Het schepencollege keurt de nieuwe verkeersregeling in de Beverstraat – aansluiting Antwerpselaan waarbij de aansluiting van de Beverstraat met de Antwerpselaan fysiek wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer goed.
De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.
De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.
Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.
De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.
De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.
/
Inwoners van Strombeek-Bever gaven in de bewonersenquête aan dat de verkeersdruk in het centrum hoog is, de wandel- en fietsruimte er beperkt is en dat het verkeer gemengd verloopt. De verkeersdruk wordt onder meer veroorzaakt door het aandeel doorgaande bewegingen gelinkt aan de R0 door Strombeek-Bever die geen bestemming hebben binnen het centrum.
In het mobiliteitsplan, dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, komt de gemeente dan ook tegemoet aan deze bezorgdheden door onder meer de Beverstraat ter hoogte van de aansluiting met de Antwerpselaan fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van paaltjes.
Momenteel is er een verbod van toegang voor gemotoriseerd verkeer komende vanuit de Antwerpselaan ingesteld in de Beverstraat (aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer van 3 oktober 2016 inzake het instellen van een verbod van toegang voor gemotoriseerd verkeer in de Beverstraat – aansluiting Antwerpselaan). Door het plaatsen van bovenvermelde paaltjes is het echter niet langer nodig dit verbod van toegang te behouden.
Daarnaast wordt de voorrang van de Antwerpselaan ten opzichte van de Beverstraat aangegeven door een verkeersbord B5 (stoppen en voorrang verlenen) en een stopstreep. Aangezien er geen doorgang meer mogelijk zal zijn van de Beverstraat naar de Antwerpselaan voor gemotoriseerd verkeer, is het aangewezen om het stopbord B5 te vervangen door een verkeersbord B1 (voorrang verlenen) en de stopstreep te verwijderen. Dit om aan te geven dat fietsers komende vanuit de Beverstraat, die het dubbelrichting fietspad in de Antwerpselaan wensen op te rijden, voorrang dienen te verlenen aan fietsers die zich reeds op het dubbelrichting fietspad in de Antwerpselaan bevinden, zonder dat deze verplicht worden eerst te stoppen.
Het aanpassen van de aanduiding van de voorrangsregeling van de Antwerpselaan ten opzichte van de Beverstraat zorgt eveneens voor uniformiteit qua aanduiding. De voorrangsregeling van de Antwerpselaan ten opzichte van de de Villegas de Clercampstraat en de Oude Mechelsebaan wordt eveneens aangegeven door middel van een verkeersbord B1 (voorrang verlenen).
/
Artikel 1.
Een nieuwe verkeersregeling in te stellen in de Beverstraat - aansluiting Antwerpselaan waarbij de aansluiting van de Beverstraat met de Antwerpselaan fysiek wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer (zoals personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens).
Art. 2.
De nieuwe verkeersregeling is van kracht vanaf 19 februari 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).
Art. 3.
De signalisatie die het verbod van toegang voor gemotoriseerd verkeer in de Beverstraat – aansluiting Antwerpselaan aangeeft, te verwijderen.
Het verkeersbord B5 en bijhorende stopstreep eveneens te verwijderen en er een verkeersbord B1 te plaatsen.