Terug
Gepubliceerd op 03/05/2022

Notulen  GEMEENTERAADSCOMMISSIE MOBILITEIT

di 22/03/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Luk RAEKELBOOM, voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit
Jean DEWIT, Gerlant VAN BERLAER, Jelle DE WILDE, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Rudi VAN HOVE, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Brigitte JANSSENS, Peter PLESSERS, Karin VERTONGEN, Patricia SEGERS, effectieve commissieleden
Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Bart LAEREMANS, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, waarnemende commissieleden
Ruben VANGEEL, commissieleden
Daisy SMEDTS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit
Afwezig: Vincent VAN ACHTER, effectieve commissieleden
Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Chantal LAUWERS, Karima MOKHTAR, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Patrick VERTONGEN, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
Jolien VAN DE RIJCK, Muriel VAN SCHEL, deskundigen

De voorzitter opent de zitting op 24/03/2022 om 08:58.

    • Bespreking burgerbevraging mobiliteitsplan + Stavaza

      Aanwezig: Luk RAEKELBOOM, voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit
      Jean DEWIT, Gerlant VAN BERLAER, Jelle DE WILDE, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Rudi VAN HOVE, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Brigitte JANSSENS, Peter PLESSERS, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patricia SEGERS, effectieve commissieleden
      Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Patrick VERTONGEN, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Ruben VANGEEL, commissieleden
      Jolien VAN DE RIJCK, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      Daisy SMEDTS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

       Artikel 37:

      § 1. De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 en latere aanpassingen, waarbij de leden van de commissie mobiliteit werden aangeduid.

       

      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Luk RAEKELBOOM werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie mobiliteit. 

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 inzake benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers .
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 inzake benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies.

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie mobiliteit bijeen te roepen op 22 maart 2022 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis .
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Van 23 december 2021 tot 31 januari 2022 kon men de burgerbevraging Mobiliteit invullen.

      Door Traject werden de gegevens verwerkt en de resultaten worden voorgesteld - de betreffende presentatie is als bijlage terug te vinden.


      Vragen en bemerkingen

      a. bewoners algemeen

      • Kunnen de leden van deze vergadering over de presentatie beschikken?
        Ja, de presentatie zal bij het verslag gevoegd worden. Bovendien wordt deze zowel op de website als op het participatieplatform geplaatst.
      • Belangrijke nuance mbt dit document: Aan het bekomen cijfermateriaal kan men niets wijzigen, dit zijn de resultaten van de bevarging zoals ze zijn. Deze cijfers vormen wel de basis en het kader om de volgende fase van het mobiliteitsplan uit te werken.
      • Werden de resultaten van de gedeeltelijk ingevulde enquêtes mee opgenomen? 
        Deze werden inderdaad mee verwerkt.
      • In de top10 lijst van de bevraagde straten valt toch op dat er 'gevoelsmatig' straten (zones) ontbreken. Kunnen deze nog meegegeven worden en deel uitmaken van het bijkomend onderzoek?
        De oplijsting van de straten geeft een overzicht van de frequentie van ingevulde enquêtes per straat. Dit betekent niet dat andere straten niet werden opgenomen, zoals trouwens in de resulterende kaarten te zien is.
      • Er zijn positieve zaken terug te vinden zoals het feit dat 83% tevreden is met het parkeeraanbod en dat 3 van de 4 respondenten bereid zijn om 500 meter te voet te gaan van een parkeerplaats naar hun bestemming.
      • Op hoeveel % van de bevolking komt men - zonder de jeugdbevraging?
        Dit is grosso modo 10% respons, hetgeen een representatieve steekproef oplevert.
      • Kan je 10% representatief noemen? Mogelijk is er een grotere zwijgende meerderheid die niet akkoord is.
        10% is voor dergelijke enquêtes een zeer hoog cijfer en kan dus als dusdanig als representatief beschouwd worden. Voor diegenen die nu niet meegedaan hebben zijn er ook nog andere manieren en momenten om toch hun mening/visie mee te geven.
      • Kan gedefinieerd worden wat juist met 'kleine omrit ' bedoelt is bij het instellen van verkeerslussen?
        Dit is telkens afhankelijk van de gemaakte lus en de plaatselijke zone. Dit zal op het relatief kleine grondgebied van Grimbergen telkens over kleinere lussen gaan. Belangrijk hier is om vast te stellen dat mensen willen omrijden om de leefbaarheid in de straat te verhogen.
      • De problematiek van sluipverkeer is niet echt als dusdanig terug te vinden. Wordt dit in een volgende fase bekeken?
        Inderdaad. Grote invloed hierop komt ondermeer ook van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) waar de wegencategorisering is opgenomen die invloed heeft op de op te maken circulatieplannen.
      • Kon men verschillende keren de enquête invullen? (meerdere formulieren per hoofd dus)?
        Dit was mogelijk maar indien dit gebeurde zorgde de data cleaning er voor dat dit uiterst beperkt bleef. De enkele voorvallen die nog door de mazen glipten wegen niet door in de cijfers.
      • Er wordt gevraag om bij de volgende stappen en dan met name de volgende overlegmomenten (commissievergadering) snel te laten volgen op deze vergadering.
        Tevens wordt gevraagd om er over te waken om steeds de nodige documenten tijdig ter beschikking te stellen.

       

      b. Jeugd

      • Nu worden de bekomen cijfers steeds vergeleken met het gemiddelde van Vlaanderen. Is het mogelijk om de cijfers van Grimbergen te vergelijken met cijfers van soortgelijke gemeenten?
        Deze mogelijkheid bestaat en zal zeker bekeken worden.
      • Opvallend bij de enquête van de jeugd is dat de Romeinsesteenweg niet als 'belangrijke doorsteek' naar voren komt (vormt wel een onderdeel van een schoolroute naar Brussel).
        Dit klopt. De Romeinsesteenweg wordt mee door de WADR bekeken in al zijn facetten dus ook voor fietsverkeer. Bovendien is het niet evident als gemeente om hier een beleid voor uit te werken gezien deze weg over het grondgebied van meerdere gemeenten (zelfs gewesten) loopt.

      c. Output Oriëntatiefase

      • Wat is de betrokkenheid van de stake-holders? Waarom wordt NMBS opgenomen, Grimbergen heeft geen trein/station?
        Deze stakeholder moet men eerder bovenlokaal bekijken. Er zijn omliggende gemeenten/steden met treinstations en de bereikbaarheid van deze kunnen wel een doelstelling vormen. De opgesomde stake-holders zijn deze die voorzien werden door Vlaanderen. Natuurlijk kan men zelf oordelen welke hiervan nuttig zijn om uit te nodigen (of zelfs bijkomende zelf opgeven). We hebben voor de Grimbergse oefening alle noodzakelijke stakeholders voorzien in de stakeholdergroep.
      • Worden de resultaten ook publiekelijk bekendgemaakt?
        Ja. Deze zullen zowel raadpleegbaar zijn op de website als op het participatieplatform.
      • Is het tweede gedeelte van de fietsweg F23 langs het kanaal al bepaald?
        Dit is tot nu enkel voorzien tot de Verbrande Brug. Het verdere tracé zal nog uitgewerkt en meegedeeld worden.

      d. Vervolgstappen

      • Indien het aantal deelnemers per participatiemoment beperkt is, dient dit heel goed met de bevolking gecommuniceerd te worden dat men zich moet inschrijven, anders is er helemaal geen mogelijkheid om deel te nemen. Zeker ook de groep die nog niet de digitale overstap maakten niet vergeten.
        Bedoeling is ook wel om deze momenten echt voor te behouden voor bewoners. Politieke vertegenwoordigingen kunnen op andere momenten zoals bv. de gemeenteraadscommissie hun inbreng doen.
      • Bij het uitwerken van verschillende gebiedsgerichte scenario's : hoe wordt dit gebied afgebakend?
        Dit is steeds verschillend per situatie. Dit kan gaan van 1 straat tot verschillende straten. Het is wel niet de bedoeling om op detailniveau te werken per straat. Dit zal eerder op wijk/zone niveau zijn.
      • Hoe kunnen de jongeren hier nauw bij betrokken worden?
        Dit kan via de jeugdraad of vertegenwoordiging van andere jeugdcomités. Ook de ouderraden van de scholen kunnen hier een doorgeefluik zijn. Ter informatie: zowel de adviesraden als een vertegenwoordiging van de scholen zijn lid van de stakeholdergroep.
      • Wat is zo het max. aantal deelnemers per actieve sessie?
        Stel dat er 50 à 60 mensen per sessie komen, dan is het best om deze in werkbare deelgroepen van ongeveer 20 op te splitsen, meer wordt moeilijk. Het zal dus vnl. kwestie zijn om voldoende begeleiders voor de sessie te voorzien.
      • Hoe gaat men het RMP en het gemeentelijk MBP laten samenkomen? De einddatum voor het RMP is voorzien medio 2023, het gemeentelijk zou voltooid moeten zijn tegen einde 2022.
        Dit is geen probleem. De doelstellingen binnen het RMP zijn gekend en vormen voldoende basis om verder te kunnen met het gemeentelijke mobiliteitdsplan.

       

      Artikel 1.

      De commissie neemt kennis van de resultaten van de burgerbevraging mobiliteitsplan.
      Het studiebureau neemt de opmerkingen mbt het verder verloop van het dossier mee in het verdere proces.

    • varia

      Aanwezig: Luk RAEKELBOOM, voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit
      Jean DEWIT, Gerlant VAN BERLAER, Jelle DE WILDE, Elke WOUTERS, Gilbert GOOSSENS, Rudi VAN HOVE, Katrien LE ROY, Katleen ORINX, Brigitte JANSSENS, Peter PLESSERS, Vincent VAN ACHTER, Karin VERTONGEN, Patricia SEGERS, effectieve commissieleden
      Manon BAS, Eddie BOELENS, William DE BOECK, Caroline DENIL, Linda DE PREE, Isabel GAISBAUER, Tom GAUDAEN, Kirsten HOEFS, Bart LAEREMANS, Chantal LAUWERS, Karima MOKHTAR, Trui OLBRECHTS, Philip ROOSEN, Chris SELLESLAGH, Karlijne VAN BREE, Bart VAN HUMBEECK, Yves VERBERCK, Patrick VERTONGEN, Jean-Paul WINDELEN, waarnemende commissieleden
      Ruben VANGEEL, commissieleden
      Jolien VAN DE RIJCK, Muriel VAN SCHEL, deskundigen
      Daisy SMEDTS, waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit
      De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid
      • Artikels 37 en 38, 7° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB).

       

      • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 25 februari 2019 en aangepast op 28 mei 2020:

       Artikel 37:

      § 1. De raad richt de volgende zeven commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
      1° personeel en organisatie;

      2° financiën;

      3° infrastructuur;

      4° omgeving;

      5° mobiliteit;

      6° een commissie die waakt over de afstemming van het gemeentelijk beleid op het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden;

      7° verenigde commissie.
      Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.

      § 2. De verenigde gemeenteraadscommissie is samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad. Alle andere commissies zijn samengesteld uit 13 stemgerechtigde raadsleden. De voorzitter kan worden aangewezen onder de raadsleden die geen lid zijn van de commissie. In dat geval heeft de voorzitter geen stemrecht.

      (...)

      § 7. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.

      § 8. De gemeenteraadscommissies worden bijeengeroepen door de voorzitters van de commissies en dit op vraag van het college van burgemeester en schepenen. Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt de bijeenroeping via e-notulen aan alle leden van de gemeenteraadscommissie (effectieve leden en leden die als waarnemer kunnen zitting hebben), ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. De oproeping vermeldt de agenda, dag, uur en plaats van de vergadering. Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de gemeentelijke website.

      § 9. De gemeenteraadscommissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. Commissieleden kunnen zich tijdens een vergadering laten vervangen door raadsleden van dezelfde fractie.

      § 10. De gemeenteraadscommissievergaderingen zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie art. 4 tem. 6 van dit reglement). De raadsleden kunnen, zonder stemrecht, de vergaderingen van de commissies waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. De leden van het college en de algemeen directeur kunnen als waarnemend lid de gemeenteraadscommissievergaderingen bijwonen.

      § 11. Vooraleer aan vergaderingen deel te nemen, tekenen de leden van elke gemeenteraadscommissie een aanwezigheidslijst, die aan de algemeen directeur wordt bezorgd.

       

      Artikel 38.

      Alle leden van de gemeenteraadscommissie zijn stemgerechtigd, met uitsluiting van de waarnemende leden, de krachtens art. 37, §2 aangestelde voorzitter, de deskundigen en de eventuele belanghebbenden. De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in art. 27, §4 van dit reglement.

       

      Artikel 39.

      Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door één of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen. Een afschrift van het verslag wordt via e-notulen verzonden aan ieder commissielid en aan elke fractieleider.

      De beslissing wordt genomen op grond van:
      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 en latere aanpassingen, waarbij de leden van de commissie mobiliteit werden aangeduid.

       

      • Besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij raadslid Luk RAEKELBOOM werd aangeduid als voorzitter van de gemeenteraadscommissie mobiliteit. 

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020inzake benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervanger.
       
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 augustus 2021 inzake benoeming van de secretarissen en hun plaatsvervangers van de 7 gemeenteraadscommissies

       

      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2022 waarbij aan de voorzitter werd gevraagd de gemeenteraadscommissie mobiliteit bijeen te roepen op 22 maart 2022om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.
      De beslissing kent volgende inhoudelijke verantwoording:

      Overzicht wordt gegeven door schepen Roosen betreffende de stavaza in volgende dossiers:

      Vervoerregioraad:

      De uitrol op het veld van het decreet basisbereikbaarheid inzake openbaar vervoer, is voorzien tegen 01.01.2023. In afwachting hiervan zal de lijn 232 opnieuw de bediening van Verbrande Brug opnemen. Hierover zijn de nodige afspraken gemaakt met De Lijn. Bij ingang van basisbereikbaarheid zal voor deze wijk het VOM (vervoer op maat) de bediening overnemen.

      De inplantingsplaatsen voor de regionale en interregionale alsook de lokale Hoppin punten werden opgenomen in de nota. De buurt hoppin punten zijn ook vermeld, maar deze vallen eerder onder de bevoegdheid van de gemeenten, zeker wat invulling zal betreffen.

      Wat het regionaal mobiliteitsplan betreft is het zo dat de concept synthesenota besproken werd. Bedoeling is om voor de zomer een definitieve synthesenota klaar te hebben en goedgekeurd. Na deze zal dan de laatste fase, het feitelijke beleidsplan opmaken, worden gestart. In de procedure moet er ook nog een MER worden opgemaakt en goedgekeurd.
      Bedoeling is om finaal met het mobiliteitsplan te landen tegen juli 2023.

      • Wat is het verschil tussen een lokaal en buurt hoppinpunt?
        Niveau in gebruik en dan met name overstapmogelijkheden en inrichting van het hoppin punt. Voornaamste criteria voor de VVRR is dat voor een lokaal punt er minstens bediening moet zijn door een 'cadanslijn' van het openbaar vervoer (dus minstens bediening door een functionele lijn zoals voorzien in het aanvullend net).
      • Waarom is er geen hoppin punt in Beigem?
        Het is niet de bedoeling om de hoppin punten per deelgemeente te voorzien. Dit is een selektie die gemaakt is in functie van waar deze met de uitrol van basisbereikbaarheid aangewezen zijn. Een mobiliteitsplan is ook geen statisch plan. Aanpassingen zijn nodig indien de situatie dit uitwijst.
      • Hoe is de timing voor de bespreking opmaak van de synthesenota en het op te maken MER (inspraak mogelijk)?
        De inspraakmomenten voor de nota kunnen nog voorzien worden om te bespreken voor de zomer (tussen maart en juli).

      Fietspadenplan

      Er zal maximaal gebruik worden gemaakt het beschikbare budget van de beschikbare subsidie. Dit werd zo meegedeeld aan Vlaanderen. Er wordt namelijk 4 km nieuwe fietspaden voorzien, 4 km vernieuwde fietspaden en 5 kruispunten worden aangepast.

      Wat de fietssnelwegen betreft wordt de laatste fase van de Kanaalroute uitgevoerd en deze langs de A12 is grotendeels gerealiseerd (ontbrekend stuk aan de verkeerswisselaar - maakt deel uit van de studie 'werken aan de Ring).

      Wat de kanaalroute betreft kan ook meegegeven worden dat om het doorgaand vrachtvervoer in dit gebied te weren, er ANPR camera's worden geplaatst. Dit zal zowel de veiligheid als de leefbaarheid vergroten, en niet enkel in dit gebied maar ook op de verkeersassen gelinkt aan dit gebied. Dit maakt deel uit van een overleg dat de laatste maanden/jaren gebeurde met Vilvoorde, MOW en AWV. Zo is er nu ook akkoord over de snelheidsregimes en de tonnenmaatbeperkingen.

      • Is het tracé voor het gedeelte kanaalroute naar Willebroek al gekend?
        Dit is nog niet het geval.

      Coachingstraject Verkeersveiligheid

      Grimbergen werd gekozen om coachingstraject te doorlopen onder begeleiding van studiebureau MINT, samen met twee andere peer gemeentes: Bekkevoort en Steenokkerzeel. Hiervoor werd geopteerd om het centrum van Strombeek te bekijken. Dit omdat het zowel een complexe zone is als een zone met een groot onveiligheids(gevoel) voor actieve weggebruikers. Er werd nagegaan hoe de situatie kan verbeterd worden door de cijfers te bekijken en een globale visie te ontwikkelen. Algemene conclusie is wel dat er veel opportuniteiten zijn en dus nog veel werk voor de boeg is.

       

      Zonale beperkingen

      Vorige commissie is er reeds gesproken over de zonale snelheidsbeperkingen en met name dan over zone 30. Het bestaande aanvullend reglement dat alle soorten zones bundelt, is op vraag van de overheid opgesplitst in afzonderlijke reglementen per zone. Dit werkt ook gemakkelijker indien men aanpassingen wenst te doen aan een zone. Gisteren werden in het college al de zones 30 goedgekeurd waarbij een wezenlijke verbetering voor de zones in Grimbergen en Strombeek werden gerealiseerd. In het volgende college zullen er aanpassingen rond de zone 50 worden voorgesteld.

       

      Ondertekening charter 'Werftransport' - verkeersveilige schoolomgevingen

      Hierbij wordt de afspraak ondertekend dat er tijdens de momenten dat de kinderen van en naar school gaan, er geen werftransport passeert aan de school.

      Er zijn tevens 2 dossier lopende voor 11 veilige schoolomgevingen. Uitvoering gebeurt traag door allerlei omstandigheden (periode van het jaar, leveringstijden, corona). Bedoeling is om tegen september 2022 dit volledig uitgevoerd te hebben.

       

      New Mobility network

      Analyse gebeurde van het vervoergedrag van het eigen personeel. Dit leert dat de gemiddeld afgelegde afstand 9.5 km bedraagt, hetgeen tov het vlaams gemiddelde van 17 km laag is. Er zal gesensibiliseerd worden om deze verplaatsing op meer duurzame manier te maken.

      Hier uit voortvloeiend is de opmaak van een fietsleaseplan gedaan. Dit ligt klaar maar door problemen met de software voor de personeelsgegevens alsook de onderbezetting van de dienst, zal dit pas ingevoerd worden 2e helft van 2022.

      • Waarom is gekozen voor dit systeem en hoe werkt het juist?
        In een volgend overleg zal dit uitvoeriger toegelicht worden.
      • Wordt ook voorzien in een mobiliteitscoach voor verdere begeleiding/opvolging/sensibilisering?
        Deze ondersteuning wordt door New Mobility network voorzien. Het is zeer belangrijk dat mensen telkens weer gemotiveerd worden om dit te doen. Zo komt men aan meer mensen die het ook effectief doen. Bijkomend belangrijk ondersteunend feit is de infrastructurele toestand. Hoe beter de voorzieningen, hoe groter de kans om de fiets of openbaar vervoer te gebruiken, of te voet te gaan.
      • Is er zicht op hoeveel werknemers deze shift kunnen maken?
        De analyse werd gemaakt en kan ook op een volgende vergadering bekeken worden.

      Deelfietsen

      Deze zijn op 2 Hoppinpunten voorzien en dit wordt gefinancierd door het gewest.

      Deelwagens

      2 cambio’s zijn reeds beschikbaar: 1 aan gemeentehuis Grimbergen en 1 op parking Ter Wilgen. Op termijn worden er ook 2 deelwagens voorzien in Strombeek-Bever. Hiervoor zijn de middelen voorzien in de MJB. Bijkomend wil de gemeente ook inspelen en ondersteunen en vooral sensibiliseren op het delen van het private wagenpark. De interesse hiervoor bleek op het eerste infomoment veel groter dan verwacht.

      Parkeerplan

      Voor Strombeek-Bever was het parkeerplan al uitgewerkt. Voor Grimbergen werd, na twee overlegmomenten met de Raad voor Lokale economie, geopteerd om één grote blauwe zone in te stellen. Het is de bedoeling dat beide parkeerzones door eenzelfde concessionaris zullen beheerd en gehandhaafd worden.

       

       

      Artikel 1.

      De commissie neemt kennis van de stand van zaken betreffende hoger vermelde dossiers. De gemaakt opmerkingen/vragen zullen in het verdere proces worden meegenomen.

De voorzitter sluit de zitting op 05/04/2022 om 10:42.

Namens GEMEENTERAADSCOMMISSIE MOBILITEIT,

Daisy SMEDTS
waarnemend secretaris gemeenteraadscommissie mobiliteit

Luk RAEKELBOOM
voorzitter gemeenteraadscommissie mobiliteit