Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 24/11/2025 - 13:00

Aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een dubbelrichtingsfietspad en voetpad in de Prinsenstraat - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Jelle DE WILDE, Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Chantal LAUWERS, Kirsten HOEFS, Ewoud DE MEYER, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

Het schepencollege keurt het aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een tweerichtingsfietspad en voetpad in de Prinsenstraat goed.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De hierna voorziene maatregel betreft gemeentewegen.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Besluit van de gemeenteraad van 22 september 2016 houdende de delegatie van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te maken aan het college.
 
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 december 2023 waarbij het voorontwerp van onder meer de Prinsenstraat in kader van het Kopenhagenplan werd goedgekeurd.

 

  • Het ontwerp- en signalisatieplan van de Prinsenstraat (bijlage 1 en 2).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Met de heraanleg van het voet- en fietspad in de Prinsenstraat wordt een tweerichtingsfietspad aangelegd in de Prinsenstraat langs de zijde van de pare huisnummers in het gedeelte tussen de aansluiting rotonde Spaanse Lindebaan/De Merodestraat/Sparrenlaan en Nassaulaan. Nadien dienen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A op de rijbaan te komen. Door de uitrol van het mobiliteitsplan begint vanaf dat punt in de Prinsenstraat een fietszone. In het gedeelte van de Prinsenstraat tussen de aansluiting met de Nassaulaan en huisnummer 30, wordt de heraangelegde zone tussen de bomenrij voorbehouden voor voetgangers. 

 

De hierna voorziene maatregel betreft enkel gemeentewegen.

Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Een tweerichtingsfietspad in te stellen langs de zijde van de pare huisnummers in de Prinsenstraat in het gedeelte tussen de aansluiting rotonde Spaanse Lindebaan/De Merodestraat/Sparrenlaan en Nassaulaan.


Art. 2.

Een voetpad in te stellen langs de zijde van de pare huisnummers in de Prinsenstraat in het gedeelte tussen de aansluiting rotonde Spaanse Lindebaan/De Merodestraat/Sparrenlaan en huisnummer 30.

 

Art. 3.

De maatregel te signaleren door plaatsing van de nodige borden C11, D7, D9 en D11.

 

Art. 4.

Dit besluit overeenkomstig de richtlijnen van het decreet lokaal bestuur bekend te maken.

 

Art. 5.

Dit aanvullend reglement via het Loket lokaal bestuur door te sturen. Het betreft enkel (een) gemeenteweg(en) - (niet in havengebied of speciale beschermingszones).