Terug
Gepubliceerd op 16/04/2024

Besluit  COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN

ma 15/04/2024 - 13:00

Politieverordening inzake werken door CAS-VOS in opdracht van Eurofiber in de Romeinsesteenweg

Aanwezig: Bart LAEREMANS, burgemeester - voorzitter
Philip ROOSEN, Trui OLBRECHTS, Karlijne VAN BREE, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Jean-Paul WINDELEN, schepenen
Muriel VAN SCHEL, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle DE WILDE, zesde schepen

Het schepencollege keurt de politieverordening inzake werken door CAS-VOS in opdracht van Eurofiber in de Romeinsesteenweg goed. In opdracht van Eurofiber dienen er werken uitgevoerd te worden in de Romeinsesteenweg, Treft, Gentsestraat, Beverlindestraat en Boechoutlaan. De werkput is gelegen in het voetpad en een gedeelte van de rijbaan. 

  1. in de Boechoutlaan tussen de Beverlindestraat en de Temsesteenweg zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. De afslagstrook in de Boechoutlaan richting de Beverlindestraat zal tijdelijk worden omgevormd tot een rijstrook voor verkeer dat van de Beverlindestraat komt en richting de Temsesteenweg rijdt. Verkeer dat richting de Beverlindestraat rijdt, zal alleen het rechter rijvak kunnen gebruiken. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  2. in de Beverlindestraat zal langs de zijde van de onpare huisnummers daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Een snelheidsbeperking van 30 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant.
  3. in de Gentsestraat zal er gewerkt worden tussen de Temsesteenweg en nummer 49 daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Op het kruispunt Temsesteenweg met de Gentsestraat zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  4. in de Gentsestraat tussen Treft en nummer 53 zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  5. in Treft tussen de Gentsestraat en nummer 56 zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant.
  6. in Treft tussen de nummer 56 en de Kolveniersstraat zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant. Een snelheidsbeperking van 30 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. Tussen de nummers 30 en 32 zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. 
  7. In Treft tussen de Romeinsesteenweg 592 en de Kolveniersstraat zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant. In Treft wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u ingesteld ter hoogte van de werfzone. In de Romeinsesteenweg wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u ingesteld ter hoogte van de werfzone. In Treft tussen de nummers 29 en 27 zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. 

Deze maatregelen zijn van kracht vanaf 22 april 2024 tot het einde van de werken (vermoedelijk 24 mei 2024). 

De beslissing wordt genomen op grond van:
  • De aanvraag via de software van Geo-It van 27 maart 2024 van CAS-VOS om werken uit te voeren in opdracht van Eurofiber in de Romeinsesteenweg, Treft, Gentsestraat, Beverlindestraat en Boechoutlaan te Grimbergen.

 

  • Artikel 286, §1 DLB:

De burgemeester maakt de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente:1° de reglementen en de verordeningen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester.

  • Artikel 287 DLB:

De bekendmaking van de lijst van de besluiten, vermeld in artikel 285, en van de besluiten, vermeld in artikel 286, gebeurt binnen tien dagen nadat ze genomen zijn, met vermelding van de datum waarop ze via de webtoepassing worden bekendgemaakt.

Voor de besluiten, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en 286, § 2, 1° en 2°, bevat de bekendmaking ook de datum waarop ze zijn aangenomen.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten die op de lijst zijn vermeld, en vermeldt ook de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid, vermeld in artikel 326. Als de toezichthoudende overheid een besluit heeft vernietigd, wordt ook van die vernietiging melding gemaakt.

  • Artikel 288 DLB:

De reglementen en verordeningen, vermeld in artikel 286, § 1, 1° en 2°, en de reglementen, vermeld in artikel 286, § 2, 1° en 2°, treden in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.

De bekendmaking en de datum van bekendmaking van de reglementen en de verordeningen, vermeld in het eerste lid, moeten blijken uit de aantekening in een register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

De beslissing houdt rekening met volgende adviezen:

/

De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

In opdracht van Eurofiber dienen er werken uitgevoerd te worden in de Romeinsesteenweg, Treft, Gentsestraat, Beverlindestraat en Boechoutlaan. De werkput is gelegen in het voetpad en een gedeelte van de rijbaan. 

De aanvraag en het signalisatieplan bevinden zich in bijlage.

 

Aan het schepencollege wordt gevraagd akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij:

  1. in de Boechoutlaan tussen de Beverlindestraat en de Temsesteenweg zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. De afslagstrook in de Boechoutlaan richting de Beverlindestraat zal tijdelijk worden omgevormd tot een rijstrook voor verkeer dat van de Beverlindestraat komt en richting de Temsesteenweg rijdt. Verkeer dat richting de Beverlindestraat rijdt, zal alleen het rechter rijvak kunnen gebruiken. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  2. in de Beverlindestraat zal langs de zijde van de onpare huisnummers daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Een snelheidsbeperking van 30 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant.
  3. in de Gentsestraat zal er gewerkt worden tussen de Temsesteenweg en nummer 49 daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Op het kruispunt Temsesteenweg met de Gentsestraat zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  4. in de Gentsestraat tussen Treft en nummer 53 zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  5. in Treft tussen de Gentsestraat en nummer 56 zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant.
  6. in Treft tussen de nummer 56 en de Kolveniersstraat zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant. Een snelheidsbeperking van 30 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. Tussen de nummers 30 en 32 zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. 
  7. In Treft tussen de Romeinsesteenweg 592 en de Kolveniersstraat zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant. In Treft wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u ingesteld ter hoogte van de werfzone. In de Romeinsesteenweg wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u ingesteld ter hoogte van de werfzone. In Treft tussen de nummers 29 en 27 zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. 
Bijkomende info:

/

Artikel 1.

Akkoord te gaan met het signalisatieplan waarbij:

  1. in de Boechoutlaan tussen de Beverlindestraat en de Temsesteenweg zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. De afslagstrook in de Boechoutlaan richting de Beverlindestraat zal tijdelijk worden omgevormd tot een rijstrook voor verkeer dat van de Beverlindestraat komt en richting de Temsesteenweg rijdt. Verkeer dat richting de Beverlindestraat rijdt, zal alleen het rechter rijvak kunnen gebruiken. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  2. in de Beverlindestraat zal langs de zijde van de onpare huisnummers daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Een snelheidsbeperking van 30 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant.
  3. in de Gentsestraat zal er gewerkt worden tussen de Temsesteenweg en nummer 49 daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Op het kruispunt Temsesteenweg met de Gentsestraat zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  4. in de Gentsestraat tussen Treft en nummer 53 zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. Voor de fietsers en voetgangers wordt er een corridor voorzien.
  5. in Treft tussen de Gentsestraat en nummer 56 zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant.
  6. in Treft tussen de nummer 56 en de Kolveniersstraat zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant. Een snelheidsbeperking van 30 km/u wordt ingesteld ter hoogte van de werfzone. Tussen de nummers 30 en 32 zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. 
  7. In Treft tussen de Romeinsesteenweg 592 en de Kolveniersstraat zal daar waar de rijbaan zal versmallen (door materiaal of machines) een verplichte rijrichting voor het verkeer opgelegd worden ter hoogte van de werfzone (om het 'obstakel' voorbij te rijden). Een parkeerverbod wordt ingesteld ter hoogte en tegenover de werfzone. De voetgangers dienen over te steken naar het voetpad aan de overkant. In Treft wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u ingesteld ter hoogte van de werfzone. In de Romeinsesteenweg wordt een snelheidsbeperking van 50 km/u ingesteld ter hoogte van de werfzone. In Treft tussen de nummers 29 en 27 zal het verkeer geregeld worden aan de hand van voorrangsregeling. 

 

Art. 2.

De in artikel 1 vermelde maatregelen zijn van kracht vanaf 22 april 2024 tot het einde van de werken (vermoedelijk 24 mei 2024). 

 

Art. 3.

De aannemer dient een veilige zone te voorzien voor de zwakke weggebruiker.

 

Art. 4.

De passende verkeerstekens zullen worden aangebracht om de bepalingen inzake verkeer ter kennis te brengen van de weggebruikers door de vergunninghouder.
De signalisatie moet in het Nederlands zijn.

 

Art. 5.

De dienst vergunningen verwittigt de hulpdiensten en De Lijn.

 

Art. 6.

Overtredingen van huidig besluit zullen met politiestraffen of administratieve boeten worden bestraft.

 

Art. 7.

Dit besluit treedt in werking de dag dat het wordt bekendgemaakt.

 

Art. 8.

De bekendmaking zal gebeuren via de webtoepassing van de gemeente conform artikels 286, §1, 1°, 287 en 288 DLB.