Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

Notulen  RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

do 25/03/2021 - 19:30 Digitaal via Microsoft Teams
Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Jean DEWIT, Karima MOKHTAR, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 25/03/2021 om 18:36.

  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen

      • Notulen van de vorige Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Goedkeuring

        Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Chris SELLESLAGH, burgemeester
        William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Jean DEWIT, Karima MOKHTAR, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van 25 februari 2021 goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74, 2° DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         

        • Artikel 19 DLB:

        De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
        De voorzitter is ook verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad de gemeenteraadsleden nog niet bijeengeroepen zijn. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
        Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

         

        • Artikel 277, §1 DLB:

        De algemeen directeur woont de vergaderingen van de gemeenteraad bij en is verantwoordelijk voor het opstellen en het bewaren van de notulen en het zittingsverslag ervan.
        De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad worden, na goedkeuring, ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
        De bepalingen, vermeld in het eerste en tweede lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

         
        • Artikel 278, §1 DLB:

        De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit.
        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.
        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        /

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        De notulen van de vergadering van 25 februari 2021 goed te keuren.

    • Interne organisatie

      • Reglement klachtenbehandeling - Goedkeuring

        Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Chris SELLESLAGH, burgemeester
        William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Jean DEWIT, Karima MOKHTAR, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het Reglement klachtenbehandeling, toegevoegd als bijlage 1, goed.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Artikel 78, 3° Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden.

        De beslissing wordt genomen op grond van:

        HOOFDSTUK 1. Klachtenbehandeling, TITEL 6. Participatie van de burger DLB:

        • Artikel 302:

        Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling.

        • Artikel 303:

        § 1. Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.

        § 2. Elke gemeente kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:
        1° in eigen beheer;
        2° in samenwerking met het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient;
        3° in het kader van intergemeentelijke samenwerking als vermeld in deel 3, titel 3;
        4° via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

        Elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:
        1° in eigen beheer;
        2° in een vereniging, opgericht overeenkomstig deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 en 3;
        3° in samenwerking met de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend;
        4° in het kader van intergemeentelijke samenwerking als vermeld in deel 3, titel 3;
        5° via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

        In deze paragraaf wordt verstaan onder Vlaamse Ombudsdienst: de Vlaamse Ombudsdienst, opgericht bij decreet van 7 juli 1998 houdende instelling van de Vlaamse Ombudsdienst.

        § 3. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.

        De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.


        Beleidsdoelstelling: D-1 – Meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van donderdag 19 december 2019:

        Wij bouwen een moderne en professionele organisatie uit om een antwoord te kunnen bieden op de noden

        • Actieplan: AP-3: We zorgen voor een verdere digitalisering van de verschillende diensten.

        We zorgen voor een verdere digitalisering van de verschillende diensten om de administratieve processen te vereenvoudigen en te optimaliseren.

         

        • Actie: ACT-38: We bouwen een nieuwe gemeentelijke website met een eigentijdse look & feel tegen 2021.

        We bouwen een nieuwe gemeentelijke website met een eigentijdse look & feel tegen 2021.


        Reglement inzake klachtenbehandeling, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 23 november 2006 (Dossierstuk 1).


        Reglement inzake klachtenbehandeling, goedgekeurd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 januari 2007 (Dossierstuk 2).


        Besluit van het vast bureau van 8 maart 2021 (Dossierstuk 4).

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        Positief advies van het MAT van 9 februari 2021 (Dossierstuk 3).

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Het reglement klachtenbehandeling dateert van 2006 en was aan vernieuwing toe zo wordt er o.a. nog verwezen naar de gemeentesecretaris. Tevens moet er één reglement zijn voor zowel de gemeente als het OCMW gezien beide organisaties werden geïntegreerd.

        Ook de komst van de nieuwe website, waarbij burgers via een formulier een klacht kunnen indienen, draagt bij tot de wens van een nieuw up-to-date gebracht reglement.

         

        Het ontwerp reglement klachtenbehandeling werd toegevoegd in bijlage 1.

         

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het ontwerp goed te keuren.

        Bijkomende info:

        /

        Publieke stemming
        Aanwezig: Chantal LAUWERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
        Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        BESLUIT

        Enig artikel.

        Het Reglement klachtenbehandeling, toegevoegd als bijlage 1, goed te keuren.

         

    • Welzijn

      • Beleid sociale dienst

        • ELZ Grimbergen - Samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Goedkeuring

          Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Chris SELLESLAGH, burgemeester
          William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
          Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Afwezig: Jean DEWIT, Karima MOKHTAR, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg goed.

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

          • Het preventiedecreet van 21 november 2003 en latere wijzigingen.
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies, en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen.
          • DLB.
          • Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen.
           
          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2019: Meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring (Dossierstuk_1).

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020: Eerstelijnszone Grimbergen - Voorstel intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Goedkeuring (Dossierstuk_2).
           
          • Besluit van het vast bureau van 1 maart 2021: ELZ - Samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Principieel akkoord (Dossierstuk_3).
          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          De Vlaamse regering besliste om lokale besturen die intergemeentelijk samenwerken rond preventieve gezondheidszorg te ondersteunen met een subsidie.


          In de zitting van 17 december 2020 verklaarde de raad voor maatschappelijk welzijn zich akkoord met:

          • Het opstarten van een intergemeentelijke samenwerking preventie tussen de gemeente Wemmel, de gemeente Grimbergen, de gemeente Londerzeel, de gemeente Meise en de gemeente Kapelle-op-den-bos om een lokaal preventief gezondsheidsbeleid te realiseren o.b.v. de meerjarenplannen van de betrokken lokale besturen en de Vlaamse beleidsprioriteiten op dat vlak.
            De structuur van de intergemeentelijke samenwerking wordt voorbereid binnen de ELZ.
          • Indienen van een subsidiedossier bij de Vlaamse overheid o.b.v. een engagementsverklaring. Dit engagement loopt van 2020 tot 2025.
          • Voor zover het subsidiedossier wordt aanvaard door de Vlaamse overheid zal de intergemeentelijke samenwerking een lokaal preventief gezondheidsbeleid voor de periode 2020-2025 organiseren.
          • Grimbergen voorziet een jaarlijks bedrag (geraamd bedrag) van € 6.344 voor het intergemeentelijk samenwerkingsverband. De Vlaamse overheid verdubbelt dit bedrag. Dit budget is nog niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
          • De intergemeentelijke samenwerking gebruikt de totale gemeentelijke financiering en de bijkomende Vlaamse subsidies om personeel in te zetten om dit preventief gezondheidsbeleid vorm te geven.
          • Eerstelijnszone regio Grimbergen zal instaan voor het beheer van de middelen en de jaarlijkse financiële rapportering, de aanwerving van het personeel, de deskundigheidsbevordering van het personeel en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering.
            Er zal concrete afsprakennota worden opgemaakt binnen het samenwerkingsverband over de aanwezigheid van de preventiemedewerker in de 5 gemeenten, zodat de lokale verankering gegarandeerd is.
          • De gemeenten Wemmel, Londerzeel en Kapelle-op-den-bos beslisten reeds principieel dat de Eerstelijnszone regio Grimbergen zal instaan voor het beheer van de middelen en de jaarlijkse financiële rapportering, de aanwerving van het personeel, de deskundigheidsbevordering van het personeel en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering.
          • Over de behaalde resultaten wordt jaarlijks gerapporteerd door de intergemeentelijke preventiemedewerker aan het Agentschap.

           

          Het bovenstaande akkoord verleende de raad voor maatschappelijk welzijn op voorwaarde dat dit personeelslid dan ook evenredig wordt ingezet t.b.v. de gemeente/OCMW Grimbergen in verhouding met het financiële aandeel van de gemeente Grimbergen. Hier dient transparant over gerapporteerd te worden door de ELZ aan het OCMW van Grimbergen.

          De principes van de intergemeentelijke samenwerking werden opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 gemeenten en de vzw Eerstelijnszone Regio Grimbergen en Logo Zenneland. Op 27 januari 2021 vond een overleg plaats tussen Logo Zenneland en de 5 deelnemende gemeenten eerstelijnszone Grimbergen waarbij de samenwerkingsovereenkomst werd besproken en gefinaliseerd.

          In de samenwerkingsovereenkomst (toegevoegd als BIJLAGE_1) worden de volgende items opgenomen:

          • partijen;
          • doel;
          • financiering en inzet middelen;
          • rolverdeling;
          • inwerkingtreding en duur overeenkomst.

          In de zitting van 1 maart 2021 keurde het vast bureau de samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking, zoals toegevoegd als BIJLAGE_1, principieel goed (Dossierstuk_3).


          Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst, toegevoegd als BIJLAGE_1, goed te keuren.

          Bijkomende info:

          Elke gemeente van het samenwerkingsverband kan een forfaitaire subsidie van € 3.000 krijgen en een subsidie per inwoner van € 0,08 (waarbij personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming voor het RIZIV dubbel tellen).

          De gemeenten dragen zelf ook bij om het lokale preventiewerk uit te bouwen. De gemeenten co-financieren voor minstens hetzelfde bedrag als de Vlaamse financiering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Chantal LAUWERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
          Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel.

          De samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking, zoals toegevoegd als BIJLAGE_1, goed te keuren.

        • ELZ Grimbergen - Voordracht gemeentelijke vertegenwoordiger(s) in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking - Goedkeuring

          Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
          Chris SELLESLAGH, burgemeester
          William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
          Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
          Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
          Afwezig: Jean DEWIT, Karima MOKHTAR, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking (Eerstelijnszone regio Grimbergen) goed.

          De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

          Artikel 77 - Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

          De beslissing wordt genomen op grond van:
          • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

          • Het preventiedecreet van 21 november 2003 en latere wijzigingen.

          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies, en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen.

          • DLB.

          • Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen.

           

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2019: Meerjarenplan 2020-2025 - Goedkeuring (Dossierstuk_1).

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2020: Eerstelijnszone Grimbergen - Voorstel intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Goedkeuring (Dossierstuk_2).

          • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden: ELZ - Samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke samenwerking in het kader van lokale preventieve gezondheidszorg - Goedkeuring (Dossierstuk_4).

           

          • Besluit van het vast bureau van 1 maart 2021: ELZ - Gemeentelijke vertegenwoordiger(s) in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking - Aanduiding (Dossierstuk_5).

          De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

          /

          De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

          De Vlaamse regering besliste om lokale besturen die intergemeentelijk samenwerken rond preventieve gezondheidszorg te ondersteunen met een subsidie. Elke gemeente van het samenwerkingsverband kan een forfaitaire subsidie van € 3.000 krijgen en een subsidie per inwoner van € 0,08 (waarbij personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming voor het RIZIV dubbel tellen). De gemeenten dragen zelf ook bij om het lokale preventiewerk uit te bouwen. De gemeenten co-financieren voor minstens hetzelfde bedrag als de Vlaamse financiering.


          In de zitting van 17 december 2020 verklaarde de raad voor maatschappelijk welzijn zich akkoord met:

          • Het opstarten van een intergemeentelijke samenwerking preventie tussen de gemeente Wemmel, de gemeente Grimbergen, de gemeente Londerzeel, de gemeente Meise en de gemeente Kapelle-op-den-bos om een lokaal preventief gezondsheidsbeleid te realiseren o.b.v. de meerjarenplannen van de betrokken lokale besturen en de Vlaamse beleidsprioriteiten op dat vlak.
            De structuur van de intergemeentelijke samenwerking wordt voorbereid binnen de ELZ.
          • Indienen van een subsidiedossier bij de Vlaamse overheid o.b.v. een engagementsverklaring. Dit engagement loopt van 2020 tot 2025.
          • Voor zover het subsidiedossier wordt aanvaard door de Vlaamse overheid zal de intergemeentelijke samenwerking een lokaal preventief gezondheidsbeleid voor de periode 2020-2025 organiseren.
          • Grimbergen voorziet een jaarlijks bedrag (geraamd bedrag) van € 6.344 voor het intergemeentelijk samenwerkingsverband. De Vlaamse overheid verdubbelt dit bedrag. Dit budget is nog niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
          • De intergemeentelijke samenwerking gebruikt de totale gemeentelijke financiering en de bijkomende Vlaamse subsidies om personeel in te zetten om dit preventief gezondheidsbeleid vorm te geven.
          • Eerstelijnszone regio Grimbergen zal instaan voor het beheer van de middelen en de jaarlijkse financiële rapportering, de aanwerving van het personeel, de deskundigheidsbevordering van het personeel en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering.
            Er zal concrete afsprakennota worden opgemaakt binnen het samenwerkingsverband over de aanwezigheid van de preventiemedewerker in de 5 gemeenten, zodat de lokale verankering gegarandeerd is.
          • De gemeenten Wemmel, Londerzeel en Kapelle-op-den-bos beslisten reeds principieel dat de Eerstelijnszone regio Grimbergen zal instaan voor het beheer van de middelen en de jaarlijkse financiële rapportering, de aanwerving van het personeel, de deskundigheidsbevordering van het personeel en de jaarlijkse financiële en inhoudelijke rapportering.
          • Over de behaalde resultaten wordt jaarlijks gerapporteerd door de intergemeentelijke preventiemedewerker aan het Agentschap.

           

          Het bovenstaande akkoord verleende de raad voor maatschappelijk welzijn op voorwaarde dat dit personeelslid dan ook evenredig wordt ingezet t.b.v. de gemeente/OCMW Grimbergen in verhouding met het financiële aandeel van de gemeente Grimbergen. Hier dient transparant over gerapporteerd te worden door de ELZ aan het OCMW van Grimbergen.

           

          In de zitting van heden keurde de raad voor maatschappelijk werk de samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking (Eerstelijnszone Grimbergen) goed.

           

          Deze samenwerkingsovereenkomst houdt in dat:

          "De aansturing van de intergemeentelijke preventiewerking gebeurt door een stuurgroep. Alle deelnemende gemeenten van ELZ Regio Grimbergen en Logo Zenneland hebben recht op een ambtenaar en schepen die de gemeente vertegenwoordigen in de stuurgroep. De voorzitter van de stuurgroep wordt aangeduid door de leden van de stuurgroep. De intergemeentelijke preventiewerker is adviserend lid van de stuurgroep en staat in voor het secretariaat.

          De stuurgroep vergadert minstens drie keer per jaar of op verzoek van een stuurgroeplid.

          Alle beslissingen worden in consensus genomen."

           

          Het bestuur dient bijgevolg 1 schepen en 1 ambtenaar aan te duiden die de gemeente Grimbergen vertegenwoordigt.

           

          Voor het lokaal bestuur Grimbergen wordt voorgesteld om schepen Jean-Paul WINDELEN, schepen voor welzijn en dierenwelzijn en voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst, en Sophie VRIJDAGS, directeur Welzijn, aan te duiden om te zetelen in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking (Dossierstuk_5).

           

          Stemming:

          Gaat over tot de eerste stemming inzake de aanduiding van een vertegenwoordiger om te zetelen in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking:

          • 30 stemmen voor bij 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen op naam van Jean Paul WINDELEN;
          • 0 blanco.

           

          Gaat over tot een tweede stemming inzake de aanduiding van een vertegenwoordiger om te zetelen in de stuurgroep intergemeentelijke preventiewerking:

          • 30 stemmen voor bij 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen op naam van Sophie VRIJDAGS;
          • 0 blanco.
          Geheime stemming
          Aanwezig: Chantal LAUWERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
          Stemmen voor: 0
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          BESLUIT

          Enig artikel.

          De voordracht van schepen Jean-Paul WINDELEN en mevrouw Sophie VRIJDAGS, om te zetelen in de stuurgroep intergemeentelijk preventiewerking (Eerstelijnszone regio Grimbergen), goed te keuren.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen - Kennisname

        Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Chris SELLESLAGH, burgemeester
        William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
        Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
        Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
        Afwezig: Jean DEWIT, Karima MOKHTAR, Sofie ROELANDT, gemeenteraadsleden

        De raad voor maatschappelijk welzijn nam kennis van de mondelinge vragen door de raadsleden op de zitting gesteld en verwijst voor de inhoud ervan naar het zittingsverslag, oftewel de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.

        De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
        • Artikel 77 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB):

        De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.

        De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.

         

        • Artikel 78 DLB:

        De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau.

        De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
        1° de bevoegdheden die aan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn toegewezen, vermeld in afdeling 1 en 2 van dit hoofdstuk, en de bevoegdheid tot overdracht, vermeld in het eerste lid.

        De beslissing wordt genomen op grond van:
        • Artikel 74 DLB:

        Artikel 18 tot en met 39, met uitzondering van artikel 29, § 1 en § 5, artikel 36, 37 en 38, eerste lid, 7°, zijn van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat in die bepalingen de volgende woorden worden gelezen als volgt:
        1° "de gemeente" als "het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        2° "gemeenteraad" als "raad voor maatschappelijk welzijn";
        3° "gemeenteraadslid" als "lid van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        4° "gemeenteraadsleden" als "leden van de raad voor maatschappelijk welzijn";
        5° "college van burgemeester en schepenen" als "vast bureau";
        6° "burgemeester" als "voorzitter van het vast bureau";
        7° "schepen" als "lid van het vast bureau";
        8° "gemeentelijke bestuursorganen" als "bestuursorganen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn";
        9° "een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap" als "de verenigingen of vennootschappen, vermeld in deel 3, titel 4";
        10° "artikel 16" als "artikel 71 juncto artikel 16";
        11° "artikel 50, vijfde lid" als "artikel 83, vijfde lid".

         

        • Artikel 31 DLB:

        De gemeenteraadsleden hebben het recht aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

        Voor het stellen van een vraag als vermeld in het eerste lid, is geen toegelicht voorstel van beslissing vereist.

         

        • Artikel 278, §1 DLB:

        (...)

        De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.

        Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 28 in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag opgesteld.

        De bepalingen, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, zijn van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".

        De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

        /

        De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording :

        Raadslid Trui OLBRECHTS vraagt naar de mogelijkheid om bijkomende plaatsen te creëren voor kinderopvang. De vraag die zij tijdens de vorige vergadering stelde, is omgezet in een schriftelijke vraag die het college inmiddels beantwoord heeft. Ze leidt uit de beantwoording af dat er mails zijn verstuurd naar diverse opvanginitiatieven over een publicatie op de website en op Facebook. Ook zou er telefonisch contact zijn geweest. Ze vraagt of dit klopt, want alleen wat mailtjes zal de mensen niet motiveren om een aanvraag te doen. Verder vraagt zij naar de adviesfunctie van het lokaal bestuur. Volgens de website van Kind en Gezin kan het lokaal bestuur over elke aanvraag in de gemeente een positief of negatief advies uitbrengen. Het advies is vaak medebepalend wie de subsidie wordt toegekend. De gemeente Grimbergen heeft ervoor gekozen om geen advies te geven. Ze vraagt waarom dat zo besloten is. Tot slot vraagt ze of ze na afloop van de aanvraagperiode een kopie kan krijgen van de ingediende aanvragen.



        Raadslid Isabel GAISBAUER merkt op dat ze vorige keer had gevraagd of de gemeente het bedrag van de ongebruikte bonnen kan recupereren en dat deze vraag nog niet beantwoord is.

        Bijkomende info:

        /

        BESLUIT

        Enig artikel.

        Kennis te nemen van de mondelinge vragen door de raadsleden ter zitting gesteld en voor de inhoud ervan te verwijzen naar het zittingsverslag, zijnde de audio-opname, te vinden op de gemeentelijke website.

De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2021 om 22:54.

Namens RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN,

Muriel VAN SCHEL
algemeen directeur

Chantal LAUWERS
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn