Terug
Gepubliceerd op 07/08/2024

Besluit  BESLUIT BURGEMEESTER

wo 07/08/2024 - 12:00

Politieverordening: veiligheidscontroles voor de medewerkers van het festival Voodoo Village 2024 - Goedkeuring

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester
Verontschuldigd: Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De burgemeester beslist tot een voorafgaande veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement Voodoo Village 2024. Deze personen kunnen als dienstverlener, leverancier van goederen, onderaannemer, betaald of vrijwillig personeelslid van de organisator meewerken aan het evenement.

De burgemeester licht de organisator van het evenement hierover in.

Dit besluit wordt bekendgemaakt zoals voorzien in de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur en is onmiddellijk van kracht na de vereiste afkondiging.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikels 119, 133 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

 

  • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

 
  • Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen van 29 maart 2018.

 

  • Artikels 5 en 389 Algemeen politiereglement Grimbergen, laatst gewijzigd in zitting van 27 juni 2024 (APR).
De beslissing wordt genomen op grond van:

ALGEMEEN

  • DLB.

  • Artikels 119, 133 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Ministeriële omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen van 29 maart 2018.

  • Artikels 5/1, 5/2, 7 tot 7/2, 14, 34, §3, 44/1 en 44/7,  4°- 6° van de wet op het politieambt (WPA).

  • Punt 8 van de Omzendbrief OOP 47 van 31 maart 2014.

 
  • Artikels 5 en 389 Algemeen politiereglement Grimbergen, laatst gewijzigd in zitting van 27 juni 2024 (APR).

 

SPECIFIEK

  • Besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 2023 van:

    • 15 januari:

      • "Evaluatie Voodoo Village 2023 - Presentatie organisatie - Kennisname";
      • "Voodoo Village 2024 - Principiële toelating";
    • 28 mei "Voodoo Village 2024: verslag multidisciplinaire coördinatievergadering van donderdag 25 april 2024: veiligheidsdossier en mobiliteitsplan - Kennisname".

 

  • Verslagen van de coördinatievergaderingen van 25 april en 6 juni 2024.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Bespreking veiligheidsdossier op de multidisciplinaire vergadering van 25 april 2024 (verslag in bijlage).

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:
I. Algemeen

De omzendbrief betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen van 29 maart 2018 beoogt enerzijds het juridische kader in herinnering te brengen waarop de voorafgaande veiligheidscontroles zijn gebaseerd met het oog op de handhaving van de openbare orde en de voorkoming van misdrijven tijdens culturele, sociale, feestelijke, folkloristische of sportieve evenementen en anderzijds om de praktische modaliteiten van die controles vast te leggen.

Een genegotieerd beheer van die evenementen houdt de responsabilisering en de samenwerking van alle betrokken actoren in (overheid, organisator, politie, hulpdiensten, belangrijkste partners...).

Deze omzendbrief heeft enkel betrekking op de voorafgaande veiligheidscontroles. Wat de andere aspecten van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte betreft, wordt naar omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 verwezen.

Nadat het toepassingsgebied van onderhavige omzendbrief, de verantwoordelijkheden van iedere partner en het wettelijke kader voor de voorafgaande veiligheidscontroles zijn afgebakend, worden de nadere regels voor de uitvoering van die controles uiteengezet.

 

Hiermee wordt aan de lokale overheid een middel ter beschikking gesteld dat onder meer o.b.v. de ervaringen uit het verleden en de aanbevelingen van het Comité P toelaat de maatregelen van bestuurlijke politie te nemen die zo nodig geboden zijn, met inachtneming van de rechten van de burgers, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

 

II. Voodoo Village 2024

Op zaterdag 7 en zondag 8 september 2024 gaat het festival Voodoo Village door op de locatie Gravenkasteel, gelegen Warandestraat 100 te 1851 Humbeek.

 

In de multidisciplinaire vergadering van 25 april 2024 heeft de Lokale Politie Grimbergen gevraagd naar het voorzien van een voorafgaandelijke screening van het personeel/medewerkers Voodoo Village die op het terrein aanwezig zijn, zowel achter als voor de schermen. Andere festivals doen dit ook, de verantwoordelijke politiedienst, in casu de lokale politie Grimbergen, onderzoekt of de medewerker een gevaar vormt voor de openbare orde op het evenement.

Volgende feiten worden daarbij in overweging genomen:

Feiten

Periode

Radicalisme, veiligheid van de staat  en terrorisme

Onbeperkt

Wapens en munitie

3 jaar voorafgaand aan evenement

Verdachte handelingen

Inschatting a.d.h.v. inhoud

 

Als gevolg hiervan wordt aan de burgemeester gevraagd om een politieverordening goed te keuren en moet er tevens een protocol voor de verwerking van de persoonsgegevens van de medewerkers n.a.v. festival Voodoo Village 2024 tussen de gemeente Grimbergen, de lokale politie Grimbergen en de organisatie van Voodoo Village afgesloten worden.

Het protocol voor de verwerking van de persoonsgegevens van de medewerkers wordt toegevoegd als bijlage bij dit besluit. Dit werd reeds ondertekend door de 3 partijen.

Bijkomende info:

/

BESLUIT

Artikel 1.

Tot een voorafgaande veiligheidscontrole van de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement Voodoo Village 2024.

Deze personen kunnen als dienstverlener, leverancier van goederen, onderaannemer, betaald of vrijwillig personeelslid van de organisator meewerken aan het evenement.

De burgemeester licht de organisator van het evenement hierover in.

 

Art. 2.

De organisator van het evenement is verplicht om de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement in te lichten over deze voorafgaande veiligheidscontrole.

 

Art. 3.

De organisator van het evenement is verplicht om de personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement een schriftelijke verklaring te laten ondertekenen waarin ze zich akkoord verklaren met deze voorafgaande veiligheidscontrole en bijgevolg hun toestemming verlenen dat hun persoonsgegevens kunnen worden overgemaakt aan de politiediensten met het oog op de veiligheidscontrole. Deze schriftelijke verklaring kan opgenomen worden in een arbeids- , vrijwilligers- of dienstenovereenkomst. Elke andere vorm van vrijelijke en geïnformeerde schriftelijke toestemming is ook toegelaten.

 

Art. 4.

De organisator van het evenement maakt de persoonsgegevens ten laatste 4 weken voor aanvang van het evenement over aan de verantwoordelijke politiedienst. Mits bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen, kan de organisator, na gemotiveerde voorafgaandelijke aanvraag, vragen om van voormelde termijn af te wijken. In onderling overleg met de betrokken verantwoordelijke politiedienst kan een latere datum hiervoor worden overeengekomen.

De organisator moet eventuele wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven en kan, mits akkoord van de verantwoordelijke politiedienst, na deze termijn ook nog aanvullingen doorgeven.

De organisator staat in voor de juistheid van de aangeleverde persoonsgegevens.

De volgende gegevens worden minstens overgemaakt:

  • Voornaam;

  • Naam;

  • Geboortedatum;

  • Geboorteplaats (indien beschikbaar);

  • Rijksregisternummer of INSZ nummer (verplicht voor houders van een Belgisch identiteitsdocument ofwel een Belgisch verblijfsdocument);

  • Taak en functie tijdens het evenement;

  • Nationaliteit.

De verantwoordelijke politiedienst legt een register aan dat de verwerking van deze gegevens documenteert.

 

Art. 5.

Bij de voorafgaande veiligheidscontrole onderzoekt de verantwoordelijke politiedienst of de betrokkene een gevaar vormt voor de openbare orde op het evenement. Op basis van een door de verantwoordelijke politiedienst uitgevoerde risicoanalyse, rekening houdend met de antecedenten, zullen volgende criminaliteitsdomeinen voor veiligheidscontrole in beschouwing worden genomen:

Feiten

Periode

Radicalisme, veiligheid van de staat en terrorisme

Onbeperkt

Wapens en munitie

Drie jaar, voorafgaand aan evenement

Verdachte handelingen

Inschatting aan de hand van de inhoud

 

Art. 6.

Volgende categorieën van personen die meewerken aan de organisatie en het verloop van het evenement worden onderworpen aan een voorafgaande veiligheidscontrole:

  • betaalde personeelsleden van de organisator;

  • vrijwilligers;

  • leveranciers van goederen en diensten + onderaannemers;

  • productieleveranciers van goederen en diensten + onderaannemers;

  • cateringbedrijf + onderaannemers;

  • verenigingen en

  • dienstverleners (Rode Kruis, brandweer).

 

Art. 7.

Bij de voorafgaande veiligheidscontrole raadpleegt de verantwoordelijke politiedienst de haar ter beschikking gestelde gegevensbanken.

 

Art. 8.

O.b.v. de persoonsgegevens die ter beschikking zijn gesteld door de organisator voert de verantwoordelijke politiedienst de voorafgaande veiligheidscontrole uit. Na deze veiligheidscontrole geeft de verantwoordelijke politiedienst een advies aan de burgemeester over het veiligheidsrisico van de gecontroleerde personen.

 

Art. 9.

De burgemeester kan - op basis van het advies van de politie - beslissen dat de gecontroleerde persoon de toegang tot het evenement geweigerd wordt.

De burgemeester maakt deze beslissing over aan de organisator en de betrokkene.

De burgemeester motiveert zijn beslissing aan de betrokkene op basis van het gevaar voor de openbare orde dat zijn aanwezigheid op het evenement zou betekenen. In zijn motivering kan de burgemeester geen melding maken van politionele gegevens (informatie of onderzoeksgegevens), behalve met het akkoord van de bevoegde magistraat.

 

Art. 10.

De organisator informeert de burgemeester over het gevolg dat aan de weigeringsbeslissing is gegeven door de organisator en door de betrokkene.

 

Art. 11.

Indien de betrokkene de toegang tot het evenement geweigerd wordt, dan licht de burgemeester de betrokkene in dat hij hiertegen een verzoek tot schorsing of nietigverklaring kan indienen bij de Raad van State (dit in toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State).

 

Art. 12.

Indien de beslissing gebaseerd is op onjuiste gegevens, dan kan de betrokkene via de procedure van onrechtstreeks toegang de verbetering van zijn gegevens vragen (dit in toepassing van artikel 71 (met verwijzing naar artikel 26, 7°a) van de wet van 30 juni 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens).

 

Art. 13.

Indien er bij de veiligheidscontroles door de politie, naar aanleiding van het overmaken van de persoonsgegevens door de organisator krachtens artikel 4 van onderhavig reglement, elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven tot een negatief advies aan de burgemeester – aangaande de toegang van de medewerker tot het evenement – kan de politie een dubbelcheck uitvoeren. Dit om valse negatieve geweigerden zoveel als mogelijk te vermijden. Daartoe kan de politie desgevallend overleg plegen met het openbaar ministerie, de Local Task Force of andere geëigende en bevoegde adviesorganen en – instanties.

 

Art. 14.

Tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen voorziet, wordt elke overtreding van deze politieverordening bestraft met een gemeentelijke administratieve geldboete van maximaal 350 euro.

Bij overtreding van deze politieverordening kan de burgemeester bovendien besluiten tot het intrekken van de afgeleverde vergunning voor de organisatie van het evenement.

 

Art. 15.

Deze verordening wordt van kracht onmiddellijk na de vereiste afkondiging.

 

Art. 16.

Dit besluit bekend te maken zoals voorzien in de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.