Terug
Gepubliceerd op 18/07/2023

Agenda  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 17/07/2023 - 13:00 collegezaal
  • Ruimte

    • Mobiliteit

      • Opheffing van het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het voorbehouden van een parkeerplaats voor personen met een handicap in de Leopold Luypaertstraat ter hoogte van het huisnummer 230 - Goedkeuren

        Het schepencollege heft het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer van 21 juni 2021 inzake het voorbehouden van een parkeerplaats voor personen met een handicap in de Leopold Luypaertstraat ter hoogte van het huisnummer 230 op. Hierbij wordt de parkeerplaats voor personen met een handicap opgeheven en wordt deze plaats ter beschikking gesteld voor iedereen.

      • Opheffing van het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het voorbehouden van een parkeerplaats voor personen met een handicap in de Rijkendalstraat ter hoogte van het huisnummer 67 - Goedkeuring

        Het schepencollege heft het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de Rijkendalstraat ter hoogte van huisnummer 67 op.

      • Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een fietspad in de De Merodestraat - Goedkeuring

        Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een fietspad in de De Merodestraat goed.

      • Politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen als gevolg van de aanvaring brug te Humbeek

        Het schepencollege keurt de politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen als gevolg van de aanvaring brug te Humbeek goed. Na de aanvaring van de brug van Humbeek-Sas afgelopen donderdag 29 juni 2023 hield De Vlaamse Waterweg nv het nodige coördinerend en technisch overleg en werden voorbereidingen getroffen voor het weghalen van het beschadigde brugdek. Afgelopen weekend werden al de nodige voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Vanaf 4 juli om 6 uur starten de prioritaire werken in dit kader - die de vaarweg weer vrij moeten maken voor de scheepvaart.

        Bij de aanvaring werd het brugdek door een binnenschip uit positie geduwd en zwaar beschadigd. Het afgelopen weekend werden de nodige veiligheidsmaatregelen voorzien om het brugdek op te tillen en uit te halen om te herstellen. In het bijzonder werden de tegengewichten van de brug gezekerd, opdat het brugdek er dinsdag 4 juli 2023 zou kunnen worden van losgekoppeld. Dinsdag 4 juli 2023 starten aannemers Herbosch-Kiere, De Meyer en Sarens met de verdere werken, waarbij het brugdek op een ponton zal worden geplaatst om te worden afgevoerd voor herstelling. Tegen dinsdagavond zou deze klus geklaard moeten zijn, tenminste als technische of weersomstandigheden niet voor vertraging zorgen.

        In de periode van de werken zullen beide oevers op- en afwaarts van de brug op sommige tijdstippen moeilijk bereikbaar zijn en valt er lokaal ook enige hinder te verwachten.

        De kanaalbrug in de Kerkstraat wordt afgesloten voor alle verkeer. De overige weggedeelten van de Kerkstraat, de Mechelstraat, de Oostvaartdijk en de Kanaalstraat zullen enkel toegankelijk blijven voor plaatselijk verkeer.

        Deze maatregelen zijn van kracht met onmiddellijke ingang tot het einde van de werken (vermoedelijk 31 december 2023).

      • Politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen voor de Swimkamp Triatlon 2023

        Het schepencollege keurt de politieverordening inzake het instellen van verkeersmaatregelen voor de Swimkamp Triatlon 2023 goed. Voor de jaarlijkse kwarttriatlon Swimkamp van Kapelle-op-den-Bos dienen er verkeersmaatregelen ingesteld te worden op ons grondgebied.

        Stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld:

        Langs beide kanten van alle straten die deel uitmaken van het parcours:

        • Westvaartdijk (tussen grot en Kerkstraat);
        • Westvaartdijk (parking voor de grot);
        • Westvaartdijk (tussen de Kerkstraat en de Dijkstraat);
        • Kerkstraat (tussen brug en Warandestraat);
        • Warandestraat;
        • Driesstraat;
        • Voordestraat (tot grondgebied Kapelle-op-den-Bos).

        Rotonde Driesstraat – Voordestraat – Molenstraat

        • Voldoende nadars om de rotonde af te sluiten
          • Nieuwenroodsesteenweg x Voordestraat;
          • Driesstraat x Voordestraat;
          • Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat.
        • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op de rotonde (voor het verkeer komende van de Nieuwenroodsesteenweg);
        • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + verplicht links aanhouden op het rond punt (voor het verkeer komende van de Driesstraat);
        • Nadar op de Molenstraat enkele meters voor het rondpunt
          • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor verkeer komende van de Molenstraat richting het rondpunt;
          • verplicht rechts aanhouden voor verkeer komende van de Driesstraat richting de Molenstraat;
        • Nadar op de Molenstraat richting Driesstraat (net voorbij het kruispunt met Spekveld)
          • verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder + uitgezonderd plaatselijk verkeer + doodlopende straat.

        Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat

        • Voldoende nadars aan het kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat (parcours van doorgaand verkeer scheiden);
        • Éénrichtingsverkeer voor het verkeer komende van de brug;
        • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) voor het verkeer rijdende richting de brug.

        Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat

        • Voldoende nadars om de rijrichting op het kruispunt aan te duiden;
        • Verkeersbord (D1) verplicht aanhouden om plaatselijk verkeer richting de Warandestraat te dwingen.

        Kruispunt Kerkstraat x Benedestraat

        • Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) + omleiding (F41) op het rond punt (voor het verkeer rijdende richting de brug van Humbeek);
        • Verbod om aan het volgend kruispunt rechts af te slaan (C31b) op de Benedestraat (voor het verkeer rijdende richting de Kerkstraat).

        Eénrichtingsverkeer

        ALLE auto’s rijden op de linker rijstrook met de richting van de wedstrijd mee (Westvaartdijk – Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat – Voordestraat).

        • Op regelmatige plaatsen op de Warandestraat en op elk kruispunt met deze straat.
        • Op regelmatige plaatsen op de Driesstraat en op elk kruispunt met deze straat.
        • Op regelmatige plaatsen op de Kerkstraat (tussen de Benedestraat en de Westvaartdijk)
        • Op regelmatige plaatsen op de Voordestraat en op elk kruispunt met deze straat.

        Klappers met bord verplicht links/rechts aanhouden (D1) of verbod om aan het volgend kruispunt rechts/links af te slaan (C31)

        • In elke zijstraat van de Warandestraat op elk kruispunt met deze straat;
        • In elke zijstraat van de Driesstraat op elk kruispunt met deze straat.

        Omleidingspijl F41

        Verkeer Nieuwenroodsesteenweg

        • Rotonde Nieuwenroodsesteenweg x Molenstraat (F41 rechts);
        • Kruispunt Molenstraat x Kruisstraat (F41 links).

        Verkeer Kerkstraat

        • Kerkstraat x Benedestraat (F41 rechts);
        • Benedestraat x Dijkstraat (F41 Links);
        • Dijkstraat x Westvaartdijk (F41 Links);
        • Afplakken verkeersbord C1 op het kruispunt Dijkstraat x Westvaartdijk.

        Nadars

        • Kruispunt Westvaartdijk x Kerkstraat;
        • Kruispunt Kerkstraat x Warandestraat;
        • Rotonde Driesstraat x Voordestraat;
        • Kruispunt Benedestraat x Kerkstraat.

        Kegels

        Worden door de organisatie over de gehele lengte van het parcours geplaatst op de Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat.

        Opmerkingen

        De voorbije jaren moesten we vaak het verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) en éénrichtingsverkeer (F19) herplaatsen.

        De verkeersborden éénrichtingsverkeer (F19) staan tussen de kegels in het midden van de rijbaan om de rijrichting aan te duiden. Aan de rand van de rijbaan staat een verkeersbord Verboden richting voor iedere bestuurder (C1) om voertuigen tegen te houden die tegen de richting van de wedstrijd willen rijden.

        Deze maatregelen zijn van kracht op 21 juli 2023.

        De organisator moet een bewonersbrief in het eentalig Nederlands opmaken en bedelen in de straten over de gehele lengte van het parcours (Kerkstraat – Warandestraat – Driesstraat) en de doodlopende zijstraten.