Het schepencollege keurt het instellen van een nieuwe parkeerregeling in de de Villegas de Clercampstraat tussen het kruispunt met de Jan Mulsstraat en het kruispunt met de Antwerpselaan waarbij het verbod van parkeren wordt opgeheven aan de zijde van de aansluiting met de Oude Mechelsestraat goed.
Het mobiliteitsplan dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad.
De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.
De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.
Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.
De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.
De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.
Tijdens de vergadering ‘uitrol mobiliteitsplan’ van 13 december 2023 wordt gekozen om het parkeren in de de Villegas de Clercampstraat tussen het kruispunt met de Jan Mulsstraat en het kruispunt met de Antwerpselaan toe te laten langs één zijde.
Inwoners van Strombeek-Bever gaven in de bewonersenquête aan dat de verkeersdruk in het centrum hoog is, de wandel- en fietsruimte er beperkt is en dat het verkeer gemengd verloopt.
De verkeersdruk wordt onder meer veroorzaakt door het aandeel doorgaande bewegingen gelinkt aan de R0 door Strombeek-Bever die geen bestemming hebben binnen het centrum.
In het mobiliteitsplan, dat op 25 mei 2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, komt de gemeente dan ook tegemoet aan deze bezorgdheden door onder meer een verkeersknip in te voeren in de de Villegas de Clercampstraat ter hoogte van de aansluiting met de Antwerpselaan.
Door het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2009 (aanvullend reglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer inzake het instellen van een parkeerverbod in de de Villegas de Clercampstraat tussen het kruispunt met de Jan Mulsstraat en het kruispunt met de Antwerpselaan) werd in de de Villegas de Clercampstraat tussen het kruispunt met de Jan Mulsstraat en het kruispunt met de Antwerpselaan een parkeerverbod langs beide zijden ingesteld om een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer van en naar de Antwerpselaan te bevorderen.
Aangezien er een verkeersknip wordt ingevoerd in de de Villegas de Clercampstraat ter hoogte van de aansluiting met de Antwerpselaan, waardoor er geen gemotoriseerd verkeer meer mogelijk is van de Antwerpselaan naar de Villegas de Clercampstraat en omgekeerd, kan parkeren tijdelijk toegelaten worden langs één zijde.
Er wordt voorgesteld om het parkeren toe te laten aan de zijde van het kadastraal perceel met nummer 109K (perceel gelegen langsheen de Oude Mechelsestraat).
/
Artikel 1.
In de de Villegas de Clercampstraat tussen het kruispunt met de Jan Mulsstraat en het kruispunt met de Antwerpselaan een nieuwe parkeerregeling in te stellen waarbij het verbod van parkeren langs de zijde van de aansluiting met de Oude Mechelsestraat wordt opgeheven.
Art. 2.
De in artikel 1 vermelde maatregel is van kracht vanaf 19 februari 2024 tot na de evaluatieperiode (vermoedelijk 1 jaar later).
Art. 3.
Deze maatregel te signaleren door het verwijderen van het bord E1 met onderbord begin van het verbod.