Terug
Gepubliceerd op 25/10/2024

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 26/09/2024 - 19:30 raadszaal
Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
Brigitte JANSSENS, Yves VERBERCK, gemeenteraadsleden
Afwezig: Chris SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/09/2024 om 22:10.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Notulen van de vorige raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

        Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
        Brigitte JANSSENS, Yves VERBERCK, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Chris SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 29 augustus 2024 goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74, 2° DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

        • Artikel 19 DLB:

        De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
        De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
        Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

         

        • Artikel 277, §1 DLB:

        De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
        De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         
        • Artikel 278, §1 DLB:

        De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        /

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        De notulen van de vergadering van 29 augustus 2024 goed te keuren.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering: eerste semester 2024 - Kennisname

        Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
        Brigitte JANSSENS, Yves VERBERCK, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Chris SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering m.b.t. het eerste semester van 2024.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 263 van het DLB waarin het volgende wordt bepaald:
        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
         
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, waarbij in artikel 29 het volgende wordt bepaald: De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
        • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiėle risico's.
         
        • Het besluit van het vast bureau van 16 september 2024 inzake de opvolgingsrapportering.
        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn beslisten eind 2019 tot goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025. Momenteel zijn we in het voorlaatste jaar van de uitvoering van het vooropgestelde beleid.

         

        In het decreet over het lokaal bestuur (DLB) werd met ingang van 2020 voorzien in een nieuw instrument om de raadsleden in kennis te stellen van de mate waarin het vooropgestelde beleid vorm krijgt. Bovenop de jaarlijkse rapportering bij de opmaak van de jaarrekening, dient jaarlijks uiterlijk in september immers een opvolgingsrapportering te worden opgemaakt.

         

        In het rapport dienen de raadsleden een overzicht terug te vinden van de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan. Hierbij dient tevens een overzicht te worden gegeven van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.

        Indien dit nodig of aangewezen blijkt, kan de opvolgingsrapportering tevens worden aangegrepen om een wijziging door te voeren aan de financiële risico's of assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan.

         

        De huidige opvolgingsrapportering bevat:

        • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

         

        In samenspraak met de respectievelijke dienst- en afdelingshoofden, alsook met de betrokken mandatarissen, werd de opvolgingsrapportering met betrekking tot het eerste semester van 2024 opgemaakt. Net zoals het meerjarenplan werd het voorliggende rapport gezamenlijk opgemaakt voor zowel gemeente- als OCMW-bestuur. De aanrekeningen die in de rapportering worden getoond, betreffen in regel de boekingen tot en met eind juni 2024, tenzij anders aangegeven.

        Bijkomende info:

        De rapportering is uitsluitend bedoeld voor het bestuur en de raadsleden en hoeft dus niet op de website gepubliceerd te worden. Evenmin dient deze rapportering voorwerp uit te maken van een digitale rapportering aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

        Het opvolgingsrapport mag gezamenlijk worden opgemaakt voor zowel gemeente- als OCMW-bestuur, maar dient zowel aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn te worden voorgelegd.

        De voorliggende rapportering dient niet te worden goedgekeurd; de raadsleden dienen enkel kennis te nemen van de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan.

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van de stand van zaken van de uitvoering van het huidige meerjarenplan 2020-2025 op basis van de opvolgingsrapportering m.b.t. het eerste semester van 2024.

    • Patrimonium

      • Diverse

        • Samenwerkingsovereenkomst Noodkoopfonds/Renovatiebegeleiding - Goedkeuring

          Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
          Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
          Brigitte JANSSENS, Yves VERBERCK, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Chris SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst inzake het project Noodkoopfonds/Renovatiebegeleiding voor de periode 1 oktober 2024 tem. 13 december 2027 goed. 

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikel 78. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

          De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
          1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid;
          17° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • Energiedecreet van 8 mei 2009 en meer bepaald artikels 7.9.1, 8.2.1 en 9.1.1.
          • Energiebesluit van 19 november 2010 en meer bepaald artikels 7.2.22 tem. 7.2.28.
          • Ministerieel besluit van 13 december 2022 houdende toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen.
           
          • Besluit van het vast bureau van 2 september 2024 m.b.t. de kennisname van de samenwerkingsovereenkomst tussen 3WPlus  Energie vzw en de gemeente m.b.t. het project Noodkoopfonds/Renovatiebegeleiding (BIJLAGE 2).
           
          • Samenwerkingsovereenkomst tussen 3Wplus Energie vzw en het OCMW  m.b.t. het project (BIJLAGE 1).
          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          Voorwerp overeenkomst

          Het Ministerieel besluit van 13 december 2022 kent aan het OCMW van Grimbergen een subsidie toe van maximaal 1.250.000 euro, voor de renovatie van 25 noodkoopwoningen in het kader van de uitvoering van het project “Mijn huis in nood”. Daarnaast wordt een werkingsvergoeding van maximaal 75.000 euro toegekend, ter dekking van de personeels- en werkingskosten. Het lokaal bestuur kan voor de sociale en technische begeleiding met uitvoerende partners samenwerken.

          De subsidie wordt ter beschikking gesteld onder de vorm van een renteloze kredietlijn. Er worden geen bedragen gestort aan het OCMW.

          Hiermee worden renteloze leningen aan noodkopers verstrekt via het Energiehuis 3Wplus die instaat voor het beheer van de leningen. De opnames op de kredietlijn en de kredietverstrekking aan de noodkopers gebeuren overeenkomstig de modaliteiten en voorwaarden opgenomen in artikel 7.2.26 van het Energiebesluit van 19 november 2010.

          In kader van de eerste oproep voor het Noodkoopfonds begeleidde de provincie Vlaams-Brabant 10 Noodkoopfonds dossiers. Tijdens het verloop van deze eerste projectoproep werd, door het OCMW, een nieuwe aanvraag gedaan bij de derde oproep van de Vlaamse Overheid.

          Het ingediende dossier werd goedgekeurd door het Ministerieel besluit, waarvan eerder sprake, waarop de gemeente aan 9 dossiers van de eerste oproep verzaakte. De provincie behield zijn engagement om technische begeleiding te voorzien voor deze 9 dossiers. In de praktijk werd Energiehuis 3Wplus door de provincie aangesteld als externe renovatiebegeleider voor deze dossiers.

          Voor de overige 16 dossiers (van de 25 goedgekeurde) dient er een aparte overeenkomst afgesloten te worden.

           

          Deze overeenkomst regelt de samenwerking tussen het Energiehuis en het OCMW dat zal instaan voor de financiering van de technische begeleiding.

          De administratief-financiële ontzorging die Energiehuis 3Wplus levert aan het OCMW voor het beheer van de kredieten wordt niet via deze overeenkomst geregeld. Dit wordt aanzien als een basistaak van het Energiehuis.

            

          Inwerkingtreding en duur van de overeenkomst

          Deze overeenkomst gaat in vanaf 1 oktober 2024 en loopt tot 13 december 2027. De duur van deze overeenkomst loopt gelijk met de periode waarbinnen de kredieten opgenomen dienen te worden.

          Het project is beëindigd op het moment dat voor elke noodkoopwoning de werken opgeleverd zijn.

           

          Taken Energiehuis 3WPlus

          In het kader van dit project biedt energiehuis 3WPlus voor noodkopers intensieve renovatiebegeleiding, gericht op een combinatie van drie pijlers: veiligheid, comfort en energiebesparing. Hiervoor nemen zij de volgende taken op:

          1. Advies

          1. Technische doorlichting van de gebouwschil & technieken met het oog op energiebesparende maatregelen en conformiteit
          2. Aanbevelingen voor uit te voeren werkzaamheden en opmaak van een renovatieplan met ingrepen op korte en lange termijn

          2. Studie

          1. Opstellen van een eenvoudige maatstaf of criteria voor de uit te voeren werken 
          2. Indicatie van kostprijs en premies, rekening houdend met het beschikbare kapitaal

          3. Aankoop

          1. Zoeken naar aannemers

          2. Opvragen en vergelijken van offertes

          4. Uitvoering: begeleiden bij het toezicht op de werken

           

          Verbintenissen van het OCMW

          Het OCMW voorziet een werkingssubsidie van 1.500 euro per woning bij oplevering van de werken. Het gaat over 16 woningen, dus een maximaal te betalen bedrag van 24.000 eur. Woningen waarvoor een plan is opgemaakt, maar waarbij er geen uitvoering volgt dienen niet vergoed te worden. 

          Het bedrag wordt halfjaarlijks opgevraagd. De betaling gebeurt jaarlijks na ontvangst van een kostennota vanwege Energiehuis 3Wplus. De eerste facturatie zal in 2025 gebeuren.

          Overdracht van het budget dat werd voorzien werd op BV-MIL/ACT-176/0350-00/6131010 (in 2024 en 2025 is er €13.500 voorzien) naar de OCMW sleutel 2025/ACT-224/0909-00/6131010/OCMW

           

          Overeenkomst werd toegevoegd in bijlage.

           

          Op voorstel van het vast bureau wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus Energie vzw voor het project Noodkoopfonds/Renovatiebegeleiding, toegevoegd als BIJALGE 1, goed te keuren.

          De overeenkomst gaat van kracht op datum van 1 oktober 2024 en loopt tot het einde van het project, nl. 13 december 2027.

          Bijkomende info:

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel.

          De samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus Energie vzw inzake het project Noodkoopfonds/Renovatiebegeleiding, toegevoegd als BIJLAGE 1, goed te keuren.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen - Kennisname

        Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Koen DEHAENE, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Stef GROSJEAN, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
        Brigitte JANSSENS, Yves VERBERCK, gemeenteraadsleden
        Afwezig: Chris SELLESLAGH, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
        • Artikel 77 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.

        De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.

         

        • Artikel 78 DLB:

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74 DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
        3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
        6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
        7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
        8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
        10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
        11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".

         

        • Artikel 31 DLB:

        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

         

        • Artikel 278, §1 DLB:

        (...)

        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.

        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.

        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Raadslid GAISBAUER vraagt of de gemeente stappen gaat zetten om weer een LOI te openen, want van de vijf is er nu geen meer over.

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.

De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2024 om 22:23.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur

Peter PLESSERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn