Terug
Gepubliceerd op 20/06/2025

Besluit  BESLUIT BURGEMEESTER

vr 20/06/2025 - 12:00

Tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid - handhaving openbare orde: acties 'Stop arming Israël' op 23 juni 2025

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester
Verontschuldigd: Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur

De burgemeester treft de nodige maatregelen teneinde de openbare orde te handhaven ter gelegenheid van de actie van het collectief 'Stop arming Israël' in de periode van 22 tot en met 24 juni 2025. De burgemeester kondigt deze tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid daar hij pas in kennis gesteld werd van een potentieel gevaar van deze actie en dat deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
  • Artikel 63 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

  • Artikel 134 van de nieuwe gemeentewet

    In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven , met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.

  • Artikel 135 §2 van de nieuwe gemeentewet

    De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

    Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd :
    1° alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen, of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken; voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel;
    2° het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren;
    3° het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en andere openbare plaatsen;
    4° het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren;
    5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
    6° het verhelpen van hinderlijke voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven. 
    7° het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast. 

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • de Grondwet, artikel 26;
  • de wet van 6 maart 1818 betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordeningen op te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, in het bijzonder de artikelen 1 en 2 gewijzigd door de wet van 5 juni 1934, en door de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen;
  • de wet van 5 augustus 1992 op het PolitieAmbt, de artikelen 11 tot en met 16;
  • de wet van 29 juli 1934 houdende het verbod op private milities;
  • het Strafwetboek, artikel 406;
  • de omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 18 juli 2002 met betrekking tot gebeurtenissen die met de openbare orde samenhangen en die op de autosnelwegen plaatsvinden;
  • de Nieuwe Gemeentewet, artikel 134§1 en artikel 135§2.
  • de bepalingen van de omzendbrief OOP41, meer bepaald de verantwoordelijkheden van de burgemeester en de organisator van een evenement op het openbaar domein
  • De Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 § 2, 287 en 288.
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Aanleiding:

Op 13 juni 2025 wordt de burgemeester door de korpschef van de PZ GRIMBERGEN op de hoogte gebracht van de mogelijke plannen van de activisten van 'Stop arming Israël'. Dit collectief bestaat onder andere uit 'Agir pour la paix', 'Code Rood' en 'XR'. De doelwitten zijn 10, volgens hen, medeplichtige bedrijven in België die vliegtuigcomponenten, raketcomponenten en drone­ componenten produceren en transporteren voor en naar Israël. Op het grondgebied Grimbergen werd de firma Caterpillar, gevestigd op de terreinen aan de Humbeeksesteenweg 98, Industrieweg 16 en Eppegemsesteenweg 31, als kwetsbaar aangeduid door de federale politie.

 

Feiten context en argumentatie:

Op de aangekondigde actiedag van 23 juni 2025 zijn initiatieven van geweldloze en burgerlijke ongehoorzaamheid te verwachten en zullen die acties zich vooral richten naar de bedrijven waarvan de groepering zegt dat zij vliegtuigcomponenten raketcomponenten en drone-componenten produceren voor en transporteren naar Israël. Op het grondgebied van de gemeente Grimbergen zijn er in dit opzicht punten van belang.

 

Tot op heden is er geen voorafgaandelijke aanmelding bij de bevoegde bestuurlijke overheid en werd er geen verantwoordelijke naar voren geschoven waarmee nodige afspraken konden worden gemaakt.

 

Het is niet ondenkbeeldig is dat er infiltraties mogelijk zijn van actievoerders die geweld en vandalisme niet schuwen en het geweldloze karakter van de actie, namelijk burgerlijke ongehoorzaamheid, willen uitdagen of ondergraven:

  • In het verleden gebruikten actievoerders, meer bepaald van 'Code rood', duidelijke aangeleerde, geoefende tactieken en technieken om targets te benaderen, te penetreren en de ordediensten te misleiden;
  • Tijdens voorgaande acties van het collectief 'Code Rood' vielen schadegevallen (aan o.a. hekkens en machines) te betreuren;
  • De gehanteerde methodologie van de actievoerders kan erop gericht zijn om langdurig - zelfs meerdaags - actie te voeren middels het zich vastketenen aan andere actievoerders of installaties, blokkeren van verkeer, doorgangen of toegangen, het zich vastlijmen en andere creatieve manieren om het de ordediensten moeilijk te maken de actievoerders van de plaats te verwijderen;
  • De voorbije manifestaties van het collectief 'Code Rood' (al dan niet in het buitenland) is gepaard gegaan met een aantal incidenten waarbij het soms zelfs tot fysieke confrontatie en/of rellen is gekomen, dat in enkele gevallen personen verwondingen opliepen, waarvan een aantal zelfs gehospitaliseerd diende te worden, dat daarenboven ernstige beschadigingen aan openbare gebouwen, domeinen en particuliere goederen werden aangericht die als disproportioneel kunnen worden beschouwd, ook voor wat betreft de sociaaleconomische impact;
  • Volgens informatie van de Federale Politie blijkt dat de actievoerders zich voorafgaandelijk gaan organiseren, verzamelplaatsen voor vertrek gaan organiseren, zich solitair, in kleine groepen gaan verplaatsen om dan verzameld actie te voeren. De manifestanten kunnen aankomen in detreinstations en bushaltes op het grondgebied van de gemeente, of met eigen vervoersmiddelen, om zich van daaruit te verplaatsen in de richting van het beoogde doelwit;
  • Uit vorige acties is gebleken dat actievoerders geadviseerd worden om geen drager te zijn van hun identiteitskaart, smartphone of nota's die kunnen leiden tot hun gerichte identificatie;
  • De politie wil in het kader van genegotieerd beheer van de openbare orde een escalatie op het moment zelf voorkomen. De politie wil preventief in de diepte kunnen optreden tegen de actievoerders voorzien van kleding en materiaal om over de omheining te klimmen of deze open te knippen en zich voor lange tijd vast te kleven;
 

Er bestaat voldoende aanleiding om alle nodige maatregelen te treffen teneinde de openbare orde te handhaven ter gelegenheid van de actie van het collectief 'Stop arming Israël' in de periode van 22 juni tot en met 24 juni 2025. Daarbij wordt onverminderd toepassing gemaakt van de principes van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte, waarbij er op voorhand zo duidelijk mogelijk afspraken worden gemaakt met de vertegenwoordigers van de manifestanten over bijvoorbeeld een manifestatiezone, de plaatsen en de omstandigheden waarin acties en betogen kan geduld worden, beperkt in tijd en ruimte, en bij voorkeur op een plaats met symbolische waarde voor de actievoerder die ruimte biedt voor de vrijheid van vergaderen en vrije meningsuiting.
Iedereen moet ertoe bijdragen om manifestaties zonder incidenten te laten verlopen, zodat de openbare orde en de individuele rechten en vrijheden van de bevolking maximaal worden gevrijwaard.

 

De burgemeester kondigt een tijdelijke politieverordening af bij hoogdringendheid daar hij pas in kennis gesteld werd van een potentieel gevaar van deze actie en dat deze informatie nog niet gekend was op het moment van de vorige gemeenteraad. De tijdelijke politieverordening wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende gemeenteraad.

BESLUIT

Artikel 1.

Van zondag 22 juni 2025 tot en met dinsdag 24 juni 2025 is het verboden, alleen of in groep, met het oog om te betogen, in bezit te zijn van werktuigen zoals touwladders, ijzeren kniptangen of zagen, drilboren, lijmen, ed. voorwerpen teneinde niet voor publiek toegankelijke terreinen te betreden.

 

Art. 2.

Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

 

Art. 3.

Personen worden niet verhinderd in hun bewegingsvrijheid, niet aangetast in hun fysieke integriteit, en worden niet uitgescholden, geïntimideerd of bedreigd.

 

Art. 4.

Van zondag 22 juni 2025 tot en met dinsdag 24 juni 2025 zich gemaskerd, vermomd of verkleed op de openbare weg te bevinden of zich in de plaatsen toegankelijk voor het publiek te begeven, uitgezonderd wanneer dit om historische, folkloristische of religieuze redenen wordt aanvaard. De burgemeester kan in bijzondere omstandigheden afwijkingen toestaan.

 

Art. 5.

Het is verboden van enig voorwerp te dragen of voorhanden te hebben, dat gebruikt kan worden om te slaan, te steken of te verwonden, evenals het dragen van helmen of schilden

 

Art. 6.

Het is verboden schade toe te brengen aan de openbare weg of private eigendommen.

 

Art. 7.

Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:

  • gooien, stoten of lanceren van een voorwerp dat iemand kan hinderen of bevuilen of dat andermans eigendom kan beschadigen of vernielen;
  • gebruik maken van vuurwerk, behoudens vergunning van de bevoegde overheid;
  • klimmen op afsluitingen, in bomen, op palen, constructies of allerhande installaties, behoudens vergunning van de bevoegde overheid.

 

Art. 8.

De politiediensten krijgen de opdracht de naleving van dit besluit te doen respecteren. Zij kunnen hiervoor alle voertuigen of elk vervoermiddel van deelnemers doorzoeken naar voorwerpen welke de openbare orde kunnen verstoren. Zij kunnen hiervoor gebruik maken van audiovisuele opnames. Zij kunnen overgaan tot identificatie van alle aanwezigen en desnoods tot nazicht van de bagage of fouille van personen. Personen die zich niet schikken naar de bevelen van de politiediensten kunnen bestuurlijk aangehouden worden

 

Art. 9.

De politiediensten, rekening houdend met de risico's die de zaak met zich meebrengt, gebruikt zo nodig geweld om huidig besluit te doen naleven. Het gebruikte geweld moet redelijk zijn en moet voorafgegaan zijn door een genegotieerd beleid. Het geweld mag enkel na voorafgaande onderhandelingen en na de wettelijke waarschuwingen.

 

Art 10.

Overtredingen op onderhavig deze politieverordening worden aanzien als een verstoring van de openbare orde en worden bestraft zoals bepaald in het algemeen politieverordening van de gemeente Grimbergen.

 

Art 11.

Deze politieverordening heeft uitwerking zodra het is aangeplakt op de gebruikelijke aanplakplaats voor de officiële bekendmakingen, van zodra het is bekend gemaakt op de gemeentelijke website.

 

Art 12.

Een afschrift van dit besluit wordt tevens overgemaakt aan:

  • Lokale Politie Grimbergen;
  • Federale Politie Halle-Vilvoorde;
  • DIRCO;
  • DIRJUD;
  • De Provinciegouverneur;
  • De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken;
  • De Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde;
  • De Procureur des Konings bij het politieparket te Halle-Vilvoorde.