Terug
Gepubliceerd op 18/07/2023

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 17/07/2023 - 13:00

Politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen voor de Swimkamp Triatlon 2023

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Steffie VAN DER AUWERA, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Trui OLBRECHTS, tweede schepen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt de politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen voor de Swimkamp Triatlon 2023 goed. Voor de jaarlijkse kwarttriatlon Swimkamp van Kapelle-op-den-Bos dienen er verkeersmaatregelen ingesteld te worden op ons grondgebied.

Stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld:

Langs beide kanten van alle straten die deel uitmaken van het parcours:

  • Westvaartdijk (tussen grot en Kerkstraat);
  • Westvaartdijk (parking voor de grot);
  • Westvaartdijk (tussen de Kerkstraat en de Dijkstraat);
  • Kerkstraat (tussen brug en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat (tot grondgebied Kapelle-op-den-Bos).

Rotonde Driesstraat – Voordestraat – Molenstraat

  • Voldoende nadars om de rotonde af te sluiten
    • Nieuwenroodsesteenweg x Voordestraat;
    • Driesstraat x Voordestraat;
    • Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat.
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op de rotonde (voor het verkeer komende van de Nieuwenroodsesteenweg);
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + verplicht links aanhouden op het rond punt (voor het verkeer komende van de Driesstraat);
  • Nadar op de Molenstraat enkele meters voor het rondpunt
    • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor verkeer komende van de Molenstraat richting het rondpunt;
    • verplicht rechts aanhouden voor verkeer komende van de Driesstraat richting de Molenstraat;
  • Nadar op de Molenstraat richting Driesstraat (net voorbij het kruispunt met Spekveld)
    • verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder + uitgezonderd plaatselijk verkeer + doodlopende straat.

Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat

  • Voldoende nadars aan het kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat (parcours van doorgaand verkeer scheiden);
  • Éénrichtingsverkeer voor het verkeer komende van de brug;
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor het verkeer rijdende richting de brug.

Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat

  • Voldoende nadars om de rijrichting op het kruispunt aan te duiden;
  • Verkeersbord (D1) verplicht aanhouden om plaatselijk verkeer richting de Warandestraat te dwingen.

Kruispunt Kerkstraat x Benedestraat

  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op het rond punt (voor het verkeer rijdende richting de brug van Humbeek);
  • Verbod om aan het volgend kruispunt rechts af te slaan (C31b) op de Benedestraat (voor het verkeer rijdende richting de Kerkstraat).

Eénrichtingsverkeer

ALLE auto’s rijden op de linker rijstrook met de richting van de wedstrijd mee (Westvaartdijk – Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat – Voordestraat).

  • Op regelmatige plaatsen op de Warandestraat en op elk kruispunt met deze straat.
  • Op regelmatige plaatsen op de Driesstraat en op elk kruispunt met deze straat.
  • Op regelmatige plaatsen op de Kerkstraat (tussen de Benedestraat en de Westvaartdijk)
  • Op regelmatige plaatsen op de Voordestraat en op elk kruispunt met deze straat.

Klappers met bord verplicht links/rechts aanhouden (D1) of verbod om aan het volgend kruispunt rechts/links af te slaan (C31)

  • In elke zijstraat van de Warandestraat op elk kruispunt met deze straat;
  • In elke zijstraat van de Driesstraat op elk kruispunt met deze straat.

Omleidingspijl F41

Verkeer Nieuwenroodsesteenweg

  • Rotonde Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat (F41 rechts);
  • Kruispunt Molenstraat x Kruisstraat (F41 links).

Verkeer Kerkstraat

  • Kerkstraat x Benedestraat (F41 rechts);
  • Benedestraat x Dijkstraat (F41 Links);
  • Dijkstraat x Westvaartdijk (F41 Links);
  • Afplakken verkeersbord C1 op het kruispunt Dijkstraat x Westvaartdijk.

Nadars

  • Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat;
  • Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat;
  • Rotonde Driesstraat x Voordestraat;
  • Kruispunt Benedestraat x Kerkstraat.

Kegels

Worden door de organisatie over de gehele lengte van het parcours geplaatst op de Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat.

Opmerkingen

De voorbije jaren moesten we vaak het verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) en éénrichtingsverkeer (F19) herplaatsen.

De verkeersborden éénrichtingsverkeer (F19) staan tussen de kegels in het midden van de rijbaan om de rijrichting aan te duiden. Aan de rand van de rijbaan staat een verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) om voertuigen tegen te houden die tegen de richting van de wedstrijd willen rijden.

Deze maatregelen zijn van kracht op 21 juli 2023.

De organisator moet een bewonersbrief in het eentalig Nederlands opmaken en bedelen in de straten over de gehele lengte van het parcours (Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat) en de doodlopende zijstraten.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De aanvraag per e-mail van 15 juni 2023 van de LOKALE POLITIE GRIMBERGEN voor het instellen van verkeersmaatregelen tijdens de Swimkap Triatlon.

 

  • Artikel 286, §1 DLB:

De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.

  • Artikel 287 DLB:

De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.

Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.

  • Artikel 288 DLB:

De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.

De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Gunstig advies van de politie in bijlage.

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Voor de jaarlijkse kwarttriatlon Swimkamp van Kapelle-op-den-Bos dienen er verkeersmaatregelen ingesteld te worden op ons grondgebied.

De aanvraag en het signalisatieplan bevinden zich in bijlage.

 

Aan het schepencollege wordt gevraagd akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij:

Stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld:

Langs beide kanten van alle straten die deel uitmaken van het parcours:

  • Westvaartdijk (tussen grot en Kerkstraat);
  • Westvaartdijk (parking voor de grot);
  • Westvaartdijk (tussen de Kerkstraat en de Dijkstraat);
  • Kerkstraat (tussen brug en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat (tot grondgebied Kapelle-op-den-Bos).

Rotonde Driesstraat – Voordestraat – Molenstraat

  • Voldoende nadars om de rotonde af te sluiten
    • Nieuwenroodsesteenweg x Voordestraat;
    • Driesstraat x Voordestraat;
    • Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat.
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op de rotonde (voor het verkeer komende van de Nieuwenroodsesteenweg);
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + verplicht links aanhouden op het rond punt (voor het verkeer komende van de Driesstraat);
  • Nadar op de Molenstraat enkele meters voor het rondpunt
    • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor verkeer komende van de Molenstraat richting het rondpunt;
    • verplicht rechts aanhouden voor verkeer komende van de Driesstraat richting de Molenstraat;
  • Nadar op de Molenstraat richting Driesstraat (net voorbij het kruispunt met Spekveld)
    • verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder + uitgezonderd plaatselijk verkeer + doodlopende straat.
 

Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat

  • Voldoende nadars aan het kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat (parcours van doorgaand verkeer scheiden);
  • Éénrichtingsverkeer voor het verkeer komende van de brug;
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor het verkeer rijdende richting de brug.
 

Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat

  • Voldoende nadars om de rijrichting op het kruispunt aan te duiden;
  • Verkeersbord (D1) verplicht aanhouden om plaatselijk verkeer richting de Warandestraat te dwingen.
 

Kruispunt Kerkstraat x Benedestraat

  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op het rond punt (voor het verkeer rijdende richting de brug van Humbeek);
  • Verbod om aan het volgend kruispunt rechts af te slaan (C31b) op de Benedestraat (voor het verkeer rijdende richting de Kerkstraat).
 

Eénrichtingsverkeer

ALLE auto’s rijden op de linker rijstrook met de richting van de wedstrijd mee (Westvaartdijk – Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat – Voordestraat).

  • Op regelmatige plaatsen op de Warandestraat en op elk kruispunt met deze straat.
  • Op regelmatige plaatsen op de Driesstraat en op elk kruispunt met deze straat.
  • Op regelmatige plaatsen op de Kerkstraat (tussen de Benedestraat en de Westvaartdijk)
  • Op regelmatige plaatsen op de Voordestraat en op elk kruispunt met deze straat.
 

Klappers met bord verplicht links/rechts aanhouden (D1) of verbod om aan het volgend kruispunt rechts/links af te slaan (C31)

  • In elke zijstraat van de Warandestraat op elk kruispunt met deze straat;
  • In elke zijstraat van de Driesstraat op elk kruispunt met deze straat.


Omleidingspijl F41

Verkeer Nieuwenroodsesteenweg

  • Rotonde Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat (F41 rechts);
  • Kruispunt Molenstraat x Kruisstraat (F41 links).

Verkeer Kerkstraat

  • Kerkstraat x Benedestraat (F41 rechts);
  • Benedestraat x Dijkstraat (F41 Links);
  • Dijkstraat x Westvaartdijk (F41 Links);
  • Afplakken verkeersbord C1 op het kruispunt Dijkstraat x Westvaartdijk.


Nadars

  • Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat;
  • Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat;
  • Rotonde Driesstraat x Voordestraat;
  • Kruispunt Benedestraat x Kerkstraat.

 

Kegels

Worden door de organisatie over de gehele lengte van het parcours geplaatst op de Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat.

 

Opmerkingen

De voorbije jaren moesten we vaak het verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) en éénrichtingsverkeer (F19) herplaatsen.

De verkeersborden éénrichtingsverkeer (F19) staan tussen de kegels in het midden van de rijbaan om de rijrichting aan te duiden. Aan de rand van de rijbaan staat een verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) om voertuigen tegen te houden die tegen de richting van de wedstrijd willen rijden.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij:

Stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld:

Langs beide kanten van alle straten die deel uitmaken van het parcours:

  • Westvaartdijk (tussen grot en Kerkstraat);
  • Westvaartdijk (parking voor de grot);
  • Westvaartdijk (tussen de Kerkstraat en de Dijkstraat);
  • Kerkstraat (tussen brug en Warandestraat);
  • Warandestraat;
  • Driesstraat;
  • Voordestraat (tot grondgebied Kapelle-op-den-Bos).

Rotonde Driesstraat – Voordestraat – Molenstraat

  • Voldoende nadars om de rotonde af te sluiten
    • Nieuwenroodsesteenweg x Voordestraat;
    • Driesstraat x Voordestraat;
    • Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat.
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op de rotonde (voor het verkeer komende van de Nieuwenroodsesteenweg);
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + verplicht links aanhouden op het rond punt (voor het verkeer komende van de Driesstraat);
  • Nadar op de Molenstraat enkele meters voor het rondpunt
    • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor verkeer komende van de Molenstraat richting het rondpunt;
    • verplicht rechts aanhouden voor verkeer komende van de Driesstraat richting de Molenstraat;
  • Nadar op de Molenstraat richting Driesstraat (net voorbij het kruispunt met Spekveld)
    • verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder + uitgezonderd plaatselijk verkeer + doodlopende straat.

Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat

  • Voldoende nadars aan het kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat (parcours van doorgaand verkeer scheiden);
  • Éénrichtingsverkeer voor het verkeer komende van de brug;
  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor het verkeer rijdende richting de brug.

Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat

  • Voldoende nadars om de rijrichting op het kruispunt aan te duiden;
  • Verkeersbord (D1) verplicht aanhouden om plaatselijk verkeer richting de Warandestraat te dwingen.

Kruispunt Kerkstraat x Benedestraat

  • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op het rond punt (voor het verkeer rijdende richting de brug van Humbeek);
  • Verbod om aan het volgend kruispunt rechts af te slaan (C31b) op de Benedestraat (voor het verkeer rijdende richting de Kerkstraat).

Eénrichtingsverkeer

ALLE auto’s rijden op de linker rijstrook met de richting van de wedstrijd mee (Westvaartdijk – Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat – Voordestraat).

  • Op regelmatige plaatsen op de Warandestraat en op elk kruispunt met deze straat.
  • Op regelmatige plaatsen op de Driesstraat en op elk kruispunt met deze straat.
  • Op regelmatige plaatsen op de Kerkstraat (tussen de Benedestraat en de Westvaartdijk)
  • Op regelmatige plaatsen op de Voordestraat en op elk kruispunt met deze straat.

Klappers met bord verplicht links/rechts aanhouden (D1) of verbod om aan het volgend kruispunt rechts/links af te slaan (C31)

  • In elke zijstraat van de Warandestraat op elk kruispunt met deze straat;
  • In elke zijstraat van de Driesstraat op elk kruispunt met deze straat.

Omleidingspijl F41

Verkeer Nieuwenroodsesteenweg

  • Rotonde Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat (F41 rechts);
  • Kruispunt Molenstraat x Kruisstraat (F41 links).

Verkeer Kerkstraat

  • Kerkstraat x Benedestraat (F41 rechts);
  • Benedestraat x Dijkstraat (F41 Links);
  • Dijkstraat x Westvaartdijk (F41 Links);
  • Afplakken verkeersbord C1 op het kruispunt Dijkstraat x Westvaartdijk.

Nadars

  • Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat;
  • Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat;
  • Rotonde Driesstraat x Voordestraat;
  • Kruispunt Benedestraat x Kerkstraat.

Kegels

Worden door de organisatie over de gehele lengte van het parcours geplaatst op de Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat.

Opmerkingen

De voorbije jaren moesten we vaak het verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) en éénrichtingsverkeer (F19) herplaatsen.

De verkeersborden éénrichtingsverkeer (F19) staan tussen de kegels in het midden van de rijbaan om de rijrichting aan te duiden. Aan de rand van de rijbaan staat een verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) om voertuigen tegen te houden die tegen de richting van de wedstrijd willen rijden.

 

Art. 2.

De in artikel 1 vermelde maatregelen zijn van kracht op 21 juli 2023 tot het einde van het evenement (vermoedelijk 21 juli 2023).

 

Art. 3.

De passende verkeerstekens zullen worden aangebracht om de bepalingen inzake verkeer ter kennis te brengen van de weggebruikers door de vergunninghouder.

 

Art. 4.

De dienst Vergunningen verwittigt de hulpdiensten en De Lijn.

 

Art. 5.

De organisatie te verplichten tot het opmaken en bedelen van een bewonersbrief in het eentalig Nederlands in de straten over de gehele lengte van het parcours (Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat) en de doodlopende zijstraten.

 

Art. 6.

Overtredingen van huidig besluit zullen met politiestraffen of administratieve boeten worden bestraft.

 

Art. 7.

Dit besluit treedt in werking de dag dat het wordt bekendgemaakt.

 

Art. 8.

De bekendmaking zal gebeuren via de webtoepassing van de gemeente conform artikels 286 §1, 1°, 287 en 288 DLB.