Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 25/09/2025 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Bart LAEREMANS, burgemeester
Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/09/2025 om 00:45.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Notulen en zittingsverslag van de vorige raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 28 augustus 2025 goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74, 2° DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

        • Artikel 19 DLB:

        De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
        De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
        Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

         

        • Artikel 277, §1 DLB:

        De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
        De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         
        • Artikel 278, §1 DLB:

        De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

        • Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn - Goedgekeurd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019, gewijzigd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2020 en 24 april 2025:
          • Art. 29.

        §1. De notulen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen.

        Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of die voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield.

        Een raadslid kan vragen om, beknopt, in de notulen de rechtvaardiging van zijn of haar stemgedrag op te nemen.

        §2. De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.

        §3. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikels 277 en 278 DLB.

        §4. Als de raad een aangelegenheid overeenkomstig artikels 5 en 6 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt over die aangelegenheid geen zittingsverslag opgesteld noch een audiovisuele opname gemaakt.

         

          • Art. 30.

        Het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad bestaat enerzijds uit een audiovisuele, conform art. 278 DLB, en anderzijds uit een uitgetypt zittingsverslag.

        De audiovisuele opname wordt via de gemeentelijke website ter beschikking gesteld aan raadsleden en publiek.

         

          • Art. 31.

        § 1. Behalve in spoedeisende gevallen, worden de notulen van de vorige vergadering en het uitgetypt zittingsverslag ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering via e-Notulen ter beschikking gesteld aan de raadsleden.

        §2. Elk raadslid heeft het recht om tijdens de openbare vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige openbare vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Opmerkingen over de redactie van de notulen van de vorige besloten vergadering worden tijdens de besloten vergadering gemaakt. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.

        §3. Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de raad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        In e-notulen wordt steeds een agendapunt ‘Goedkeuren notulen’ opgemaakt.

        §4. Als de raad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

        §5. Het zittingsverslag wordt samen met de notulen actief openbaar gemaakt via de bekendmaking op de webtoepassing van de gemeente.

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        /

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 28 augustus 2025 goed te keuren.

    • Politieke Organisatie

      • Intergemeentelijke samenwerking

        • DV Haviland - Buitengewone algemene vergadering van 10 december 2025: statutenwijziging en mandaat van de vertegenwoordiger - Goedkeuring en vaststelling

          Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
          Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
          Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
          Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn:

          • keurt de statutenwijziging in de buitengewone algemene vergadering (BAV) van 10 december 2025 van DV Haviland goed en
          • stelt het mandaat van de aangeduide vertegenwoordiger m.b.t. de goedkeuring van de statutenwijziging op de BAV van DV Haviland vast.
          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikel 432, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

          De beslissing wordt genomen op grond van:

          Algemeen:

          • DLB, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder.

          • Artikels 78, §5 en 432, derde lid DLB.

           

          Toetreding:

          • Oprichtingsakte van DV Haviland van 16 april 1965, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad op 16 april 1965.

           
          • Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2003 over de toetreding tot het intergemeentelijke samenwerkingsverband DV Haviland.

           

          Statuten:

          • Statuten van Haviland, voor het laatst gewijzigd door de algemene vergadering op 23 december 2023.


          Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur:

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2025 waarbij de heer Jelle DE WILDE als effectieve vertegenwoordiger en mevrouw Patricia SEGERS als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Haviland werd aangeduid.

           

          Specifiek:

          • Besluit van het vast bureau van 14 juli 2025 inzake "DV Haviland - Buitengewone Algemene vergadering van 10 december 2025: statutenwijziging en mandaat van de vertegenwoordiger - Kennisname en goedkeuring".

           

          • E-mail van DV Haviland van 8 juli 2025 (in bijlage).

          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          Per e-mail van 8 juli 2025 wordt het OCMW door DV Haviland opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering (BAV) die plaatsvindt op woensdag 10 december 2025 om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK.

           

          De officiële uitnodiging, met agenda en documentatie, wordt later bezorgd, maar er wordt gevraagd om de statutenwijzigingen voorafgaandelijk door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren en dit uiterlijk 90 dagen te rekenen vanaf de datum van de toezending van deze brief van DV Haviland aan het OCMW.

          De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden.

           

          DV Haviland vraagt om de statutenwijzigingen op de eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voor te leggen en de afgevaardigde en plaatsvervanger te mandateren de statutenwijzigingen goed te keuren op de BAV van 10 december 2025.

          Als bijlage wordt er een overzicht gevoegd van de statuten waarbij artikelsgewijs de aanpassingen worden weergegeven.

           

          Mandatering vertegenwoordiger

          Overeenkomstig artikel 432, derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van opdrachthoudende en dienstverlenende verenigingen worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2025 werd de heer Jelle DE WILDE als effectieve en mevrouw Patricia SEGERS als plaatsvervangende vertegenwoordiger aangeduid.

          De vertegenwoordigers werden op 10 juli 2025 in kennis gesteld van voornoemde uitnodiging.

           

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt in dit kader voorgesteld om:

          • kennis te nemen van de uitnodiging van DV Haviland om deel te nemen aan de BAV van 10 december 2025;
          • kennis te nemen van het feit dat de vertegenwoordigers deze uitnodiging hebben ontvangen op 10 juli 2025;
          • kennis te nemen van het feit dat de officiële uitnodiging, met agenda en documentatie, later wordt bezorgd
          • kennis te nemen van de statutenwijziging en deze goed te keuren en
          • het mandaat van de vertegenwoordiger, m.b.t. de goedkeuring van de statutenwijziging op de BAV van 10 december 2025, vast te stellen.

           

          Stemmingen:

          Gaat over tot de eerste stemming betreffende de goedkeuring van het voorstel tot statutenwijziging, in bijlage toegevoegd, op de BAV van DV Haviland op 10 december 2025:

          Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

           

          Gaat over tot de tweede stemming betreffende de vaststelling van het mandaat van de aangeduide vertegenwoordiger om op de BAV van DV Haviland van 10 december 2025 de statutenwijziging goed te keuren:

          Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Bijkomende info:

          /

          Goedkeuring statutenwijziging
          Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Goedele DE VOCHT
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Vaststelling mandaat vertegenwoordiger
          Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Goedele DE VOCHT
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1.

          Kennis te nemen van de uitnodiging en de toelichtingsnota's van de buitengewone algemene vergadering (BAV) van DV Haviland van 10 december 2025 specifiek dat er een statutenwijziging zal voorgelegd worden.

           

          Art. 2.

          Kennis te nemen van het feit dat de vertegenwoordigers deze uitnodiging hebben ontvangen op 10 juli 2025.

           

          Art. 3.

          Kennis te nemen van het feit dat de officiële uitnodiging, met agenda en documentatie, later wordt bezorgd.

           

          Art. 4.

          De statutenwijziging, toegevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.

           

          Art. 5.

          Het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen om de statutenwijziging op de BAV van DV Haviland op 10 december 2025 goed te keuren.

           

          Art. 6.

          Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:

          • DV Haviland en
          • de aangeduide vertegenwoordiger.
    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering: eerste semester 2025 - Kennisname

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering m.b.t. het eerste semester van 2025.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 263 van het DLB waarin het volgende wordt bepaald:
        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
         
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, waarbij in artikel 29 het volgende wordt bepaald: De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
        • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiėle risico's.
         
        • Het besluit van het vast bureau van 8 september 2025 inzake de opvolgingsrapportering - eerste semester 2025.
        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn beslisten eind 2019 tot goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025. Momenteel zijn we in het voorlaatste jaar van de uitvoering van het vooropgestelde beleid.

         

        In het decreet over het lokaal bestuur (DLB) werd met ingang van 2020 voorzien in een nieuw instrument om de raadsleden in kennis te stellen van de mate waarin het vooropgestelde beleid vorm krijgt. Bovenop de jaarlijkse rapportering bij de opmaak van de jaarrekening, dient jaarlijks uiterlijk in september immers een opvolgingsrapportering te worden opgemaakt.

         

        In het rapport dienen de raadsleden een overzicht terug te vinden van de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan. Hierbij dient tevens een overzicht te worden gegeven van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.

        Indien dit nodig of aangewezen blijkt, kan de opvolgingsrapportering tevens worden aangegrepen om een wijziging door te voeren aan de financiële risico's of assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan.

         

        De huidige opvolgingsrapportering bevat:

        • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

         

        In samenspraak met de respectievelijke dienst- en afdelingshoofden, alsook met de betrokken mandatarissen, werd de opvolgingsrapportering met betrekking tot het eerste semester van 2025 opgemaakt. Net zoals het meerjarenplan werd het voorliggende rapport gezamenlijk opgemaakt voor zowel gemeente- als OCMW-bestuur. De aanrekeningen die in de rapportering worden getoond, betreffen in regel de boekingen tot en met eind juni 2025, tenzij anders aangegeven.

        Bijkomende info:

        De rapportering is uitsluitend bedoeld voor het bestuur en de raadsleden en hoeft dus niet op de website gepubliceerd te worden. Evenmin dient deze rapportering voorwerp uit te maken van een digitale rapportering aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

        Het opvolgingsrapport mag gezamenlijk worden opgemaakt voor zowel gemeente- als OCMW-bestuur, maar dient zowel aan de gemeenteraad als aan de raad voor maatschappelijk welzijn te worden voorgelegd.

        De voorliggende rapportering dient niet te worden goedgekeurd; de raadsleden dienen enkel kennis te nemen van de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan.

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van de stand van zaken van de uitvoering van het huidige meerjarenplan 2020-2025 op basis van de opvolgingsrapportering m.b.t. het eerste semester van 2025.

      • Jaarrekening 2024: goedkeuring toezichthoudende overheid - Kennisname

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de toezichthoudende overheid van de jaarrekening van de gemeente en het OCMW van Grimbergen over het financiële boekjaar 2024.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78, 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Het DLB inzonderheid artikel 262.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • Ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
         
        • Besluit van 9 september 2025 van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Grimbergen.
         
        • Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2025 "Jaarrekening 2024 - Vaststelling".
        • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2025 "Jaarrekening 2024 - Vaststelling".
         
        • Besluit van het vast bureau van 15 september 2025 "Jaarrekening 2024: goedkeuring toezichthoudende overheid - Kennisname".

         

        • Brief van 9 september 2025, ingekomen via het loket lokaal bestuur op 10 september 2025.
        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Grimbergen hebben op 26 juni 2025 de jaarrekening 2024 vastgesteld met de volgende saldi:

        • budgettair resultaat boekjaar: -1.033.440 EUR
        • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: -8.408.269 EUR
        • beschikbaar budgettair resultaat: -8.414.820 EUR
        • balanstotaal: 217.265.231 EUR
        • tekort van het boekjaar: 14.104.826 EUR

         

        De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente.

         

        Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 27 juni 2025 en bezorgde de digitale rapportering op 27 juni 2025.

         

        Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.

         

        Via het digitaal loket werd daarom op 10 september 2025 de melding ontvangen dat de jaarrekening over het financiële boekjaar 2025 van de gemeente en het OCMW van Grimbergen door de toezichthoudende overheid werd goedgekeurd (bijlage).

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van de goedkeuring door de toezichthoudende overheid van de jaarrekening van de gemeente en het OCMW van Grimbergen over het financiële boekjaar 2024.

    • Welzijn

      • Beleid sociale dienst

        • ELZ Regio Grimbergen - Intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

          Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Bart LAEREMANS, burgemeester
          Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
          Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
          Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
          Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg goed.

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

          • Het preventiedecreet van 21 november 2003 en latere wijzigingen.
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies, en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen.
          • Besluit van de Vlaamse regering betreffende de Logo’s van 30 januari 2009 en latere wijzigingen.
          • DLB.
          • Het decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003 en latere wijzigingen.
          • Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen.
           
          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2019: Meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring. (Dossierstuk_1).

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020: Eerstelijnszone Grimbergen - Voorstel intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Goedkeuring. (Dossierstuk_2).

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2021: ELZ Grimbergen - Samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidzorg - Goedkeuring. (Dossierstuk_3).
           
          • Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2025: Eerstelijnszone regio Grimbergen vzw - Aanduiden vertegenwoordiger in de stuurgroep intergemeentelijke preventie - Aanduiding lokale afgevaardigde in het bestuursorgaan. (Dossierstuk_4).

          • Besluit van het vast bureau van 1 september 2025: ELZ - Intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Samenwerkingsovereenkomst en strategische doelstellingen - Principieel akkoord - Engagementsverklaring - Standpuntbepaling. (Dossierstuk_5).
          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          De Vlaamse regering besliste om lokale besturen die intergemeentelijk samenwerken rond preventieve gezondheidszorg te ondersteunen met een subsidie.


          In de zitting van 17 december 2020 verklaarde de raad voor maatschappelijk welzijn zich akkoord met:

          • Het opstarten van een intergemeentelijke samenwerking preventie tussen de gemeente Wemmel, de gemeente Grimbergen, de gemeente Londerzeel, de gemeente Meise en de gemeente Kapelle-op-den-bos om een lokaal preventief gezondsheidsbeleid te realiseren o.b.v. de meerjarenplannen van de betrokken lokale besturen en de Vlaamse beleidsprioriteiten op dat vlak.

            De structuur van de intergemeentelijke samenwerking wordt voorbereid binnen de ELZ.

          • Indienen van een subsidiedossier bij de Vlaamse overheid o.b.v. een engagementsverklaring. Dit engagement loopt van 2020 tot 2025.

          • Voor zover het subsidiedossier wordt aanvaard door de Vlaamse overheid zal de intergemeentelijke samenwerking een lokaal preventief gezondheidsbeleid voor de periode 2020-2025 organiseren.

          • Grimbergen voorziet een jaarlijks bedrag (geraamd bedrag) van € 6.344 voor het intergemeentelijk samenwerkingsverband. De Vlaamse overheid verdubbelt dit bedrag. Dit budget is nog niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

          • De intergemeentelijke samenwerking gebruikt de totale gemeentelijke financiering en de bijkomende Vlaamse subsidies om personeel in te zetten om dit preventief gezondheidsbeleid vorm te geven.

          • Eerstelijnszone regio Grimbergen zal instaan voor het beheer van de middelen en de jaarlijkse financiële rapportering, de aanwerving van het personeel, de deskundigheidsbevordering van het personeel en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering.
            Er zal concrete afsprakennota worden opgemaakt binnen het samenwerkingsverband over de aanwezigheid van de preventiemedewerker in de 5 gemeenten, zodat de lokale verankering gegarandeerd is.

          • De gemeenten Wemmel, Londerzeel en Kapelle-op-den-bos beslisten reeds principieel dat de Eerstelijnszone regio Grimbergen zal instaan voor het beheer van de middelen en de jaarlijkse financiële rapportering, de aanwerving van het personeel, de deskundigheidsbevordering van het personeel en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering.

          • Over de behaalde resultaten wordt jaarlijks gerapporteerd door de intergemeentelijke preventiemedewerker aan het Agentschap.

           

          Het bovenstaande akkoord verleende de raad voor maatschappelijk welzijn op voorwaarde dat dit personeelslid dan ook evenredig wordt ingezet t.b.v. de gemeente/OCMW Grimbergen in verhouding met het financiële aandeel van het lokaal bestuur Grimbergen. Hier dient transparant over gerapporteerd te worden door de ELZ aan het OCMW van Grimbergen.

          In de zitting van 25 maart 2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking goed. De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt tot einde 2025. De deelnemende gemeenten engageerden zich om voor het einde van deze periode de samenwerkingsovereenkomst te bespreken en in voorkomend geval te vernieuwen.

           

          In de zitting van 27 maart 2025 duidde de gemeenteraad Ewoud De Meyer aan als effectieve vertegenwoordiger in de stuurgroep intergemeentelijke preventie van de Eerstelijnszone Regio Grimbergen.

           

          In de zitting van 1 september 2025 keurde het vast bureau de samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking, zoals toegevoegd als BIJLAGE_1, principieel goed (Dossierstuk_5).

          In de nieuwe samenwerkingsovereenkomst (toegevoegd als BIJLAGE_1) worden de volgende items opgenomen:

          • De doelstellingen van de intergemeentelijke samenwerking: de (terrein)werking rond preventief gezondheidsbeleid versterken, en zo ‘Gezonde Gemeente Grimbergen, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise en Wemmel’ naar de inwoners in acties verder concretiseren, met de opportuniteit om een lokaal preventief gezondheidsbeleid te ontwikkelen.

          • Financiering en inzet middelen: Financiering op basis van de subsidie van de Vlaamse Overheid met cofinanciering van de gemeenten, het beheer en het inzetten van de middelen.

          • De rolverdeling tussen de deelnemende gemeenten, de Eerstelijnszone Regio Grimbergen vzw, Gezondheidsmakers vzw en de intergemeentelijke preventiewerker.

          • De inwerkingtreding en de duur van de overeenkomst: deze loopt over een periode van 2026-2031.

           

          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst, toegevoegd als BIJLAGE_1, goed te keuren.

          Bijkomende info:

          Elk lokaal bestuur van het samenwerkingsverband kan een forfaitaire subsidie van € 3.000 krijgen en een subsidie per inwoner van € 0,08 (waarbij personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming voor het RIZIV dubbel tellen).

          De lokale besturen dragen zelf ook bij om het lokale preventiewerk uit te bouwen. De lokale besturen co-financieren voor minstens hetzelfde bedrag als de Vlaamse financiering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Daan VERTONGEN, Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Goedele DE VOCHT
          Voorstanders: Bart LAEREMANS, Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Daan VERTONGEN, Karin VERTONGEN
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel.

          De samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking, toegevoegd in BIJLAGE 1, goed te keuren.

    • Toegevoegde agendapunten

      • Toegevoegd punt "Ter Biest", ingediend door raadslid Isabel GAISBAUER- Kennisname

        Aanwezig: Daan VERTONGEN, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Bart LAEREMANS, burgemeester
        Ewoud DE MEYER, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, schepenen
        Eddie BOELENS, Nicolas BOURGEOIS, Randy BUELENS, Soufian FAROUK, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Dieter GOOVAERTS, Britt JOHN, Katrien LE ROY, Luca MATON, Wim MISSOTTEN, Katleen ORINX, Erkut OVALI, Wim ROBBERECHTS, Ann SELLESLAGH, Laurent VANBINST, Eliane VANCRAENENBROECK, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
        Goedele DE VOCHT, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: William DE BOECK, gemeenteraadslid
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Manon BAS, Ann DAAMEN, Dirk MOENS, Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van het toegevoegd punt "Ter Biest", ingediend door raadslid Isabel GAISBAUER, als bijlage bij het besluit gevoegd, en verwijst voor de bespreking ervan naar het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
        • Artikel 77 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.

        De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.

         

        • Artikel 78 DLB:

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74 DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
        3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
        6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
        7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
        8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
        10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
        11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".

         

        • Artikel 21 DLB:

        Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

        Een lid van het college van burgemeester en schepenen kan niet gebruikmaken van de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid.

        De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

         

        • Artikel 278, §1 DLB:

        (...)

        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.

        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.

        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Raadsleden kunnen punten toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad.

        Indien er geen agendapunten ter stemming worden voorgelegd, neemt de raad voor maatschappelijk welzijn louter kennis van deze punten en verwijst men voor het overige naar het zittingsverslag, dat men kan terugvinden op de gemeentelijke website.

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van het toegevoegd punt "Ter Biest ", ingediend door raadslid Isabel GAISBAUER, als bijlage bij dit besluit gevoegd, en voor de bespreking ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, te vinden op de gemeentelijke website.

De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2025 om 01:12.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Goedele DE VOCHT
waarnemend algemeen directeur

Daan VERTONGEN
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn