Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 31/08/2023 - 19:00

Overdracht van een personeelslid van het OCMW naar de gemeente - Goedkeuring (5)

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karima MOKHTAR, Katleen ORINX, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadslid

Er wordt een personeelslid overgedragen van het OCMW naar de gemeente.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Art. 197 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):

Met uitzondering van de personeelsleden, vermeld in artikel 162, §1, kan de gemeenteraad personeel overdragen aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, op voorwaarde dat de geldende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel nageleefd wordt en na goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn. De Vlaamse Regering kan daarvoor de minimale voorwaarden vaststellen.

Met uitzondering van de personeelsleden, vermeld in artikel 183, §1, kan de raad voor maatschappelijk welzijn personeel overdragen aan de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend, op voorwaarde dat de geldende rechtspositieregeling van het personeel nageleefd wordt, en na goedkeuring van de gemeenteraad van de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend. De Vlaamse Regering kan daarvoor de minimale voorwaarden vaststellen.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De Europese Richtlijn 2001/23/EG van de Raad van 12 maart 2001 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij overgang van ondernemingen, vestigingen of onderdelen van ondernemingen of vestigingen.

  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

 

  • De rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld tijdens de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd, meer bepaald artikel 164.

 

  • Beheersovereenkomst betreffende de integratie van gemeente en OCMW (goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 januari 2019).

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 27 maart 2023 - Dienst huishoudelijke hulp – Principiële goedkeuring stopzetting - Behoefteonderzoek in het kader van stopzetting van de dienst huishoudelijke hulp van OCMW Grimbergen (BIJLAGE 01).

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 27 maart 2023 - Stopzetting dienst Huishoudelijke Hulp - Principiële beslissingen i.v.m. personeel - Opstart onderhandelingen vakorganisaties - Goedkeuring (BIJLAGE 02).

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 15 mei 2023 - Stopzetting dienst Huishoudelijke Hulp - Terugkoppeling gesprekken met personeelsleden - Principebeslissing overdracht / herplaatsing personeelsleden - Goedkeuring (BIJLAGE 03).

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 5 juni 2023 - Stopzetting dienst Huishoudelijke Hulp - Principebeslissing overdracht personeelsleden - Principebeslissing wijziging arbeidsreglement (uurroosters medewerker schoonmaak (E1-E3) - Beëindiging onderhandelingstermijn vakorganisaties - Goedkeuring (BIJLAGE 04).

  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Dienst huishoudelijke hulp – Behoefteonderzoek in het kader van stopzetting van de dienst huishoudelijke hulp van OCMW Grimbergen - Stopzetting.

  • Besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing.

  • Besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Aanpassing arbeidsreglement.


  • Gesprekken gevoerd tussen het betrokken personeelslid en de leidinggevenden van de personeelsdienst, het Sociaal Huis, en de dienst Aankoop en Facility.

 

  • Het betrokken personeelslid werd gehoord op 8 mei 2023 (Verslag hoorzitting wordt bewaard in personeelsdossier).


Artikel 164 RPR

Paragraaf 1

Met behoud van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen, kunnen de gemeente, het OCMW, eventuele autonome gemeentebedrijven of publiekrechtelijke verenigingen van het OCMW en intergemeentelijk samenwerkingsverbanden waarin een van deze besturen deelneemt aan elkaar personeel overdragen.

Beide besturen dienen akkoord te gaan met de overdracht.

 

Paragraaf 2

De overdracht van het personeelslid is enkel mogelijk na overleg met het betrokken personeelslid.

 

Paragraaf 3

Het uitvoerend orgaan van het bestuur licht het personeelslid in over de op handen zijnde beslissing en voorziet in de begeleiding naar de nieuwe betrekking.

 

Paragraaf 4

Bij overdracht op initiatief van het bestuur behoudt het overgedragen personeelslid zijn of haar graad, salarisschaal en zijn of haar aanspraken op de functionele loopbaan die het personeelslid had kunnen doorlopen als het bij het overdragende bestuur in dienst was gebleven, volgens de voorwaarden die daarvoor golden bij dat bestuur. Het behoud van deze rechten blijft verworven, zolang de rechtspositieregeling van het ontvangende bestuur niet gunstiger is. Ook komen de overgedragen personeelsleden die aan de voorwaarden voldoen in beginsel in aanmerking voor bevordering en interne mobiliteit op dezelfde wijze en onder dezelfde voorwaarden als de andere personeelsleden van het ontvangende bestuur.


Paragraaf 5

Het behoud van rechten wordt gegarandeerd in de beheers- of samenwerkingsovereenkomst.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Verslag gemeenteraadscommissie personeel (BIJLAGE 05)

Protocol met vakorganisaties (DOSSIERSTUK 01)

  • 01A = Verslag BOC/HOC 3/5/2023
  • 01B = Powerpoint presentatie BOC/HOC 3/5/2023
  • 01C = Powerpoint presentatie toelichting aan personeel 5/5/2023
  • 01D = Overzicht loon- en arbeidsvoorwaarden (versie 3/5/2023)
  • 01E = Principebeslissingen overdracht personeelsleden (CBS/VB 5/6/2023)
  • 01F = Sjabloon addendum aan de arbeidsovereenkomsten
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Situatieschets

Op 27 maart 2023 besliste het vast bureau principieel om de dienst Huishoudelijke Hulp stop te zetten.

In deze dienst werken nog 9 (4,50 vte) contractuele medewerkers huishoudelijke hulp (E1-E3).

Wat betreft deze personeelsleden engageerde het bestuur zich om deze medewerkers maximaal in te schakelen in een andere functie in het bestuur, namelijk:

  • Overdracht naar het gemeentebestuur in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3) - dienst Aankoop en Facility.

Onderhandeling vakorganisaties

Op 19 april 2023 ontvingen de vakorganisaties de uitnodiging voor de vergadering van het bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité op 3/05/2023 ter bespreking van het volgende agendapunt:

  1. Dienst Huishoudelijke Hulp
    1. Principiële beslissing stopzetting
    2. Principiële beslissingen i.v.m. personeel

De vakorganisaties ontvingen tevens alle nuttige documenten.

Het overleg met de vakorganisaties startte op 3 mei 2023.

Op 4 mei 2023 werden bijkomende documenten overgemaakt aan de vakorganisaties.

Overleg met betrokken personeelsleden

Op 5 mei 2023 vond een globaal toelichtingsmoment plaats voor de medewerkers.

5 van 9 medewerkers waren aanwezig op dit toelichtingsmoment.

De medewerkers ontvingen op dat moment ook de volgende documenten, waarvoor zij tekenden voor ontvangst.

  • De functiebeschrijving van medewerker schoonmaak (E1-E3) – dienst Aankoop en Facility.
  • De vacante tewerkstellingslocaties en uurroosters in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3).
  • De vergelijking van de loon- en arbeidsvoorwaarden tussen de functies van medewerker (E1-E3) – dienst Huishoudelijke Hulp en medewerker schoonmaak (E1-E3) – dienst Aankoop en Facility.
  • De presentatie die op 5/5/2023 werd toegelicht.

De medewerkers die op dat moment niet aanwezig waren, ontvingen deze info per e-mail van 05/05/2023 en per aangetekende brief van 8/5/2023. Er werd aan deze mensen een schriftelijke akkoordverklaring voorgesteld waarbij ze met behoud van rechten zouden worden overgedragen naar het gemeentebestuur, in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3) – cel Facility. In functie van een toekomstige werkhervatting zal een tewerkstellingslocatie / uurrooster worden voorgesteld.

 

Individueel gesprek / hoorzitting

Op maandag 8 mei 2023 en woensdag 10 mei 2023 vonden de gesprekken plaats met de individuele medewerkers.

Betrokkene nam deel aan dit gesprek op 8 mei 2023.

Van elk gesprek werd een individueel verslag gemaakt dat door de medewerker werd ondertekend. Dit individueel verslag wordt bewaard in het personeelsdossier.

Er werd een samenvattend verslag gemaakt waarbij de voorkeurskeuze van elke medewerker werd opgelijst en mogelijke manier van aanpak die door de cel Facility werd voorgesteld.

Op 15 mei 2023 namen het schepencollege / vast bureau kennis van het samenvattend verslag van de individuele gesprekken, en verklaarden zij zich akkoord om – op basis van de gegevens uit de individuele gesprekken en op basis van de principiële beslissingen van het vast bureau / college - verder overleg aan te gaan met de betrokken personeelsleden. De Personeelsdienst en de dienst Aankoop en Facility werden hiertoe gemandateerd.

Voorstel overdracht

Finaal kon met de betrokken medewerker volgend akkoord bereikt worden over het uurrooster / de tewerkstellingslocatie bij overdracht naar het gemeentebestuur in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3):

Linda Van den Boomen

Gemeentehuis     0,8 VTE
Maandag 07:00-11:30 12:00-14:30  
Dinsdag 07:00-11:30 12:00-14:30  
Woensdag 07:00-11:30 12:00-15:30  
Donderdag      
Vrijdag 07:00-11:30 12:00-15:30  

Op 5 juni 2023 keurden het schepencollege / vast bureau dit voorstel tot overdracht principieel goed.

Geheime stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Gestemd: Patrick VERTONGEN, Chantal LAUWERS, Jelle DE WILDE, Karin VERTONGEN, Vincent VAN ACHTER, Caroline DENIL, Gilbert GOOSSENS, Elke WOUTERS, Trui OLBRECHTS, Tom GAUDAEN, Peter PLESSERS, Eddie BOELENS, Jean DEWIT, Kirsten HOEFS, Luk RAEKELBOOM, Isabel GAISBAUER, Chris SELLESLAGH, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Bart LAEREMANS, Karlijne VAN BREE, Philip ROOSEN, Brigitte JANSSENS, Bart VAN HUMBEECK, Linda DE PREE, Rudi VAN HOVE, Jean-Paul WINDELEN, Yves VERBERCK, Manon BAS, William DE BOECK
Stemmen voor: 23
Stemmen tegen: 1
Onthoudingen: 6
Resultaat:

na geheime stemming

  • 23 stemmen voor
  • 6 onthoudingen
  • 1 stem tegen
BESLUIT:

Artikel 1.

Akkoord te gaan met de overdracht van mevrouw Linda VAN DEN BOOMEN, geboren op 7 oktober 1964 te Vilvoorde, tewerkgesteld als medewerker huishoudelijke hulp (E1-E3) in contractueel dienstverband, met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, van het OCMW Grimbergen naar het gemeentebestuur Grimbergen, en dit met ingang van 1 oktober 2023.


Art. 2.

Het overgedragen personeelslid zal met ingang van 1 oktober 2023 in dienstverband van het gemeentebestuur Grimbergen werken in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3), in contractueel dienstverband, met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.


Art. 3.

Het overgedragen personeelslid behoudt haar rechten voor zolang de rechtspositieregeling van het ontvangende bestuur (gemeentebestuur Grimbergen) niet gunstiger is.