Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

Besluit  GEMEENTERAAD

do 25/03/2021 - 19:00

Aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie - Voorwaarden en wijze van gunnen - Vaststelling

Aanwezig: Chantal LAUWERS, voorzitter gemeenteraad
Chris SELLESLAGH, burgemeester
William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Afwezig: Jean DEWIT, Katrien LE ROY, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie en de aankoop van een onderhoudscontract voor 5 jaar volgens de behoeften van de politiezone, op basis van de raamovereenkomst DSA 2016 R3 010 voor een geraamd bedrag van 50.000,00 euro (incl. btw)voor een geraamd bedrag van 8.000,00 euro (incl. btw).

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • Artikel 117, eerste lid en artikel 234, eerste lid van de nieuwe gemeentewet.
  • De wet van 17 juni 2016 inzake de overheidsopdrachten (1) en haar uitvoeringsbesluiten.
  • Artikel 42, §1, 1°, a  van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (limiet van € 135.000,00 excl. btw niet bereikt).
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • Artikel 90, 1° van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
 
  • Het besluit van burgemeester en schepenen van 1 februari 2021 om de aankoop van een herkenbaar voertuig voor interventie en de aankoop van een onderhoudscontract voor 5 jaar volgens de behoeften van de politiezone, ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad voor een geraamd bedrag van 50.000,00 euro (incl. btw) en voor een geraamd bedrag van 8.000,00 euro (incl. btw).
De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Momenteel beschikt de politiezone over 18 voertuigen, namelijk:

  • 3 combi's van team interventie

  • 1 herkenbaar voertuig van team interventie

  • 1 anoniem voertuig van team interventie

  • 1 herkenbaar voertuig van de patrouillehondgeleider

  • 1 semi-anoniem voertuig van de terreinofficier

  • 1 anoniem voertuig met ANPR-camera

  • 3 herkenbare voertuigen van team geïntegreerde sectorwerking

  • 2 anonieme voertuigen van team recherche

  • 2 combi's van team verkeer

  • 1 anoniem voertuig van team verkeer

  • 1 anoniem voertuig voor alle teams

  • 1 bestelwagen van team HR&support.

 

In de meerjarenplanning van de voertuigen worden volgende principes gehanteerd:

  • De interventievoertuigen van team interventie worden afgeschreven op 3 jaar of tussen de 100.000 en 120.000 kilometer. De combi's van team interventie worden vervolgens doorgeschoven naar team verkeer.
  • De andere voertuigen worden afgeschreven op 10 jaar of tussen 100.000 en 120.000 kilometer.

 

Voor de voertuigen van het team interventie wordt een onderhoudscontract afgesloten, gelet op het feit dat met deze voertuigen regelmatig prioritair gereden wordt tegen hoge snelheid en het feit dat bij een volledige opvulling van het personeelskader er door 39 medewerkers met dit voertuig wordt gereden wat leidt tot meer slijtage aan het voertuig.

 

In 2021 is het voertuig Volvo V40 met kentekenplaat 1-GCC-500 van team interventie meer dan 6 jaar in dienst en momenteel heeft het een kilometerstand van 122 361 km en is het noodzakelijk het voertuig te vervangen.

Gezien de lage instap van het huidige voertuig, gaat de voorkeur naar een voertuig met hogere instap en dus een bodemvrijheid van minimum 190 mm. Dit is ergonomisch een verbetering voor de politieambtenaar die, voorzien is van volledige bewapening en kogelwerende vest, om in en uit het voertuig te stappen.

Het huidige voertuig beschikt over een kofferruimte van 335 liter, wat gezien de ervaringen te weinig is. Het nieuwe voertuig moet over een kofferinhoud van minstens 600 liter beschikken.

Het huidige voertuig betreft een handgeschakelde automaat. Gelet op de problemen en de kosten aan de koppeling en/of het volledige versnellingsmechanisme, moet het nieuwe voertuig over een automatische versnellingsbak beschikken.

Het huidige voertuig rijdt op benzine, aangezien het een patrouillevoertuig betreft voor het team interventie, wordt er verkozen om het nieuwe voertuig ook te laten rijden op diesel of benzine. Een klassieke verbrandingsmotor heeft nog steeds een hoger rijbereik en kan probleemloos stationair blijven draaien. Het huidige voertuig werd in het verleden meermaals ingezet om een perimeter te signaleren of om een straat af te sluiten. Hierbij blijft de motor draaien en blijft de lichtsignalisatie op het voertuig aan staan. Met een plug-in hybrid of een 100% elektrisch voertuig is dit niet mogelijk zonder de batterij van het voertuig leeg te trekken waardoor men nadien het voertuig niet meer kan starten en/of verder rijden.


Technische specificaties:


Algemeen:

  • SUV: gelet op de hogere instap - ergonomischer voor personeel

  • fossiele brandstof: benzine of diesel (motivering zie hierboven)

  • kleur: wit RAL 1013 of fabriekswit

  • politielogo

  • voorzien van politiestriping en daknummer

  • alarm type VV1

  • bepantsering deuren vooraan

  • mistlichten


Bestuurderscomfort:

  • stuurbekrachtiging

  • ABS

  • stabiliteitscontrolesysteem

  • automatische versnellingsbak

  • ingebouwd navigatiesysteem

  • airco vooraan

  • elektrische ruiten vooraan

  • akoestisch parkeersysteem voor- en achteraan + achteruitrijcamera

  • commerciële radio

  • verwarmde buitenspiegels

  • centrale vergrendeling

  • getinte ruiten vanaf de achterbank


Koffergedeelte:

  • de koffer is voorzien van een kofferkast (ruime koffer minstens 600 liter)

  • getinte ruiten


Onderhoudscontract:

Interventievoertuigen ondergaan een versnelde slijtage door prioritair rijgedrag, waardoor een onderhoudscontract sterk is aangewezen. In kader van de veiligheid van de interventiemedewerkers is een goed onderhouden voertuig van groot belang.


Gunningscriterium:

  • Prijs = 100%

 

De aankoop, ombouw en onderhoudscontract zijn mogelijk via de raamovereenkomst DSA 2016 R3 010 voor de aankoop van auto's en bestelwagens van de federale politie. Deze raamovereenkomst loopt tot 30 juni 2021.

Bijkomende info:
  • De totale kostprijs (ombouw inbegrepen) voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie volgens de behoeften van de politiezone, wordt geraamd op 50.000,00 euro (incl. btw).

Het nodige krediet voor deze aankoop is voorzien op artikel 330/ 743-52 van de buitengewone dienst van de politiebegroting 2021.

 

  • De kostprijs voor het afsluiten van een onderhoudscontract voor 5 jaar wordt geraamd op 8.000,00 euro (incl. btw).

Het nodige krediet voor het afsluiten van een onderhoudsovereenkomst is voorzien op artikel 330/127-06 van de gewone dienst van de politiebegroting 2021.

Publieke stemming
Aanwezig: Chantal LAUWERS, Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Muriel VAN SCHEL
Voorstanders: Chris SELLESLAGH, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Bart LAEREMANS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Yves VERBERCK, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, Linda DE PREE, Jelle DE WILDE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Gilbert GOOSSENS, Kirsten HOEFS, Brigitte JANSSENS, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Katleen ORINX, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Sofie ROELANDT, Vincent VAN ACHTER, Gerlant VAN BERLAER, Pierre VAN DEN WYNGAERT, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT:

Enig artikel.

De voorwaarden en wijze van gunnen voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie  en de aankoop van een onderhoudscontract voor 5 jaar volgens de behoeften van de politiezone, op basis van de raamovereenkomst DSA 2016 R3 010 voor een geraamd bedrag van 50.000,00 euro (incl. btw) en voor een geraamd bedrag van 8.000,00 euro (incl. btw), vast te stellen met de volgende minimum technische specificaties:

Algemeen:

  • SUV: gelet op de hogere instap - ergonomischer voor personeel
  • fossiele brandstof: benzine of diesel (motivering zie hierboven)
  • kleur: wit RAL 1013 of fabriekswit
  • politielogo
  • voorzien van politiestriping en daknummer
  • alarm type VV1
  • bepantsering deuren vooraan
  • mistlichten


Bestuurderscomfort:

  • stuurbekrachtiging
  • ABS
  • stabiliteitscontrolesysteem
  • automatische versnellingsbak
  • ingebouwd navigatiesysteem
  • airco vooraan
  • elektrische ruiten vooraan
  • akoestisch parkeersysteem voor- en achteraan + achteruitrijcamera
  • commerciële radio
  • verwarmde buitenspiegels
  • centrale vergrendeling
  • getinte ruiten vanaf de achterbank


Koffergedeelte:

  • de koffer is voorzien van een kofferkast (ruime koffer minstens 600 liter)
  • getinte ruiten

Onderhoudscontract:
Interventievoertuigen ondergaan een versnelde slijtage door prioritair rijgedrag, waardoor een onderhoudscontract sterk is aangewezen.  In kader van de veiligheid van de interventiemedewerkers is een goed onderhouden voertuig van groot belang.