Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een dubbelrichtingsfietspad in de Nieuwenroodsesteenweg goed.
Advies van de technische commissie verkeer van 13 november 2025:
Situatie is gewijzigd en moet herbekeken worden. Is er vandaag nog nood aan wegversmallingen (4 gepland)? Bord fietspad ontbreekt, waar aftakking voor fietsers start moet ook een bord komen die aangeeft dat dit voor fietsers is. Voor de rotonde stop dubbelrichtingsfietspad, fietsers moeten oversteken. Bord dat einde fietspad aangeeft ontbreekt. / Kwestie van speedpedelecs zal ooit moeten besproken worden. / Daisy: Versmalling aan bushalte (laatste) is niet opportuun. / Parkeergedrag wordt beïnvloed door wegversmallingen. Bemoeilijkt de doorgang voor de bus. / Philip: wegversmallingen weghalen en kijken wat het parkeergedrag is en nadien wanneer de bus er door komt beslissen wat er moet gebeuren. Bewonersbrief: uitleggen waarom wegversmallingen weggehaald worden, meegeven hoe en waar er geparkeerd mag worden. Situatie herbekijken wanneer de bus er weer doorrijdt, tijdens de werken in Warande/Driesstraat, en evalueren. / Auto's vormen een natuurlijke buffer vermits ze nu op de rijbaan parkeren.
De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.
Voor het aanduiden van het nieuwe dubbelrichtingsfietspad in de Nieuwenroodsesteenweg moet er bijkomende signalisatie geplaatst worden. Ook de verdeling/geleiding van fietsers op het kruispunt (komende van Zijpstraat - Bosstraat) moet gesignaleerd worden indien het een fietspad (enkelrichting) betreft.
Het einde van het dubbelrichtingsfietspas zijde rotonde, moet correct worden aangeduid (en dus niet zoals ingediend) zodat het duidelijk is voor fietsers dat ze niet mogen doorrijden tot aan de rotonde zelf.
Wat de wegversmallingen betreft, deze werden initieel geplaatst om de snelheid te minderen en er werd een opening gelaten om fietsers toe te laten om achter het geplaatste obstakel door te rijden. Dit is nu niet meer nodig gezien de aanleg van het fietspad.
Door deze aanleg wordt nu ook meer op de rijbaan geparkeerd en worden de versmallingen gebruikt om de wagen voor en/of achter te plaatsen en wordt er ook geparkeerd tussen de versmallingen waardoor de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in het gedrang komt. Nu rijdt er nog geen bus door maar eens de werken aan Warandestraat - Driesstraat voltooid zijn rijdt de bus weer via deze route.
Om deze redenen is het best de versmallingen nu weg te nemen en de situatie te bekijken later opnieuw te bekijken ifv natuurlijk parkeergedrag en de doortocht van de buslijn. Bijkomend voordeel is dat ook de voorziene borden van voorrangsregeling niet moeten geplaatst worden.
/
Artikel 1.
Een dubbelrichtingsfietspad in te stellen in de Nieuwenroodsesteenweg op het weggedeelte tussen de Paddegatstraat (verlengde van dit fietspad) tot nr. 12. Thv van nr. 12 wordt een oversteekplaats voor fietsers voorzien en eindigt het dubbelrichtingsfietspad.
Op het kruispunt met de Zijpstraat - Bosstraat worden stukken enkelrichtingsfietspad voorzien om de fietser van en naar deze straten te geleiden. Aan het begin van de Nieuwenroodsesteenweg (zijde pare huisnummers) wordt enkelrichtingsfietspad ingesteld.
Art. 2.
De maatregel te signaleren door plaatsing van de nodige borden D7 voor de enkelrichtingsfietspaden en voor het dubbelrichtingsfietspad de borden D7 met onderbord waarop 2 pijlen voorzien, 1 voor elke rijrichting, alsook de nodige wegmarkeringen aan te brengen.
Het einde van dit dubbelrichtingsfietspad wordt gesignaleerd door plaatsen van het bord C11.
Art. 3.
Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).