Het schepencollege keurt het instellen van een verbod parkeren in de de Villegas de Clercampstraat tussen de Hendrik Drapsstraat en GBS ‘t Villegastje langs de zijde met de onpare huisnummers goed.
De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.
De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.
Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.
De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.
De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.
Tijdens de vergadering ‘uitrol mobiliteitsplan’ van 13 december 2023 wordt gekozen om het parkeren in de de Villegas de Clercampstraat tussen de Hendrik Drapsstraat en de school GBS ‘t Villegastje te faciliteren langs de rechterzijde. Dit zorgt ervoor dat bestuurders een beter zicht hebben op fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A die vanuit de andere richting komen.
Inwoners van Strombeek-Bever gaven in de bewonersenquête aan dat de verkeersdruk in het centrum hoog is, de wandel- en fietsruimte er beperkt is en dat het verkeer gemengd verloopt. De verkeersdruk wordt onder meer veroorzaakt door het aandeel doorgaande bewegingen gelinkt aan de R0 door Strombeek-Bever die geen bestemming hebben binnen het centrum.
In het mobiliteitsplan, dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, komt de gemeente dan ook tegemoet aan deze bezorgdheden door circulatiemaatregelen (verkeersknips, enkelrichtingsstraten) in te voeren.
Zo werd de rijrichting in de de Villegas de Clercampstraat recent omgedraaid waarbij het verkeer voortaan in de richting van de Antwerpselaan dient te rijden (politieverordening van 5 februari 2024 inzake het instellen van beperkt éénrichtingsverkeer en een fietszone in deelgemeente Strombeek-Bever).
Fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A zijn wel nog steeds toegelaten in beide richtingen.
Er wordt voorgesteld om het parkeerverbod in de de Villegas de Clercampstraat tussen de Hendrik Drapsstraat en GBS ‘t Villegasje te verplaatsen van de zijde van de pare huisnummers naar de zijde van de onpare huisnummers. Momenteel parkeren voertuigen langs de rechterzijde van de weg.
Door het omdraaien van de rijrichting in deze straat zouden voertuigen in dit gedeelte dan langs de linkerzijde van de weg komen te parkeren wat nefast is voor de zichtbaarheid op fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A komende uit de andere rijrichting.
Door het parkeerverbod te verplaatsen naar de zijde van de onpare huisnummers dienen voertuigen, zoals voorheen het geval was, in dit weggedeelte opnieuw langs de rechterzijde te parkeren.
/
Artikel 1.
In de de Villegas de Clercampstraat tussen de ingang van GBS ’t Villegastje en de Hendrik Drapsstraat een parkeerverbod in te stellen langs de zijde met de onpare huisnummers.
Art. 2.
De in artikel 1 vermelde maatregel is van kracht vanaf 19 februari 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).
Art. 3.
De maatregel signaleren door het plaatsen en verwijderen van de nodige borden E1 met de onderborden begin en einde van het verbod.