Terug
Gepubliceerd op 25/06/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/05/2021 - 19:00

Aankoop van 1 koffer met ademanalysetoestel/ademtesttoestel en 1 bijkomende mobiele printer: voorwaarden en wijze van gunnen - Goedkeuring

Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karima MOKHTAR, Pierre VAN DEN WYNGAERT, gemeenteraadsleden
Afwezig: Jean DEWIT, gemeenteraadslid

De gemeenteraad keurt de aankoop van 1 koffer met ademanalysetoestel/ademtesttoestel en 1 bijkomende mobiele printer voor een geraamd bedrag van 4.300,00 euro (incl. btw) volgens de behoeften van de politiezone goed en stelt de voorwaarden en wijze van gunnen, zijnde een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, vast.

Gunningscriterium: prijs: 100%.

Op basis van een bevraging van team interventie en team verkeer worden volgende minimum technische specificaties weerhouden:

  • 1 robuuste en weerbestendige koffer met:
  • één ademanalysetoestel/ademtesttoestel met ethernet interface en modem interface
  • één mobiele printer met EID-kaartlezer
  • één klavier
  • een ruimte in de koffer om mondstukken te bewaren
  • een full omnium onderhouds- en herstelcontract;
  • 1 mobiele printer met EID-kaartlezer
  • mondstukken
  • printerpapier
  • modelgoedkeuring dienst metrologie.

In het verleden gebeurden de aankopen op basis van een raamovereenkomst van de Federale politie. De raamovereenkomst (DGS/DSA 2016 R3 223) van de Federale politie is ondertussen afgelopen en het is wachten op een nieuwe raamovereenkomst.

De leverancier Dräger, Heide 10 in 1780 Wemmel was opgenomen in de vorige raamovereenkomst en de vorige koffers werden op basis van de raamovereenkomst bij deze leverancier aangekocht.

Het is van belang dat de nieuwe toestellen compatibel zijn met de reeds aangekochte toestellen waardoor er geen dubbele stock van hulpstukken moet worden aangelegd (bv. mondstukken, laders, ...) en er geen extra opleiding door de medewerkers moet worden gevolgd. Daarom schrijft team middelenbeheer enkel de volgende leverancier aan: Dräger, Heide 10 in 1780 Wemmel.

Dit wordt gemotiveerd op basis van artikel 42, §1, 1°, d,ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 117, eerste lid en artikel 234, eerste lid van de nieuwe gemeentewet.
  • Artikel 42 §1, 1°, d,ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten (1) en haar uitvoeringsbesluiten.
  • Artikel 42, § 1, 1°, a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (limiet van € 135.000,00 excl. btw niet bereikt).
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • Artikel 90, 1° van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
 
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2021 om de aankoop van 1 koffer met ademanalysetoestel/ademtesttoestel en 1 bijkomende mobiele printer volgens de behoeften van de politiezone, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad voor een geraamd bedrag van 4.300,00 euro (incl. btw). 
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

De lokale politie Grimbergen houdt op regelmatige basis alcoholcontroles waarbij bestuurders van voertuigen worden gecontroleerd op het rijden onder invloed van alcohol door het afnemen van een ademtest. Daarnaast moet team interventie van bestuurders, die betrokken zijn in een verkeersongeval, een ademtest afnemen en van elke bestuurder die wordt gecontroleerd.

 

De politiezone beschikt over 3 ademanalysekoffers en 9 ademanalyse/ademtesttoestellen en 3 printers.  De eerste koffer werd aangekocht in 2016, de tweede in 2017 en de derde in 2018.  Twee koffers werden toegewezen aan team interventie.  De derde koffer wordt gebruikt door team verkeer.  Tijdens elke interventieshift (vroeg - laat - nacht) moet een koffer worden meegenomen.  De toestellen moeten regelmatig worden opgeladen waardoor de aankoop van een derde koffer voor team interventie een noodzaak is.

De koffer van team verkeer bevat 1 printer wat onvoldoende is bij gerichte controles op rijden onder invloed.  In dat geval zijn 2 printers een noodzaak.

 

Volgend gunningscriterium wordt gehanteerd:

  • prijs: 100%.


Op basis van een bevraging van team interventie en team verkeer worden volgende minimum technische specificaties weerhouden:

- 1 robuuste en weerbestendige koffer met:

  • één ademanalysetoestel/ademtesttoestel met ethernet interface en modem interface
  • één mobiele printer met EID-kaartlezer
  • één klavier
  • een ruimte in de koffer om mondstukken te bewaren
  • een full omnium onderhouds- en herstelcontract.

- 1 mobiele printer met EID-kaartlezer

- mondstukken

- printerpapier

- modelgoedkeuring dienst metrologie.

 

In het verleden gebeurden de aankopen op basis van een raamovereenkomst van de Federale politie. De raamovereenkomst (DGS/DSA 2016 R3 223) van de Federale politie is ondertussen afgelopen en het is wachten op een nieuwe raamovereenkomst.

De leverancier Dräger, Heide 10 in 1780 Wemmel was opgenomen in de vorige raamovereenkomst en de vorige koffers werden op basis van de raamovereenkomst bij deze leverancier aangekocht.

Het is van belang dat de nieuwe toestellen compatibel zijn met de reeds aangekochte toestellen waardoor er geen dubbele stock van hulpstukken moet worden aangelegd (bv. mondstukken, laders, ...) en er geen extra opleiding door de medewerkers moet worden gevolgd. Daarom schrijft team middelenbeheer enkel de volgende leverancier aan:

  • Dräger, Heide 10 in 1780 Wemmel.

Dit wordt gemotiveerd op basis van artikel 42, §1, 1°, d,ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Bijkomende info:

De kostprijs voor aankoop van 1 koffer met ademanalysetoestel/ademtesttoestel en 1 bijkomende mobiele printer volgens de behoeften van de politiezone, wordt geraamd op 4.300,00 euro (incl. btw).

Het nodige krediet voor deze aankoop is voorzien op artikel 330/ 744-51 van de buitengewone dienst van de politiebegroting 2021.

Publieke stemming
Aanwezig: Chantal LAUWERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Artikel 1.

De voorwaarden en wijze van gunnen voor de aankoop van 1 koffer met ademanalysetoestel/ademtesttoestel en 1 bijkomende mobiele printer volgens de behoeften van de politiezone bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking voor een geraamd bedrag van 4.300,00 euro (incl. btw) vast te stellen als volgt:

Gunningscriterium:

  • prijs: 100%.

Met volgende minimum technische specificaties:

- 1 robuuste en weerbestendige koffer met:

  • één ademanalysetoestel/ademtesttoestel met ethernet interface en modem interface
  • één mobiele printer met EID-kaartlezer
  • één klavier
  • een ruimte in de koffer om mondstukken te bewaren
  • een full omnium onderhouds- en herstelcontract.

- 1 mobiele printer met EID-kaartlezer

- mondstukken

- printerpapier

- modelgoedkeuring dienst metrologie.

 

Art. 2.

Volgende leverancier aan te schrijven:

  • Dräger, Heide 10 in 1780 Wemmel.

Dit wordt gemotiveerd op basis van artikel 42, §1, 1°, d,ii) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.