Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Besluit  GEMEENTERAAD

do 31/08/2023 - 19:00

Overdracht van een personeelslid van het OCMW naar de gemeente - Goedkeuring (7)

Aanwezig: Peter PLESSERS, voorzitter gemeenteraad
Bart LAEREMANS, burgemeester
Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, gemeenteraadsleden
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Karima MOKHTAR, Katleen ORINX, gemeenteraadsleden
Afwezig: Gerlant VAN BERLAER, gemeenteraadslid

Er wordt een personeelslid overgedragen van het OCMW naar de gemeente.

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

Art. 197 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB):

Met uitzondering van de personeelsleden, vermeld in artikel 162, §1, kan de gemeenteraad personeel overdragen aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, op voorwaarde dat de geldende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel nageleefd wordt en na goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn. De Vlaamse Regering kan daarvoor de minimale voorwaarden vaststellen.

Met uitzondering van de personeelsleden, vermeld in artikel 183, §1, kan de raad voor maatschappelijk welzijn personeel overdragen aan de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend, op voorwaarde dat de geldende rechtspositieregeling van het personeel nageleefd wordt, en na goedkeuring van de gemeenteraad van de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend. De Vlaamse Regering kan daarvoor de minimale voorwaarden vaststellen.

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De Europese Richtlijn 2001/23/EG van de Raad van 12 maart 2001 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij overgang van ondernemingen, vestigingen of onderdelen van ondernemingen of vestigingen.

  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.

 

  • De rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld tijdens de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van 17 december 2020 en later gewijzigd, meer bepaald artikel 164.

 

  • Beheersovereenkomst betreffende de integratie van gemeente en OCMW (goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 januari 2019).

 

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 27 maart 2023 - Dienst huishoudelijke hulp – Principiële goedkeuring stopzetting - Behoefteonderzoek in het kader van stopzetting van de dienst huishoudelijke hulp van OCMW Grimbergen (BIJLAGE 01).

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 27 maart 2023 - Stopzetting dienst Huishoudelijke Hulp - Principiële beslissingen i.v.m. personeel - Opstart onderhandelingen vakorganisaties - Goedkeuring (BIJLAGE 02).

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 15 mei 2023 - Stopzetting dienst Huishoudelijke Hulp - Terugkoppeling gesprekken met personeelsleden - Principebeslissing overdracht / herplaatsing personeelsleden - Goedkeuring (BIJLAGE 03).

  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen / vast bureau van 5 juni 2023 - Stopzetting dienst Huishoudelijke Hulp - Principebeslissing overdracht personeelsleden - Principebeslissing wijziging arbeidsreglement (uurroosters medewerker schoonmaak (E1-E3) - Beëindiging onderhandelingstermijn vakorganisaties - Goedkeuring (BIJLAGE 04).

  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Dienst huishoudelijke hulp – Behoefteonderzoek in het kader van stopzetting van de dienst huishoudelijke hulp van OCMW Grimbergen - Stopzetting.

  • Besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Organogram en personeelsformatie - Dienst Huishoudelijke Hulp - Aanpassing.

  • Besluit van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn van 31 augustus 2023 - Aanpassing arbeidsreglement.


  • Schriftelijke akkoordverklaring van het betrokken personeelslid van 12 mei 2023 (DOSSIERSTUK 02)


Artikel 164 RPR

Paragraaf 1

Met behoud van andersluidende wettelijke of decretale bepalingen, kunnen de gemeente, het OCMW, eventuele autonome gemeentebedrijven of publiekrechtelijke verenigingen van het OCMW en intergemeentelijk samenwerkingsverbanden waarin een van deze besturen deelneemt aan elkaar personeel overdragen.

Beide besturen dienen akkoord te gaan met de overdracht.

 

Paragraaf 2

De overdracht van het personeelslid is enkel mogelijk na overleg met het betrokken personeelslid.

 

Paragraaf 3

Het uitvoerend orgaan van het bestuur licht het personeelslid in over de op handen zijnde beslissing en voorziet in de begeleiding naar de nieuwe betrekking.

 

Paragraaf 4

Bij overdracht op initiatief van het bestuur behoudt het overgedragen personeelslid zijn of haar graad, salarisschaal en zijn of haar aanspraken op de functionele loopbaan die het personeelslid had kunnen doorlopen als het bij het overdragende bestuur in dienst was gebleven, volgens de voorwaarden die daarvoor golden bij dat bestuur. Het behoud van deze rechten blijft verworven, zolang de rechtspositieregeling van het ontvangende bestuur niet gunstiger is. Ook komen de overgedragen personeelsleden die aan de voorwaarden voldoen in beginsel in aanmerking voor bevordering en interne mobiliteit op dezelfde wijze en onder dezelfde voorwaarden als de andere personeelsleden van het ontvangende bestuur.


Paragraaf 5

Het behoud van rechten wordt gegarandeerd in de beheers- of samenwerkingsovereenkomst.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

Verslag gemeenteraadscommissie personeel (BIJLAGE 05)

Protocol met vakorganisaties (DOSSIERSTUK 01)

  • 01A = Verslag BOC/HOC 03/05/2023
  • 01B = Powerpoint presentatie BOC/HOC 03/05/2023
  • 01C = Powerpoint presentatie toelichting aan personeel 05/05/2023
  • 01D = Overzicht loon- en arbeidsvoorwaarden (versie 03/05/2023)
  • 01E = Principebeslissingen overdracht personeelsleden (CBS/VB 05/06/2023)
  • 01F = Sjabloon addendum aan de arbeidsovereenkomsten
De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

Situatieschets

Op 27/03/2023 besliste het vast bureau principieel om de dienst Huishoudelijke Hulp stop te zetten.

In deze dienst werken nog 9 (4,50 vte) contractuele medewerkers huishoudelijke hulp (E1-E3).

Wat betreft deze personeelsleden engageerde het bestuur zich om deze medewerkers maximaal in te schakelen in een andere functie in het bestuur, namelijk:

  • Overdracht naar het gemeentebestuur in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3) - dienst Aankoop en Facility.

Onderhandeling vakorganisaties

Op 19 april 2023 ontvingen de vakorganisaties de uitnodiging voor de vergadering van het bijzonder onderhandelings- en hoog overlegcomité op 3/05/2023 ter bespreking van het volgende agendapunt:

  1. Dienst Huishoudelijke Hulp
    1. Principiële beslissing stopzetting
    2. Principiële beslissingen i.v.m. personeel

De vakorganisaties ontvingen tevens alle nuttige documenten.

Het overleg met de vakorganisaties startte op 3 mei 2023.

Op 4 mei 2023 werden bijkomende documenten overgemaakt aan de vakorganisaties.

Overleg met betrokken personeelsleden

Op 5 mei 2023 vond een globaal toelichtingsmoment plaats voor de medewerkers.

5 van 9 medewerkers waren aanwezig op dit toelichtingsmoment.

De medewerkers ontvingen op dat moment ook de volgende documenten, waarvoor zij tekenden voor ontvangst.

  • De functiebeschrijving van medewerker schoonmaak (E1-E3) – dienst Aankoop en Facility.
  • De vacante tewerkstellingslocaties en uurroosters in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3).
  • De vergelijking van de loon- en arbeidsvoorwaarden tussen de functies van medewerker (E1-E3) – dienst Huishoudelijke Hulp en medewerker schoonmaak (E1-E3) – dienst Aankoop en Facility.
  • De presentatie die op 05/05/2023 werd toegelicht.

De medewerkers die op dat moment niet aanwezig waren, ontvingen deze info per e-mail van 5/05/2023 en per aangetekende brief van 8/05/2023. Er werd aan deze mensen een schriftelijke akkoordverklaring voorgesteld waarbij ze met behoud van rechten zouden worden overgedragen naar het gemeentebestuur, in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3) – cel Facility. In functie van een toekomstige werkhervatting zal een tewerkstellingslocatie / uurrooster worden voorgesteld.

Schriftelijke akkoordverklaring

Na het bezorgen van de nodige documenten en contact tussen de Personeelsdienst en het betrokken personeelslid (zowel via e-mail als telefonisch), bezorgde betrokkene op 12 mei 2023 een schriftelijke akkoordverklaring (DOSSIERSTUK 02).

Geheime stemming
Aanwezig: Peter PLESSERS, Bart LAEREMANS, Jelle DE WILDE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Karlijne VAN BREE, Jean-Paul WINDELEN, Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Jean DEWIT, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Gilbert GOOSSENS, Brigitte JANSSENS, Katrien LE ROY, Luk RAEKELBOOM, Patricia SEGERS, Chris SELLESLAGH, Vincent VAN ACHTER, Rudi VAN HOVE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Karin VERTONGEN, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Muriel VAN SCHEL
Gestemd: Gilbert GOOSSENS, Karin VERTONGEN, Peter PLESSERS, Luk RAEKELBOOM, Manon BAS, Yves VERBERCK, Tom GAUDAEN, Jelle DE WILDE, Patrick VERTONGEN, Elke WOUTERS, Eddie BOELENS, Trui OLBRECHTS, Jean DEWIT, Kirsten HOEFS, Isabel GAISBAUER, Chantal LAUWERS, Katrien LE ROY, Patricia SEGERS, Bart LAEREMANS, Linda DE PREE, Philip ROOSEN, Brigitte JANSSENS, William DE BOECK, Rudi VAN HOVE, Karlijne VAN BREE, Bart VAN HUMBEECK, Chris SELLESLAGH, Caroline DENIL, Vincent VAN ACHTER, Jean-Paul WINDELEN
Stemmen voor: 23
Stemmen tegen: 1
Onthoudingen: 6
Resultaat:

na geheime stemming

  • 23 stemmen voor
  • 6 onthoudingen
  • 1 stem tegen
BESLUIT:

Artikel 1.

Akkoord te gaan met de overdracht van mevrouw Patricia Hélène SANTOS DE SOUSA E SILVA, geboren op 25 april 1970 te Vilvoorde, tewerkgesteld als medewerker huishoudelijke hulp (E1-E3) in contractueel dienstverband, met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, van het OCMW Grimbergen naar het gemeentebestuur Grimbergen, en dit met ingang van 1 oktober 2023.


Art. 2.

Het overgedragen personeelslid zal met ingang van 1 oktober 2023 in dienstverband van het gemeentebestuur Grimbergen werken in de functie van medewerker schoonmaak (E1-E3), in contractueel dienstverband, met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.


Art. 3.

Het overgedragen personeelslid behoudt haar rechten voor zolang de rechtspositieregeling van het ontvangende bestuur (gemeentebestuur Grimbergen) niet gunstiger is.