De gemeenteraad keurt de bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS5) goed en voegt deze toe als Bijlage 17 bij het algemeen gemeentelijk politiereglement.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het algemeen gemeentelijk politiereglement goed.
Artikel 40,§3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
/
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en een van de hoofdzakelijke redenen van verkeersongevallen. Om een duurzame, leefbare en veilige verkeersmobiliteit te bekomen, is de bescherming van de kwetsbare weggebruikers een prioriteit voor de gemeente Grimbergen.
Overeenkomstig artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er gemeentelijke administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.
De gemeente Grimbergen opteert ervoor om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen met het oog op het verhogen van de verkeersveiligheid en -leefbaarheid, dit na overleg met de politiezone Grimbergen.
In het nieuwe mobiliteitsplan van Grimbergen werden meerdere ANPR Trajectcontroles opgenomen. Het kan hier gaan over zowel snelheidscontroles, als controle op zwaar vervoer als detectie van sluipverkeer.
Het doel is om het aantal snelheidsovertredingen aanzienlijk te zien dalen zodat ook het aantal verkeersongelukken daalt en de verkeersveiligheid verhoogt. Door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen, op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50km per uur, te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, kan de gemeente het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer nemen.
Handhaving is noodzakelijk om te werken aan gedragsverandering van de bestuurders die de geldende snelheidsbeperkingen niet respecteren. Om de administratieve en inhoudelijke verwerking van de toekomstige processen-verbaal van de beperkte snelheidsovertredingen mogelijk te maken, zal een beroep gedaan worden op de dienstverlening van Haviland.
Het lokaal bestuur Grimbergen kiest ervoor om de administratieve procedure toe te passen wanneer de overtreding wordt begaan door een meerderjarige, natuurlijke persoon of door een rechtspersoon, met een vaste woon- of verblijfplaats in België.
In eerste instantie zal er gestart worden met het inzetten van een LiDAR mobiele flitspaal, die gehuurd wordt op wekelijkse basis, samen met de mobiele flitscamera van de politiezone Grimbergen. Daarna zullen de vaste trajectcontroles gefaseerd uitgerold worden op deze locaties:
lus de De Merodestraat en de Spaanse Lindebaan;
Strombeeklinde;
Molenstraat tussen de Driesstraat en de Kruisstraat;
as Humbeeksesteenweg, Benedestraat, Kerkstraat, Achterstraat, Kruisstraat, Meerstraat en Beigemsesteenweg.
De politie treedt op voor het vaststellende gedeelte van de gemeentelijke administratieve sanctie. Om dit in goede banen te leiden wordt het team Verkeer van de politiezone Grimbergen versterkt met een extra CALOG-medewerker.
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het bijzonder politiereglement principieel goed te keuren waarbij de beperkte snelheidsovertredingen worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete. Het betreft beperkte snelheidsovertredingen met niet meer dan 20km per uur boven de toegelaten snelheid in de zones 30 en 50km per uur. De strafrechtelijke tolerantiemarge van 6km per uur wordt doorgetrokken naar de administratieve sanctionering.
Dit GAS 5-reglement zal als bijlage 17 bij het APR worden toegevoegd, hiervoor dient het APR als volgt gewijzigd te worden:
Toevoeging van:
"Hoofdstuk 9Bis Bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS-5)
Art. 349bis.
De bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS-5) toegevoegd in bijlage 17 maakt integraal deel uit van dit reglement."
en onder "Bijlagen" toevoeging van:
"17. Bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS-5)".
In bijlage (Bijlage 2) het aangepast APR.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze wijzingen principieel goedgekeurd in zitting van 8 april 2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
het bijzondere politieverordening goed te keuren waarbij de beperkte snelheidsovertredingen worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete. Het betreft beperkte snelheidsovertredingen met niet meer dan 20 km per uur boven de toegelaten snelheid in de zones 30 en 50 km per uur. De strafrechtelijke tolerantiemarge van 6 km per uur wordt doorgetrokken naar de administratieve sanctionering;
de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) toe te voegen als "Bijlage 17" bij het algemeen gemeentelijk politiereglement en
het aangepast algemeen gemeentelijk politiereglement, toegevoegd als Bijlage 2, goed te keuren.
De bedragen van de administratieve geldboetes die in onderhavig reglement van toepassing zijn moeten gelijk zijn aan de bedragen die bepaald werden door de Vlaamse Regering in het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer.
De sanctionerend ambtenaar heeft hier geen interpretatiemogelijkheid.
Momenteel zijn de boetebedragen als volgt vastgesteld:
De GAS- boetes voor lichte snelheidsovertredingen worden volledig geïnd ten voordele van de gemeente.
De snelheidsovertredingen worden vastgesteld met automatisch werkende toestellen die worden gefinancierd door de lokale overheid (gemeente/politie).
De overtredingen zijn enkel van toepassing op meerderjarige personen en op rechtspersonen is artikel 67ter van de wegverkeerswet van toepassing nl. de verplichting om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig.
Indien gelijktijdig een andere inbreuk wordt vastgesteld, die strafrechtelijk wordt vervolgd, kan de gemeente niet sanctioneren met een GAS.
Artikel 1.
De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), in voege vanaf 13 mei 2024, toegevoegd als bijlage 1 bij dit besluit, goed te keuren.
Art. 2.
De toevoeging van de bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS-5) als "Bijlage 17" bij het algemeen gemeentelijk politiereglement, goed te keuren.
Art. 3.
De wijzigingen aan het algemeen gemeentelijk politiereglement, zoals uiteengezet in het besluit, en het aangepast algemeen gemeentelijk politiereglement, toegevoegd als bijlage 2 bij dit besluit, goed te keuren.
Art. 4.
Dit besluit bekend te maken overeenkomstig de bepalingen van “Afdeling 2. Bekendmaking en inwerkingtreding, Hoofdstuk 1. Akten van het lokaal bestuur, Titel 5. De werking van het lokaal bestuur" DLB.
Art. 5.
Een afschrift van dit besluit over te maken aan: