De gemeenteraad keurt de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie en de aankoop van een onderhoudscontract voor 5 jaar volgens de behoeften van de politiezone, op basis van de raamovereenkomst DSA 2016 R3 010 voor een geraamd bedrag van 50.000,00 euro (incl. btw)voor een geraamd bedrag van 8.000,00 euro (incl. btw).
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus.
/
Momenteel beschikt de politiezone over 18 voertuigen, namelijk:
3 combi's van team interventie
1 herkenbaar voertuig van team interventie
1 anoniem voertuig van team interventie
1 herkenbaar voertuig van de patrouillehondgeleider
1 semi-anoniem voertuig van de terreinofficier
1 anoniem voertuig met ANPR-camera
3 herkenbare voertuigen van team geïntegreerde sectorwerking
2 anonieme voertuigen van team recherche
2 combi's van team verkeer
1 anoniem voertuig van team verkeer
1 anoniem voertuig voor alle teams
1 bestelwagen van team HR&support.
In de meerjarenplanning van de voertuigen worden volgende principes gehanteerd:
Voor de voertuigen van het team interventie wordt een onderhoudscontract afgesloten, gelet op het feit dat met deze voertuigen regelmatig prioritair gereden wordt tegen hoge snelheid en het feit dat bij een volledige opvulling van het personeelskader er door 39 medewerkers met dit voertuig wordt gereden wat leidt tot meer slijtage aan het voertuig.
In 2021 is het voertuig Volvo V40 met kentekenplaat 1-GCC-500 van team interventie meer dan 6 jaar in dienst en momenteel heeft het een kilometerstand van 122 361 km en is het noodzakelijk het voertuig te vervangen.
Gezien de lage instap van het huidige voertuig, gaat de voorkeur naar een voertuig met hogere instap en dus een bodemvrijheid van minimum 190 mm. Dit is ergonomisch een verbetering voor de politieambtenaar die, voorzien is van volledige bewapening en kogelwerende vest, om in en uit het voertuig te stappen.
Het huidige voertuig beschikt over een kofferruimte van 335 liter, wat gezien de ervaringen te weinig is. Het nieuwe voertuig moet over een kofferinhoud van minstens 600 liter beschikken.
Het huidige voertuig betreft een handgeschakelde automaat. Gelet op de problemen en de kosten aan de koppeling en/of het volledige versnellingsmechanisme, moet het nieuwe voertuig over een automatische versnellingsbak beschikken.
Het huidige voertuig rijdt op benzine, aangezien het een patrouillevoertuig betreft voor het team interventie, wordt er verkozen om het nieuwe voertuig ook te laten rijden op diesel of benzine. Een klassieke verbrandingsmotor heeft nog steeds een hoger rijbereik en kan probleemloos stationair blijven draaien. Het huidige voertuig werd in het verleden meermaals ingezet om een perimeter te signaleren of om een straat af te sluiten. Hierbij blijft de motor draaien en blijft de lichtsignalisatie op het voertuig aan staan. Met een plug-in hybrid of een 100% elektrisch voertuig is dit niet mogelijk zonder de batterij van het voertuig leeg te trekken waardoor men nadien het voertuig niet meer kan starten en/of verder rijden.
Technische specificaties:
Algemeen:
SUV: gelet op de hogere instap - ergonomischer voor personeel
fossiele brandstof: benzine of diesel (motivering zie hierboven)
kleur: wit RAL 1013 of fabriekswit
politielogo
voorzien van politiestriping en daknummer
alarm type VV1
bepantsering deuren vooraan
mistlichten
Bestuurderscomfort:
stuurbekrachtiging
ABS
stabiliteitscontrolesysteem
automatische versnellingsbak
ingebouwd navigatiesysteem
airco vooraan
elektrische ruiten vooraan
akoestisch parkeersysteem voor- en achteraan + achteruitrijcamera
commerciële radio
verwarmde buitenspiegels
centrale vergrendeling
getinte ruiten vanaf de achterbank
Koffergedeelte:
de koffer is voorzien van een kofferkast (ruime koffer minstens 600 liter)
getinte ruiten
Onderhoudscontract:
Interventievoertuigen ondergaan een versnelde slijtage door prioritair rijgedrag, waardoor een onderhoudscontract sterk is aangewezen. In kader van de veiligheid van de interventiemedewerkers is een goed onderhouden voertuig van groot belang.
Gunningscriterium:
Prijs = 100%
De aankoop, ombouw en onderhoudscontract zijn mogelijk via de raamovereenkomst DSA 2016 R3 010 voor de aankoop van auto's en bestelwagens van de federale politie. Deze raamovereenkomst loopt tot 30 juni 2021.
Het nodige krediet voor deze aankoop is voorzien op artikel 330/ 743-52 van de buitengewone dienst van de politiebegroting 2021.
Het nodige krediet voor het afsluiten van een onderhoudsovereenkomst is voorzien op artikel 330/127-06 van de gewone dienst van de politiebegroting 2021.
Enig artikel.
De voorwaarden en wijze van gunnen voor de aankoop van een herkenbaar voertuig voor team interventie en de aankoop van een onderhoudscontract voor 5 jaar volgens de behoeften van de politiezone, op basis van de raamovereenkomst DSA 2016 R3 010 voor een geraamd bedrag van 50.000,00 euro (incl. btw) en voor een geraamd bedrag van 8.000,00 euro (incl. btw), vast te stellen met de volgende minimum technische specificaties:
Algemeen:
Bestuurderscomfort:
Koffergedeelte: