De voorzitter opent de zitting op 28/03/2023 om 20:00.
De heer Bram Bruggeman van het studiebureau Traject nv was aanwezig om het ontwerp beleidsplan toe te lichten.
Artikel 37:
§ 1. De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
1° personeel en organisatie;
2° financiën;
3° infrastructuur;
4° omgeving;
5° mobiliteit;
6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;
7° verenigde commissie.
Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
§ 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.
(...)
§ 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.
§ 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.
§ 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.
§ 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.
§ 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.
Artikel 38.
Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.
Artikel 39.
Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.
Tijdens fase één van het mobiliteitsplan, de oriëntatiefase, werd allerlei info verzameld en werden de ambities voor het mobiliteitsplan vastgelegd.
In fase twee, de synthesefase, werden de verschillende scenario's uitgewerkt. Deze scenario's werden teruggekoppeld tijdens de participatieavonden. Op basis van de input (sterktes en zwaktes per scenario) gegeven tijdens de participatietafels werd door TRAJECT nv een voorkeursscenario uitgewerkt.
Vervolgens werd een uitgebreide werksessie georganiseerd over het voorkeursscenario met:
Op basis van de feedback, ontvangen tijdens deze uitgebreide werksessie, werd het voorkeursscenario gefinaliseerd.
In een volgende stap werd dit voorkeursscenario via een infomarkt in het gemeentehuis en de bibliotheek teruggekoppeld naar de bevolking. Bij de infomarkt werden verschillende visualisaties voorzien waarbij de netwerken van de verschillende vervoersmodi (en bijhorende maatregelen) gemeentebreed werden weergegeven. Daarnaast werden ook visualisaties voorzien met een gedetailleerde uitwerking van de sleutelkwesties op wijkniveau. De inwoners konden de infomarkten zelfstandig bezoeken. Zowel in het gemeentehuis, als in de bibliotheek, werd een moment voorzien waarop zowel Traject als een politieke vertegenwoordiging aanwezig was om bijkomende toelichting te geven bij de infostanden over de gemaakte keuzes in het beleidsplan. Via een ideeënbus konden inwoners nog een laatste keer hun ideeën deponeren.
De verschillende visualisaties konden ook geraadpleegd worden via het participatieplatform 'Grimbergen denkt mee'. Ook via deze weg konden nog opmerkingen worden ingediend.
Op 11 januari 2023 werd, voorafgaandelijk aan de start van de infomarkten, een overleg gehouden met de bewoners van de Spaanse Lindebaan en De Merodestraat om in detail de keuze in het voorkeursscenario toe te lichten en te bespreken.
Op 6 februari 2023 werden ook de handelaars van Grimbergen centrum uitgenodigd om het voorkeursscenario te bespreken en toe te lichten. Op 7 februari 2023 werd het voorkeursscenario toegelicht aan de Gecoro.
Op 7 maart 2023 werd een stakeholdersvergadering georganiseerd waarop verschillende stakeholders hun input konden geven op het voorkeursscenario.
Op basis van de feedback verkregen tijdens deze participatiemomenten werd het voorkeursscenario aangepast en werd een ontwerp beleidsplan met actietabel uitgewerkt.
Bij de start van de gemeenteraadscommissie introduceert schepen Philip ROOSEN het dossier (zie presentatie - BIJLAGE 2).
Vervolgens wordt het ontwerp beleidsplan door het studiebureau TRAJECT nv toegelicht aan de gemeenteraadscommissie mobiliteit (zie presentatie - BIJLAGE 1). Hierbij wordt gefocust op de wijzigingen die in de laatste twee maanden zijn doorgevoerd.
Tijdens de infomarkten die begin dit jaar werden georganiseerd, werden veel opmerkingen verzameld. Ook via mail en het participatieplatform 'Grimbergen denkt mee' werden veel opmerkingen verzameld. Op het college van burgemeester en schepenen van 20 maart '23 werden de nodige bijsturingen (op basis van de verkregen input) voorgesteld.
Tijdens de presentatie wordt de structuur van de drie grote thema's (ambities, netwerken, wijken) gevolgd, zoals voorgesteld op de infomarkt.
Ambities
De ambities worden behouden. Hierop was geen kritiek gekomen.
Netwerken
Voetgangers
Er zijn extra gevaarlijke punten aangeduid die niet uit de bewonersbevraging gekomen waren.
De strategie omtrent trage wegen wordt verder bekeken in het trage wegenplan. Het wijzigen, afschaffen, ... van trage wegen volgt een aparte wettelijke procedure. De niet-toegankelijke trage wegen die wel nuttig lijken te zijn werden ook toegevoegd. Een vervolgstap die opgenomen wordt in het mobiliteitsplan is om niet toegankelijke wegen terug toegankelijk te maken.
Fietsers
Het lokaal fietsnetwerk werd aangevuld met de Eversemsesteenweg en de Sparrenlaan, die een connectie leggen met een buurgemeente. Dit laagste niveau is maar gedeeltelijk gesubsidieerd.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer wordt op niveau van de vervoerregio beslist. Er kunnen enkel aanbevelingen worden gedaan naar de vervoerregio. Binnen het mobiliteitsplan kan hier niets op gezegd worden.
Gemotoriseerd verkeer
Zone 30
Aan de zone 30 zijn nog een aantal toevoegingen gebeurd:
Zwaar verkeer
Er zijn veel vragen gekomen over de tonnagebeperking Verbrande Brug. De beperking ligt in deze zone op 7,5 ton. Op de in het oranje aangeduide routes zal de beperking 7,5 ton zijn. In de Spaanse Lindebaan en de Merodestraat geldt een beperking van 3.5 ton.
De mogelijke shortcuts die genomen kunnen worden (Daalstraat en Veldkantstraat) zullen verder onderzocht worden om na te gaan of trajectcontrole zinvol is.
Wijkfiguren
Humbeek
Knip Voordestraat
De circulatiewijzigingen in Kapelle-op-den-Bos met impact op de Voordestraat zijn gekend waardoor de knip in de Voordestraat (Grimbergen) niet meer noodzakelijk is.
Molenstraat = fietsstraat
De Molenstraat wordt geen fietsstraat meer gezien deze te lang is voor een fietsstraat. Er zal wel trajectcontrole zijn voor de handhaving van de zonesnelheid.
Schepen Philip ROOSEN vult aan dat de Sint-Rumoldusstraat druk gebruikt wordt door schoolgaande jeugd en daarom een fietsstraat wordt. Ook de knip in de Meidoornlaan kadert hierin. In deze straat rijden veel fietsers die richting Kapelle-op-den-Bos gaan.
Raadslid Gilbert GOOSSENS meldt dat de fractie Open VLD tevreden is dat de knip in de Voordestraat niet doorgaat. Wel vragen ze zich af welk mobiliteitsprobleem opgelost wordt door de knip in de Meidoornlaan. Bestaat het gevaar niet dat de fietsers met de knip te snel zullen fietsen en gevaarlijke situaties op de kruispunten zullen veroorzaken?
Schepen Philip ROOSEN duidt dat in veel mobiliteitsplannen het verkeer wordt gescheiden van elkaar. Dit willen we doen in de Meidoornlaan. Bewoners zullen via de zijstraten moeten ontsluiten naar de Kruisstraat. Deze omweg naar de Kruisstraat is beperkt voor de omwonenden. Hierdoor worden de verschillende modi van elkaar gescheiden in de Molenstraat. Ook bij de scheiding van modi dient iedere weggebruiker zijn verantwoordelijkheid te nemen en is het niet de bedoeling dat fietsers tegen de verkeersregels in kruispunten 'over vlammen'. De kruispunten zullen wel heringericht worden zodat de leesbaarheid en dus de verkeersveiligheid verhoogt.
Raadslid Gilbert GOOSSENS vindt het verwarrend dat op het nieuwe plan de Molenstraat niet meer aangeduid staat als fietsstraat, maar op andere afbeeldingen nog wel.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat het nieuwe plan het enige plan is dat nog voorligt. Hij vult ook aan dat onderzocht wordt of trajectcontrole mogelijk is om de snelheid te handhaven.
Raadslid Rudi VAN HOVE vult nog aan dat de Molenstraat tegen de Kruisstraat erg smal is. Het verkeer rondsturen i.p.v. tweerichtingsverkeer te behouden is veel veiliger.
Raadslid Gilbert GOOSSENS wil weten of hier ooit al ongelukken zijn gebeurd.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat deze aanpassing ongelukken wil vermijden. We moeten niet wachten tot er iets gebeurd. Een goed mobiliteitsplan is proactief.
In verband met de knip in de Voordestraat stelt raadslid Katrien LEROY de vraag welke maatregelen in Kapelle-op-den-Bos worden genomen.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat Kapelle-op-den-Bos initieel een knip wou doorvoeren tegen de gemeentegrens. Hierop kwam veel kritiek van de inwoners van Kapelle-op-den-Bos en Nieuwenrode. Grimbergen en Kapelle-op-den-Bos hebben hierover overleg gehad. Uiteindelijk blijkt dat de circulatie op de Veldstraat gewijzigd zal worden waardoor er veel minder verkeer zal zijn op de Voordestraat. De knip (met slimme camera's die wel lokaal verkeer zouden toelaten) die Grimbergen had voorzien op de Voordestraat, wordt dus voorlopig geschrapt. Indien na evaluatie blijkt dat we toch ons doel niet bereiken, dan kunnen we in tweede instantie misschien toch een knip doorvoeren.
Raadslid Katrien LEROY vraagt, nu de Molenstraat geen fietsstraat wordt, of er dan geen bijkomende maatregelen genomen zullen worden op de Molenstraat om de veiligheid voor de fietsers te verhogen (bv. aanpassingen aan de inrichting van de straat).
Schepen Philip ROOSEN meldt dat waarschijnlijk zal ingezet worden op slimme technologie. Eerst moeten er echter metingen gebeuren die de zin of onzin van trajectcontrole moeten uitwijzen. Zo'n trajectcontrole is namelijk erg duur.
Raadslid Katrien LEROY vraag of de volledige Sint-Rumoldusstraat een fietsstraat wordt. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat, na overleg met school, inderdaad besloten is om de volledige straat fietsstraat te maken. Daarnaast zullen nog een aantal bijkomende maatregelen worden uitgevoerd die op een ander moment kunnen toegelicht worden.
Raadslid Tom GAUDAEN herhaalt de opmerking dat op een afbeelding nog een icoontje van een fietsstraat in de Molenstraat staat afgebeeld, nl. op de afbeelding van wijkfiguur Beigem. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat de G. De Donderstraat + het stukje Molenstraat tot aan de blokken fietsstraat wordt. Voorbij de blokken naar beneden tot aan de knip wordt geen fietsstraat. Het stuk tussen de Kruisstraat en de Voordestraat is veel te lang en wordt geen fietsstraat. Als je daar achter één fietser moet blijven, ga je mogelijks ergerlijk gedrag krijgen van automobilisten.
Raadslid Gilbert GOOSSENS herhaalt nogmaals dat de Molenstraat op de slide van de fietsnetwerken nog steeds als fietsstraat staat aangeduid, ook het stuk tot aan de Kruisstraat. Schepen Philip ROOSEN erkent dat dit een foutje is.
Beigem
De circulatie in Beigem blijft onveranderd.
De zone 30 wordt uitgebreid rond de kerk om daar meer een ontmoetingsruimte te creëren. De grens van zone 30 ligt nog niet vast.
Verder geen wijzigingen.
Raadslid Gilbert GOOSSENS stelt het doel van de knip tussen de Zevensterre en Obbergenkouter in vraag. Burgemeester Bart LAEREMANS denkt dat deze knip zich ergens anders bevindt, met name in het 'klein straatje'. Raadslid Gilbert GOOSSENS vindt dat de bestuurders vanuit de Limbosbaan gepest worden door de knip. Schepen Kirsten HOEFS duidt dat de knip zich bevindt in het stukje van de Zevensterre richting apotheker. Het betreft niet het stuk aan de parking.
Raadslid Gilbert GOOSSENS herneemt de opmerkingen van de fractie. Er zal bijkomend verkeer zijn op de Beigemsesteenweg naar G. De Donderstraat. Bijkomend wordt nog meer verkeer naar de Meerstraat gekanaliseerd. Waarom wordt daar overal zone 30 gemaakt? Raadslid Katrien LEROY trekt in twijfel dat er nu al sneller dan 30 km/u gereden kan worden op de kasseien? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat het veel veiliger zal zijn, zeker voor de schoolgaande jeugd, als het eenrichtingsverkeer en de zone 30 wordt ingevoerd. De leefbaarheid van de kern verhoogt doordat het doorgaand verkeer wordt geweerd. Hij schat dat er een halvering zal zijn. Voor deze maatregelen is ook een ruim draagvlak, zo bleek uit de bevragingen. De zone 30 verbindt de 3 'kernen' van Beigem. Dit is ook de visie in het ruimtelijk uitvoeringsplan dat in opmaak is voor centrum Beigem.
Raadslid Gilbert GOOSSENS vreest dat automobilisten, die niet van Beigem zijn, hun bestemming niet meer zullen bereiken door de nieuwe circulatie, of onnodig rond zullen rijden. Het voorbeeld wordt gegeven van kinderen uit Humbeek die in Beigem naar school gaan en waarvan het ene kind in de Gemeentehuisstraat naar school gaat en het andere in de Molenstraat. Burgemeester Bart LAEREMANS vindt dat kinderen ook op de hoek van de Molenstraat afgezet kunnen worden en dan te voet naar de school verder kunnen. Door chaotisch verkeer tijdens de schooluren te weren, wordt het juist veiliger voor de schoolgaande jeugd. Raadslid Jean-Paul WINDELEN en schepen Philip ROOSEN beamen dit. Raadslid Jean DE WIT sluit zich aan bij raadslid Gilbert GOOSSENS en stelt dat er niks mis is met kinderen tot aan de schoolpoort te kunnen brengen met de auto.
Raadslid Katrien LEROY vult aan dat de fractie Groen tevreden is met de uitbreiding van de zone 30. De bewoners vroegen zelf om nog verder te gaan, met name nog een knip t.h.v. de Daalstraat. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat dit in de eerste fase inderdaad niet wordt meegenomen. Dit zou de leefbaarheid rond de kerk verhogen, maar zal veel extra verkeer veroorzaken in de Hof Van Obbergenstraat. Daarom wordt deze maatregel nog verder onderzocht, na evaluatie van de eerste fase.
Raadslid Katrien LEROY vraagt of er geen bijkomende maatregelen zijn op de Meerstraat. De zone 50 wordt hier niet gerespecteerd. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat aan de firma, die de trajectcontrole doorrekent, werd gevraagd om volgende assen door te rekenen:
Raadslid Katrien LEROY vindt dat doorgaand verkeer vanuit Vilvoorde in dit plan onvoldoende ontmoedigd wordt en vraagt of de ANPR-camera's ook voor gewoon doorgaand verkeer kan werken? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat ANPR-controle enkel geldt voor zwaar vervoer en snelheid, en dus niet voor doorgaand verkeer. Raadslid Katrien LEROY stelt dat Spaanse Lindebaan dus wordt herbevestigd als doorgangsweg vanuit Vilvoorde naar de Ring. De fractie Groen betreurt dat in dit scenario hieraan niets wordt gedaan en ziet dit als een gemiste kans.
Raadslid Katrien LEROY stelt dat door de voorgestelde richting te kiezen er mogelijks een gevaarlijke situatie wordt gecreëerd op het kruispunt Merodestraat en de Brusselsesteenweg, waar veel voetgangers en fietsers passeren. Indien dit geen conflictvrij kruispunt wordt, dan wordt dit een potentieel gevaarlijk kruispunt voor fietsers en zullen er mogelijk files ontstaan door wachtende automobilisten. TRAJECT antwoordt dat de verschillende kruispunten met de steenweg herbekeken zullen worden. Mogelijk zal de lichtenregeling aangepast of verplaatst worden om te zorgen dat fietsers niet in conflict komen met wagens. Dit is een project dat waarschijnlijk gefaseerd zal gebeuren. Schepen Philip ROOSEN vult aan dat het doorgaand verkeer ontraden wordt door het eenrichtingsverkeer, de scherpe bocht en de zone 30. Indien de hoeveelheid verkeer toch voor problemen zorgt, kunnen er nog bijkomende maatregelen genomen worden in een volgende fase.
Raadslid Tom GAUDAEN vraagt of je vanuit de Speelbroek naar de Merodestraat kan rijden. TRAJECT antwoordt hierop neen.
Raadslid Tom GAUDAEN vraagt waar de Diamantstraat aangepast wordt. Deze takt niet aan op de Merodestraat. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat het om het laatste stukje gaat. Dit blijkt de Zilverstraat te zijn.
Raadslid Tom GAUDAEN merkt op dat het busverkeer in twee richtingen zal rijden op de Spaanse Lindebaan en stelt de vraag of dit niet gevaarlijk is. TRAJECT antwoordt dat de vervoerregio twee richtingen voorziet in de Spaanse Lindebaan. Voor de tegenrichting (naar beneden) kan geopteerd worden voor een vrije busbaan of voor een verbodsbord met uitzondering voor busverkeer. Dit moet bij realisatie nog doorgesproken worden met De Lijn. Er zijn heel veel voorbeelden van dergelijke straten. Er staan ook camera's om te handhaven.
Raadslid Isabel Gaisbauer stelt dat als je sluipverkeer wil tegengaan je in heel wat straten maatregelen moet nemen en niet alleen in de Zilverstraat. Er blijven nog te veel sluiproutes over. Het is tijdens de ochtendspits dat het sluipverkeer door het Abtsdal komt.
Raadslid Luk RAEKELBOOM stelt dat als je van de stelplaats komt, je de Merodestraat niet kan inrijden. Schepen Philip ROOSEN meldt dat wanneer dit doorgaat, dit moet aangepast worden.
Grimbergen centrum
De zone 30 wordt uitgebreid met de gehele Prinsenstraat, Abtsdal, de Merodestraat en Spaanse Lindebaan. De fietszone in het centrum blijft gehandhaafd. De knips in het centrum (on terrassen in te kunnen richten op openbaar domein) zijn geschrapt n.a.v. een overleg met de handelaars. De lussen blijven behouden.
Raadslid William DE BOECK vraagt of de knip in de Prinsenstraat aan de Herberg blijft of niet? Op het plan dat werd doorgestuurd staat dit pijltje er niet op. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat een gerucht de ronde deed dat een knip ging gebeuren aan de Herberg en stelt dat dit nooit ter sprake is geweest. De Prinsenstraat blijft t.h.v. de Herberg enkelrichting.
Raadslid Gilbert GOOSSENS stelt de enkelrichting in de Lagesteenweg in vraag. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat de circulatie in de Lagesteenweg en Speelbroek is gewijzigd om sluipverkeer tussen de twee steenwegen te verhinderen. Door de Speelbroek enkelrichting te maken, willen we ouders meer aanzetten om met de fiets naar school te komen.
Raadslid Gilbert GOOSSENS vraagt of alle straten in de blauwe zone dus fietsstraten worden? Schepen Philip ROOSEN bevestigt dit. Een fietszone is immers een aaneenschakeling van fietsstraten.
Raadslid William DE BOECK vraagt of de Sint-Servaasstraat enkelrichting wordt en maakt hierbij de bedenking of dit de snelheid van het verkeer niet zal verhogen. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er infrastructurele aanpassingen zullen gebeuren in de Sint-Servaasstraat om het eenrichtingsverkeer te remmen. Dit moet het functioneren van de 'Kiss-and-Ride' nog verbeteren en de fietsers meer plaats geven.
Raadslid Katrien LEROY stelt dat Groen wel graag de knip t.h.v. de Herberg gerealiseerd had gezien. Verder betreuren ze dat er wel nog doorgaand verkeer via de Onze-Lieve-Vrouwstraat naar Speelbroek mogelijk is door het schrappen van de knip in de Pastoor Woutersstraat. Raadslid Katrien LEROY uit ook hier de bezorgdheid of de fietsstraten wel veilig zullen zijn doordat doorgaand verkeer nog mogelijk blijft.
Strombeek-Bever
De basisprincipes blijven onveranderd. Wel zijn er bijkomende knips voorzien t.h.v. de Antwerpselaan en Treft, en zal de Drapstraat enkelrichting worden. In de Villegas de Clercampstraat zal de huidige rijrichting behouden blijven, zodat de kinderen langs de juiste kant van de school kunnen uitstappen.
Raadslid Vincent Van Achter stipt aan dat er twee sluiproutes ontbreken van aan de A12 en Strombeeklinde naar de Rodepoortstraat/Brouwerijstraat en zo naar de Tulpenlaan, Begonialaan enz. naar Koningslo. Schepen Philip ROOSEN toont dat het sluipverkeer van aan de Antwerpselaan nog erg moeilijk door het centrum kan door de knips en het eenrichtingsverkeer in het centrum. Het sluipverkeer via de Strombeeklinde kan nog bekeken worden. Als blijkt dat er een stroom blijft, zullen er nog bijkomende maatregelen genomen moeten worden. Men moet wel opletten dat er niet zodanig veel eenrichtingverkeer en knips worden geïntroduceerd dat het onleesbaar wordt. Raadslid Vincent Van Achter herhaalt dat vooral in de Rodepoortstraat er veel hinderlijk verkeer is. Schepen Kirsten HOEFS vermoedt dat dit verkeer veelal van de Antwerpselaan komt en door de knips er verminderd zal worden.
Raadslid Katrien LEROY geeft als voorbeeld dat het sluipverkeer wel nog via de Burtinstraat kan rijden. Schepen Kirsten HOEFS erkent dat er altijd sluipverkeer zal blijven. Dit kan niet opgelost worden zonder het centrum ook ontoegankelijk te maken voor de inwoners zelf. Wel zullen er evaluaties gebeuren en kan de circulatie nog aangepast worden. Schepen Philip ROOSEN vult aan dat daarom de Villegas de Clercampstraat aanvankelijk een andere rijrichting had gekregen (en ook de Jan Mulsstraat). Omwille van de 'Kiss-and-ride' aan de school is de rijrichting echter terug omgedraaid.
Burgemeester Bart LAEREMANS stipt aan dat binnen het schepencollege een concensus is om de rijrichting van beide straten terug te wijzigen.
Raadslid Gilbert GOOSSENS stelt dat hij niet blij wordt bij het zien van deze maatregelen. Dan kan je rondjes rijden en misschien 's avonds op je bestemming aankomen. In plaats van één kilometer rij je nu misschien vijf kilometer. Raadslid Gilbert GOOSSENS stelt dat hij verlegen zou zijn indien hij het klimaatplan tekent en dan dit ziet. Dit is slecht voor het klimaat want het zorgt voor extra uitstoot.
Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat de inwoners inderdaad enkele honderden meters zullen moeten omrijden. Het sluipverkeer daarentegen zal sterk verminderen, waardoor de leefbaarheid en luchtkwaliteit wel verbeteren. Iedereen betaalt inderdaad belastingen, maar dat kan geen reden zijn om iedereen zomaar overal te laten rijden, conform het liberaal gedachtengoed.
Raadslid Gilbert GOOSSENS herhaalt dat hij hier niet blij van wordt en vreest dat het nog onveiliger wordt wanneer automobolisten gefrustreerd zullen raken. Het plan is heel ontradend naar de wagen toe. Het wordt ook onveiliger omdat fietsers te snel en roekeloos rijden.
Raadslid Isabel GAISBAUER haalt aan dat er vele landen zijn waar je nog veel meer rondjes moet rijden en die zijn een pak veiliger.
Raadslid Jean DEWIT betwijfelt of er wel zoveel sluipverkeer is, als dat 'sluipverkeer' al voor problemen zorgt. Zijn er overal waar er knips voorzien zijn problemen? Moet je voor enkele moeilijke situaties in de ochtend, tijdens de werkweek en buiten de vakantieperiodes, de hele situatie overhoop halen? Sluipverkeer is ook als water: het zoekt gewoon een andere weg. Alle knips en eenrichtingsstraten verplaatsen gewoon het probleem.
Raadslid Tom GAUDAEN vraagt of de adviezen van de adviesraden gekend zijn en of de adviesraden bevraagd zijn over de aangepaste plannen? In het bijzonder de jeugdraad belangt hem aan. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat de bekommernissen van de adviesraden gekend zijn en een nieuwe adviesronde geen meerwaarde meer zou vormen. Het huidige voorliggende plan heeft alle inspraakreacties, werktafels, adviezen, ... meegenomen en afgewogen. Raadslid Tom GAUDAEN vindt dat de adviesraden nog eens bevraagd moeten worden over het uiteindelijke plan en stelt dat anders toch enkel hun mening werd gevraagd en niet hun advies? Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat er al een heel traject werd doorlopen. Op een gegeven moment weet je wat er leeft en moet er afgeklopt worden. Het voorstel nu is het resultaat van al hetgeen we gehoord hebben. Met dit plan, rekening houdende met de aanpassingen die we vandaag gehoord hebben, gaan we naar de gemeenteraad. Schepen Jelle DE WILDE antwoordt ook nog dat de jeugdraad zijn advies inderdaad negatief heeft genoemd, maar vermeldt daarbij ook dat ze niet heel het plan afschieten. Hun argumenten zijn meegenomen. Hierop zal ook geantwoord worden, wanneer het hele traject doorlopen is. TRAJECT vult aan dat er uiteindelijk een finaal plan moet gepresenteerd worden, waarna er geen inspraak meer mogelijk is. Er is geen enkel mobiliteitsplan waar nog feedback is gekomen op het finale mobiliteitsplan. Burgemeester Bart LAEREMANS stelt dat je adviezen kan blijven krijgen. We zijn tegemoet gekomen aan de bekommernissen. Enkel in Strombeek zijn nog wat aanpassingen gekomen. De burgemeester stelt dat het college denkt hier de best mogelijke oplossing gevonden te hebben, maar ook dit zal geëvalueerd worden.
Burgemeester Bart LAEREMANS vraagt zich ook af waar Open VLD de 14 knips telde en stelt dat dit niet klopt. Raadslid Tom GAUDAEN antwoordt dat deze in Beigemveld zijn meegeteld. Burgemeester Bart LAEREMANS verduidelijkt dat dit geen nieuwe knips zijn. Deze in Beigemveld werden reeds beslist i.k.v. de verkavelingsprocedure en het RUP.
Raadslid Tom GAUDAEN herhaalt dat de adviesraden geen advies hebben gegegeven op de definitieve versie en dat de handelaars niet over de juiste versie op het juiste moment beschikten. Hij stelt opnieuw dat ook advies moet kunnen gegeven worden op het finale plan. Nu heeft er enkel schijninspraak plaatsgevonden. Raadslid Tom GAUDAEN verwijst naar stad Gent waar een rechter heeft uitgesproken dat de inspraak niet rechtsgeldig verlopen is waardoor het mobiliteitsplan niet volledig kan uitgevoerd worden. Schepen Philip ROOSEN repliceert dat de inspraak wel degelijk wettig is verlopen. Burgemeester Bart LAEREMANS beaamt dit en stelt dat de inspraakrondes zeer waardevol waren en er zeer veel uit is geleerd.
Raadslid Jean DEWIT blijft zich afvragen wie er eigenlijk hinder heeft van het zogenaamd 'sluipverkeer'?.
Vervolgstappen
Het beleidsplan eindigt met een actietabel met daarin prioriteiten, partners, ....
Raadslid Isabel GAISBAUER stelt de vraag wat er allemaal op de gemeenteraad komt in mei. TRAJECT antwoordt dat het mobiliteitsplan met kaarten, teksten en actietabel op de gemeenteraad geagendeerd wordt.
Raadslid William DE BOECK vraagt of ze de juiste presentatie kunnen ontvangen. De presentatie die ze nu gezien hebben, is niet de presentatie die werd doorgestuurd. Schepen Philip ROOSEN antwoordt dat deze gedeeld zal worden, samen met het verslag.
Op basis van de opmerkingen gemaakt tijdens de gemeenteraadscommissie past TRAJECT nv de presentatie aan. De aangepaste presentatie is toegevoegd in bijlage (zie BIJLAGE 3).
Artikel 1.
Kennis te nemen van het ontwerp beleidsplan.
De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2023 om 22:05.
Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE MOBILITEIT,
Jessika DOMS
secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit
Luk RAEKELBOOM
voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit