSIERSTUK 01).
Besluit gemeenteraad van 24 januari 2019 - Aanpassing personeelsformatie i.f.v. de implementatie van de hoofdstructuur van het geïntegreerd organogram en de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 02).
Besluit gemeenteraad van 25 april 2019 - Aanpassing personeelsformatie ter ondersteuning van de structuur van de afdeling Ruimte (diensten "Wegen en Water", "Gebouwen" en "Groen") (DOSSIERSTUK 03).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Vaststelling geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 04).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2019 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 05)
Besluit gemeenteraad van 24 oktober 2019 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek (DOSSIERSTUK 06).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2020 - Aanpassing personeelsformatie - Versterking en integratie van de personeelsdiensten van gemeente en OCMW Grimbergen. (DOSSIERSTUK 07)
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing geïntegreerd organogram gemeente en OCMW Grimbergen (DOSSIERSTUK 08).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie met het oog op de implementatie van de geïntegreerde dienstenstructuur voor gemeente en OCMW Grimbergen - Rechtzetting van de beslissingen van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijke welzijn van 24 oktober 2019 en 23 januari 2020 (DOSSIERSTUK 09).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen (DOSSIERSTUK 10).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 - Aanpassing personeelsformatie administratieve functies - bodefuncties (DOSSIERSTUK 11).
Besluit gemeenteraad van 27 augustus 2020 - Formatiewijziging voor de administratieve ondersteuning van de bibliotheek - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 (DOSSIERSTUK 12).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Ondersteunende afdelingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 13).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2021 - Personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 14).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie Sociaal Huis - Rechtzetting van de beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2020 (DOSSIERSTUK 15).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 - Personeelsformatie LDC en GAW Ter Borre - Aanpassing (DOSSIERSTUK 16).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 augustus 2021 - Personeelsformatie: afdeling Financiën - afdeling Interne organisatie - Afdeling Mens - afdeling Ruimte - Aanpassing (DOSSIERSTUK 17).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 - Personeelsformatie: afdelingen Ruimte en Mens - stafdienst algemeen directeur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 18).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 - Organogram en personeelsformatie: afdeling Ruimte - afdeling Mens - Aanpassing (DOSSIERSTUK 19).
Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2022 - Personeelsformatie - Afdeling Mens - Afdeling Interne Organisatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 20).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2022 - Personeelsformatie - dienst Wegen en Water - dienst Gebouwen - dienst Welzijn en Preventie - afdeling Mens / Welzijn - WZC Ter Biest - dienst Burgerzaken - Aanpassing (DOSSIERSTUK 21).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 - Personeelsformatie - dienst Gebouwen - dienst Handhaving - Aanpassing. (DOSSIERSTUK 22).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 september 2022 - Personeelsformatie - Aanpassing formatie i.f.v. bijkomende personeelsbehoeften - Aanpassing formatie WZC Ter Biest - Invoeren van statutaire betrekkingen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 23).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2022 - Personeelsformatie - stafdienst Technische diensten - dienst Gebouwen - Technische uitvoeringsdiensten - dienst Evenementen en Vrijetijdsinfrastructuur - Aanpassing (DOSSIERSTUK 24).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 - Personeelsformatie - Formatie dienst ICT ingevolge afbouw uitbesteding aan Autonoom Provinciebedrijf VERA - Formatie schoonmaak ingevolge calculatiestudies - Aanpassing (DOSSIERSTUK 25).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2023 - Organogram en personeelsformatie - Aanpassing (DOSSIERSTUK 26).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023 - Personeelsformatie - LDC en GAW Ter Borre (DOSSIERSTUK 27).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing (DOSSIERSTUK 28).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2023 - Personeelsformatie - Diverse diensten - Aanpassing (DOSSIERSTUK 29).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 februari 2024 - Personeelsformatie - dienst Burgerzaken, dienst Groen en Openbare Reinheid en dienst Gebouwen - Aanpassing (DOSSIERSTUK 30).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2024 - Personeelsformatie - Sociaal Huis - Aanpassing (DOSSIERSTUK 31).
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2024 - Personeelsformatie - WZC Ter Biest, loonschaal directeur - dienst Aankoop en Facility - aanpassing (DOSSIERSTUK 32).
In verband met de syndicale overlegcomités
Het syndicaal statuut:
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
In verband met het voorstel tot aanpassing van de personeelsformatie
Besluit van het college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 17 juni 2024 - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest - Principiële goedkeuring (BIJLAGE 01).
Protocol vakorganisaties - Wijziging personeelsformatie - WZC Ter Biest (Bijlage 02):
ACOD-LRB Vlaams-Brabant: Protocol voor akkoord.
ACV Openbare Diensten: Protocol voor akkoord.
VSOA Lokale en Regionale Besturen: /
In het kader van de volgende beleidsdoelstelling en actie uit het MJP 2020-2025 worden het organogram en de personeelsformatie op regelmatige tijdstippen bijgestuurd.
Beleidsdoelstelling 1:
Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden van onze burgers:
AP-1: We vullen het nieuw geïntegreerd organogram in tegen 31/12/2024:
ACT-3: We sturen het organogram bij in functie van gewijzigde personeelsbehoeften.
WZC Ter Biest
De huidige personeelsformatie van het WZC Ter Biest is als volgt:
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur | Dir1-Dir 2 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Stafmedewerker | B4-B5 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Hoofdverpleegkundige ROB/RVT | IFIC 17 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
Medewerker sociale dienst (maatschappelijk werker) | IFIC 14 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Referentiepersoon dementie | IFIC 16 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Begeleider wonen en leven | B1-B3 / IFIC 12 | 0,00 | 1,50 | 1,50 |
Medewerker reactivering | IFIC 14 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Medewerker kine / ergo / logo | IFIC 14 / IFIC 15 / A1a-A3a | 0,00 | 2,90 | 2,90 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 0,00 | 2,50 | 2,50 |
Onthaalmedewerker | C1-C3 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Verantwoordelijke poets en technisch onderhoud | C1-C3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Verpleegkundige | IFIC 14 / IFIC 14B / C3-C4 / Bv1-Bv3 | 0,00 | 11,50 | 11,50 |
Zorgkundige | IFIC 11 / C1-C2 | 0,00 | 19,30 | 19,30 |
Chef-kok | IFIC 14 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Kok | C1-C3 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
Medewerker keuken | IFIC 4 | 0,00 | 2,50 | 2,50 |
Logistiek medewerker | C1-C2 | 0,00 | 0,80 | 0,80 |
Medewerker technisch onderhoud | IFIC 10 / IFIC 12 | 0,00 | 1,60 | 1,60 |
Polyvalent medewerker | IFIC 4 / IFIC 5 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Medewerker schoonmaak | IFIC 4 | 0,00 | 7,00 | 7,00 |
TOTAAL | 60,60 |
Er wordt voorgesteld de personeelsformatie van het WZC Ter Biest als volgt aan te passen:
Motivering:
Uit de calculatie van Probis d.d. 7 september 2023 ivm bruto / netto VTE in WZC Ter Biest blijkt dat:
Overzicht korte afwezigheden Ter Biest |
||||
(ziekte, arbeidsongeval, omstandigheidsverlof, korte periodes ouderschapsverlof,…) |
||||
Zorg |
Onderhoud |
|||
2021 |
1.446 |
177 |
||
2022 |
889 |
164 |
||
2023 |
690 |
124 |
||
cijfers uitgedrukt in dagen |
Overzicht EL-dagen |
||||
Zorg |
Onderhoud |
|||
2021 |
4.060,83 |
944 |
||
2022 |
3.990,53 |
900 |
||
2023 |
3.753,02 |
705,1 |
||
cijfers uitgedrukt in uren |
Deze afwezigheden worden nu opgevangen als volgt:
Bijgevolg is de financiële impact van deze formatiewijziging beperkt tot de bruto jaarkost werkgever van:
De kostprijs voor uitzendarbeid zal verminderen doordat er meer afwezigheden "in huis" kunnen opgevangen worden.
De uitzendarbeid zal niet stopgezet worden aangezien onvoorziene omstandigheden moeten kunnen opgevangen worden en aangezien uit de cijfers blijkt dat er een tekort is van 5,05 vte zorgpersoneel (verpleeg- en zorgkundigen) o.v. korte afwezigheden. Er worden nu 2,50 vte bijkomend voorzien in de personeelsformatie. Om het huidige kwaliteitsniveau te behouden dient de mogelijkheid voor uitzendarbeid dus behouden te blijven. Gezien het knelpuntberoep betreft is uitzendarbeid eveneens noodzakelijk omdat het geen evidentie is om alle functies (vooral verpleegkundige) zelf ingevuld te krijgen.
Raadslid Isabel GAISBAUER krijgt het woord en vraagt van waar de keuze voor 3,5vte. In 2023 was er een tekort van 5vte, maar er wordt slecht met 3,5vte bijgestaft.
Schepen Karlijne VAN BREE antwoordt dat de uitleg bij het punt staat en dat het organogram nooit volledig wordt ingevuld. Men zit slecht aan een percentage van ongeveer 70 procent van invulling in het algemeen. Dit is zeker bij de vakmannen zo. Hier werd geprobeerd om een deeltje recht te trekken. In het verleden werd gezegd om buiten de formatie aan te werven en een stukje hiervan is eigenlijk een regularisatie van die persoon die er buiten de formatie is om die in de formatie te brengen. De andere dingen die uitgebereid worden, dat zijn noodwendigheden gebaseerd op de werklast en de benodigdheden die er zijn. Dus bijvoorbeeld verpleegkundigen daar weet men van dat die echt nodig zijn. Men weet ook dat er een aantal met pensioen gaan volgend jaar. Indien er zieken zijn dan wacht men even af vooraleer ze vervangen worden. Voor een deel komt men tegemoet aan de werkelijke werklast, maar 100 procent gebeurt dat niet per se altijd.
Raadslid GAISBAUER krijgt nogmaals het woord en vraagt of er over een jaar weer een evaluatie zal zijn om te zien of er nog bijgestaft moet worden in de formatie of blijft er dan via uitzendkrachten bijgestaft worden?
Schepen VAN BREE zou het fijn vinden als het organogram één keer per jaar op de gemeenteraad komt. Maar de dienst is daar zoveel mee bezig met benodigdheden in de diensten die heel vaak veranderen, dat je ziet dat die aanpassingen van dat organogram heel vaak op de gemeenteraad komen. Om te antwoorden op de gestelde vraag dan is het inderdaad zo dat de wijzigingen op de gemeenteraad zullen verschijnen. Verder zegt schepen VAN BREE dat men zoveel mogelijk probeert gehoor te geven aan de noodkreten uit de diensten. Dit kan men zien op basis van de agendapunten. Wat uitzendarbeid betreft, in Ter Biest is het zo dat men denkt dit nooit volledig afgeschaft kan worden voor de zieken. Dus wanneer er zieken zijn bij de werknemers op korte termijn vermoedelijk soms, dan wordt uitzendarbeid ingeschakeld. We denken dat we dat nooit op nul kunnen brengen, maar door het punt van vandaag dat we aan een regularisatie doen en die twee andere functies denken we dat we de uitzendarbeid kunnen laten zakken. Dit ziet men tevens ook in de kosten. Deze werden vermeld in het punt en we denken dat naar uitzendarbeid toe, dat dat dus een voordelige beslissing is die nu voorligt vanavond.
Raadslid DE PREE krijgt het woord en vraagt of de gepensioneerden automatisch worden vervangen of moet hiervoor terug een 'head count' voor opengezet worden.
Schepen VAN BREE antwoordt dat de vervanging van gepensioneerden niet automatisch gebeurd, maar eerst besproken wordt. Verder zegt ze dat bij de bespreking van het meerjarenplan, voor wat betreft het budget, zulke zaken naar boven komen en besproken worden. De vervanging is dus geen automatisme, maar als de vervanging van deze personen noodzakelijk is dan wordt de vervanging afzonderlijk beoordeeld.
Raadslid DE PREE krijgt nogmaals het woord en zegt dat dit dan ook wel een impact heeft op eventueel uitzendarbeid. Want als die mensen niet automatisch vervangen worden, dan zal de uitzendarbeid ook niet dalen. Ook al zet men 3,5 head counts open.
Schepen VAN BREE antwoordt dat het gemeentebestuur bij dergelijke zaken van tekorten of werklast heel dichtbij is. En als men het signaal uit Ter Biest krijgt dat het absoluut nodig is dan zal dat besproken worden op het college van burgemeester en schepenen om extra aan te werven. Er zijn ook gevallen waarbij er sommige functies opengesteld worden maar niemand hiervoor solliciteert, dan wordt er even gewacht tot er kandidaten zijn. Dat zijn allemaal redenen die meespelen om te kijken hoe we daarmee verder gaan. Maar tot nu toe luistert het gemeentebestuur altijd naar Ter Biest onder meer.
De financiële impact zal verwerkt worden in het meerjarenplan:
is de financiële impact van deze formatiewijziging beperkt tot de bruto jaarkost werkgever van:
Schaal | Brutojaarkost werkgever (12 jaar anciënniteit) |
|
IFIC 14 / IFIC 14B | € 81 261,25 / € 74 111,52 | verpleegkundige bachelor / verpleegkundige graduaat |
IFIC 4 | € 51.111,25 |
Het budget voor uitzendarbeid in 2023 was € 52.311,57.
Het is te verwachten dat de kostprijs voor uitzendarbeid zal verminderen doordat er meer afwezigheden "in huis" kunnen opgevangen worden.
De uitzendarbeid zal niet stopgezet worden aangezien onvoorziene omstandigheden moeten kunnen opgevangen worden en aangezien uit de cijfers blijkt dat er een tekort is van 5,05 vte zorgpersoneel (verpleeg- en zorgkundigen) o.v. korte afwezigheden. Er worden nu 2,50 vte bijkomend voorzien in de personeelsformatie.
Enig artikel.
De personeelsformatie als volgt te wijzigen:
WZC Ter Biest
Voorzien | ||||
Functietitel | Schaal | #vte gemeente |
#vte OCMW |
Totaal |
Directeur | Dir1-Dir 2 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Stafmedewerker | B4-B5 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Hoofdverpleegkundige ROB/RVT | IFIC 17 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
Medewerker sociale dienst (maatschappelijk werker) | IFIC 14 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Referentiepersoon dementie | IFIC 16 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Begeleider wonen en leven | B1-B3 / IFIC 12 | 0,00 | 1,50 | 1,50 |
Medewerker reactivering | IFIC 14 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Medewerker kine / ergo / logo | IFIC 14 / IFIC 15 / A1a-A3a | 0,00 | 2,90 | 2,90 |
Administratief medewerker | C1-C3 | 0,00 | 2,50 | 2,50 |
Onthaalmedewerker | C1-C3 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Verantwoordelijke poets en technisch onderhoud | C1-C3 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Verpleegkundige | IFIC 14 / IFIC 14B / C3-C4 / Bv1-Bv3 | 0,00 | 12,50 | 12,50 |
Zorgkundige | IFIC 11 / C1-C2 | 0,00 | 20,80 | 20,80 |
Chef-kok | IFIC 14 | 0,00 | 1,00 | 1,00 |
Kok | C1-C3 | 0,00 | 2,00 | 2,00 |
Medewerker keuken | IFIC 4 | 0,00 | 2,50 | 2,50 |
Logistiek medewerker | C1-C2 | 0,00 | 0,80 | 0,80 |
Medewerker technisch onderhoud | IFIC 10 / IFIC 12 | 0,00 | 1,60 | 1,60 |
Polyvalent medewerker | IFIC 4 / IFIC 5 | 0,00 | 0,50 | 0,50 |
Medewerker schoonmaak | IFIC 4 | 0,00 | 8,00 | 8,00 |
TOTAAL | 64,10 |