Terug
Gepubliceerd op 04/06/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

do 27/05/2021 - 19:00

Administratief toezicht op de kerkbesturen - Bestuur van de eredienst Sint-Amandus (Strombeek) - Rekening 2020 - Advies

Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karima MOKHTAR, Pierre VAN DEN WYNGAERT, gemeenteraadsleden
Afwezig: Patrick VERTONGEN, gemeenteraadslid

De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2020, vastgesteld op 23 februari 2021 door de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek). Het eigendomsrecht van de pastorie als dat de kerkfabriek eigenares zou zijn, wordt formeel tegen gesproken. De dienst financiën maakt voor goedkeuring een exemplaar van deze beslissing schriftelijk over aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):

  • Artikel 41, 9°:

De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

9° beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 55.
  • Besluit Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst.
  • Ministerieel besluit van 27 november 2006 modellen boekhouding besturen van de eredienst.
  • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
 
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 mei 2021 (dossierstuk 10).
 
  • De rekening 2020 van de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek), vastgesteld op 23 februari 2021 en bij de gemeente door het centraal kerkbestuur ingediend op 27 april 2021 via de software van Religio.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Er werd voor 2020 aan dit kerkbestuur een gemeentelijke exploitatietoelage uitbetaald van 56.243,11 euro.

Er werd voor 2020 aan dit kerkbestuur een gemeentelijke investeringstoelage uitbetaald van 5.569 euro.

Het resultaat van de exploitatie vertoont een financieel overschot van 73,31 euro.

Het resultaat van de investeringen sluit in evenwicht.

De jaarrekening bestaat uit twee onderdelen:

De FINANCIËLE NOTA is het eigenlijke jaarrekeningrapport conform het model opgelegd door de overheid. Naast enkele overzichtstabellen wordt hierin het volledige detail van de rekeningen opgenomen met daarnaast het budget (zoals eventueel gewijzigd) als toetssteen (dossierstuk 1);

De TOELICHTING (dossierstuk 2) omvat een reeks documenten en kan door de penningmeester naar believen worden uitgebreid. Verplicht zijn volgende stukken:

  1. de kastoestand (dossierstuk 3);
  2. overzicht van de interne kredietaanpassingen (dossierstuk 4);
  3. de geactualiseerde investeringsfiches -> geen;
  4. de wijzigingen in de geactualiseerde inventaris (dossierstuk 5);
  5. een lijst van de openstaande schulden en een lijst van de openstaande vorderingen -> geen;
  6. de staat van het vermogen. Dit document biedt een samenvattend overzicht van alle gewaardeerde elementen uit de inventaris (dossierstuk 6);
  7. de gehanteerde waarderingsregels (alle aankopen vanaf 1 januari 2007 worden gewaardeerd). Voor onroerende goederen worden de ligging, het kadastraal inkomen, eventuele erop rustende lasten en de (periodieke) opbrengsten aangegeven -> geen;
  8. de verdeelsleutels (zoals uitdrukkelijk gemotiveerd in de strategische nota van het meerjarenplan en toegevoegd aan de beleidsnota van het budget) -> geen.

 

Raadslid Eddie BOELENS krijgt het woord en meldt dat hij in een eerdere vergadering heeft gesproken over het overnemen van kosten van het kerkbestuur, waaronder het onderhoud van de tuin van de pastorij. Hij vraagt hoe deze discussie is afgelopen. Groen betreurt de houding van de kerbestuur van de pastorij over het eigenaarschap. Vroeger werd de pastorij gebruikt als vergaderlocatie. Het spijt hem dat zo’n mooi en groot gebouw alleen gebruikt wordt door de pastor. De pastorijtuin is onderdeel van het masterplan van Strombeek, waarbij er een weg zou komen om van Ter Borre naar het St. Amandsplein te lopen. Hij vraagt of de gemeente nog plannen heeft om de tuin in overleg met de parochie te openen voor de bewoners van Strombeek.

 

Schepen William DE BOECK krijgt het woord en betreurt eveneens de discussie die is ontstaan over het eigendom van gebouwen en het gebruik van de pastorijtuin maar vandaag staat de goedkeuring van de rekening 2020 geagendeerd. In 2020 zijn vier grote bomen weggehaald op kosten van de gemeente. Strikt genomen is dat verdedigbaar, omdat de gemeente van mening is dat ze eigenaar is van het terrein.

 

Schepen Philip ROOSEN krijgt het woord en antwoordt dat hij in het schepencollege heeft voorgesteld om de pastorijtuin op te splitsen, zodat er voldoende ruimte overblijft voor de bewoner en de tuin toch opengesteld kan worden voor publiek. De discussie is echter on hold gezet, omdat het kerkbestuur sterk dwarsligt.

 

Raadslid Eddie BOELENS krijgt wederom het woord en vindt de houding van het kerkbestuur onbegrijpelijk en dringt aan op nieuw overleg. Hij vraagt of in het najaar enkele nieuwe bomen geplant worden op de plekken waar de gemeente sparren heeft gekapt.

 

Raadslid Gerlant VAN BERLAER krijgt het woord en stelt dat de gemeente jaarlijks geld beschikbaar stelt op basis van de afsprakennota. Hij vraagt of deze afsprakennota geschrapt kan worden als het centrale kerkbestuur deze niet respecteert.

 

Schepen William DE BOECK repliceert dat de afsprakennota, toch de 3 eerste, altijd goed heeft gewerkt. Ook nu worden de meeste afspraken nagekomen en is alleen een discussie ontstaan over het eigendomsrecht. Het opzeggen van de afsprakennota leidt tot een slechtere situatie.

Bijkomende info:

Bij het doornemen van het ontwerp van deze rekening werden alle stavingsstukken (facturen, onkostennota’s, ...) getoetst aan het overzicht van de bankrekeninguittreksels.

AR 2220 vergoeding penningmeester: volgens de afsprakennota is deze gelijk aan maximum 3% van de netto exploitatie-inkomsten (exclusief toelagen en creditnota’s). Hiervoor worden de cijfers uit de jaarrekening in aanmerking genomen en niet deze uit het meerjarenplan of budget. Op basis van deze gegevens zou de vergoeding van 3% volgens de cijfers uit het ontwerp gebaseerd zijn op: (2.870,11 euro min 178,82 euro min 1 525,32) x 3% wat dus overeenkomt met 34,98 euro ipv 80 euro. Via mailbericht van 3 februari 2021 (dossierstuk 7) laat de penningmeester weten dat het verschil (45,02 euro) in 2021 zal worden terugbetaald aan de kerkfabriek.

In de toelichtende nota onder punt c wordt vermeld dat de kerkraad als ''eigenaar'' van de pastorie optreedt om een aantal onderhoudswerkzaamheden uit te voeren om dit gebouw weer bewoonbaar te maken. De stelling dat de kerkfabriek eigenares is van de pastorie wordt door de gemeente tegengesproken. Dit werd reeds herhaaldelijk aan de kerkraad medegedeeld. Laatste stand van zaken in dit dossier dateert van 21 april 2021 (dossierstuk 8). Zie ook desbetreffende het door de gemeenteraad op 28 mei 2015 goedgekeurde pastorieplan (dossierstuk 9).

De kastoestand stemt overeen met het saldo van de werkingsrekeningen op datum van 31 december 2020.

Om deze controle zo zorgvuldig mogelijk te kunnen uitvoeren, wordt aan het kerkbestuur steeds gevraagd de notulen van de vergaderingen van de kerkraad duidelijk leesbaar en zo volledig als mogelijk op te stellen, voornamelijk wat de wet op de overheidsopdrachten betreft.

De rekening geeft het resultaat weer van wat er door de kerkraad is beslist en is opgenomen in zijn notulen (prijsofferteaanvragen, overeenkomsten, gunningen…).

Op basis van voorliggende stukken kan men afleiden dat er door het kerkbestuur in 2020 geen handelingen werden uitgevoerd die de financiële belangen van de gemeente schenden.

Bijlagen 1 tot 6: bankrekeninguittreksels.

Publieke stemming
Aanwezig: Chantal LAUWERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Elke WOUTERS
Tegenstanders: Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Katrien LE ROY, Gerlant VAN BERLAER
Onthouders: Eddie BOELENS, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER
Resultaat: Met 23 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 3 onthoudingen
BESLUIT:

Artikel 1.

Een gunstig advies uit te brengen over de jaarrekening 2020, vastgesteld op 23 februari 2021 door de kerkraad Sint-Amandus (Strombeek).

 

Art. 2.

De stelling van de kerkraad, in de toelichtende nota, dat de pastorie eigendom zou zijn van de kerkfabriek andermaal formeel tegen te spreken op basis van eerder gemaakte afspraken (pastorieplan).

 

Art. 3.

De dienst financiën maakt voor goedkeuring een exemplaar van deze beslissing schriftelijk over aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.